كتيبه‌ي داريوش همراه مردم، جهاني شدن بيستون را جشن گرفت

جشن ملي بيستون با پيام رييس جمهور آغاز شد و پس از سخنان مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با حضور چندهزار نفر از مردم پس از حدود پنج ساعت عصر و شامگاه روز گذشته (12 آبان‌ماه) به‌پايان رسيد.

رييس جمهور: دولت تمام تلاش خود را در جهت محافظت تمام و کمال بيستون مصروف خواهد كرد

دکتر محمود احمدي‌نژاد رييس جمهور در پيامي به جشن ملي بيستون، ثبت اين اثر در فهرست آثار جهاني را تبريک گفت.

به گزارش خبرنگار ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در کرمانشاه، بخش‌هايي از متن اين پيام که توسط مجيد غفوري ـ استاندار كرمانشاه ـ خوانده شد، به اين شرح است: «تاريخ ايران گواهي است، صادق بر اين‌که مردمان ايران زمين از هزاران سال پيش با بهره بردن از نبوغ و استعدادهاي درخشان خدادادي در جغرافيايي استثنايي به سطوحي عالي از انديشه در همه‌ي زمينه‌ها از جمله تفکر هستي‌شناسانه دست يافته‌اند. اعتلاي فرهنگ و تمدن ايران همراه با فهم و پاسداشت طبيعت و محيط زيست براساس انديشه‌ي يکتاپرستي و عدالت‌خواهي ميسر شد و قوام و دوام يافت.

حقانيت وجودي اين فرهنگ بود که توانست در طول تاريخ و در شرايط گوناگون، زمينه‌ي پذيرش تفوق و سروري اين مردمان را بر بخش بزرگي از جهانيان فراهم آورد.

تاريخ جهان اذعان دارد که در ايام دور و نزديک و به دفعات، شايستگي‌هاي اعتقادي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي و نيز توان بالاي مديريتي ايرانيان، جهانيان را واداشته تا اداره‌ي امور بخش‌هاي عظيمي از جهان متمدن را به آن‌ها سپرند. البته مردمان اين سرزمين نيز در مقابل با احساس مسؤوليت‌هاي منبعث از اين تکليف، دست به کارهايي شگرف زده‌اند».

رييس جمهور در بخش ديگري از اين پيام آورده است: «در اين مکان با نام بيستون يا به اعتبار تاريخي آن بغستان، به‌معناي جايگاه نيايش خداي بزرگ خردمند آفرينش‌گر، با آثار تاريخي و فرهنگي کشورمان در دوره‌هاي مختلف باستاني و اسلامي مواجه هستيم.

نقش‌برجسته و کتيبه‌هاي داريوش بزرگ در حقيقت نماد درخشاني است از يکتاپرستي مردم کشور ما در دوران هخامنشيان. در عين حال با توجه به ابعاد و حدود و ثغور برشمرده‌شده از کشور در اين دوران، کتيبه‌ي بيستون سند تاريخي مالکيت سرزمين‌هاي تحت فرمانروايي در عصر هخامنشيان است.

علاوه بر اين، تمام آثار دوره‌هاي بعدي شامل بازمانده بناها، پل‌ها، نقش‌برجسته‌ها، سنگ‌تراشي‌ها و ديگر آثاري که تا پيش از ظهور اسلام پديد آمده و همچنين آثار پرارزش دوران اسلامي نظير کاروانسراها، حجاري‌هاي هنرمندانه، بقعه‌ي امامزاده باقر بن امام موسي الکاظم (ع)، به همراه چشم‌انداز زيباي کوه شکوهمند بيستون و چشمه‌ي سراب بيستون که در دشت پرخيز و برکت چمچمال آرميده‌اند، ظرفيت فرهنگي، تاريخي و طبيعي منحصربه‌فردي را پيش روي هر بيننده‌اي مي‌گشايند.

بيستون، چشم‌انداز فرهنگي پرظرفيتي است که بدون تامل و به سرعت ازسوي سازمان علمي، فرهنگي و آموزشي ملل متحد (يونسکو) در فهرست ميراث فرهنگي جهاني به ثبت رسيده است.

دولت جمهوري اسلامي ايران با پايبندي به تعهدات خود در تمام شاخه‌هاي مراودات عادلانه بين‌المللي از جمله اداي تکليف در زمينه‌هاي فرهنگي و پيگيري اجراي مفاد کنوانسيون‌هاي مربوطه، تمامي تلاش خود را در جهت محافظت تمام و کمال بيستون، اين اثر متعلق به تمام بشريت به‌صورت قانوني و علمي مصروف خواهد کرد. بديهي است، دستگاه‌هاي اجرايي نيز هماهنگي‌هاي بهنگام را در طرح‌ها و برنامه‌هاي خود با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به‌عمل خواهند آورد.

اينک که براي نخستين بار امکان گرامي‌داشت ثبت جهاني يکي از آثار بي‌بديل کشور فراهم آمده است، به خواست خداوند مردم شريف استان کرمانشاه و بويژه شهر بيستون نيز در نکوداشت اين مراسم و همچنين حفاظت محل، نهايت کوشش خود را مبذول خواهند داشت، من اطمينان دارم که محوطه بيستون با توجه به ظرفيت‌هاي فرهنگي، تاريخي و طبيعي و همچنين جايگاه جهاني آن در آسايش و سعادت مردم محل نقش اساسي خود را ايفا خواهد کرد. برنامه‌ريزي براي جذب گردشگر و توسعه‌ي گردشگري در کنار حفاظت اصولي از ارزش‌هاي تاريخي به‌صورت علمي و درنظر گرفتن وظايف قانوني، ضامن سلامت و بالندگي محوطه‌ي تاريخي بيستون نزد ايرانيان و جهانيان خواهد بود.»

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: سازمان بر صيانت از آثار تاريخي ايران تاکيد دارد

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در كرمانشاه، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در جشن ملي بيستون گفت: در سفر آينده‌ي هيات دولت به استان کرمانشاه، بيستون به‌عنوان منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري به تصويب هيات دولت خواهد رسيد.

اسفنديار رحيم‌مشايي افزود: با تصويب بيستون به‌عنوان منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري به سرعت طرح مطالعه و ايجاد ظرفيت‌هاي گردشگري، اقامتي و پذيرايي در اين منطقه اجرا خواهد شد.

معاون رييس جمهور از ثبت جهاني بيستون به‌عنوان افتخار شکوهمندي براي مردان و زنان ايراني نام برد و ادامه داد: خوشحالم که شاهد اين رويداد بزرگ تاريخي هستم.

وي از حضور هزاران دوست‌دار ميراث فرهنگي در اين جشن قدرداني و اظهار كرد: در کجاي جهان براي ثبت يک اثر تاريخي اين‌قدر استقبال مي‌شود؛ اميدوارم تصاوير برگزاري اين جشن به سراسر جهان مخابره شوند، تا همه‌ي مردم دنيا بدانند که ايرانيان تا چه اندازه دوست‌دار فرهنگ و ميراث باستاني خود هستند.

او با بيان اين‌که دولت نهم عزم خود را براي احتزاز پرچم ايران در همه‌ي قله‌هاي افتخار جزم کرده است، گفت: اگر تهديدات نبودند، امروز در جاي بهتري در عرصه‌ي بين‌الملل بوديم؛ ايرانيان مصمم‌تر از هميشه در جهت تحقق اهداف نظام تلاش مي‌کنند و تبليغات مسموم دشمنان مانع از اتحاد آنها نمي‌شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اين‌که تلاش براي حفاظت از آثار بايد با تمام توان انجام شود، افزود: ما از هر بهانه‌اي براي احتزاز پرچم ايران استفاده مي‌کنيم و ثبت جهاني بيستون فرصتي براي مطرح شدن ايران در دنيا است.

مشايي بيان كرد: خوشحاليم که در سايه‌ي مديريت جمهوري اسلامي ايران و تکيه بر ارزش‌هايي استوار در راه درخشان موفقيت گام برمي‌داريم و هيچ قدرتي توان ايستادن در برابر ايرانيان را ندارد.

وي اضافه كرد: اين سازمان بر صيانت از آثار تاريخي ايران تاکيد دارد.

او ثبت جهاني بيستون را فرصتي مناسب براي جذب گردشگران به ايران و استان زرخيز کرمانشاه دانست و اظهار داشت: با ايجاد منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري در بيستون از ظرفيت‌هاي گردشگري اين منطقه در جهت توسعه‌ي استان استفاده خواهد شد.

معاون رييس جمهور در پايان با بيان اين‌که چرا بايد استان کرمانشاه با وجود نعمت‌هاي بزرگ خدادادي و ميراث کهن فرهنگي رتبه‌ي نخست بي‌کاري کشور را داشته باشد، گفت: يقين بدانيد با همکاري شما و دولت در چندسال، قسمت اعظم بي‌کاري استان برطرف خواهد شد و جوانان مي‌توانند به‌طور شايسته‌اي شغل آبرومندي براي خود داشته باشند.

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: بيستون افتخاري براي مردم ايران و استان کرمانشاه است

سيدطه هاشمي گفت: ثبت اثر تاريخي بيستون در فهرست ميراث جهاني افتخاري بزرگ براي ايران و مردم با فرهنگ کرمانشاه است.

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مراسم جشن ملي بيستون با اشاره به اين‌که بيستون يک اثر منحصربه‌فرد تاريخي است، ادامه داد: بيستون با راي قاطع موفق به ثبت در فهرست آثار جهاني شد و اين نشان از عظمت اين اثر بزرگ دارد.

به گزارش ايسنا، وي درباره‌ي روند ثبت جهاني بيستون، توضيح داد: پرونده‌ي ثبت اثر بيستون در فهرست ميراث جهاني در آوريل سال 2005 ميلادي توسط سازمان جهاني ايکوموس تاييد و براي ثبت در فهرست آثار جهاني به کميته‌ي ميراث جهاني يونسکو فرستاده شد و در ژوئن 2006 ميلادي در نشست کميته‌ي ميراث جهاني به‌عنوان يک اثر منحصربه‌فرد و استثنايي به ثبت رسيد.

وي افزود: کميته‌ي ميراث جهاني مجموعه آثار تاريخي بيستون را شامل کتيبه، نقش‌برجسته‌ي داريوش، کاروانسرا، مجسمه‌ي هرکول و بناي ساساني در اين محوطه ثبت کرد.

هاشمي در ادامه با اشاره به ارزش‌هاي تاريخي بيستون، اظهار كرد: نقش‌برجسته‌ي داريوش کبير در سال 521 پيش از ميلاد به سه زبان ايلامي کهن، بابلي و فارسي کهن نگاشته شده است.

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مجموعه‌ي باستاني بيستون را به‌عنوان نمادي از عشق، مهرباني و عدالت ايرانيان باستان ارزيابي و از کساني که در تشکيل پرونده‌ي ثبت جهاني بيستون تلاش کرده‌اند، قدرداني کرد.

نماينده‌ي دايم ايران در يونسکو: ايران دست كم 500 اثر جهاني مي‌تواند داشته باشد

به گزارش ايسنا، نماينده‌ي دايم ايران در يونسکو نيز در جشن ملي بيستون گفت: آثار تاريخي ثبت‌شده از ايران در فهرست آثار جهاني بسيار ناچيزند و ايران مي‌تواند دست كم 500 اثر تاريخي ثبت‌شده در فهرست آثار جهاني داشته باشد.

دکتر احمد جلالي از آثار تاريخي به‌عنوان شناسنامه‌ي فرهنگي کشور نام برد و افزود: ارزش دارد، براي حفظ اين آثار هر بهايي بدهيم.

وي با بيان اين‌که تاکنون حدود 830 اثر در فهرست آثار جهاني ثبت شده‌اند، بيان كرد: سهم ايران نسبت به آنچه که بايد در فهرست آثار ثبت‌شده‌ي جهاني داشته باشد، خيلي ناچيز است.

او ادامه داد: آثار تاريخي وقتي در فهرست جهاني ثبت مي‌شوند، آبرو و ارزش مي‌گيرند، درحالي‌که بنا به گفته‌ي کارشناسان بين‌المللي آثار ثبت‌شده‌ي ايران به آثار جهاني آبرو مي‌دهند.

جلالي با بيان اين‌که اين آثار در زندگي و امنيت استراتژيک ما معني دارند، اظهار داشت: وقتي کشوري با تاريخ و تمدن کهن‌اش در دنيا شناخته شود، هر آدم بي‌ريشه و قلدري از هر گوشه‌اي از جهان نمي‌تواند به اين مملکت چشم‌زخمي داشته باشد. بنابراين حفاظت از آثار تاريخي گامي براي حفظ از امنيت ملي و امنيت فرهنگي است.

او اضافه کرد: متاسفانه گاهي دستگاه‌هاي اجرايي که مسؤول اجراي پروژه‌هاي توسعه‌يي کشورند، ميراث فرهنگي و تاريخي را مزاحم تلقي مي‌کنند و ما بايد به اين رشد برسيم که ميراث فرهنگي نعمت است و اگر جلوي ما را مي‌گيرند که اين ساخت و سازها را انجام ندهيم، در واقع مي‌گويند، روي شناسنامه‌ي خودمان نقش نو نزنيم. مردم بايد از مسؤولان بخواهند و کمک کنند که حساسيت خودشان را از ما نيز انتظار داشته باشند.

در جشن ملي بيستون علاوه بر اجراي طرح نورپردازي آثار تاريخي مجموعه، نقالي و اجراي موسيقي توسط گروه‌هاي چهل دف و شمس، از دست‌اندركاران پروژه‌ي ثبت جهاني بيستون تقدير شد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۳ آبان ۱۳۸۵ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8508-06189
  • خبرنگار :