مديرعامل شركت ملي نفت: پتروايران اپراتور آزادگان شد قراردادهاي جديد بيع‌متقابل تا هفته آينده ارايه مي‌شود اميدواريم فاز6پارس جنوبي امسال راه‌اندازي شود

به لحاظ نوع ارتباط تجاري كه با ژاپن داريم سعي شده سهم 10 درصدي اينپكس در آزادگان حفظ شود؛ ولي در عمل مسووليت اجراي پروژه با شركت نيكو است كه اين شركت پتروايران را به عنوان اپراتور آزادگان انتخاب كرده است.

به گزارش خبرنگار انرژي ايسنا، غلامحسين نوذري ـ مديرعامل شركت ملي نفت ـ در خصوص ميدان آزادگان با بيان اين مطلب افزود: براي تسريع كار شركت اينپكس مجموعه مشاركتي از شركت‌هاي ايتاليايي و ژاپني براي اجراي عمليات تشكيل شده بود كه در اين راستا قرارداد شركت ايتاليايي مربوط به بخش EPC بود كه به آن شركت واگذار كرديم و اين شركت در حال انجام اطلاعات مهندسي است.

مديرعامل شركت ملي نفت با بيان اين كه با توجه به سپردن پروژه بزرگ آزادگان به پتروايران براي عمليات لايه اهواز ـ بنگستان در حال مذاكره با بنياد مستضعفان هستيم، افزود: اگر بنياد مستضعفان با شركت مشترك روسي‌اش بتواند در راستاي چارچوب قبلي به اجراي اين پروژه بپردازد، با آنها به نتيجه خواهيم رسيد.

او با اشاره به آمار رشد منفي سه درصدي شركت ملي نفت كه توسط بانك مركزي اعلام شد، خاطرنشان كرد: در حال بررسي اين آمار هستيم و پاسخ نهايي در برنامه‌ريزي تلفيقي و معاونت برنامه‌ريزي شركت است و براساس اطلاعات اوليه به نظر مي‌رسد ميعانات گازي كه به ميزان 500 هزار بشكه توليد مي‌شود، در اين آمار منظور نشده است.

نوذري در ادامه گفت: اصل دستورالعمل قرارداد‌هاي بيع متقابل در شركت نفت در حال تهيه است و اميدواريم تا هفته آينده ارائه شود؛ همچنين اساسنامه شركت ملي نفت به دولت فرستاده شده كه رييس جمهور دستور تحويل آن را به مجلس صادر كرده است.

وي در خصوص ميدان يادآوران توضيح داد: هفته گذشته با شركت چيني مذاكره داشتيم و قرار شد هفته آينده مديران ارشد شركت چيني براي ادامه مذاكره به ايران بيايند.

او همچنين ابراز اميدواري كرد كه فاز 6 پارس جنوبي تا اواخر سال آماده راه‌اندازي يا پيش راه‌اندازي شود.

مديرعامل شركت ملي نفت به جلسه شب گذشته اين شركت با توتال اشاره كرد و گفت: در اين خصوص منتظر پايان مذاكرات FID (تصميم‌گيري نهايي براي سرمايه‌گذاري) بخش بالادستي هستيم و از آنجا كه بخش بالادستي و پايين دستي پروژه فاز 11 پارس جنوبي به صورت مشترك توسط توتال انجام مي‌شود، مذاكرات كمي‌ طولاني شده است.

وي با اشاره به اين كه در گذشته اتفاقاتي راجع به شركت استات اويل افتاده است، گفت: در تلاشيم از همه كشور‌هايي كه علاقمند به مشاركت هستند استفاده كنيم؛ ولي شخصا در جريان مسائل مربوط به رشوه اين شركت نيستم.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۰ آبان ۱۳۸۵ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8508-05038
  • خبرنگار :