مدير ذخيره‌سازي گاز طبيعي: مطالعات مخزن يورتشاي ورامين تا پايان سال تكميل خواهد شد بررسي‌هاي جديد حاكي از افزايش يك ميليارد مترمكعبي مخزن سراجه قم است

مدير ذخيره‌سازي گاز طبيعي از دستيابي به اطلاعات يورتشاي ورامين تا پايان سال جاري، ارائه پيشنهادات به مشاور فرانسوي در سراجه قم و انتخاب مشاور در ايران مركزي خبر داد.

به گزارش خبرنگار انرژي ايسنا، عبدالحسين ثمري ـ مدير ذخيره‌سازي گاز طبيعي شركت ملي گاز ـ با بيان اين كه به گفته پيمانكار يورتشاي ورامين دو تا از چاه‌هاي مطالعاتي در دست تكميل است، اظهار كرد: مطالعات چاه شماره 4 كه عمودي است به اتمام رسيده و چاه شماره 5 در دست حفاري است كه به زودي تكميل خواهد شد.

وي افزود: براساس پيش‌بيني شركت مشاور فرانسوي سفره‌گاز، تا پايان سال ميلادي جاري تمامي‌اطلاعات اين مخزن به دست مي‌آيد كه براساس آن به طور يقين تمامي‌مطالعات اين مخزن براي ذخيره‌سازي كامل و مشخص مي‌شود.

مدير ذخيره‌سازي گاز طبيعي با ابراز اميدواري از اين كه تا پايان سال جاري ميلادي مطالعات در زمينه مخازن آبي يا گنبد‌هاي نمكي تكميل شود، خاطرنشان كرد: اين مخازن از جمله مخازني هستند كه پس از كارهاي اكتشافي و مطالعات تكميلي درباره آنها مي‌توانيم قضاوت كنيم كه براي ذخيره‌سازي مناسب هستند يا خير؟

وي همچنين درباره مخزن سراجه قم تصريح كرد: اين مخزن از نوع هيدروكربوري است و گاز يا ميعانات گازي در بر دارد. در حال حاضر به صورت مشترك با شركت نفت مركزي در حال مطالعه آن هستيم و مشاور شركت فرانسوي (سفره گاز) در جلسه نهايي ديروز پيشنهادات خود را براي اين مخزن ارائه كرده است.

به گفته او براساس نتيجه اين مطالعات حجم ذخيره‌سازي سراجه قم 2.5 ميليارد مترمكعب برآورد شده است؛ در حالي كه در گذشته حجم ذخيره آن را 1.5 ميليارد مترمكعب تخمين زده بوديم.

ثمري با اشاره به اين كه پروژه اضطراري براي سراجه قم در شركت ملي گاز تعريف شده است، تخليه هر چه سريع‌تر اين مخزن را هدف اين پروژه اعلام كرد و گفت: پيمانكار ايراني اين مخزن انتخاب شده و به زودي پيمانكار اجرايي نيز انتخاب مي‌شود كه پس از مطالعات مهندسي و خريد كالا‌هاي پروژه كه لازم است توسط پيمانكار ايراني انجام شود، خواهيم توانست كار اجرايي اين بخش را آغاز كنيم.

وي در ادامه افزود: پيش‌بيني مي‌شود تا زمستان سال آينده تاسيسات سطح الارضي اين مخزن با هدف بهره‌برداري 4.5 ميليون مترمكعب گاز از مخزن سراجه نم زدايي و تنظيم نقطه شبنم آن به بهره‌برداري برسد؛ ضمن اين كه نخستين قدم در مسير ايجاد مخزن ذخيره‌سازي در سراجه كه بحث تخليه است را برداشته‌ايم.

مدير ذخيره‌سازي شركت ملي گاز از انتخاب مشاور در ايران مركزي خبر داد و يادآور شد: شركت ايراني مكلف است در محدوده 160 هزار كيلومتري بين ورامين تا سمنان در شمال كشور و از ساوه تا يزد در جنوب كشور كار مطالعاتي را براي شناسايي مخازن مناسب براي ذخيره‌سازي انجام دهد.

ثمري از احتمال ذخيره‌سازي در مخازن شوريده B و D خبر داد و تاكيد كرد: در مورد اين مخازن در منطقه خوانگيران سرخس با شركت ملي نفت مكاتباتي انجام شده و به دنبال گرفتن مجوز براي ذخيره‌سازي در آن دو مخزن هستيم كه در اين زمينه كار مطالعاتي آنها براي ذخيره‌سازي انجام شده است.

به گفته او مطمئن‌ترين، ارزان‌ترين مخازن ذخيره‌سازي در دنيا مخازن زيرزميني است كه منابع هيدروكربوري نفت و گاز آنها تخليه شده است و حدود 80 درصد مخازن ذخيره دنيا در چنين شرايطي هستند. در اين ميادين هيدروكربوري حساسيت براي توليد در آنها از بين رفته و مطمئن‌ترين مكان براي ذخيره‌سازي هستند كه اميدواريم با اعمال اين برنامه‌ها عقب افتادگي‌هاي گذشته را در زمينه ذخيره‌سازي جبران كنيم.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۹ آبان ۱۳۸۵ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8508-04079
  • خبرنگار :