يكي از اعضاي بنياد پژوهشي پارسه ـ پاسارگاد تاكيد كرد: عبور راهآهن از مقابل نقش رستم در مجموعهي تخت جمشيد (پارسه)، با توجه به زيرسازي كه براي اين خط انجام ميشود، ديد و حريم منظري نقش رستم را از ميان ميبرد.
علي اسدي در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: خاكريزي كه براي زيرسازي اين خط آهن انجام ميشود، پنج تا هشت متر ارتفاع دارد و اين مساله ديد و منظر نقش رجب و اطراف تخت جمشيد (پارسه) را نسبت به نقش رستم از ميان ميبرد. در اين صورت، بهجاي اين بنا كه به وضوح قابل ديدن است، فقط يك خاكريز ديده ميشود و ارتباط فرهنگي و باستاني اين محوطهها از نظر بصري قطع خواهد شد.
وي ادامه داد: فاصلهاي كه اين خط آهن با نقش رستم دارد، حدود 250 تا 300 متر است و از نظر ارتعاشها و سر و صدا نيز امكان دارد، تاثير نامطلوبي بر نقش رستم داشته باشد.
اسدي با بيان اينكه اكنون پروژهي خط آهن مراحل اجرايي خود را پشت سر ميگذارد، گفت: طرح پلان اين كار از سالها پيش و در حقيقت، پيش از تشكيل بنياد پژوهشي پارسه ـ پاسارگاد تهيه شده بود و اكنون اين بنياد در مقابل يك عمل انجامشده قرار گرفته است.
به گفتهي او بنياد پارسه ـ پاسارگاد دربارهي اين موضوع مسؤول نيست؛ زيرا اين بنياد از حدود چهار سال پيش تشكيل شده است، درحاليكه اين طرح و مراحل آمادهسازي اين خط آهن از حدود 10 سال پيش آغاز شده است.
در اينباره، مازيار كاظمي ـ مدير داخلي مجموعهي پارسه - پاسارگاد ـ نيز بيان كرد: متولي اصلي اين جريان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس و در مرحلهي بعد، مجموعهي پارسه ـ پاسارگاد است.
وي با بيان اينكه مسؤولان احداث خط آهن در ابتدا بايد با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس مكاتبه و هماهنگيهاي لازم را انجام ميدادند، اظهار داشت: اطلاع ندارم كه آيا از سازمان استعلام كردهاند يا خير؛ زيرا هيچ استعلامي به بنياد پژوهشي پارسه ـ پاسارگاد نرسيده است. به همين دليل، اين بنياد هيچگاه پيشاپيش دربارهي آنچه مسؤولان احداث خط آهن قصد انجام آنرا دارند، نميتواند چيزي بپرسد؛ ولي از نظر اجرايي هرگاه در محدودهي حريم درجهي يك مجموعهي تخت جمشيد (پارسه) كاري انجام شود، بنياد ميتواند جلوگيري كند.
همچنين مصيب اميري كه اكنون سرپرستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس را برعهده دارد، با وجود آنكه احداث اين راهآهن از حدود 10 سال پيش آغاز شده است، گفت: از مسير عبور راهآهن اطلاع ندارم و تصور ميكنم، دربارهي اين مساله، بنياد پارسه ـ پاسارگاد بهتر بتواند پاسخگو باشد.
ايرج محمدي ـ باستانشناس ـ نيز در اينباره اظهار كرد: اين راهآهن كه از اصفهان به شيراز احداث ميشود و در مسير خود بخش اعظمي از گورستان امامزاده عقيل را نيز كه در فهرست آثار ملي ثبت شده، تخريب كرده است.
انتهاي پيام