**حسين محجوب كه هماينك شاهد بازي وي در سريال «صاحبدلان» هستيم، اعلام كرد كه هيچ گاه حاضر نيست در سريالي كه فيلمنامه آن نيمهكاره است بازي كند.
اين بازيگر در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، دربارهي لزوم اتمام فيلمنامه پيش از كليد خوردن يك سريال، خاطرنشان كرد: بازيگر بايد بداند به كجا ميرود و قرار است چه كار كند تا نتيجهي مطلوب حاصل شود؛ وقتي اين مساله گنگ و مبهم باشد، طبعا نتيجه و محصولي ابتر و ناقص به دست ميآيد و راه به جايي نميبرد.
وي دربارهي تاثير بازيگر نقش مقابل و گروهي كه يك بازيگر با آنها همكاري دارد، اظهار كرد: بازيگري كه كارش را به درستي انجام ميدهد و درست انتخاب شده است مسلما بر نحوهي ايفاي نقش بازيگر نقش مقابلش تاثير مطلوب ميگذارد. البته در شرايط فعلي متاسفانه بسياري از كارها كيلويي ساخته ميشوند و طبعا خيلي نميتوان چنين مسايلي را رعايت كرد. اما خوشبختانه در سريال «صاحبدلان» عواملي كه مقابل هم ميايستند و با هم كار انجام ميدهند، به شدت روي كار هم تاثير مثبت ميگذارند.
حسين محجوب تاكيد كرد: انتخاب درست و با دقت عمل، باعث ميشود تا بازيگران بازيهاي بهتري را ارايه داده و در نتيجه سريال بهتري توليد و پخش شود.
اين بازيگر درباره حضور بازيگران سينمايي در تلويزيون كه اخيرا به كرات اتفاق ميافتد، گفت: آن چه بازيگران حرفهيي را به تلويزيون ميكشاند در وهلهي نخست، نفس كاركردن است. همه ما ميخواهيم كه كار كنيم.
وي اضافه كرد: ضمن اين كه عكس اين قضيه هم صادق است و برخي از بازيگران هم ابتدا از تلويزيون كار خود را شروع ميكنند و سپس وارد سينما ميشوند.
محجوب تصريح كرد: فاصلهاي بين رفتن بازيگران از سينما به تلويزيون نميبينم يا بالعكس؛ آن چه مرا به سمت بازي در «صاحبدلان» كشاند، متن جذاب اين سريال بود وگرنه هرگز آن را نميپذيرفتم.
اين بازيگر در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه آيا حسين محجوب با بازي در «صاحبدلان» به نقش ايدهآل خود رسيده است و تمايل دارد كه همواره وي را با اين نقش به ياد آورند؟ گفت: تا موقعي كه زنده هستيم و كار ميكنم اين مساله ادامه دارد. فكر ما اين است كه حركتي كه انجام ميدهيم به سمت و سوي كمال و نتيجهي مطلوب باشد.
محجوب گفت: من براي نقش معيني كه بگويم انجام ميشود يا شده است حركت نميكنم. بلكه دوست دارم كه مرتب كارهاي خوب انجام دهم و اميدوارم در اين راه موفق باشم.
اين بازيگر در پاسخ به پرسش ايسنا، درباره مشكل كمبود وقت كه همواره با سريالهاي مناسبتي همراه است. اظهار كرد: متاسفانه اين مشكل از مدتها قبل وجود داشته و همچنان هم ادامه دارد. اما به نظر ميرسد مديران سيما به اين نتيجه رسيدهاند كه در اين وضعيت و روال نامناسب تعديل و تغييري حاصل كنند.
وي ادامه داد: ساخت سريالها در مدت زمان اندك، تاثيري نامطلوب بر روند توليد ميگذارد و در نهايت كار را به حجمي بيمصرف تبديل ميكند. سريالهايي كه در چنين شرايطي ساخته ميشوند به مانند «آبگوشت پرتليتي هستند» كه هر شب مقابل بيننده قرار گذاشته ميشوند.
محجوب سريال «صاحبدلان» را از اين قاعده مستثني دانست و افزود: خوشبختانه حسين لطيفي با حساسيتي بسيار خاص به قضيه نگاه كرده است. درست اين است كه اظهار نظر من اين باشد كه «صاحبدلان در يك كيسهكشي و يا اساسي نگريستن، ميتوانست كمي كوتاهتر باشد. اما كم كاري در آن به چشم نميخورد.»
اين بازيگر در پايان در پاسخ به اين پرسش كه علاقمند به بازي در نقشهاي مثبت يا منفي است؟ متذكر شد: علاقه من به نوع نقش بستگي دارد، نه مثبت يا منفي بودن شخصيت؛ مهم آن است كه نقش مثبت يا منفي كه قرار است بازي كنم به كجا ميانجامد، مسلما بازي در قالب شخصيت مثبت خنثي هيچ ارزشي ندارد و شخصيتي منفي كه قرار است تا پايان داستان همچنان منفي بماند هم چندان جذاب نيست.
**برزو ارجمند دربارهي شخصيت «رامين» در سريال «صاحبدلان» گفت: وقتي متن را خواندم سعي كردم با آن همذات پنداري و نكات مشترك خود و «رامين» را يكي كنم و به نكات افتراق خودم با راهنماييهاي لطيفي - كارگردان - نزديك شدم.
اين بازيگر در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، دربارهي اهميت هنر پيشهي نقش مقابل اظهار كرد: اين امر بسيار مهم است، چرا كه بازيگر براي ايفاي نقش با بازيگر نقش مقابل زندگي ميكند و با توجه به گروهي بودن كار فيلمسازي، همكاري بازيگران براي ايفاي هرچه بهتر نقشهاي خود، بر كيفيت اثر تاثير ميگذارد.
ارجمند دربارهي تاثير كامل نبودن فيلمنامه بر بازيها اظهار كرد: خوشبختانه فيلمنامهي «صاحبدلان» كامل بود، ولي در برخي از سريالها به علت سرعت در كار، براي رساندن به پخش اين نقطه ضعف به چشم ميخورد.
ارجمند اضافه كرد: تنها در سريال «زير آسمان شهر» متنها روزانه به دستمان ميرسيد، ولي چون در آن سريال، «تيپ» بازي ميكرد، به مشكلي بر نميخوردم.
وي در پايان دربارهي فيلمنامهي «صاحبدلان» اظهار كرد: اين اثر بر مبناي قصههاي قرآني به نگارش در آمده است و طالبزاده - نويسنده - بسيار خوب توانسته است از اين قصهها براي نگارش فيلمنامه استفاده كند. به گونهاي كه براي هر كس كه آشنايي نسبي با قرآن دارد، اين قصص قابل لمس است.
**پوريا پورسرخ گفت: ابتدا از قبول ايفاي نقش شاهين ميترسيدم؛ چرا كه هر چقدر «ژوبين» سريال «وفا» به من نزديك بود، «شاهين» مجموعه «صاحبدلان» از من دور بود.
اين بازيگر كه علاوه در مجموعههاي «فرار بزرگ» و «وفا» ايفاي نقش كرده است در گفت و گو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: لطيفي نقش «شاهين» را به من پيشنهاد كرد و من پس از اطلاع از ويژگيهاي آن، ترس خود را از ايفاي «شاهين» با اين كارگردان درميان گذاشتم، ولي سرانجام آن را پذيرفتم.
وي درباره چگونگي رسيدن به «شاهين» گفت: تنها كاري كه كردم، در رفتار مردم و اطرافيان خود دقت كردم.
اين بازيگر حركات زياد دست «شاهين» را تعمدي دانست و تاكيد كرد: حركات و نوع گفتار اين نقش كاملا تعمدي بود تا تضاد شخصيتي بين شاهين و رامين (با بازي بهروز ارجمند) نمود بيشتري يابد. البته كارگردان و تصويربردار «صاحبدلان» به من در اين زمينه آزادي عمل دادند.
پورسرخ در ادامه درباره تاثير كامل نبودن فيلمنامه بر بازي بازيگر گفت: آماده نبودن متن ضربه زيادي به كار بازيگر ميزند و فيلمنامه هميشه از دغدغههايم است. خوشبختانه فيلمنامه سريال «صاحبدلان» كامل بود و حتي گاهي اوقات به طالب زاده ـ نويسنده فيلمنامه «صاحبدلان» ـ به خاطر نگارش چنين اثر قويي حسودي ميكردند.
پورسرخ در پايان در زمينه اهميت بازيگر نقش مقابل اظهار كرد: هنرپيشه نقش مقابل همان گونه كه پيشكسوتان اين رشته گفتهاند تاثير زيادي بر بازي يك بازيگر دارد، البته من اكنون اول راه بازيگري هستم با اين وجود در آثاري كه تا كنون در آن ايفاي نقش كردهام، از اين جهت متضرر نشدهام.
** كارگردان سريال «صاحبدلان» گفت: در اين شبهاي آخري كه چند قسمتي به پايان اين سريال باقي نمانده به تدريج دلم بيشتر ميگيرد؛ چرا كه فكر ميكنم كي باز هم اتفاق ميافتد كه چنين قصهاي را بسازم. شايد اين اتفاق هرگز نيفتد و شايد اتفاق بهتري انتظارم را ميكشد. اما چون الان چشمهايم رو به آينده باز نيست، دلم خيلي گرفته است. محمد حسين لطيفي در گفت و گو با خبرنگار سرويس تلوزيون ايسنا، دربارهي تنوع موضوعي سريالهايي كه طي سالهاي اخير از وي شاهد بودهايم و دلايل پذيرش ساخت سريال «صاحبدلان» خاطرنشان كرد: همان طور كه بيننده براي تماشاي سريالي بايد از آن لذت ببرد، من هم از ساختن يك سريال بايد لذت ببرم و نميتوانم از كاري لذت ببرم مگر آن كه تجربهي جديدي كسب كنم. وي در ادامه تاكيد كرد: در ساختن يك فيلم يا سريال علاوه بر اين كه بايد كار را دوست داشته باشم - همان طور كه صاحبدلان را دوست داشتم ـ نوع و شيوهي روايت يك قصه هم برايم مهم است.
محمد حسين لطيفي، درباره اهميت عوامل و بازيگران كه براي هركدام از نقشها انتخاب شدهاند، با توجه به حساسيت موضوع سريال «صاحبدلان» اظهار كرد: وقتي براي نخستين بار فيلمنامه را ميخوانم به هيچوجه بازيگران را انتخاب نميكنم. در اين مرحله تنها قصه را ميخوانم و كاري به اين ندارم كه چه چهرهاي براي چه شخصيتي مناسب است. در مرحله دوم خواندن فيلمنامه است كه انتخاب بازيگران را آغاز ميكنم.
وي مرحله انتخاب بازيگران را به چيدن يك پازل تشبيه كرد و افزود: چيدن اين پازل بسيار مهم است، چرا كه وقتي بازيگر يك نقش، مشخص ميشود، در پي آن بازيگر نقش مقابلش هم مشخص خواهد شد و اگر بازيگري تغييركند، بازيگر نقش مقابلش هم حتما عوض خواهد شد. بنابراين معمولا تا آخرين كليد خوردن يك سريال نميتوان از مجموعهي بازيگران كارهايم نام ببرم.
كارگردان سريال «صاحبدلان» در توضيح مطلب بالا، خاطرنشان كرد: به هنگام ساخت اين مجموعه احساسم بر اين بود كه قطعا نقش خليل را بايد كسي بازي كند كه كمتر در تلويزيون ديده شده است. چهره خاصي از اين شخصيت در ذهنم بود كه در مرحلهي نخست شايد خيليها به ذهنم خطور ميكردند . اما در يك لحظه ذهنم به سمت آقاي محجوب رفت و از همان لحظه جز ايشان به كس ديگري فكر نكردم و احساس كردم ايشان بهترين گزينه است.
وي يادآور شد: قبل از آقاي محجوب نيز با خانم باران كوثري قرارداد بستيم، چرا كه احساس ميكردم كسي جز خانم كوثري نميتواند نقش «دينا» را به اين خوبي بازي كند.
اين كارگردان دربارهي انتخاب نقشهاي ديگر گفت: پس از بازي آقاي پوريا پورسرخ در سريال «وفا» احساس ميكردم كه او بازهم ذهنيت همان جوان عاشقپيشه تلويزيون را در بيننده زنده ميكند. اما به بازي ايشان معتقد بودم و با جابهجايي پوريا پورسرخ با برزو ارجمند، نقش تازهاي را براي هر كدام رقم زد.
محمد حسين لطيفي به ايسنا گفت: بازيگران نبايد نقشهايي را كه بيش از اين انجام دادهاند، مجددا تكرار كنند. همان طور كه خودم دوست دارم تجربههاي جديدي را كسب كنم و قصههاي متفاوتي را بسازم. اين حق را براي بازيگرانم هم قائلم كه نقشهاي متفاوتي را بازي كنند.
اين كارگردان، دربارهي بازي محمد كاسبي در نقش «جليل» اظهار كرد: ايشان يكي از بازيگران بسيار خوب و قديمي اين مملكت هستند. فيزيك خاص ايشان اجازه ميدهد كه بتوانند هم نقش مثبت و هم نقش منفي را به خوبي بازي كنند. در ابتدا فكري ميكردم كه بايد كمي چهرهي دو برادر را شبيهتر به هم بگيرم. اما وقتي اسامي بازيگراني كه امكان همكاري با آنها، وجود داشت را مرور كردم، فكر كردم كه بايد تا حدودي از شباهت چهره دور شوم و به پارامتر بازيگري يك بازيگر نزديك شوم. ضمن اين كه اعتقاد داشتم فيزيك «جليل» بايد متفاوت از «خليل» باشد.
محمد حسين لطيفي، درباره حضور ثريا قاسمي در نقش «عهديه» گفت: ايشان پير حرفهي بازيگري هستند، براي بازي در اين نقش دو گزينه بيشتر نداشتم كه يكي خود ايشان و ديگري خانم آفرين اويسي بودند. كه در نهايت خانم ثريا قاسمي اين نقش را بازي كردند.
وي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه بازيگراني كه سريال «صاحبدلان» پذيرفتهاند، بيشتر تحت تاثير فيلمنامه بودهاند يا كارگرداني محمدحسين لطيفي، تصريح كرد: اين پرسش را بايد از خود بازيگران پرسيد، اما واقعيت اين است كه ملاك اوليه اين بازيگران كه صحبت ميكردند و براي اين نقش ميآمدند، خواندن فيلمنامه نبود. اما ايمان دارم كه پس از خواندن فيلمنامه از اين كه بازي در اين سريال را پذيرفته بودند، خوشحال شدند.
محمد حسين لطيفي در پاسخ به اين پرسش كه فيلمنامه سريال «صاحبدلان» تا چه اندازه دستخوش تغيير شده است، گفت: فيلمنامه بسيار كم تغيير كرد و اين تغييرات هم در حدي بود كه يك كارگردان ممكن است برحسب سليقهي خودش در بخشهايي دست كوچكي ببرد.
«صاحبدلان» تنها كاري بود كه در طول زندگي حرفهاي كارگردانيام، چندان دستخوش تغيير قرار ندادم.
وي درباره اين كه تغيير نكردن فيلمنامه «صاحبدلان» به هنگام ساخت به خاطر قوي بودن آن بوده است يا ترس از بهم ريختن مفاهيم؟ متذكر شد: هر دو عامل باعث شد كه فيلمنامه چندان تغيير نكند.
درام اين قصه بسيار درست نوشته شده بود و نياز به اين نبود كه در آن تغيير بدهم. تنها آرزويم اين بود كه فرصتي يك ماهه داشتم تا با آقاي طالبزاده مينشستيم و شايد كمي از فيلمنامه را كم ميكرديم به نحوي كه از مفهوم كم نشود.
لطيفي ادامه داد: در فرصت اندكي كه داشتم ترجيح دادم از فيلمنامه كم نكنم. چرا كه معتقد بودم ساخت كامل فيلمنامه بهتر از دست بردن شتابزده در آن است.
اين كارگردان سينما و تلويزيون معتقد است: سريال «صاحبدلان» در زمرهي نخستين گامهاي پرداختن به مضامين ديني محسوب ميشود و در دورههاي بعدي بايد پرداختن به مفاهيم مذهبي را در قالب سريال و درام افزايش داد.
لطيفي ساختن سريالي مانند «صاحبدلان»را از آرزوهاي خود برشمرد و افزود: فيلمنامه اين سريال به راحتي تصويب نشده بود، بكله دورههاي و بحث و گفتگوهاي بسياري را گذرانده بود.
كارگردان سريال «صاحبدلان» درباره ضرورت پرهيز از لغزيدن در وادي خرافات در مجموعههاي تلويزيوني و اين كه چقدر در صاحبدلان درگير اين مساله بوده است، متذكر شد: ما اساسا با حضور شخصي به نام «اكرم» ضدخرافه عمل ميكرديم. آن چه نظر نويسنده و كارگردان و ساير عوامل سريال «صاحبدلان» است در پايان اين مجموعه مشخص خواهد شد و ما هنوز دو شب ديگر را داريم. اما هيچ كس نميتواند خواب و تعبير آن را خرافه بداند.
تعبير خواب در همه جاي دنيا علم محسوب ميشود و در تمام اديان نيز به آن اشاره ميشود، اما اين كه اين خواب چگونه ديده و تعبير شود، بحثي است كه ممكن است هزار نفر را به خرافه بيندازد. اما در نهايت يك راه وجود دارد كه همان راه صلاح و درست است. بنابراين به نظر ميرسد مفهومي كه در قصهي سريال «صاحبدلان» مدنظر قرار گرفته بود، اتفاق افتاده است.
محمدحسين لطيفي كه تاكنون سريالهايي چون «سفر سبز»، «فرار بزرگ» و «آپارتمان» را كارگرداني كرده است، درباره تاثيرگذاري «صاحبدلان» بر مخاطبان را قابل قبول خواند و افزود: اين كه سريالي بتواند بر مخاطبان خود چنان تاثيري بگذارد كه عدهاي به سمت خواندن ترجمه حتي يك جز از قرآن بروند، اتفاق مباركي محسوب ميشود.
وي دربارهي جمله پاياني تيتراژ با عنوان «اين كتابي است بي هيچشك براي هدايت پرهيزكاران» توضيح داد: براي درك مفاهيم قرآن بايد پرهيزگار بود. چرا كه خود آدمها از قرآن ميتوانند به كفر برسند. لطيفي كه خود اداي اين جمله پايان و برخي آيات قرآن را در خلال سريال «صاحبدلان» بر عهده داشته است، درباره دلايل اين مساله گفت: دوستان كه با صداي من آشنا بودند، اصرار داشتند كه جمله پاياني را خودم بيان كنم. اما من احساس مي كردم كه شايد ديگران بگويند، بهتر است.
در تستهاي كه داشتيم خود من هم قبول كردم كه خواندن برخي ترجمههاي قرآن را هم برعهده بگيرم چرا كه صداي خودم بهتر از ديگران بود.
كارگردان «صاحبدلان» با اعلام اين كه اين مجموعه پس از پخش سيامين قسمت به پايان ميرسد، افزود: پخش اين سريال يك شب زودتر از ماه مبارك رمضان آغاز شد و در نتيجه شب قبل از عيد سعيد فطر نيز به پايان ميرسد.
وي در ادامه گفت وگو با سرويس تلويزيون ايسنا درباره زاويه دوربين و نوع نورپردازي كه براي سريال «صاحبدلان» انتخاب شده است و ارتباط آن با مفاهيم مذهبي، خاطرنشان كرد: شايد اين اتفاق در ضمير ناخودآگاه من اتفاق افتاده است، چرا كه دكوپاژ كردن من كاملا ناخودآگاه است و بر اساس آن چه ميبينيم دكوپاژ ميكنم. ضمن اين كه ارتباط من و ابراهيم عفوري (كه از «وفا» شروع شد) باعث شد كه بسيار به هم نزديك شويم و در زواياي دوربين، اندازهها و قابها تفاوت سليقهاي چنداني نداشته باشيم.
در بسياي موارد حس من بر ابراهيم غفوري منتقل ميشد و ايشان در تمام لحظات همراه من بود. آقاي غفوري از قابلترين فيلمبرداران سينما هستند و در ارتباط با نور از تجربهي ايشان بيبهره نبوديم.
محمدحسين لطيفي تاكيد كرد: تا پايان عمر كارگردانيام تمام تلاش خود را خواهم كرد ـ جز در معدود مواردي، كه گريزي از آن نيست ـ سادهترين دكوپاژ را برگزينم تا بيننده به وجود كارگردان پي نبرد.
بنابراين اگر حركت زائدي وجود داشته باشد، قطعا آن را قطع خواهم كرد و نميگذارم اتفاق بيفتد. چرا كه هر حركت و فرم اضافي وجود كارگردان را در قادر به رخ ميكشد. وظيفه من همانند يك مادر پرورش كودكاني است كه قرار نيست كسي مرا ببينند، بلكه از نحوه تربيت كودكان است كه به توانايي من پي ميبرند.
اين كارگردان دربارهي به كارگيري برخي الفاظ ناپسند در سريال «صاحبدلان» با توجه به پخش آن از رسانهاي مانند تلويزيون، متذكر شد: احساس يك نويسنده كاملا روي كاغذ ميآيد. من يك چهارم از آن چه آقاي طالبزاده در فيلمنامه نوشته بودند را اجرا كردم و بسياري بخشها را خود سانسور كردم. بنابراين ديالوگهايي را جايگزين كردم كه به حس صحنه لطمه نزند.
ضمن اين كه از قسمت 12 به بعد، كمتر شاهد چنين ديالوگها و الفاظي بودهايم.
وي گفت: تا اندازهاي به اين كه هر لفظ و صحنهاي را نميتوان از تلويزيون پخش كرد معتقد هستم، اما اين راهم نميتوانم بپذيرم كه از پخش تلويزيون به من برگهاي بدهند كه در آن نوشته باشد كلمه «خر» را از عبارت «طرف خر مرادش را سوار است» را برداريد!
اين اتفاق كه در «صاحبدلان» به وقوع پيوست براي من بسيار عجيب بود وگويي كساني كه به چنين اتفاقي راي داده بودند تنها كلمه را ميشنوند و متوجه كل جمله نميشوند. حتي به ما گفتند كه بايد جمله «من خر نصيحتهاي تو نميشوم» را برداريم.
محمدحسين لطيفي با اشاره به مثل «نه به آن شوري شور نه به اين بي نمكي» تصريح كرد: ناظران پخش نبايد سازندگان را بيش از حد تحت فشار قرار دهند و كارگردان نيز بايد مراقب آن چه قرار است به روي آنتن برود باشد. اما بپذيريم لحظاتي احساس آدم ميپذيرد كه چنين جملهاي از زبان چنين شخصيتي گفته شود و آن چه در صحنه اتفاق ميافتد، در كمترين حدي قرار دارد كه در واقعيت شاهد آن هستيم.
وي تصريح كرد: اگرچه عدهاي از دوستان علاقهاي به پخش الفاظي در اين حد ندارند. چرا كه ممكن است كودكان نيز مخاطب سريال ما باشند، اما باور كنيد بچهها چنين كلماتي را در اندازهاي كه در سريال «صاحبدلان» مطرح ميشود به دفعات شنيدهاند. اما به هر حال تلويزيون يك وجه آموزشي هم دارد و ممكن است بچه پس از شنيدن عبارتي از تلويزيون آن را تكرار كند.
لطيفي كه انتظار اعمال مميزهاي بيشتري را در قبال «صاحبدلان» داشته است، ابراز خرسندي كرد كه مسوولان شبكه اول با درايتي كه از خود نشان دادند اين مميزيها را به حدمعقول رساندهاند.
**مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما برگرفتن داستان «صاحبدلان» از ذات قرآن و نپرداختن به قصههاي قرآني در زندگي امروز را از نكات مثبت اين سريال برشمرد.
مهدي فرجي در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، درباره ويژگيهاي سريال «صاحبدلان» و مراحل ساخت اين مجموعه مناسبتي با اشاره به اهميت نقش فيلمنامه در موفقيت يك اثر، خاطرنشان كرد. نگارش فيلمنامه «صاحبدلان» قريب به دو سال به طول انجاميد و بارها و بارها مورد ارزيابي و كارشناسي قرار گرفت.
متن خوب با كارگردان و بازيگران به هم پيوند خوردند و كمك كرد تا «صاحبدلان» تا كنون در جذب مخاطبان عام و خاص موفق باشد. ضمن اين كه سازمان صدا و سيما نيز سرمايه مناسبي را به ساخت اين پروژه اختصاص داد.
وي با اشاره به موضوع كاربرد امروزين قرآن در زندگي مردم كه در سريال «صاحبدلان» مطرح ميشود، تأكيد كرد: اين سريال بازسازي داستانهاي قرآن است. تلاش گروه سازنده اين بوده كه قصههاي قرآن در متن امروزين جامعه به تصوير كشيده شوند.
اين قرآن براي هر لحظه و هر روز ماست. عامه مردم با موضوع قرآن مأنوس هستند اما اين كه دقيقتر تلاش شود تا مردم به مفاهيم قرآن پي ببرند كمتر در سريالها شاهد بودهايم.
مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه آيا سريالها ماه رمضان ساير شبكهها را هم ديده است و در خصوص اين سريالها چه نظري دارد، گفت: سريالها شبكههاي ديگر را كمابيش ديدهام اما ترجيح ميدهم در خصوص آنها صحبت نكنم.
وي در عين حال يادآور شد: تنوع موضوعي سريالها در رمضان 85 چشمگير است. كارها به لحاظ ساختار و موضوع از تنوع برخوردارند و مسالهاي كه همه ساله به آن متهم ميشديم كه دچار موضوعات و سوژههاي تكراري هستيم، ديده نميشود.
اين امر حاصل نشستهاي بسياري است كه در معاونت سيما برگزار شد تا آثار مناسبتي با ويژگيهاي خاص و ممتاز ساخته شوند و با كمترين نقص به روي آنتن بروند.
مهدي فرجي با اعلام اين كه تصويربرداري «صاحبدلان» همچنان ادامه دارد، در پاسخ به اين كه چرا سريالهاي ماه رمضان همواره با مشكل كمبود وقت مواجه هستند، با اشاره به اين كه سريالها در رمضان 85 كمتر با اين مشكل دست به گريبان بودهاند ادامه داد: نيمي از سريال صاحبدلان با آغاز ماه مبارك رمضان آماده شده بود و از اين جهت نسبت به سالهاي قبل يك قدم به جلو برداشتهايم.
وي در عين حال اذعان كرد: كمبود وقت يكي از ضرورت سريالهاي ماه رمضان است. چرا كه رسيدن به يك فيلمنامه خوب با وسواسهاي موجود، كار را به تأخير مياندازد. با اين وجود سازمان صدا و سيما هر ساله بر به موقع رسيدن سريالهاي ماه رمضان تأكيد بسياري دارد و به گروههاي فيلم و سريال هم در اين خصوص فشار ميآورد.
مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما، رقابت شبكهها در توليد سريالها ماه رمضان را مثبت ارزيابي كرد و افزود: رقابتي كه بين شبكهها براي توليد بهتر سريالها مناسبتي به وجود آمده، رقابتي سالم و موثر است. با توجه به اين كه مخاطبان سريالها ماه رمضان همه ساله رو به افزايش است، عوامل حرفهايتري براي حضور در اين عرصه تمايل نشان ميدهند و اين اتفاق نميافتد مگر در سايه رقابتي سالم كه باعث ميشود كارها از كيفيت بيشتري برخوردار بوده و از سوي مخاطبان ديده شوند.
مهدي فرجي به اين پرسش ايسنا كه با توجه به بازتاب مثبت كارهاي ماورايي در رمضان سال گذشته آيا علاقهاي به توليد سريالي مناسبتي با اين موضوع در گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما نداشته است پاسخ منفي داد و افزود: سريال شبكه دو امسال هم به چنين موضوعي اختصاص دارد. ديدن صورت برزخي افراد به نحوي موضوعي ماورايي است كه اگر قرار بود شبكهاي ديگر هم به اين موضوع بپردازد به نوعي دوباره كاري محسوب ميشد.
مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول درباره استفاده از الفاظ ناپسندي كه از سوي بازيگران سريال «صاحبدلان» به كار گرفته ميشود متذكر شد: در اين سريال شخصيتهاي متفاوتي خلق شدهاند كه هر كلام مثل خودشان و نه ديگري حرف ميزنند. شخصيت سيد خليل و سيد جليل، با هم متفاوت است. شاهين و رامين خيلي با هم متفاوت حرف ميزنند. دنيا با پدربزرگ و رامين كاملاً متفاوت حرف ميزند. وقتي با شاهين رو به رو ميشود در رفتار و كلامش حجب و حيا ديده ميشود. بر اين اساس رفتارهاي شخصيت هر كدام متناسب با ذات خود بروز ميكند.
از شخصيتهايي مثل شاهين و محمود كه افرادي كم سواد، بيهويت و دچار حرص و طمع هستند و تنها ظواهر دنيا را ميبينند، چنين رفتارهايي انتظار ميرود. از آن جا كه اين دو شخصيتهايي شبيه به هم دارند، در حرف زدن نيز مشابه هستند.
فرجي در پايان خاطر نشان كرد: بازتابهايي انتقادي در خصوص استفاده از اين الفاظ از سوي مردم در عين حال كه اغلب تشكر كردهاند، مطرح شده است.
برخي از اين الفاظ از ويژگيهاي چنين شخصيتهايي است اما در تلاش هستيم كه همين را هم به حداقل برسانيم.
**رضا جودي ـ تهيه كننده مجموعه مناسبتي «صاحبدلان» ـ در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، با بيان اين كه اين سريال نيز دچار مشكل كمبود وقت بوده است، خاطرنشان كرد: كمبود وقت باعث ميشود كه انرژي مضاعفي از گروه گرفته شود و نتوانيم در آرامش كارمان را به انجام برسانيم. علت هم اين است كه شبكهها هر ساله صبر ميكنند تا طرحهاي بهتري نصيبشان شود و به اين علت است كه سريالهاي مناسبتي در دقيقه 90 كليد ميخورد.
رضا جودي، توليد «صاحبدلان» را دشوار خواند و افزود: دشواري ساخت اغلب به فيلمنامه و متن خاص اين سريال برميگردد. كه ضرايب دقت بيشتري را طلب ميكند. سعي داريم به هنگام ساخت كلام يا گفتاري به خطا گفته نشود و كاملا به متن وفادار باشيم.
اين تهيه كننده به اين پرسش كه آيا بخشهايي از فيلمنامه به علت ملاحظات و خط قرمزهاي تلويزيون حذف شده است پاسخ منفي داد.
جودي در توضيح اين مطلب گفت: سريال «صاحبدلان» كاملا مشابه با جزءجزء متن ساخته شده است. فيلمنامه اين اثر از دو سال پيش توسط عليرضا طالبزاده نوشته شده بود اما به مرحله توليد نرسيده بود. با پيگيريهايي كه انجام شد، اين متن از ابتدا مجددا بازنويسي شد و رمضان امسال به تصوير درآمد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا تمامي بازيگراني كه در ابتدا مدنظر قرار داده بازي در اين سريال را پذيرفتهاند، گفت: متن و كارگردان خوب هر بازيگري را وسوسه ميكند. بعضي از بازيگراني كه به دلايلي امكان ايفاي نقش آنها در صاحبدلان فراهم نشد، هماينك از اين مساله ابراز تاسف ميكنند.
جودي تهيه «صاحبدلان» را نسبت به كارهايي كه بيش از اين از وي شاهد بودهايم، دشوارتر خواند و افزود: سريالي كه در حوزهي مباحث ديني و قرآني ساخته ميشود انرژي و دقت بيشتري را طلب ميكند.
به گزارش ايسنا، سريال «صاحبدلان» به كارگرداني محمدحسين لطيفي و بازي حسين محجوب، محمد كاسبي، باران كوثري، مهرانه مهينترابي و مهران رجبي كاري از گروه فيلم و سريال شبكه اول سيماست.
** يك منتقد گفت: پرداختن به قصهي همهي پيامبران در يك سريال با وجود اين كه همهي مردم از متن رويداد اطلاع كاملي دارند، كار بسيار سخت و در نوع خود خطر بزرگي بوده است.
جليل اكبري صحت در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: داستان حضرت يوسف (ع) حضور چاه در اين قصه، داستان حضرت موسي(ع) و نشان دادن معجزي بزرگ، داستان حضرت نوح(ع) و ساخته شدن كشتي او در منزل حاج خليل، اشارات مستقيمي است كه سازندگان سريال «صاحبدلان» براي مقاصد خود از آن بهرهگرفته و كم و بيش نسبت به ارائه آن موفق بودهاند.
وي فيلمنامه و محتوي سريال «صاحبدلان» را مهم ترين ويژگي آن دانست و اظهار كرد: مورد استقبال قرار گرفتن سريال «صاحبدلان» تنها به سوژه و بافت فكري آن بر نميگردد، بلكه اجراي درست اين سريال از موضوعي ساده، قابل باور و مردم فهم آن را به سريالي محبوب بدل كرده است.
اين منتقد، با اشاره به موفق بودن كارگرداني اين سريال به نسبت ديگر سريالهاي ماه رمضان گفت: البته تا حدي اقبال سريال «صاحبدلان» از آن رو است كه سريالهاي ديگر از حد و اندازهي خود كم ظاهر شدند.
صحت در پايان با اشاره به بازيهاي قابل باور حسين محجوب، باران كوثري و حميد ابراهيمي در اين سريال اظهار كرد: اين بازيها در كنار تجربه و سكوت ثريا قاسمي، محمدكاسبي، رنگ و لعاب حرفهيي به خود گرفته است.
انتهاي پيام