آسيبشناسي صنعت توريسم/بازاريابي/ موازيكاري و دوگانگي در تبليغات آفتي جدي است از سال 1314 تاكنون هيچ برنامه عملي و علمي تبليغات گردشگري انجام نشده است!
رييس موسسهي مطالعات استراتژيك جهانگردي ميگويد: از سال 1314 كه نخستين اداره جلب سياحان و تبليغات براي جذب گردشگران تشكيل شدهاند، تاكنون هيچ برنامهي عملي و علمي براي توسعه صنعت گردشگري به ويژه در بحث تبليغات اجرايي نشده است. هاشم اسدزاده در گفتوگو با خبرنگار گردشگري ايسنا، با بيان اين مطلب افزود: اقداماتي كه از قبل تا به حال در زمينه تبليغات و بازاريابي صورت گرفته، يا سليقهاي بودهاند و يا بدون توجه به خواستههاي جامعهي ميزبان و تنها با حيف و ميل كردن بيتالمال تدوين شدهاند. وي تاكيد كرد: تنها اتفاق مهم در صنعت گردشگري 72 ساله كشورمان، ارتقاي جايگاه اين حوزه در سطوح دولتي و رسيدن آن به سطح معاونت رييسجمهوري بود كه خوشبختانه اين امر موجب پيدايش زمينههاي تحرك و پويايي در صنعت گردشگري كشور شد. رييس موسسه مطالعات استراتژيك جهانگردي با بيان اينكه اقدامات مثبتي جهت توسعه گردشگري در حال وقوع است، تصريح كرد: معتقديم نبايد كمكاريها و نقصانهاي عملي در سالهاي گذشته را از چشم مديران فعلي ديد و دلايل ضعف گردشگري را تنها در عملكرد آنها جست وجو كرد. وي اضافه كرد: اجراي طرحهايي مانند ايجاد ستاد تسهيلات سفرهاي دائميكشور و يا طرح ارزان سازي سفر كه توجه ويژهي مسوولان به توسعهي ايرانگردي را نشان ميدهد، ميتواند زمينه آغاز فعاليتهاي جديتر و در حوزههاي گوناگون باشد. اسدزاده با بيان اين كه دستيابي به توسعه پايدار گردشگري مهمترين اصل در توسعهي اين صنعت است، خاطرنشان كرد: ما موظفيم تا در حوزهي گردشگري به يك استراتژي و برنامهي مدون دست پيدا كنيم تا بتوانيم آن را در تماميحوزهها و ابعاد ديگر اين صنعت پياده كنيم. وي اذعان داشت: تبليغات و بازاريابي بايد از روشهاي علمي و معتبر جهاني و از طريق آموزش به كليهي دست اندركاران اين حوزهي اجرايي شود تا بهره و سودي مناسب براي كشور داشته باشد. وي اضافه كرد: زماني در جذب و جلب جهانگردان به كشور موفق ميشويم كه به برنامهاي مدون و مشخص در حوزهي گردشگري دست پيدا كنيم. رييس موسسهي مطالعات استراتژيك جهانگردي، هرگونه موازيكاري و دوگانگي در حوزهي تبليغات را آفتي جدي براي اين حوزه دانست و در خصوص تشكيل ستاد تبليغات و نمايشگاهها و تبليغات در كنار ادارهي كل تبليغات و بازاريابي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يادآور شد: اگر تشكيل اين ستاد براي توجه جدي به حوزهي تبليغات و سياستگذاري توسط يك بخش و اجراي آن سياستها از سوي بخش ديگر باشد، بايد تشكيل اين ستاد را به فال نيك گرفت. به گفته وي، ستاد تبليغات نمايشگاهها بايد متاثر از سياستهاي اداره كل تبليغات و بازاريابي و مجري سياستهاي كلان سازمان در اين بخش باشد. اسدزاده با بيان اين كه در حوزه گردشگري به تجربيات فراواني دست يافتهايم، اما زمينهاي براي به كارگيري اين تجربيات به وجود نياورده داريم، تاكيد كرد: ما در بهترين فرصت براي تبيين سياستهاي گردشگري و بهره مندي از كليهي ابزارهاي دولت و بخش خصوصي براي توسعهي اين صنعت قرار داريم كه تنها با كميتدبير و استفاده از توان علميو آكادميك و همچنين بهرهگيري از توان بخش خصوصي و ظرفيتهاي دولتي ميتوان اين مسير را در كوتاه ترين زمان طي كرد. وي خاطرنشان كرد: در حوزه بينالملل و بازاريابي نيازمند تصميم گيري سريع هستيم تا تاثيرات آن در سال آينده و در افزايش ميزان ورودي گردشگران مشاهده كنيم. رييس موسسهي مطالعات استراتژيك جهانگردي، اظهار داشت: پس از سالهاي خمودگي و رخوت در صنعت گردشگري كشور به ويژه حوزهي ايرانگردي، به استراتژي توسعهي ايرانگردي با طرح ارزان سازي سفر رسيدهايم كه ميتواند سرآغاز خوبي براي انجام يك حركت ملي و رفع مشكلات اقتصادي و اشتغال زايي كشور و همچنين توزيع عادلانهي ثروت در تمام سطوح جامعه باشد، بنابر اين همگان موظفيم با حمايت از اين طرح زمينهي تدوين استراتژيهاي اجرايي در حوزههاي ديگر را نيز فراهم كنيم. اسدزاده تاكيدكرد: اجراي طرحهاي توسعهي ايرانگردي در كشور ميتواند تبليغ مناسبي در خصوص امنيت سفر و گردشگري در كشورمان به ويژه براي كشورهاي خارجي باشد. انتهاي پيام