وزير نفت خبر داد: مذاكره با دوشركت غربي براي توسعه ميدان آزادگان

وزير نفت از مذاكره با دو شركت غربي براي جايگزيني با اينپكس ژاپن در پروژه توسعه ميدان نفتي آزادگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد كاظم وزيري هامانه روز گذشته (جمعه) پس از برگزاري نشست اضطراري اوپك در دوحه قطر گفت: ايران در حال مذاكره با دو شركت نفتي غربي براي حضور در ذخاير عظيم آزادگان است.

خبرگزاري رويترز با بيان اين‌كه پيش‌تر اعلام‌شده بود كه اينپكس سهم 75 درصدي خود در توسعه ميدان را از دست داده است، انتخاب پيمانكار جديد براي تسريع توسعه بزرگ‌ترين اكتشاف نفتي ايران در سه‌دهه گذشته را بسيار مهم ارزيابي كرد.

وزيري هامانه تاكيد كرد: ما در حال مذاكره با دو شركت نفتي هستيم و اميدواريم كه با يكي از آن‌ها به زودي به توافق نهايي برسيم.

او، از بيان جزييات بيش‌تر در خصوص شركت‌هاي مورد مذاكره با ايران يا تاريخ حصول توافق با اين شركت‌ها امتناع و تنها به ذكر شركت‌هاي غربي اكتفا كرد و افزود: اگر به توافقي رسيديم، نام اين شركت‌ها را اعلام مي‌كنيم.

رويترز به نقل از وزير نفت ايران اعلام كرد كه فشار واشنگتن روي ژاپن عامل كناره‌گيري اينپكس از پروژه آزادگان بوده‌ است.

بر اساس اين گزارش، وزيري هامانه در واكنش به سوالاتي در خصوص نقش فشار آمريكا در كناره‌گيري ژاپن از توسعه ميدان آزادگان ، تصريح كرد: متاسفانه به نظر درست مي‌رسد.

به گزارش ايسنا، وزير نفت پيش‌تر نيز با تاييد اين نكته كه سهم شركت ژاپني اينپكس در قرارداد توسعه ميدان آزادگان به 10 درصد كاهش پيدا كرده است، اعلام كرده‌بود كه عمليات اجرايي اين پروژه به شركت نيكو واگذار شده تا يا با انتخاب شركت‌هاي داخلي و يا تركيبي از شركت‌هاي خارجي و داخلي، عمليات اجرايي را آغاز كنيم.

وزير نفت، دليل حفظ سهم 10درصدي توسط اينپكس و كنار گذاشته نشدن كامل اين شركت از پروژه آزادگان را رابطه دو كشور و اين نكته كه اينپكس در اين فاصله اقداماتي انجام داده و روي طرح جامع توسعه ميدان (MDP ) كار كرده بود دانسته و اعلام كرده بود: با توجه به اين كه اين شركت علاقه‌مند به تداوم حضور در پروژه بود و از سوي ديگر نمي‌توانست سهم قبلي خود را حفظ كند، لذا علاقه‌مندي دو كشور بر اين بود كه اين رابطه كاملا قطع نشود.

وزير نفت ابراز اميدواري كرده بود كه با در اختيار گذاشتن مسووليت اجرايي اين پروژه به شركت نيكو، مراحل اجرايي خيلي سريع انجام شود و با بيان اين كه در حال مذاكره براي جايگزيني پيمانكار هستيم، افزوده بود: تلاش مي‌كنيم در اولين فرصت اين كار انجام شود و در صورتي كه موفق نشويم، خودمان عمليات را آغاز خواهيم كرد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۹ مهر ۱۳۸۵ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8507-16487
  • خبرنگار : 71188