/مترو به قلب نصف جهان ميزند؟!/27 "مطالعهي دقيق فني براي عبور مترو بايد انجام شود"
يك استاد دانشگاه معتقد است كه مترو را از چهارباغ عباسي ميتوان عبور داد و آسيبي هم به آثار تاريخي وارد نكرد؛ به شرط آنكه مسائل فني در زمان اجرا و بهرهبرداري رعايت شوند. محمدحسين صدقياني ـ استاد رشتهي عمران دانشگاه صنعتي شريف ـ در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: اكنون در دنيا كاري وجود ندارد كه انجام آن شدني نباشد؛ بهعنوان مثال در شهرهاي باستاني مختلف دنيا در زير زمين تونلهايي را براي مترو حفر ميكنند، حتا از زير ساختمانهاي چندصد ساله هم عبور ميدهند. در منابع آمده است كه در آتن يكي از ايستگاههاي مترو در مسيري بود كه آثار باستاني وجود داشتند، به همين دليل، آن قسمت را با دقت بسيار زيادي حفار كردند و حتا آثاري را كه در بخشهاي پايينتر بودند، بدون ايجاد مشكل برداشتند و سپس در بخشي از ايستگاه موزه ايجاد كردند. وي با اشاره به مسائلي كه دربارهي ارتعاشهاي حاصل از عبور مترو ايجاد ميشوند، توضيح داد: در اين چند سال، عبور خودروها هم ميتوانست مشكل ايجاد كند؛ ولي اگر مسائل فني بهخوبي رعايت شوند، شرايطي را ميتوان بهوجود آورد كه هيچ لرزشي با عبور مترو احساس ميشود. اكنون در دنيا زير پلها مصالح لاستيكمانندي قرار ميدهند كه جلوي لرزش را ميگيرد. او با بيان اينكه در جريان مطالعههاي انجامشده دربارهي مترو اصفهان بودهام، ولي از كافي بودن مطالعهها اطلاعي ندارم، ادامه داد: براي اين كار بايد مطالعهي دقيق فني انجام شود و با مستندات كافي تصميمگيري شود، نه اينكه يكي بگويد، اصلا اين كار نبايد انجام شود و يكي ديگر بگويد كه با عبور مترو هيچ مشكلي بهوجود نميآيد. صدقياني دربارهي عبور مترو از مسير شمسآبادي نيز گفت: در اينباره فقط هزينه مطرح نيست، ولي اين دو خيابان قطعا تفاوتهايي با هم دارند. اينكه مسير عبور مستقيم باشد يا نباشد، مهم است و ديگر اينكه ايستگاه اصلي كه در دروازه دولت قرار دارد، با عبور مترو از خيابان شمسآبادي بدون استفاده ميماند. انتهاي پيام