معاون وزيرصنايع ومعادن خبر داد: پر شدن يك چهارم سطح معدن انگوران از باطله‌ها كاهش 2درصدي توليد داخلي سيمان بهره‌برداري از74طرح معدني تاپايان برنامه چهارم

بر اثر ريزش ديواره شمالي معدن روي انگوران، يك چهارم سطح معدن توسط باطله‌ها اشغال شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت ايسنا، احمدعلي هراتي نيك ـ معاون وزير صنايع و معادن ـ در نشست خبري كه با تاخير 40 دقيقه‌اي برگزار شد، با بيان اين مطلب اظهار كرد: در حال حاضر تمام كارخانه‌هاي فعال در زمينه توليد سرب و روي غير دولتي هستند؛ در حالي كه استحصال و فروش خاك روي معدن انگوران در اختيار دولت است.

وي با اشاره به نخستين شكستگي ايجاد شده در ديواره معدن روي انگوران در شهريور سال گذشته گفت: مسائل زمين شناسي، دليل اين اتفاق بوده و اين رانش از پشت معدن شروع شد كه البته ما نيز از اين موضوع اطلاع داشتيم.

او با بيان اين كه در گذشته گروه‌هاي كارشناسي آلماني و انگليسي از معدن انگوران بازديد كرده و پيشنهاداتي را ارائه داده بودند، گفت: پس از اين بررسي‌ها قرار شد از طريق تزريق بتن از بالاي معدن، از رانش معدن انگوران جلوگيري شود كه بارش باران باعث ريزش ديواره شمالي معدن شد و اين كار انجام نشد.

هراتي نيك با بيان اين كه هم اكنون يك چهارم سطح معدن انگوران توسط باطله‌ها پر شده است، گفت: مشكلي براي شركت توسعه معادن روي و سهامداران آن پيش نيامده و زياني به آن شركت وارد نشده است.

به گزارش ايسنا، اين در حالي است كه به گفته كارشناسان، ريزش ديواره معدن انگوران مشكلاتي را در زمينه تامين مواد اوليه موردنياز توليدكنندگان روي ايجاد خواهد كرد كه اين مساله كاهش ارزش سهام شركت‌هاي توليدكننده روي را به همراه خواهد داشت.

هراتي نيك در ادامه با بيان اين كه هم اكنون كارشناساني از كشور‌هاي فرانسه و استراليا در حال بررسي مشكل شكستگي ديوار معدن انگوران هستند، تصريح كرد: عمليات استحصال روي از اين معدن طي 15 روز آينده آغاز خواهد شد و حتي اگر كار استخراج معدن انگوران تا پايان سال نيز آغاز نشود، مشكلي در زمينه تامين خاك روي موردنياز كارخانه‌ها ايجاد نخواهد شد.

طبق گفته وي، هم‌اكنون 200 هزار تن خاك روي استحصال شده، در معدن انگوران موجود است كه جوابگوي نياز كارخانه‌ها تا آن زمان خواهد بود.

وي، همچنين با ارائه آماري از وضعيت توليد و سرمايه‌گذاري در بخش معدن اظهار كرد: طي شش ماه نخست امسال چهار ميليون و 455 هزار تن فولاد خام در كشور توليد شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته داراي رشد چهار درصدي بوده است.

وي ميزان توليد محصولات فولادي را در اين مدت چهار ميليون و 922 هزار تن عنوان كرد و افزود: در نيمه نخست امسال 101 هزار تن مس كاتد، 108 هزار تن آلومينيوم و هشت ميليون و 392 هزار تن سنگ آهن در كشور توليد شده است.

وي با اشاره به توليد 972 هزار تن سيمان در شش ماه نخست امسال در كشور و كاهش دو درصدي آن در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: در اين مدت يك ميليون و 135 هزار تن فولاد خام و محصول فولادي از كشور صادر شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته داراي رشد بوده است.

به گفته هراتي نيك، در نيمه نخست امسال 126 هزار تن مس، 59 هزار تن آلومينيوم و يك ميليون و 896 هزار تن سنگ آهن به كشور‌هاي ديگر صادر شده است.

وي همچنين با اشاره به سرمايه‌گذاري 105 ميليون دلار و 850 ميليارد ريالي انجام شده در زمينه توليد فولاد طي پنج ماه اول امسال گفت: در اين مدت هشت ميليون دلار و 400 ميليارد ريال در زمينه توليد مس و 597 ميليارد ريال در بخش معدن سرمايه‌گذاري انجام شده است.

وي ميزان سرمايه‌گذاري در صنعت سيمان را طي پنج ماهه اول امسال 84 ميليون دلار و 233 ميليارد ريال برآورد كرد و اظهار كرد: اين رقم در صنعت آلومينيوم 16.5 ميليون دلار و 170 ميليارد ريال بوده است.

رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني در ادامه اين نشست با بيان اين كه اوايل آبان ماه 430 هزار تن ظرفيت جديد توليد شمش فولاد به بهره‌برداري خواهد رسيد، تصريح كرد: هم اكنون 74 طرح معدني و صنايع معدني با سرمايه‌گذاري 12 هزار ميليارد توماني در كشور در حال اجراست كه 9 هزار ميليارد تومان آن توسط سازمان توسعه معادن و سه هزار ميليارد تومان از طريق واحد‌هاي تحت پوشش سازمان تامين خواهد شد و اين طرح‌ها تا پايان سال 88 به بهره‌برداري مي‌رسند.

وي در خصوص احداث كارخانه‌هاي فولاد در هشت منطقه محروم كشور نيز گفت: در ابتدا قرار بود اين كارخانه‌ها با مشاركت بخش خصوصي احداث شوند؛ ولي با توجه به اين كه هشت منطقه انتخاب شده براي اجراي اين طرح در مناطق محروم واقع شده‌اند و ممكن بود داراي جاذبه لازم براي بخش خصوصي نباشد، تصميم گرفتيم اين طرح‌ها را با استفاده از سرمايه‌گذاري سازمان توسعه معادن اجرا كنيم.

به گفته هراتي نيك، ميانه در استان آذربايجان شرقي، سپيددشت در استان چهارمحال و بختياري، شادگان در استان خوزستان، ني‌ريز در استان فارس، سيرجان در استان كرمان، بافق در استان يزد، قائنات در استان خراسان جنوبي و تربت حيدريه در استان خراسان رضوي به عنوان مكان‌هاي احداث كارخانه‌هاي فولاد معرفي شده‌اند كه نهايي شدن آن به موافقت سازمان مديريت و برنامه‌ريزي بستگي دارد.

وي، ميانگين سرمايه موردنياز براي احداث هر يك از اين كارخانه‌ها را 300 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: با اجراي اين طرح‌ها شش ميليون و 400 هزار تن به ظرفيت فولاد كشور اضافه خواهد شد.

وي افزود: اين طرح‌ها با سرمايه‌گذاري دو هزار و 400 ميليارد تومان تا پايان برنامه چهارم توسعه به بهره‌برداري خواهند رسيد.

وي با اشاره به ايجاد 3.5 ميليون تن ظرفيت فولادي از طريق اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در كارخانه‌هاي دولتي موجود و ايجاد 6.9 ميليون تن ظرفيت فولادي از طريق شركت‌هايي كه سازمان توسعه و نوسازي معادن داراي سهم حدود 40 درصدي در آنهاست، اظهار كرد: با اجراي اين و با احتساب افزايش ظرفيت 1.2 ميليون تني فولاد خراسان، ظرفيت كل توليد فولاد كشور تا پايان برنامه چهارم توسعه از رقم 12.2 ميليون تن فعلي به 29 ميليون تن خواهد رسيد.

معاون وزير صنايع در ادامه با بيان اين كه اقدامات لازم براي گشايش اعتبار براي ايجاد 275 هزار تن ظرفيت جديد آلومينيوم در حال انجام است گفت: ظرفيت توليد آلومينيوم در ايران تا پايان برنامه چهارم توسعه به 650 هزار تن خواهد رسيد.

وي همچنين ظرفيت توليد مس و سنگ آهن را تا پايان برنامه چهارم توسعه به ترتيب 450 هزار تن و 45 ميليون تن برآورد كرد و گفت: به دليل مشكلات زيست محيطي كه طي سال جاري براي كارخانه ايرالكو ايجاد شد ميزان توليد آلومينيوم در كشور نسبت به سال گذشته كاهش يافت و هم اكنون توليد آلومينيوم توسط 90 ديگ از ديگ‌هاي شركت ايرالكو متوقف شده است.

وي افزود: سازمان حفاظت محيط زيست طي نامه‌اي خواستار تعطيلي 70 ديگ ديگر از مجموعه ايرالكو شده است كه ما از آنها خواستيم طي دو تا سه ماه آينده اقدامي‌ در جهت تعطيلي اين ديگ‌ها انجام ندهند؛ زيرا در صورت خروج اين تعداد ديگ از مدار توليد جمعا 160 ديگ از 700 ديگ توليد آلومينيوم در ايرالكو از مدار توليد خارج خواهد شد كه اين موضوع بر قيمت آلومينيوم در بازار، قيمت تمام شده آن و وضعيت اشتغال كاركنان اين شركت تاثير منفي خواهد داشت.

وي ادامه داد: براساس برنامه‌ريزي انجام شده 450 ميليارد تومان جهت خروج ديگ‌هاي آلومينيوم شركت ايرالكو هزينه خواهد شد و تاكنون 30 ديگ از مدار خارج شده و 60 ديگ نيز تا پايان سال آينده از مدار توليد خارج خواهد شد.

وي همچنين با اشاره به نامه وزير صنايع به انجمن توليدكنندگان آهن و فولاد و قول وي در خصوص تامين سنگ آهن موردنياز براي ايجاد 1.5 ميليون تن ظرفيت فولاد اظهار كرد: اين توليدكنندگان بايد در خصوص اجراي طرح خود تعهد دهند تا ما سنگ آهن موردنياز آنها را تامين كنيم.

هراتي نيك در پايان با بيان اين كه شركت متال در گذشته خواستار خريد شركت فولاد مباركه شده بود گفت: با توجه به ابلاغ اصل 44 قانون اساسي بخشي از سهام اين كارخانه بايد در بورس و يا تحت عنوان سهام عدالت عرضه شود و به اين ترتيب فروش اين گونه كارخانه‌ها به خارجي‌ها امكان‌پذير نخواهد بود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۶ مهر ۱۳۸۵ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8507-15086
  • خبرنگار :