معاون محيطزيست در جلسه تعيين تكليف بازسازي جاده پارك ملي گلستان: ادامه اجراي پروژه منوط به رعايت نظرات سازمان است مشاور وزير راه: تمام توان را بكار برديم

جلسه تعيين تكليف ادامه بازسازي جاده داخل پارك ملي گلستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين جلسه صبح سه‌شنبه كه با حضور معاون محيط طبيعي و تنوع‌زيستي سازمان حفاظت محيط زيست، مديركل دفتر نظارت و بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست، مديركل دفتر حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست، مديركل محيط زيست گلستان، مشاور وزير راه و مجري طرح بازسازي جاده گلستان و مشاوران اين پروژه برگزار شد، دكتر دلاور نجفي، معاون محيط طبيعي و تنوع زيست سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص پارك ملي گلستان و جاده داخل آن با يادآوري اين كه در سال 82 در دولت خاتمي مصوب و در سال 84 در سفر استاني احمدي‌نژاد تسريع شد كه جاده پارك ملي گلستان از داخل پارك خارج و محور كلاله به آشخانه از شمال پارك به عنوان جاده چهاربانده ترانزيتي احداث شود افزود: در حالي كه بر اساس مصوبه دولت عرض جاده بايد 6/11 متر باشد، عرض اين جاده هم اكنون در برخي جاها از منتهي‌اليه آكس تا ديواره بتني به 50 تا 60 متر مي‌رسد، از سوي ديگر با حجم كنوني و گستردگي كار كه از سوي وزارت راه در حال انجام است و احداث 8 كيلومتر ديوار بتني كه 12 كيلومتر ديگر آن باقي مانده اين شبهه وجود دارد كه با توجه به اينكه از دو طرف پارك پروژه چهاربانده شدن جاده مذكور در حال اجراست وقتي اين مسير به دو طرف پارك ملي گلستان برسد جاده داخل پارك مي‌خواهد چهاربانده شود.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست به معضلات زيست محيطي ديواره بتني در دست احداث داخل پارك اشاره كرد و گفت: اين ديواره كه ارتفاع آن در برخي نقاط از سطح زمين تا 7 متر نيز مي‌رسد، ضمن اينكه مانع گدار حيات وحش مي‌شود، با توجه به تنگ كردن مسير رودخانه سرعت سيل را افزايش داده و از سوي ديگر موجب تخريب و در معرض سيل قرار گرفتن صخره‌ها و ديواره كوه مقابل خواهد شد.

وي تاكيد كرد كه اگر اين ديواره به طور كامل در طول پارك احداث شود عملا دو پارك شمالي و جنوبي خواهيم داشت.

نجفي افزود: از سوي ديگر ساماندهي رودخانه مسير كه قرار بود با همكاري وزارت نيرو و وزارت راه انجام شود هنوز صورت نگرفته است.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اين كه معتقديم پروژه كلاله ـ آشخانه كه گزينه شمالي محسوب شده و در دو دولت تصويب و تسريع شده است بايد هرچه سريعتر توسط وزارت راه آغاز شده و هيچ تعللي در اين خصوص قابل قبول نيست، مي‌افزايد: محور گلستان بايد فقط به عنوان يك محور توريستي قابليت استفاده داشته باشد نه اينكه جاده ترانزيتي بين چند استان كشور باشد.

وي با اشاره به تلفات حيات وحش در سال گذشته در اين جاده گفت: با توجه به حجم عظيم خودروهاي عبوري در حال حاضر علاوه بر ديواره بتني يك ديواره عبوري خودرو را نيز در منطقه شاهد هستيم.

وي با اشاره به اين كه در حال حاضر 450 نفر از مجريان پروژه جاده‌سازي پارك ملي گلستان در داخل اين پارك حضور دارند، افزود: تفاهم‌نامه وزارت راه حدود دو ماه ديگر به پايان مي‌رسد كه بدين ترتيب بايد جاده تا آن موقع احداث مي‌شد.

نجفي با اشاره به اين كه مجريان پروژه دالان‌هاي دو متري براي گذر حيات وحش در دو طرف ديواره بتني در نظر گرفته‌اند آنها را عملا غيراصولي خواند و گفت: بايد هرچه سريعتر اين ديوارهاي بتني از داخل پارك خارج شود و وزارت راه جاده شمال‌گذر را احداث كند؛ چراكه همين ديواره‌هاي بتني نيز در مقابل برخي سيلاب‌ها دوام نخواهد آورد و عملا ادامه احداث آنها پول دور ريختن است.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست همچنين در اين جلسه تاكيد كرد: وزارت راه اجازه دارد تنها در صورتي كه نظرات سازمان ـ كه به صورت مكتوب به وزارت راه ارايه مي‌شود ـ مانند عرض جاده بر اساس مصوبه دولت شده و در جاهايي كه زياد است كاهش يابد، گزارش ارزيابي زيست‌محيطي مسير توسط وزارت راه تهيه و به سازمان محيط زيست ارايه شود و ديواره بتني به سنگ‌چين تبديل شود و ... را رعايت كند، فعاليت عمراني خود را در اين مسير ادامه دهد.

مشاور وزير راه:

تمام توان خود را براي حفاظت از محيط زيست در پارك ملي گلستان به كار برده‌ايم

مهندس توكلي، مشاور وزير راه و مجري طرح نيز در اين جلسه با تاكيد بر اين كه حفظ محيط زيست وظيفه همگاني است به تشريح اقداماتن انجام شده پرداخت و گفت: تمامي اقدامات انجام شده بر اساس توافق‌نامه امضا شده ميان وزارت راه و سازمان محيط زيست بوده است.

وي با اشاره به اين كه گزينه شمال‌گذر حدود 30 كيلومتر بيشتر از جاده فعلي است گفت: در طول سالهاي 82 تا 85 كلا 10 ميليارد تومان براي بازسازي جاده داخل پارك گلستان پول داده‌اند.

توكلي همچنين تاكيد كرد: تنها راه ايجاد گزينه شمال‌گذر دريافت رديف بودجه از مجلس براي اين پروژه ملي است چرا كه اعتبار مورد نياز براي اجراي اين پروژه 150 ميليارد تومان است.

مشاور وزير راه تاكيد كرد: معتقديم حداكثر توان خود را براي حفاظت از محيط زيست در پارك ملي گلستان به كار برده‌ايم همچنين شرايط جديد مطرح شده از سوي سازمان محيط زيست خلاف تفاهم‌نامه ماست.

دكتر دلاور نجفي، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست نيز در ادامه گفت: هيچ تضميني با اين شرايط وجود ندارد كه 4 سال ديگر هم پول به اين پروژه برسد.

مديركل دفتر حقوقي سازمان محيط زيست:

هرگونه تخريب محيط زيست و تغيير اكوسيستم در پاركهاي ملي ممنوع و خلاف قانون است

محسن‌زاده، مديركل دفتر حقوقي سازمان محيط زيست نيز گفت: بر اساس ماده 8 آيين‌نامه اجرايي قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست هرگونه تخريب محيط زيست و تغيير اكوسيستم در پاركهاي ملي ممنوع است و هيچ مقامي نمي‌تواند اين اجازه را دهد.

مديركل دفتر نظارت و بازرسي سازمان محيط زيست:

ملزم به اجراي تفاهم‌نامه‌هاي قبلي در صورت مغايرت با قانون نيستيم

رمضاني، مديركل دفتر نظارت و بازرسي سازمان محيط زيست نيز در اين جلسه گفت: در گذشته تفاهم‌نامه‌هايي بوده است ولي اگر ببينيم اين تفاهم‌نامه‌ها خلاف قوانين است ما ملزم به رعايت آنها نيستيم چرا كه بايد به دولت جديد پاسخگو باشيم.

در پايان اين جلسه مقرر شد كه پروژه بازسازي جاده داخل پارك ملي گلستان تنها در صورت رعايت كامل نظرات سازمان محيط زيست كه قرار است روز چهارشنبه به صورت مكتوب به وزارت راه اعلام شود، ادامه يابد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۵ مهر ۱۳۸۵ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8507-14665
  • خبرنگار :