نقش‌هاي 30‌ساله‌ي مسعود عربشاهي هم مواد مخروبه و ضايعات به‌حساب آمدند؟!

در حالي كه حدود پنج ماه از تخريب آثار مسعود عربشاهي - هنرمند نامي ايران - در بزرگراه حقاني مي‌گذرد، آثار 30‌ساله‌ي وي نيز در انبار مواد مخروبه و ضايعاتي مجلس جاي گرفتند. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، 30 سال پيش پرويز مويد عهد - رييس وقت دانشگاه تهران - به مسعود عربشاهي - هنرمند نقاش - سپرد كه آثاري را متناسب با فضاي داخلي مجلس ملي طراحي و خلق كند. او هم مجموعه‌ي نور و گياه را براي ساختمان مجلس طراحي و اجرا كرد. اين تابلو‌هاي نقاشي كه طولي حدود نه متر با ارتفاع چهار متري داشتند، فرم‌هاي انتزاعي را شامل مي‌شدند. عربشاهي ازجمله پركارترين نقاشان معاصر ايران است. همين پركاري تاحدودي او را به انزوا و سكوت كشانده است. وي كه بيش از سه دهه‌ي گذشته در هنر مدرن ايران با سبكي مشخص، جايگاهي در پهنه هنر جهاني داشته است، درباره اين موضوع كه اكنون بيش از نيمي از آثار يادشده با جدا شدن از ديوار، امحا و برخي ديگر در انبار مواد مخروبه و ضايعات مجلس تلنبار شده‌اند و حتا گفته مي‌شود كه برخي از اين پانل‌ها به‌جاي ايزوگام، در سقف اتاق كارگران مورد استفاده قرار گرفته‌اند، به ايسنا گفت: از شنيدنش قلبم ‌درد گرفت؛ فكر كنيد اين آثار كه مثل بچه‌هاي آدم هستند، در مقابل چشمش تكه پاره شوند. اما معاون موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران اظهار كرد كه در جريان اين مساله نيست و از ارايه‌ي توضيح در اين زمينه امتناع كرد. اين در حالي است كه گفته مي‌شود قرار است باقي مانده آثار براي مرمت و نصب، به فرهنگسراي نياوران منتقل شوند. به گزارش ايسنا، خردادماه گذشته بخش قابل توجهي از ديوارنگاره‌هاي انتزاعي حجيم و بلت شده‌ بر ديوار بزرگراه حقاني اين هنرمند معاصر، ناپديد شدند. با گذشت پنج ماه و اظهار نظرهاي متناقض ازسوي مسوولان شهرداري و اظهارات سيدمحمود شعيبي - رييس اداره‌ي نقاشي ديواري سازمان زيباسازي شهرداري - مبني بر سرقت اين آثار به‌خاطر اهميت هنري‌شان، هنوز سرنوشت آنها روشن نيست. شعيبي در پي‌جويي جريان، ابتدا بي‌اطلاعي خود را ابراز كرده و پس از بررسي‌ها اعلام كرد كه جدا شدن نقش‌برجسته‌هاي عربشاهي از ديوارهاي شهر، در نتيجه‌ي سرقت بوده و اين آثار به هر شكل و در هر جايي عرضه شوند، كار مسروقه به‌حساب مي‌آيند. اين مقام مسوول در شهرداري اما در ياداشتي كه چندي بعد در مجله‌ي «تنديس» منتشر كرد و با نوار سخنان پيشين او كاملا در مغايرت است، بحث سرقت آثار را - كه پيش‌تر ازسوي خود او اعلام شده بود - "شانتاژبازي" مطبوعاتي و رسانه‌يي عنوان و اظهارات خود را از اساس تكذيب كرد. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۲۴ مهر ۱۳۸۵ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8507-13441
  • خبرنگار :