كارشناس صنعت روي: استخراج نادرست معدن انگوران باعث ريزش ديواره آن شد بهره‌برداران به هشدارهاي داده شده توجهي نكردند اين حادثه ارزش سهام روي راكاهش مي‌دهد

عدم استخراج و باطله‌برداري فني و اصولي از معدن روي انگوران دليل اصلي ريزش ديواره آن بوده است.

حسن حسين قلي ـ كارشناس صنعت روي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت ايسنا، با بيان اين مطلب افزود: معمولا چند ساعت پيش از ريزش ديواره معدن، ريزش خاك‌هاي آن به مقدار كم آغاز مي‌شود و اين وضعيت، نوعي پيش‌خبر در خصوص ريزش ديواره معدن محسوب مي‌شود.

وي با بيان اين كه ناظر معدن قبلا در خصوص احتمال ريزش ديواره معدن به بهره‌برداران آن يعني شركت‌هاي توسعه معادن روي و تهيه و توليد مواد اوليه معدني هشدارهاي لازم را داده بود، گفت: مشخص كردن شركتي كه مقصر اصلي محسوب مي‌شود، نيازمند انجام يك كار كارشناسي دقيق است.

وي با بيان اين كه ريزش خاك معدن انگوران همچنان ادامه خواهد داشت، افزود: پس از قطع ريزش بايد بررسي‌هاي لازم جهت تعيين ميزان خاك ريخته شده و مدت زمان لازم براي برداشت آن مشخص شود تا امكان برداشت از معدن فراهم شود.

او با بيان اين كه فعال شدن دوباره معدن انگوران نيازمند انجام باطله‌برداري سنگين است، مدعي شد: استخراج و باطله‌برداري اين معدن در گذشته بايد براساس يك طراحي مهندسي صحيح انجام مي‌شده كه چون اين اتفاق نيفتاده، در نهايت ديواره معدن ريزش كرده است.

حسين قلي، ميزان استخراج خاك از معدن انگوران را روزانه 3 تا 4 هزار تن عنوان كرد و گفت: از اين ميزان حدود 600 تن روي استحصال مي‌شود كه داراي عيار و قيمت‌هاي متفاوتي است.

وي در خصوص تاثير توقف استخراج معدن روي انگوران بر صنعت روي كشور گفت: هم اكنون حدود 200 تا 300 هزار تن خاك روي استخراج شده از اين معدن قابل فروش به صنايع موجود است كه تا حدي نياز آنها را برطرف خواهد كرد و البته 5.5 برابر شدن قيمت خاك روي طي چند ماه اخير و عدم وجود نقدينگي لازم در شركت‌هاي مصرف‌كننده خاك روي باعث دپو شدن خاك معدن شده است.

وي ادامه داد: ريزش ديواره معدن انگوران باعث افزايش قيمت خاك روي و كاهش ارزش سهام شركت‌هاي روي خواهد شد؛ زيرا صنعت روي به اين معدن وابسته است.

حسين قلي با بيان اين كه شركت تهيه و توليد به عنوان صاحب پروانه بهره‌برداري معدن انگوران بايد از ابتداي استخراج معدن به بحث برداشت كارشناسانه آن توجه ويژه مي‌كرد، مدعي شد كه اين امر اتفاق نيفتاده است.

وي در ادامه نبود يك استراتژي صحيح و مدون در خصوص صنعت روي و برداشت از معدن انگوران را عامل اصلي مشكلات موجود در اين صنعت دانست و اظهار كرد: شركت تهيه و توليد مواد معدني برنامه مشخصي براي باطله برداري،استخراج و فروش ماده معدني اين معدن ندارد و اين در حالي است كه توليدكنندگان و كارشناسان صنعت روي بارها اين موضوع را متذكر شده‌اند.

اين كارشناس صنعت روي تاكيد كرد: اين حرف كه ريزش ديواره معدن يك امر طبيعي بوده و به دليل برخي مسائل مرتبط با بحث زمين شناسي اتفاق افتاده، حرف نادرستي است و دليل اصلي اين اتفاق نيز عدم شناخت، برنامه‌ريزي صحيح و طراحي براساس اصول ژئوتكنيكي و نبود نظارت كافي درگذشته است.

وي با بيان اين كه گزارش‌هاي مربوط به احتمال ريزش ديواره معدن انگوران از حدود سه سال پيش به شركت‌هاي تهيه و توليد موادمعدني و توسعه معادن روي ارائه شده‌ است، گفت: متاسفانه در اين فاصله زماني هيچ اقدام موثر و به موقعي براي جلوگيري از وقوع آن صورت نگرفته است.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود ضمن اشاره به تصميم‌گيري صورت گرفته در خصوص فروش خاك روي به صنعتگران با ارائه ضمانت‌نامه بانكي اظهار كرد: دريافت اين ضمانت‌نامه از بانك‌ها بسيار دشوار و يا غيرممكن است و از سوي گشايش LC نيز به سختي امكان‌پذير است و اين در حالي است كه توليدكنندگان روي در گذشته حدود سه ماه پس از دريافت خاك به پرداخت پول آن اقدام مي‌كردند.

حسين قلي ادامه داد: در حال حاضر برخي توليدكنندگان حتي پس از گذشت حدود يك ماه و نيم از پرداخت نقدي پول خاك روي به شركت تهيه و توليد مواد معدني موفق به دريافت خاك نشده‌اند كه دليل آن عدم كارايي سيستم فروش وتحويل خاك معدن است.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه مسئولان مرتبط با معدن انگوران توجه بيشتري به نظرات كارشناسان و مشاوران معدني داشته باشند تا هرچه سريع‌تر شاهد بهره‌برداري صحيح و ايمن از اين معدن باشيم.

به گزارش ايسنا، اين در حالي است كه چندي پيش يكي از كارشناسان از احتمال توقف استخراج روي از معدن انگوران به دليل ريزش بخشي از خاك آن هشدار داده و گفته بود كه در صورت ريزش قسمتي از خاك معدن انگوران، بهره‌برداري از اين معدن به مدت يك سال متوقف خواهد شد.

ادهمي گفته بود: از نظر برآوردهاي فني انجام شده بر روي معدن انگوران، اين نگراني وجود دارد كه يك جبهه از خاك‌هاي معدن بر اثر ريزش باعث كور شدن معدن شود و به اين ترتيب بهره‌برداري از معدن غير ممكن خواهد بود كه با تخليه خاك در حال ريزش و باطله برداري آن مي‌توان از وقوع اين حادثه جلوگيري كرد.

در همين رابطه شركت تهيه و توليد مواد معدني نيز در ارتباط با دلايل شكستگي و رانش ديواره شمالي معدن انگوران توضيح داد: به دليل مشرف بودن ارتفاعات كوه‌هاي بالقيس و ميزان بارندگي بالا در منطقه و جهت آب‌هاي زيرزميني كه به سمت معدن است، امكان شسته شدن و لغزش لايه‌هاي معدن ايجاد شده است. همچنين وجود لايه رسي در زير طبقات آهكي مشرف به قسمت شمالي معدن كه حالت نفوذناپذير بوده و باعث تجمع و عدم گذر آب و عامل لغزش و سرخوردن لايه‌هاي بالاتر شده است و گسل خوردگي و خرد شدگي سنگ‌ها و تكتونيك شديد در منطقه و برداشت‌هاي نامتعارف در سال‌هاي گذشته و عدم طراحي مناسب كه مي‌بايست براساس اصول ژئوتكنيكي انجام مي‌شد باعث عدم پايداري پله‌هاي معدن شده و شكستگي ديوار شمالي معدن و لغزش طبقات شده است.  

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ مهر ۱۳۸۵ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8507-10540
  • خبرنگار :