زيركچيان‌زاده: ايستگاه تقويت فشار "ان.جي.ال" سيري امسال راه‌اندازي مي‌شود درپي رفع مشكل كاهش توليد ميدان بلال هستيم

با اجراي طرح NGL خارگ و بهرگان 500 ميليون فوت مكعب گازهاي همراه نفت جمع آوري مي‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژي ايسنا، محمود زيركچيان زاده ـ مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران ـ امروز در حاشيه امضاي قرارداد طرح جمع‌آوري گاز‌هاي همراه حوزه خارگ (طرح NGL خارگ) با بيان اين كه مجموع گاز‌هاي همراه موجود در ميادين تحت سرپرستي اين شركت 700 ميليون فوت مكعب است، اظهار كرد كه با اجراي طرح NGL خارگ و بهرگان 500 ميليون فوت مكعب آن جمع آوري مي‌شود.

وي افزود: بخش ديگر اين گاز به منطقه لاوان و سيري مربوط مي‌شود كه در منطقه سيري برنامه NGL سيري با ظرفيت 140 ميليون فوت مكعب وجود دارد كه در نهايت گاز توليدي اين مجموعه براي مصرف داخل به كيش منتقل مي‌شود.

مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران توضيح داد: در سال جاري ايستگاه تقويت فشار NGL سيري راه‌اندازي و كل سوخت نيروگاه كيش از طريق اين گاز تامين خواهد شد. به همين منظور بخشي از اين كار به قشم منتقل خواهد شد كه خط لوله دريايي كشيده شده و منتظر اعلام آمادگي شركت ملي گاز و نيروگاه قشم هستيم تا از اين گاز استفاده كنند.

به گفته او 85 درصد سرمايه‌گذاري اين طرح به صورت فاينانس و 15 درصد آن به صورت نقدي انجام شده است و براي انتخاب پيمانكار ابتدا 50 شركت حضور پيدا كردند كه 27 شركت، اسناد را تهيه كردند؛ سپس 12 شركت براي ارائه پيشنهادات فني تاييد و در نهايت شش شركت، پيشنهادات فني خود را ارائه كردند. صدرا، او يك، رامكو و سينوپك، خاتم الانبيا و سازه، بس انرژي و ايرتيك و ايراسكو مجموعه اين شش شركت بودند كه سه شركت اخير در خصوص فاينانس قوي‌تر عمل كردند و در مجموع بحث فاينانس با ايرتيك و ايراسكو نهايي شد.

وي درباره تاخير عملكرد ايرتيك و ايراسكو در طرح آماك يادآور شد: اين قرارداد در شرايطي امضا شده كه پيمانكار با وضعيت پيشين تفاوت دارد؛ يعني علاوه بر تجربه قبلي كه پيدا كرده از سرعت عمل بالاتري برخوردار است و پشتيباني‌ها را به همراه خواهد داشت.

زيرك‌چيان زاده تصريح كرد: شركت نفت فلات قاره در مدت چهار ماه اين قرارداد را با فاينانس يك ميليارد و 200 ميليون يورو نهايي كرده و قرارداد نيز امضا شده كه اين سرعت عمل در هيچ كدام از طرح‌هاي گذشته وجود نداشته است.

وي با اشاره به كاهش توليد ميدان بلال تشريح كرد: طبق برنامه توليد اين ميدان به ميزان 40 هزار بشكه در مدت سه سال بود كه اين مقدار كاهش پيدا كرده و با مطالعه و اجراي عمليات تعمير چاه‌ها به دنبال رفع مشكل هستيم. اگرچه در واقع شركت مهندسي و توسعه متن مجري طرح و تهيه MDP و برنامه‌ريزي اين ميدان و شركت نفت فلات قاره راهبر اين طرح است.

مديرعامل شركت نفت فلات قاره با تاكيد بر اين كه اجراي نظام هماهنگ پرداخت، بزرگترين ضربه انگيزشي به صنعت نفت است، گفت: امروزه صنعت نفت جزو مظلوم‌ترين و محروم‌ترين قشرهاي جامعه است و با توجه به حضور كاركنان نفت در مناطق نامناسب و در عين حال ايجاد سقف حقوق، كم شدن ميزان افزايش سالانه حقوق كاركنان موجب نامساعد شدن شرايط آنها شده و اجراي نظام هماهنگ پرداخت، با توجه به بازار گرم نفت و گاز در دنيا موجب فرار مغزها به سمت نيروهاي خارجي خواهد شد.

وي در ادامه تصريح كرد: در اين راستا سازمان‌هاي ستادي وزارت نفت اين قضيه را بررسي مي‌كنند ولي افتخار داريم مجلس در مصوبات خود به نفت و گاز به شكل اختصاصي نگاه كند؛ زيرا نفت و گاز توان فني و اقتصادي كشور است و سهل انگاري و اشتباه در سيستم‌هاي انگيزشي در كاركنان صنعت نفت اثرات منفي ايجاد مي‌كند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۶ مهر ۱۳۸۵ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8507-09784
  • خبرنگار :