مدير پايگاه ميراث فرهنگي ايذه: رنگهاي پاشيدهشده روي نگاركندهاي اشكفت سلمان بهدليل نبود اعتبار پاك نميشوند
مدير پايگاه ميراث فرهنگي ايذه گفت: با وجود اعلام آمادگي اين پايگاه براي پاكسازي نگاركندهاي اشكفت سلمان از رنگها پاشيدهشده روي آنها است، بهدليل تخصيص نيافتن اعتبار لازم، هيچ اقدامي نميتوان انجام داد؛ چراكه اين نگاركندها به داربستهايي نياز دارند كه برپايي آنها هزينههاي زيادي خواهد داشت. جعفر مهركيان در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: در مكاتبه با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان، پايگاه آياپير آمادگي خود را در اجراي پاكسازي اين نگاركندها اعلام و درخواست تامين اعتبار كرد و البته رنگپاشي بهانهاي براي حفظ، احيا و مستندسازي دايمي اين نگاركندهاست. او يادآور شد: در 21 فروردينماه 1385 در بازديد دورهاي يكي از اعضاي اين پايگاه، حجم زيادي از يادگارنويسي با اسپري و رنگ در نقاط مختلف نگاركندهاي سه و چهار اشكفت سلمان ديده و موضوع به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان گزارش و درخواست پيگيري شد. وي با تاكيد بر اينكه حفاظت و نگهباني از آثار تاريخي برعهدهي پاسداران ميراث فرهنگي استان خوزستان است، افزود: با توجه به اينكه حفاظت و در امان ماندن نقشبرجستهها و نگاركندها موضوع مهمي است، استفاده از حلالها و مواد شيميايي پاككنندهي موجود در بازار، وسيلهي مناسبي براي پاكسازي رنگهاي پاشيدهشده روي نگاركندها نيستند؛ چراكه اين كار، رقيق شدن رنگهاي غليظي را كه بر سطح نگارهها خشك شدهاند و در نهايت نفوذ آنها را در سنگها سبب خواهد شد. او توضيح داد: نگاركندهاي اشكفت سلمان كه در تنگهاي به همين نام و بهطور جداگانه در فهرست آثار ملي ثبت شدهاند، اهميت زيادي دارند؛ در اين آثار براي نخستينبار پيكرهي ملكه و فرمانرواي آياپير، دوشادوش هم در يك مراسم آييني در دو بستر صخرهيي نگارگري شدهاند كه اين نگاره از مقام و منزلت زن در دورهي ايلامي حكايت ميكند و چنين موضوعي در هيچيك از نگاركندهاي تخت جمشيد (پارسه) يا دورهي هخامنشي وجود ندارد. ديگر اينكه نگاركند شمارهي سه براساس كتيبهاي به خط ميخي ايلامي، نيايشگاه ايلامي تاريشا نام دارد و دليل پديد آمدن اين نيايشگاه و نگاركندها، اشكفتي بزرگ است كه با آب جاري و روان خود يكي از هستههاي اصلي شكلگيري شهر باستاني ايذه ميتواند باشد. اين پيكرههاي تصويري، نمونههاي بيبديلي از هنر صخرهنگاري يا نگارگري هستند كه بهدست هنرمندان سههزار و 200 تا دوهزار و 700سال پيش از اين آفريده شدهاند. مهركيان گفت: در اين بسترهاي هنري، علاوه بر نوشتههايي از گذشته و پيشينهي تاريخي آياپير و رويدادهايي كه در آن اتفاق افتادهاند، به آيينها، ايزدان و ايزد بانواني كه نيايشگران آنها را ستايش ميكردهاند، اشاره شده است. به گفتهي مدير پايگاه ميراث فرهنگي ايذه اين تنگه از معدود جايگاههاي باستاني است كه علاوه بر دوبار ثبت شدن در فهرست آثار ملي، حريم آن نيز در شوراي حرايم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ثبت شده است و ضمانت قانوني دارد. گرچه با ساخت بنايي ناهنجار در حريم آن مخالفت و دستور توقف آن صادر شد؛ ولي با اقداماتي كه در گذشته بدون تخصص لازم انجام و مخدوش شدن حريم طبيعي آنرا سبب شد، شرايط لازم براي ثبت اشكفت سلمان يا تاريشا در فهرست موقت ميراث جهاني با مشكل روبهرو و فعلا تا برطرف شدن موانع از طرح اين موضوع صرف نظر شده است. همچنين دو نگاركند اشكفت سلمان در بيرون اشكفت در معرض باد، باران، نوسانها و ناهنجاريهاي طبيعي و آسيبهاي عمدي و غيرعمدي انساني نيز هستند. انتهاي پيام