نشست خبري سمپوزيوم مجسمه‌سازي برگزار شد؛ تنها از نام داوران استفاده نكرديم؛ قالب بين‌المللي سمپوزيوم را جدي ‌مي‌كند؛ آثار "چوب‌واحساس" به‌باغ موزه‌ي الهيه رفت

درحالي‌كه كمتر از 45 روز تا پايان مهلت ارسال طرح‌هاي نخستين سمپوزيوم بين‌المللي مجسمه‌سازي ايران باقي است، نشست خبري مسوولان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران - برگزار كننده‌ي نخستين سمپوزيوم مجسمه‌سازي ايران - صبح امروز يكشنبه - دهم مهرماه -، در موزه‌ي امام علي(ع) برگزار شد. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست كه با حضور محمدمهدي عسگرپور - رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و دبير سمپوزيوم -، سيدمحسن هاشمي - رييس اداره‌ي هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و دبير اجرايي- و محمدحسين حليمي - دبير هنري سمپوزيوم - همراه بود، اعلام شد كه اين سمپوزيوم در سه محور "علم"، "هنر" و "معنويت"، به‌صورت مستقل و يا تلفيقي، از مجسمه‌سازان جهان دعوت كرده است كه طرح‌هاي خود را تا 30 آبان‌ماه سال جاري - 21 نوامبر 2006 - ارسال كنند. به همه طرح‌هاي برگزيده سه‌هزار دلار جايزه نقدي اعطا مي‌شود و اين طرح‌ها پس از ساخت در فضاهاي عمومي شهر تهران، نظير ميدان‌ها، معابر و بوستان‌ها نصب خواهد شد. مكان‌هاي احتمالي براي برگزاري اين سمپوزيوم، نمايشگاه بين‌المللي تهران، پارك پرديسان و پارك چيتگر خواهند بود. در نشست امروز داوران نهايي اعلام نشدند، اما بر اساس اعلام انتخاب طرح‌هاي رسيده به داريوش شايگان، عباس كيارستمي، پرويز تناولي، پرويز مويدعهد - كه اكنون در فرانسه اقامت دارد - و يوآخ -ويكتور - دارش، سپرده شده است. بنا بر اعلام، نيمه‌ي آذر طرح‌هاي رسيده بازبيني و تا 20 آذرماه نتايج پذيرفته‌شد‌ه‌گان اعلام خواهد شد. با پايان‌ماه بهمن هنرمندان به ايران آمده و ابراز و وسايل لازم در اختيارشان قرار مي‌گيرد. هنرمندان تا 21 اسفندماه سال جاري مهلت دارند تا اجراي طرح مورد نظرشان را به‌پايان برسانند. عسگرپور، از اهداف اين سمپوزيوم سخن گفت و تاكيد كرد كه شناسايي پتانسيل‌هاي مختلف در كشور هدف اصلي‌شان بوده است. او گفت ما تلاش كرديم تا اين پتانسيل‌ها را فعال و رابطه‌ي آنها را با شهرداري برقرار كنيم. به گمان وي وقتي جشنواره و سمپوزيومي قالب بين‌المللي مي‌گيرد جدي مي‌شود. حليمي نيز از وظيفه‌ي شهرداري شهرهاي بزرگ دنيا و باني شدن‌شان براي پياده‌كردن اعمال فرهنگي ياد و به اظهار نظرهاي بعضا عوامانه درباره‌ي فعاليت‌ مجسمه‌سازان از ساليان گذشته تاكنون اشاره كرد و گفت: مي‌خواهيم در اين سمپوزيوم آثاري را به‌وجود آوريم كه پايدار باشند و بتوان از آن به‌عنوان تاريخي براي آيندگان نام برد. وي چنين اظهار كرد كه با معرفي اين واقعه براي جامعه‌ي فرهنگ و هنر در خارج از كشور همه متوجه اين اقدام بي‌نظير شده‌اند و بخش‌هاي فرهنگي شهرداري را تحسين مي‌كنند. هاشمي نيز گزارشي از از روند شكل گيري دبيرخانه و مراحل اجراي كار را ارايه كرد. به گمان او، با برپايي اين سمپوزيوم، هنرمندان ايران و ساير كشورها در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند و موقعيت هنرمندان ايراني و غيرايراني در كنار يكديگر مشخص مي‌شود. وي اعلام كرد از ميان 220 هنرمند مجسمه‌ساز ايراني، همين تعداد خارجي، 200 گالري برگزاركننده‌ي سمپوزيوم‌هاي مجسمه‌سازي خارجي نيز دعوت شده، 70 هنرمند از كشورهاي آفريقاي جنوبي، فرانسه، انگليس، تركيه، عربستان، نروژ، كانادا، ايالات متحده‌ي آمريكا، اسكاتلند، ايرلند، هلند، سوييس، ايتاليا، لهستان، اتريش، دبي، زيمباوه، بلغارستان، مولداوي، سوئد، كامبوج، ارمسنتان، آلمان و استراليا شركت كرده‌اند. هاشمي خبر داد: روز دوم برپايي سمپوزيوم، همايش علمي با موضوع سير تاريخي مجسمه‌سازي در جهان و درك زيبايي برگزار مي‌شود و پس از آن هر روز سه نفر از هنرمندان كنفرانس مطبوعاتي خواهند داشت. در اين ميان تورهايي براي دانشجويان رشته‌هاي هنري، هنرمندان و رسانه‌ها پيش‌بيني شده است تا بتوانند با نحوه‌ي كار آشنا شوند. به گفته‌ي او، تنها دو روز براي بازديد عموم درنظر گرفته‌ شده است و ساير روزها به هنرمندان، كارشناسان، دانشجويان و ... اختصاص دارد. حليمي درباره‌ي تركيب هيات داوران و در پاسخ به پرسش ايسنا توضيح داد: كساني كه در اين سمپوزيوم داوري به آنها سپرده شده‌ است افراد متخصص و كارشناسي هستند كه سابقه‌ي بسيار طولاني در زمينه‌ي طراحي و مجسمه‌سازي دارند. تناولي سابقه‌ي بسيار طولاني در زمينه فعاليت‌هاي هنري در سمپوزيوم‌ها و بينال‌هاي بين‌المللي مختلف را دارد و در ميان هنرمندان مجسمه ساز شناخته شده و مورد تاييد اين جامعه است. عباس كيارستمي نيز پيش از آنكه در هنر فيلم‌سازي فعاليت كند در حوزه‌ي هنرهاي تجسمي فعاليت‌هاي بسيار موفقي داشته‌ است. براي داوري بخش معماري بايد از كسي استفاده مي‌كرديم كه نگاه او نگاهي شخصي و احساساتي نباشد و پرويز مويد عهد سابقه شركت در نمايشگاه‌ها و مسابقه‌هاي بين‌المللي را دارد و سال‌ها در اين بخش مديريت كرده است. مصلي تهران به دست او طراحي شده است؛ اما با وجود اينكه او به خاطر روابط بين‌المللي خارج از كشور بسر مي‌برد، اما بي‌نظيرترين گزينه براي گزينش آثار است. وي حضور يا عدم حضور پرويز مويدعهد را در ايران تاييد و يا رد نكرد، اما گفت كه دوهفته‌ي پيش وي را در پاريس ملاقات كرده و مويدعهد قول همكاري داده است. حليمي در ادامه‌ي پرسش ايسنا تاكيد كرد كه تنها از عنوان و نام بعضا شناخته شده، شاخص و جهاني اين هنرمندان استفاده نشده است. وي درباره‌ي نقش انجمن مجسمه‌سازان در اين سمپوزيوم عنوان كرد كه تاكنون هفت نشست با اين انجمن در جهت همكاري‌ برگزار شده است. عسگرپور نيز در پاسخ به پرسشي درباره‌ي سهم ايران در مقابل حضور خارجي‌ها توضيح داد: براساس استاندارد‌هاي بين‌المللي معمولا يك چهارم از برندگان سمپوزيوم‌ها از كشور ميزبان انتخاب مي‌شوند و سه‌چهارم از ديگر كشورها هستند. مانيز همين استاندارد را رعايت كرديم. او با اشاره به وظيفه‌ي شهرداري بر حوزه‌ي حيات شهروندي گفت: شهرداري‌ها در قرن‌هاي گذشته در تلاش بودند تا در كنار رفتارهاي مدني در جامعه حيات فرهنگي جامعه را نيز به پيش ببرند. شهرداري تهران بعد از انقلاب به مسايل عمراني به‌عنوان موضوع اصلي فعاليتش مي‌پرداخته است؛ اما حال زمان آن رسيده كه شهرداري‌ها به جريان‌هاي فرهنگي و هنري بپردازند. بنابراين در يك سال گذشته سعي كرديم تا به وظايف خود در شهرداري بيشتر عمل كنيم و جامعه‌ي هنري تلاش كنند تا حق خود را مطالبه كنند. وي درباره‌ي سرنوشت مجسمه‌هاي ساخته شده در كارگاه نمايشي «چوب و احساس» گفت قرار است كه اين مجسمه‌ها در باغ موزه‌ي هنري ايران - باغ امير احمدي - در خيابان الهيه تهران نصب شوند. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۰ مهر ۱۳۸۵ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8507-06137
  • خبرنگار :