/مترو به قلب نصف جهان ميزند؟!/5 "پافشاري بر عبور مترو از چهارباغ اصفهاندوستانه نيست"
يك عضو جمعيت دوستداران محيط زيست در اصفهان گفت: خيابان چهارباغ يك خيابان نيست كه در اختيار شهرداري يا سازمان قطار شهري باشد، بلكه يك اثر تاريخي و ملي و به عبارتي اثري جهاني است. حشمتالله انتخابي در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: امروزه، همهي جهان به اين خيابان و همچنين آثار وابستهي آن مانند چهلستون، هشت بهشت، مدرسهي چهارباغ و سيوسه پل توجه دارند. در حقيقت، اين اثر امانتي ازسوي مردم به مسؤولان شهري است و آنها نبايد خودسرانه و با لجبازي هر تصميمي كه خواستند، بگيرند. وي با اشاره به اينكه در سال 1383 همايشي دربارهي مسير مترو و بافت تاريخي اصفهان برگزار شد و مراقبت از بافت تاريخي بسيار مورد توجه برگزاركنندگان آن همايش بود، اظهار كرد: خيابان چهارباغ در فهرست آثار ملي ثبت شده است و علاوه بر آن، آثار تاريخي ديگري مانند چهلستون، سيوسه پل، هشت بهشت و مدرسهي چهارباغ نيز در فهرست آثار ملي ثبت شده و همگي در اين محدودهاند؛ وقتي صحبت از مترو و عوارض آن بر بافت شهر ميشود، فقط مسير مترو مطرح نيست. او افزود: اگر قرار بر اين باشد كه مترو از خيابان چهارباغ عبور كند، به چند ايستگاه نياز دارد كه خروجيهاي مترو در بافت تاريخي خواهند بود و اين مساله، تاثير نامطلوبي بر بافت ميتواند داشته باشد. البته نبايد تنها عوارض فيزيكي را مد نظر قرار دارد، اگرچه آنها هم وجود دارند؛ ولي هيچكسي نميتواند قول دهند كه اگر مترو از زير چهارباغ عبور كند، ارتعاشهاي آن بر مدرسهي چهارباغ تاثير نگذارند. اين كارشناس علوم اجتماعي با بيان اينكه بايد تاثيرات اجتماعي را هم در اينباره درنظر گرفت، تصريح كرد: طراحي مسير عبور مترو بهشكل مستقيم از دو ترمينال كه هر دو در امتداد خيابان چهارباغ قرار دارند، بسيار سادهانگارانه است و نشان ميدهد كه هيچ مطالعهاي در اينباره انجام نشده است. وي اضافه كرد: هميشه راه درست، راحتترين راهها نيست و دربارهي اين موضوع، بعيد ميدانم كه مطالعات دقيق تاريخي، اجتماعي و فرهنگي انجام شده باشد و البته ممكن است، مطالعاتي اقتصادي انجام شده باشد كه اگر هم اينطور باشد، در اختيار مردم قرار نگرفتهاند. در حالي كه يكي از حقوق شهروندان اين است كه اطلاعات دسترسي داشته باشند. به گفتهي انتخابي زماني كه شوراي عالي ترافيك، خيابان شمسآبادي را مطرح كرد، مطالعهي لازم را انجام داده بود. در حالي كه ممكن بود، محور شمسآبادي هزينهي اقتصادي اضافي نيز داشته باشد كه آن هزينهها قطعا در درازمدت با درنظر گرفتن تمام عوامل اجتماعي، فرهنگي، كمتر خواهند بود. او اظهار داشت: بهنظر ميرسد، مسؤولان سازمان قطار شهري، حرفشان يكي است و چون روز اول چهارباغ را مطرح كردند، اكنون نيز همان را ميگويند. البته شايد در آن زمان درنظر داشتند كه مترو حتا از زير سيوسه پل هم رد شود و پس از هشدارهايي مبني بر اينكه اين كار، تخريب سيوسه پل را سبب ميشود، تصميم گرفتند كه بهطور مثال 140 متر بهسوي غرب بروند و از سيوسه پل دور شوند. انتخابي در ادامه گفت: قانون براي افراد و مسؤولاني كه در زمينههاي مختلف كار ميكنند، اين الزام را ايجاد كرده است كه براي تمام طرحهاي كلان كشور، مطالعات ارزيابي پيامدهاي زيست محيطي را درنظر بگيرند. البته دربارهي مترو اصفهان قطعا اين مطالعه انجام نشده است و دليل اينكه با اطمينان اين حرف را ميزنم، اين است كه وقتي اين بحث مطرح ميشد، موضوع براي مسؤولان جالب و مشخص بود كه در اينباره كاري انجام ندادهاند. وي تاكيد كرد: خواست عمومي مردم اين است كه به چهارباغ توجه بيشتري شود و طبيعتا بايد دربارهي گزينههاي ديگر از جمله خيابان شمسآبادي مطالعات بيشتري انجام ميدادند، بويژه اينكه پيشنهادهاي زيادي دربارهي گزينهي شمسآبادي ارايه شده است و پافشاري بر نظر نخست، پافشاري اصفهاندوستانهاي نيست. انتهاي پيام