/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/2 "آيا اصفهان به اندازه‌ي هزينه‌ي تغيير مسير مترو ارزش ندارد؟"

يك كارشناس مرمت بنا با اشاره به طرح اين مساله كه تغيير مسير مترو، هزينه‌ي زيادي دارد، پرسيد: آيا اصفهان كه به‌عنوان يك شاهكار و نمونه در دنيا شناخته مي‌شود، به اندازه‌ي هزينه‌ي تغيير مسير مترو ارزش ندارد؟ محمدحسين وافي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تاكيد كرد: خيابان چهارباغ عباسي ظرفيت تبديل شدن به محور اصلي شهر اصفهان را با بار سنگين ترافيك ندارد. وي ادامه داد: محور چهارباغ اصفهان حدود هفت‌سال پيش به‌عنوان محور اصلي مترو درنظر گرفته شد و بدون توجه به اين‌كه فكر درستي بود يا خير، تصور مي‌كنم كه اين محور شمالي ـ جنوبي اصفهان شايد براي حدود سال‌هاي 1335 و زماني كه اصفهان نزديك 400هزار نفر جمعيت داشت، مناسب بود؛ ولي اكنون اين محور از وضعيت قديم خود خارج شده و به يك كلان شهر تبديل شده است. لذا ديگر ظرفيت تبديل شدن به يك محور اصلي ترافيك را ندارد. هم‌چنان كه اداره‌ها و ارگان‌هايي كه در اين منطقه بودند، درحال ترك اين محور هستند و به مناطق ديگر شهر مي‌روند. او با تاكيد بر اين‌كه مسير مترو حتما بايد از چهارباغ جدا شود و روي خطي كه به موازات چهارباغ است، يعني خيابان شمس‌آبادي قرار گيرد، گفت: تمام آثار تاريخي ما پيوسته و از خود زمين و خاك‌اند و روي سطح‌هايي ساخته شده‌اند كه اگر تزلزلي در آن‌ها ايجاد شود، به ساختمان‌ها و پل‌ها لطمه وارد مي‌شود. وافي تصريح كرد: اكنون اين بحث وجود دارد كه چهارباغ عباسي بازسازي و كف‌سازي شود و تمام مدارك آن نيز وجود دارند؛ اگر موفق شويم كه چهارباغ را به چهارباغ نخستين برگردانيم، ‌ارزش‌هاي بيشتري را از شهر اصفهان به دنيا نشان مي‌دهيم. وي افزود: اميدوارم تكنولوژي را براي كمك به خودمان استفاده كنيم، نه اين‌كه بر ما غالب شود و اگر همه بخواهند اين اتفاق مي‌تواند بيفتد. انتهاي پيام
  • جمعه/ ۲۴ شهریور ۱۳۸۵ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8506-11934
  • خبرنگار : 71219