/مترو به قلب نصف جهان ميزند؟!/6 نايب رييس شوراي شهر اصفهان: خيابان شمسآبادي نسبت به چهارباغ براي عبور مترو ارحج است
نايب رييس شوراي شهر اصفهان اعتقاد دارد كه دو محور چهارباغ و شمسآبادي هيچ مزيت و عيبي نسبت به يكديگر ندارند؛ ولي اگر احتمال خطري هرچند اندك وجود داشته باشد، عقل حكم ميكند، بهدليل اهميت مساله احتياط كنيم. احمد امينپور در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: عدهاي عقيده دارند كه بهطور كلي اصفهان به مترو نياز ندارد؛ ولي من تاكنون گزارش كاملي كه اين قضيه را مطرح و بررسي كرده باشد، نديدهام و اظهار نظرها فقط شفاهي بودهاند. وي با اشاره به مسير مترو و اينكه مسير خط اول آن با طول 12 كيلومتر در حد فاصل دروازه دولت تا سيوسه پل (محل چهارباغ عباسي دورهي صفوي) قرار دارد، گفت: اختلاف نظرها در اين منطقه بيشتر است و عدهاي عقيده دارند كه عبور مترو از خيابان چهارباغ، تخريب و آسيب رسيدن به مدرسهي چهارباغ را كه اثر متعلق به دورهي صفوي است، سبب ميشود. در حقيقت، بيشتر نگرانيهاي موجود دربارهي همين مدرسه است؛ وگرنه در محور چهارباغ اثر تاريخي ديگري وجود ندارد. آنچه كه هست خود محور چهارباغ و شامل يك خيابان است كه با وجود عبور مترو از عمق 14 تا 21 متري، آسيبي به چهارباغ نميرسد. البته من تاكنون تحقيق و گزارشي علمي كه ثابت كند، عبور مترو به اين مدرسهي تاريخي آسيب ميرساند، نديدهام. او همچنين به مصوبهي شوراي عالي ترافيك اشاره كرد كه اين شورا از ميان گزينههاي شمسآبادي و چهارباغ در همان محدوده، محور شمسآبادي را تصويب كرده است و ادامه داد: آنچه كه بهتازگي مطرح شده، عبور مترو از محور چهارباغ است و تا زماني كه شوراي عالي ترافيك آنرا تصويب نكند، اين گزينه قابل اجرا نيست و همان گزينهي قبلي يعني محور شمسآبادي كه به موازات چهارباغ و به فاصلهي 200 متري آن قرار دارد، مصوب است. امينپور با بيان اينكه شوراي شهر اصفهان دربارهي عبور مترو از خيابان چهارباغ اظهارنظر نكرده است، اضافه كرد: اين شورا، تصميمگيري را به شوراي عالي ترافيك و كارشناساني كه نتيجهي كار خود را به همين شورا منتقل ميكنند، محول كرده است. تعدادي از اعضاي شوراي شهر مسير چهارباغ را ترجيح ميدهند؛ ولي عدهاي ديگر از جمله خود من، بهعنوان عضو هيات علمي دانشگاه هنر اصفهان و كارشناس معماري پس از بررسي، گزينههاي چهارباغ و شمسآبادي را برابر ميدانم. البته خيابان شمسآبادي ارحج است و با عبور مترو از اين محور، چيزي از مزايايي كه مترو در شهري مانند اصفهان خواهد داشت، از دست نميرود. او دربارهي دلايل ترجيح دادن چهارباغ به شمسآبادي، توضيح داد: يكي از دلايل، عامل سرعت است كه البته من آنرا نپذيرفتم. در حقيقت، چهارباغ را بهدليل سرعت بيشتر در اجرا، سرعت مترو در زمان بهرهبرداري و دسترسي به حجم مسافر بيشتر انتخاب كردهاند؛ در صورتي كه با انتخاب شمسآبادي نيز در هزينه، سرعت اجرا، سرعت مترو و حجم مسافر تغييري ايجاد نميشود و تمام اين موارد در هر دو محور كاملا مساوياند. وي با بيان اينكه هيچ مطالعهاي دربارهي آسيب رسيدن به آثار تاريخي وجود ندارد، افزود: اگر قرار است، عبور مترو در يك شهر به آثار تاريخي آن لطمه بزند، به بقيهي ساختمانها نيز آسيب وارد ميكند. نايب رييس شوراي شهر اصفهان همچنين با بيان اينكه تاكنون هيچ گزارش و مطالعهاي علمي دربارهي زرد شدن برگ درختان و آسيبي كه به آنها ميرسد، دريافت نشده است، ادامه داد: درختها از چاهها و سفرههاي زيرزميني آبياري نميشوند، بلكه از آبهاي سطحي تغذيه ميشوند و عبور مترو و ايجاد مانع بتوني باعث ميشود كه آبها در سطح بالاتري باشند و به عمق پايينتر نروند. انتهاي پيام