آصفي: * تعليق در دستور كار ما قرار ندارد * بايد تاريخ سفر عنان را تنظيم كنيم * فضاي مثبت كار با اروپا تغيير كرده است

حميدرضا آصفي با بيان اين كه تعليق در دستور كار ايران قرار ندارد و تهران قطعنامه‌ي شوراي امنيت را نمي پذيرد گفت كه فضاي مثبت كار با اروپا تغيير كرده است؛ با اين حال ايران پاسخ 1+5 را خواهد داد.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان صبح امروز در جلسه هفتگي‌اش به پرسش‌هاي خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ گفت.

سفر متكي به آفريقاي جنوبي

آصفي ضمن عرض تسليت به مناسبت شهادت امام موسي كاظم از سفر قريب‌الوقوع وزير امور خارجه كشورمان به آفريقاي جنوبي براي شركت در نهمين اجلاس كميسيون اقتصادي دو كشور خبر داد.

وي با بيان اينكه منوچهر متكي امروز عازم پرتوريا مي‌شود روابط كشورمان با آفريقاي جنوبي را روابطي رو به رشد دانست و گفت: در جريان اين سفر علاوه بر مسايل مطروحه در چارچوب همكاري‌هاي جنوب - جنوب مباحث زيادي مورد مذاكره خواهد بود و همانگونه كه مي‌دانيد آفريقاي جنوبي از كشورهاي موثر در جنبش عدم تعهد و تاثير گذار در جنوب است.

ايران پاسخ 1+5 را مي‌دهد

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اينكه آيا پاسخ كشورمان به بسته پيشنهادي 1+5 در روز سه‌شنبه به اين طرفها ارايه خواهد شد؟ اظهار داشت: مسير كمي تغيير كرده و اروپاييها به جاي ادامه كار از طريق گفتگو به شوراي امنيت رفتند و در حال حاضر فضاي مثبت كار تغيير كرده است.

آصفي خاطر نشان كرد: ما از ابتدا به مذاكره اعتقاد داشتيم و هنوز هم بر اين اعتقادمان هستيم؛ ولي به هر حال مطالعات ما پيرامون بسته ادامه دارد و در حال مطالعه هستيم و كار مطالعاتي تقريبا به انتها رسيده و بايد صبر كنيد تا ببينيد عكس‌العمل جمهوري اسلامي ايران چگونه خواهد بود.

وي ادامه داد: روشن است كه با توجه به وجود ابعاد مختلف در بسته پيشنهادي پاسخ ما نيز چند بعدي خواهد بود و به ابعاد مختلف پيشنهاد توجه خواهد كرد؛ چند روزي صبر كنيد تا نتيجه را ببينيد و ما از ابتدا هم به اروپايي‌ها مي‌گفتيم كه آخر مرداد آخر دنيا نيست و به هر حال اميدواريم كه فضاي تغيير كرده كه از حالت طبيعي‌اش خارج شده مجددا به جايي كه بايد بازگردد.

آصفي در پاسخ به اين سوال كه آيا پاسخ ايران به بسته 1+5 روز سه‌شنبه ارايه خواهد شد؟ گفت: البته سه‌شنبه در ايران تعطيل است، اما ما روزهاي تعطيل هم كار مي‌كنيم و اين پاسخ هم مي‌تواند در سه‌شنبه ارايه شود و هم ممكن است در آن روز كه تعطيل است ارايه نشود؛ به هر حال بايد صبر كنيد تا ببينيد چه مي‌شود.

پيش شرط فضا را تنگ مي‌كند

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: اينكه برخي مذاكره را به اجراي قطعنامه شوراي امنيت منوط مي‌كنند كاري بي‌اساس است و اگر مي‌خواستيم بر اساس پيش شرط كار را دنبال كنيم پيش از اين مي‌كرديم.

وي خاطر نشان كرد: پيش شرط فضا را تنگ مي‌كند، امكان نتيجه‌گيري را مي‌گيرد و دو طرف را در زاويه قرار مي‌دهد؛ حال چه لزومي دارد كه ما كاري انجام دهيم تا دست دو طرف بسته شود؟

ايران قطعنامه را نمي‌پذيرد

آصفي افزود: همانگونه كه پيش از اين نيز اعلام شد قطعنامه شوراي امنيت براي ما فاقد وجاهت و غير قابل قبول است و اين گونه نيست كه چند كشور بنشينند و براي دنيا تصميم‌گيري كنند. به هر حال جمهوري اسلامي اين قطعنامه را نمي‌پذيرد.

تعليق در دستور كار ما قرار ندارد

آصفي در بخش ديگري از اظهاراتش در رابطه با موضع اخير وزير امور خارجه درباره اينكه تهران آماده است در خصوص تعليق نيز مذاكره كند گفت: به نظرم خود آقاي متكي در اين خصوص توضيح دادند كه شايد كمتر مورد توجه قرار گرفته؛ تعليق ديگر بازگشت به گذشته است و ما آن را انجام نخواهيم داد و بحثي كه بوده اين است كه همه چيز از دل مذاكره خارج مي‌شود و تعليق در دستور كار ما قرار ندارد.

وجود رژيم صهيونيستي؛ عامل بحران در منطقه

سخنگوي وزارت امور خارجه هم چنين درباره تحولات لبنان گفت: امروز بيش از هر زماني مشخص شده كه وجود رژيم صهيونيستي از عوامل جدي بحران و تنش در منطقه است و عامل اين مساله نگرش خودكامه و رويكرد استبدادي دولت آقاي بوش به خاورميانه بوده كه فكر مي‌كنيم آمريكا بايد اين رويكردش نسبت به منطقه را تغيير دهد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به اينكه مقاومت مشروع حزب‌الله به تاييد بسياري از محافل با انصاف غربي نيز رسيده افزود: مواضعي كه از سوي رژيم صهيونيستي اتخاذ مي‌شود تنها يك ادعا است و صهيونيست‌ها نشان داده‌اند كه به هيچ يك از معيارها و مقررات بين‌المللي پايبند نيستند و اعتنايي به خواست و اولويت‌هاي افكار عمومي جهان اعتنايي ندارند.

رژيم صهيونسيتي علاقه‌اي به توقف جنگ ندارد

آصفي نقض آشكار آتش بس از سوي رژيم صهيونيستي را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين عملكرد رژيم صهيونسيتي كه در اين چند روز چندين بار تكرار شده نشان مي‌دهد كه اين رژيم اصلا علاقه‌اي به كاهش و يا توقف درگيري و جنگ ندارد و اين اقدامات آنها با هيچ منطقي قابل توجيه و دفاع نيست.

رژيم صهيونيستي در بحراني‌ترين شرايطش قرار دارد

وي با تاكيد بر اينكه امروز رژيم صهيونيستي در بحراني‌ترين شرايطش از سال 48 تا به امروز قرار گرفته گفت: به اعتراف مسوولان اين رژيم چنين شرايطي براي اسراييل به وجود آمده و الان در اوج بحران خويش است و اقدامات آنها نيز در همين چارچوب صورت مي‌گيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: اينها از چند چيز ناشي مي‌شود كه يكي از آنها فساد حاكميت رژيم صهيونيستي و ديگري ريشه در سياست‌هاي غلط اين رژيم دارد؛ البته آمريكا و اسراييل از چيز ديگري هم نگرانند و آن اينكه پيروزي حزب‌الله نقطه عطفي در روابط بين‌الملل بوده است.

بايد تاريخ سفر عنان را تنظيم كنيم

آصفي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره انتشار برخي اخبار مبني بر احتمال سفر كوفي عنان به كشورمان ضمن تاييد اين موضوع گفت: آقاي كوفي عنان اظهار تمايل داشتند كه در هفته‌هاي آينده از تهران بازديد كنند و ما نيز بايد تاريخي را براي اين سفر تنظيم كنيم.

وي افزود: گفتگوهاي ما با آقاي دبيركل همواره پابرجا بوده و اين بار هم در جريان اين سفر مسايل مختلف منطقه‌اي از جمله لبنان و فلسطين، بحث هسته‌يي و تمام موضوعات مورد توجه طرفين مورد مذاكره خواهد بود و البته ما نيز نظراتمان را درباره بهبود نقش سازمان ملل اعلام خواهيم كرد.

كانادا استقلال را از ونزوئلا ياد بگيرد

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا درباره اظهار نظر اخير وزير امور خارجه كانادا مبني بر اين كه دست‌هاي ايران به اعمال تروريستي حزب الله لبنان آلوده است گفت: فكر مي‌كنم اين كانادا است كه به واسطه‌ي حمايت‌هاي بي‌دريغ از رژيم صهيونيستي دستش به خون مردم فلسطين و لبنان آلوده شده و شايد لازم باشد كه كمي با مشاهده برنامه‌هاي تلويزيون ببينند كه چگونه مردم اين كشورها به شهادت مي‌رسند؛ كشورهايي كه به رژيم صهيونيستي كمك مي‌كنند در اين جنايات مسوولند.

آصفي تاكيد كرد: فكر مي‌كنيم كشوري چون كانادا بايد از برخي از كشورهاي آمريكاي لاتين مانند ونزوئلا ياد بگيرد كه كمي مستقل باشد و براي كشورها خوب نيست كه به اين شكل از كشور ديگر پيروي كنند.

سفر خاتمي به ژاپن و جلسات گفت‌وگوي تمدن‌ها

وي همچنين درباره سفري كه قرار است حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي به ژاپن داشته باشد گفت: اين سفر در چارچوب طرحي كه ايشان در رابطه با كشورهاي مختلف دارند انجام مي‌گيرد و براي برگزاري جلسات گفتگوي تمدن‌ها و سمينارهاي از اين دست انجام مي‌گيرد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8505-16459
  • خبرنگار :