مترو اصفهان به ميدان نقش جهان هم ميآيد! مجري قطار شهري اصفهان: سهماه از تصميمگيري دربارهي چهارباغ ميگذرد؛ اما جوسازيها...
مجري قطار شهري اصفهان عبور مترو را از زير ميدان امام (ره) تاييد كرد و گفت: خط غرب به شرق مترو از سمت شمال ميدان امام (ره) ـ خيابان حافظ به سمت خيابان سپه ـ عبور خواهد كرد. عبدالحسين سيفاللهي اين مطلب را در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان بيان كرد. وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه آيا امكان استفاده از تراموا در مسير دروازه دولت تا ايستگاه شريعتي وجود دارد؟ گفت: تراموا اصليترين و محوريترين پيشنهاد شركت فرانسوي در سال 1362 در مسير دروازه دولت تا چهارباغ عباسي بود؛ اما بهدليل مخالفت سازمان ميراث فرهنگي وقت كه در آن زمان جبلعاملي مديريت آنرا برعهده داشت، اجازهي اين كار داده نشد كه پس از آن، مسالهي مترو مسكوت ماند؛ تا سال 1380 كه بودجهاي تصويب شد و دستگاههاي TBM خريداري شدند. البته در آن زمان بهشتي آمد. سيفاللهي تاكيد كرد: من آدم سياسي نيستم و دربارهي مترو مانند مردهشور عمل ميكنم؛ هرچه به من ديكته شود، همان را اجرا خواهم كرد و هيچ كاري هم به سياست ندارم؛ چراكه در دورههاي مختلف بودهام و تجربه دارم. به گزارش خبرنگار ايسنا در اصفهان، مجري قطار شهري اصفهان طي روزهاي گذشته نيز نشستي دربارهي مترو و مسائل مربوط به آن با خبرنگاران داشت. سيفاللهي در آن نشست با اعلام اينكه ايستگاههاي مترو در دروازه دولت، شهدا، شريعتي و ايستگاه شرقي براي مناقصه با پيمانكاران برنامهريزي شدهاند و تا يكماه و نيم ديگر تكليف آنها مشخص ميشود، افزود: با اجرايي شدن ساخت اين ايستگاهها، نه ايستگاه قطار شهري اصفهان فعال خواهند شد كه در صورت تخصيص بهموقع اعتبارات تا پايان سال 1386 خط يك مترو اصفهان راهاندازي ميشود. وي دربارهي تصميمگيري نهايي در مسير خيابان چهارباغ، توضيح داد: حدود سهماه است كه مشاور سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نظر خود را دربارهي سه گزينهي شمسآبادي، چهارباغ و باغ گلدسته بهصورت صريح و روشن اعلام كرده است؛ اما جوسازيها، تصميمگيري را براي مقامهاي كشوري مشكل كرده است. او اظهار داشت: بهدستور وزير كشور و شوراي عالي ترافيك از محور شمسآبادي صرف نظر كرديم و سهراهي منتهي به شمسآبادي، عملا از صحنهي روزگار حذف شد. مجري قطار شهري اصفهان با بيان اينكه عبور مترو از مسير خيابان شمسآبادي تحت هيچ عنوان امكانپذير نيست، تاكيد كرد: گزينهي شمسآبادي ديگر مطرح نيست، مگر اينكه از دروازه دولت به اين سمت برويم كه اين تصميم نيز غير فني است. وي با اشاره به چهار نقطهي عبوري براي گذر مترو به سمت شمسآبادي، گفت: اين چهار نقطه شامل ميدان تختي، بازارچهي پايين چهارباغ، مقابل خيابان طيب و پيش از رسيدن به دروازه دولت بود كه اكنون دستگاه TBM از اين چهار نقطه عبور كرده است و بايد دربارهي چهارباغ عباسي يا باغ گلدسته تصميمگيري شود كه با توجه به نظرات مشاوران داخلي و خارجي تصميم نهايي گرفته شده است و اميدواريم اين تصميم ابلاغ شود. او با يادآوري اينكه براي نخستينبار مصوبهي شوراي ترافيك استان و مصوبهي شوراي عالي ترافيك بر عبور مترو از مسير چهارباغ تاكيد دارند، ادامه داد: بهشتي ـ رييس وقت سازمان ميراث فرهنگي ـ در سال 1381 در جلسهاي بهشكل رسمي مخالفت خود را با عبور مترو از چهارباغ اعلام كرد كه به اعتقاد من نظر او ملاك نيست و بايد بهصورت مصوبه در شوراي عالي ترافيك به تصويب ميرسيد. در سال 1382 نيز موسوي لاري بهعنوان وزير كشور و رييس شوراي عالي ترافيك، دستور بهشتي را تاييد كرد و گزينهي شمسآبادي را ملاك عمل قرار داد. سيفاللهي با اشاره به اينكه مصوبهاي در شوراي عالي ترافيك مبني بر عبور مترو از چهارباغ تصويب نشده است، متذكر شد: نامهي وزير كشور در آن سال بهعنوان رييس شوراي عالي ترافيك مسالهي عبور مترو را از چهارباغ يا شمسآبادي متزلزل كرد. وي اضافه كرد: پس از ابلاغ نامهي لاري اختيار به شوراي ترافيك استان داده و قرار شد، بهصورت مصوبه درآيد كه با روي كار آمدن دولت جديد و تغيير مديريتها اين مساله در شوراي ترافيك استان مطرح و دوباره مسير چهارباغ عباسي تاييد شد. البته تا اين تاييديه به شوراي عالي ترافيك كشور برود كه هنوز اين شورا نظري بر تاييد مصوبهي پيشين صادر نكرده است، مترو از دروازه دولت حركت نخواهد كرد. مجري قطار شهري اصفهان با اعلام اينكه من صددرصد با عبور مترو از چهارباغ موافق هستم، اما بهعنوان مجري قطار شهري تابع دستورهاي شوراي عالي ترافيكام، گفت: كساني كه ميخواهند مترو از باغ گلدسته عبور كند، بايد بدانند كه چهارباغ در حاشيهي بافت تاريخي، ولي باغ گلدسته در خود بافت است و بناهايي مانند كاخ چهلستون و هشت بهشت در اين مسير قرار دارند و اين امر، مسالهي عبور مترو را پيچيدهتر از چهارباغ ميكند. او اعتقاد دارد كه بهترين كار براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي حفظ مدرسهي چهارباغ، حذف مترو از چهارباغ است؛ اما در همه جاي دنيا براي آنكه بافت قديمي شهرها از بين نرود، مترو را از زير زمين عبور ميدهند. سيفاللهي با توجه به سه شرطي كه گويا مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي عبور مترو از چهارباغ پيشنهاد دادهاند، تصريح كرد: مهندسان و مشاوران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نظر نهايي خود را ارايه و صورتجلسه نيز كردهاند و اين صورتجلسه بايد در شوراي عالي ترافيك تصويب و به ما ابلاغ شود. وي افزود: براي رفع نگرانيها و جواب دادن به نسخهاي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با شرطهايي دربارهي عبور مترو از چهارباغ براي ما پيچيده، اقداماتي مانند تجهيز TBMها، تنظيم اتاق فشار و خريد ديسكتهاي نو در نظر گرفته شده كه در كل 600 هزار دلار هزينهي اضافي داشته است. او در اين جلسه بار ديگر تاكيد كرد: هيچگونه خطري براي مدرسهي چهارباغ در صورت عبور مترو از خيابان چهارباغ عباسي وجود نخواهد داشت. مجري قطار شهري اصفهان هزينهي عبور مترو از خيابان شمسآبادي را 40 ميليارد تومان برآورد و اضافه كرد: با توجه به اينكه اكنون شهرداري بهدليل ركود اقتصادي درآمدي ندارد و ساخت و سازها نيز بهشدت در سطح شهر اصفهان كم شدهاند و حقوق پرسنل شهرداري نيز به سختي داده ميشود، عبور مترو از مسير شمسآبادي مقرون به صرفه نيست. انتهاي پيام