"دقت كنيد نگاه شخصيتان را از دست ندهيد"؛ دومين كارگاه عكاسي خبري ايسنا برگزار شد
دومين كارگاه عكاسي خبري ايسنا، صبح روز پنجشنبه 26 مرداد با حضور بهمن جلالي - مدرس دانشگاه و هنرمند عكاس- در سالن شهيد حسن قريب اين خبرگزاري برگزار شد. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين كارگاه با عنوان "كليدهاي اصلي عكاسي مستند"، با حضور جمعي از هنرمندان عكاس، عكاسان مطبوعاتي و دانشجويان همراه بود، جلالي به نكات و اشكالاتي كه به زعم وي در روزنامهها و مطبوعات كشور وجود دارند، اشاره كرد و با اشاره به ويژگيهاي عكس خبري عنوان كرد، جاذبهي اين عكاسي بهخاطر آن است كه در شاخههاي متعدد كاركرد دارد. به گمان وي بهرهبرداري كه دانشگاههاي دنيا از عكاسي ميكنند بهخاطر قدرت و نيروي ذاتي نهفتهي عكس است. وي سپس به تقسيمبندي عكاسي به مقولاتي چون شخصي، مستند و نيز عكاسي بهعنوان هنر پرداخت و توضيح داد: درحال حاضر عكاسي شخصي بدنهي عكاسي را نگهداشته و آنرا پويا ميكند كه متاسفانه در كتابهاي تاريخي نيز نقشي ندارد. وي گفت: عكاسي بهعنوان هنر نيز در دو شكل قابل تفكيك است. پيش از خلق شروع توليد اثر و ديگر گرفتن عكس بهمنظوري ديگر و ثبت آن بهعنوان عكس هنري در تاريخ هنر پس از سالها. بنابراين گزارش، اما بحث اصلي جلالي در اين كارگاه عكاسي مستند بود؛ او چگونگي توليد و ايجاد، نقش عكاسي و نيروي ذاتي و نيز عكسهاي خبري و مطبوعاتي را بررسي كرد. به گمان وي وظيفه و رسالت عكاسي مستند، ديدن و نماياندن چيزهايي است كه مردم يا نميبينند و يا سانسور و سيستمهاي ناظر اجازهي ديدن آنها را نميدهد. او از دو عنصر واقعگرايي و زمان در عكس مستند ياد كرد و از تشابه و تضادهاي درون و خارج از عكس مستند سخن گفت. جلالي تاكيد كرد: نميتوانيم عكاس خبري شويم تا وقتيكه عكس هرچه مقابلمان است را بگيريم، بدون آنكه چرايي آنرا بدانيم. وي همچنين عنوان كرد كه خيلي وقتها عكاسها بهخاطر نوع كارشان در مطبوعه و خبرگزاري خواهناخواه آدمي در خدمت رسانه ميشوند؛ اما بايد حواستان باشد كه دقت كنيد از طريق انتخاب عكسهاتان استيل ديدگاه شخصيتان را از دست ندهيد. اكنون سيلي از عكاسان خبري هستند كه ديدگاه شخصي ندارند اما دارند كار ميكنند وعكس ميگيرند. اين كه ميگويند عكاسها قدرت ايجاد تغيير ندارند، درست نيست، من ميگويم شما سانسور را از عكس خبري برداريد تا بگويم چه تاثيري دارد. اشارهي جلالي به سانسور عكسهاي جنگ عراق، افغانستان و ... بود كه بر اساس دستور سازمانهاي امنيتي آمريكايي مخابره ميشوند و از فرم و محتواي كليشه شدهاي برخوردارند. او با ابراز تاسف گفت كه برخي از عكاسان ايراني نيز در جنگ عراق ناآگاهانه و بدون تامل، همان نگاه ديكته شدهي آمريكا به مامورانش را عملي كردند. جلالي در ادامه از مخاطب آگاه سخن گفت و عنوان كرد: امروز هم در عكاسي خبري مثل عكاسي مد، چيزي مد ميشود و همه از آن پيروي ميكنند؛ اگر خودتان را تقليد كنيد به استيل شخصي، ديدگاه و نگاه خود ميرسيد. دبير سرويس عكس در هيچ كجاي دنيا عكاس نيست، بلكه شخصي است كه عكاسي و عكس را ميشناسد. سردبير عكس با انتخاب غلط كردن لطمه به عكاس ميزند. اين مدرس دانشگاه گفت كه چيزي بهعنوان مطبوعات در ايران نميشناسم؛ چرا كه مطبوعاتمان روزنامههاي حزبياند و حزبها درگير مسائل سياسي و مردم و مصايب و مشكلاتشان در نشريات حضوري ندارند. وي به نبود گزارش تصويري در نشريات هم اشاره كرد و گفت: خبرگزاريها ميتوانند اين مقوله را پيرامون يك محور اصلي، سروتهدار كه محور قضاوت باشد، باب كنند. كارگاه يادشده با نمايش فيلمي مستند از عكاسهاي آژانسهاي خبري شناخته شدهي دنيا كه در جنگ آمريكا و ويتنام حاضر بودند، ادامه پيدا كرد. جلالي اين فيلم را براي آنكه نشان دهد ساختار تصويري عكسهاي خبري از 30 سال پيش تا امروز چقدر تغيير كرده و تا چه حد مكانيزم متفاوت بوده، براي نمايش انتخاب كرده بود. وي همچنين توصيههايي براي عكس گرفتن بدون دردسر در جامعهي امروز ايران ارايه داد و تاكيد كرد پيدا كردن روشهاي شخصي بهترعمل ميكند تا درگير شدن. او فيلم 12 دقيقهيي ديگري نمايش داد كه حاصل عكاسي هشت سالهي وي از خرمشهر بود. جلالي با نمايش اين فيلم توصيههايي به عكاسان كرد كه عكسشان در فستيوالهاي فيلم مستند قابل ارايه باشد. "شهري كه بود" يا "شهري كه ويران شد"، عنوان اين فيلم 35 ميليمتري با موسيقي حسين عليزاده بود. سراسر اين فيلم كه با عكسهاي مستند و پيدرپي جلالي ساخته شده بود، مرگ و نابودي را نشان ميداد. اين فيلم همزمان با دادگاه صدام در آلمان به نمايش درآمده است. جلالي گفت: به آنها كه اصلا نميدانستند خرمشهر كجاست، يادآوري كردم كه كشتاري ظرف هشت سال در اين كشور صورت گرفت، اما دنيا ساكت ماند و هيچ عملي انجام نشد. بنا بر اين گزارش، اين كارگاههاي آموزش عكاسي خبري، روزهاي پنجشنبه آخر هرماه، در محل اين خبرگزاري برگزار ميشود. انتهاي پيام