مسؤولان شهري اصفهان كاشيهاي مدرسهي چهارباغ را به پاي مترو ميريزند؟!
استاد معماري دانشگاه هنر اصفهان گفت: براساس گفتهها و شنيدههايي كه در سطح شهر اصفهان مطرحاند، گويا مسؤولان شهري تصميم دارند با عبور مترو از چهارباغ هزارجريب و سپس چهارباغ عباسي بدون ايجاد ايستگاه در اين خيابان كه 300 ميليون تومان نيز ضرر ميزند و در فرصت مناسب هم ايستگاهها را ميسازند، دولت را در مقابل عمل انجامشده قرار دهند. احمد منتظر در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، با تاكيد بر اينكه خيابان چهارباغ بهدليل ارزش معماري و تاريخي بهكار رفته در آن به گونهاي نيست كه به آساني دربارهي سرنوشت آن بتوان تصميم گرفت، افزود: براساس گفتههاي مسؤولان ميراث فرهنگي و قطار شهري اصفهان و آنچه كه در اين شهر رخ ميدهد، مترو علاوه بر عبور از چهارباغ تاريخي هزارجريب كه اكنون ايستگاههاي مترو در اين خيابان در حال ساخت هستند، با عبور مترو از چهارباغ عباسي، اين خيابان تاريخي و ديگر آثار آنرا نيز در معرض تخريب قرار خواهد داد. وي يادآور شد: بارها و طي كارشناسيهاي متعدد چه به لحاظ زمينشناسي و چه به لحاظ ساختماني با عبور مترو از مسير خيابان چهارباغ مخالفت شده است. رييس پيشين ادارهي ميراث فرهنگي اصفهان با يادآوري علني شدن عبور مترو از چهارباغ عباسي پس از بحثها فراوان در سال 1377، اظهار داشت: زماني كه مديريت سازمان ميراث فرهنگي اصفهان را برعهده داشتم، عبور مترو از چهارباغ عباسي بهصورت كتبي اعلام و طي نقشهي كاملي كه براي سازمان فرستاده شد، پس از مطالعات دقيق عبور مترو علاوه بر خيابان چهارباغ از ميدان امام (ره) نيز ممنوع اعلام و اين مساله بهصورت كتبي به مقامات مسؤول گزارش شد. وي ادامه داد: در نقشههايي كه در سال 1377 تهيه شدند، مسؤولان شهري اصفهان قصد داشتند، بهصورت ترانسهاي باز به حفر تونل مترو در مسير چهارباغ بپردازند كه در آن صورت، مترو در عمق هشت متري و به فاصلهي يك متري از مدرسهي چهارباغ رد ميشد؛ اكنون با مخالفتهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، عمق مترو 10 متر پايينتر رفته است و از دستگاههاي TBM به جاي ترانسهاي باز استفاده ميشود. منتظر با بيان اينكه با وجود همهي موارد بهكار گرفتهشده براي عبور مترو از چهارباغ، باز هم احتمال تخريب بهدليل وجود ايستگاهها و ايجاد لرزشهاي ناشي از عبور واگنهاي مترو وجود دارد، تصريح كرد: كاشيهاي گنبد مدرسهي چهارباغ به دليل اينكه بهدرستي بازسازي نشدهاند، در حال فروريختن هستند و با عبور مترو از چهارباغ، كاشيهاي گنبد اين مدرسهي تاريخي حتما خواهند ريخت و اثري از گنبد باقي نخواهد ماند. وي عبور مترو از خيابان باغ گلدسته بهجاي چهارباغ عباسي را در صورتي كه مترو از چهارباغ هزارجريب نيز عبور نكند، قابل قبول دانست و گفت: اگر مترو بخواهد از باغ گلدسته بگذرد و دوباره به چهارباغ هزارجريب وارد شود، از 20 متري سيوسه پل عبور خواهد كرد كه تخريب اين پل را درپي خواهد داشت. منتظر در ادامه اين پرسشها را مطرح كرد: اگر مترو در مسير چهارباغ به ترامواي برقي روي زمين بتواند تبديل شود، آيا مقرون به صرفه نخواهد بود؟ آيا در صورت اجراي طرح تراموا در محدودهي آثار تاريخي در زمان بسيار كوتاهتري پروژهي مترو اجرا نخواهد شد؟ وي اضافه كرد: در صورت عبور مترو از عمق 18 متري زمين در زير خيابان چهارباغ و وجود 90 پله در ايستگاهها، آيا براي مردم راحتتر نيست كه بهجاي مترو از تراموا استفاده كنند و آيا با بهكار بردن تراموا، آثار تاريخي بهتر حفاظت نخواهند شد؟ انتهاي پيام