روابط‌عمومي مجازي، جايگزين روابط‌عمومي ناب

مجازي شدن ارتباطات به واسطه‌ي توسعه‌ي بي‌حد و حصر تکنولوژي‌هاي اطلاع‌رساني و دريافت پيام و يا تسلط کافي و فراگير ارتباطات مجازي بر زندگي بشر مطرح کردن مفهومي بنام "انسان مجازي" را دور از ذهن نمي‌سازد.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد يحيايي ايله‌اي در وبلاگ خود به نشاني http://www.yahyaee.com/weblog  نوشته است: توسعه‌ي تکنولوژي‌هاي ارتباطات، به طور جدي ارتباطات انساني را محدود کرده است . ارتباطات انساني در عصر ارتباطات ، تخريب و تحريف شده است و ارتباطات مجازي جايگزين بلامنازع ارتباطات انساني ( ارتباطات ناب ) شده است و در پي توسعه‌ي اين نوع ارتباطات ، انسان مجازي نيز شکل گرفته و جاي خالي انسان ناب نيز احساس مي‌شود .

در اين نوشته مي‌خوانيد: سازمان‌ها نيز با بهره گيري از رسانه‌هاي فرا مدرن به توسعه‌ي ارتباطات الکترونيکي (مجازي) در سطح درون سازماني با کارکنان و در سطح برون سازماني با مشتريان مي‌پردازند، لذا روابط عمومي مجازي نيز جايگزين روابط عمومي ناب خواهد شد. مطرح کردن مفاهيمي همچون روابط عمومي سايبر ، روابط عمومي سايبرگ ، روابط عمومي الکترونيک ، روابط عمومي ديجيتال که هر کدام از عناوين مطرح شده طرفداران خاص خود را دارد در واقع توسعه‌ي مفهومي جديد از روابط عمومي را پيگيري مي‌کنند مفهومي كه هر چند در حال توسعه است، امّا تکامل يافته نيست .

در ادامه آمده است: امروزه اين فرصت و امکان براي انسان به وجود آمده است که به واسطه و به وسيله‌ي تکنولوژي‌هاي موجود در سريع‌ترين زمان ممکن با هم‌نوعان خود ارتباط برقرار کند، اطلاعات بدهد و اطلاعات دريافت کند. اما کمرنگ شدن گفت‌وگو و ارتباط چهره به چهره بين انسان‌ها منتهي به کمرنگ شدن احساس انسان بودن خواهد شد. احساس عميق و انساني کمرنگ خواهد شد، اعتماد بين انسان‌ها کاهش خواهد يافت و اعتبار انسان به عنوان عضو برجسته‌ي حيات اجتماعي از رونق خواهد افتاد .

اين بلاگر افزوده است: در سازمان‌ها افراد با ساعت کار مي‌کنند، از طريق اتوماسيون با يکديگر گفت‌وگو مي‌کنند و ديگر نمي‌توانند همديگر را دوست داشته باشند، زيرا همديگر را نمي‌بينند و از همه مهمتر اين که با هم گفت‌وگو نمي‌کنند. روابط عمومي ناب بايستي در صدد توسعه‌ي گفت‌وگوهاي رودررو بين مديران و مديران ، مديران و کارکنان ، کارکنان و کارکنان و بين کارکنان و مشتريان باشد . جلسات گفت‌وگو ، جلسات پرسش و پاسخ ، سفرها و تفريحات جمعي و برنامه‌هايي از اين قبيل مي‌توانند ارتباطات چهره به چهره و بالطبع شناخت و اعتماد را توسعه دهد و حس نوع دوستي اعضاي سازمان نسبت به همديگر را تقويت کنند . " روابط عمومي ناب " روابط عمومي متکي به ارتباطات چهره به چهره است .

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8505-11301
  • خبرنگار :