/قطعنامه شوراي امنيت/ مظفر درگفت‌وگوباايسنا: با صدور قطعنامه جواب بسته را نخواهيم داد با اين كار خواستند ايران از افشاگري تجاوزات رژيم صهيونيستي خودداري كند

حسين مظفر با اشاره به قطعنامه‌ي صادره عليه پرونده هسته‌اي كشورمان، صدور اين قطعنامه را تصميمي عجولانه خواند و آن را متأثر از شرايط بين‌المللي دانست و گفت: آنها چون احساس كردند كه ممكن است حوادث لبنان و وضعيت آن در تصميمات اثر گذارد، لذا خواستند پرونده ايران را به سرعت در شوراي امنيت مطرح كنند تا ايران را تحت فشار قرار دهند كه مجبور شود از دفاع از مظلومان لبنان، تبليغ عليه رژيم صهيونيستي و افشاگري تجاوزات آنها خودداري كند.

نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تأكيد كرد: همان‌طور كه بارها اعلام شده ايران به هيچ عنوان از حق قانوني و مشروع خود براي استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي نخواهد گذشت.

وي با بيان اين‌كه ايران به دانش هسته‌اي دست يافته است، افزود: هرگز قصد سوءاستفاده از اين دانش در دكترين ايران نبوده و نيست.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين نكته كه ايران به هيچ عنوان از حق مسلم خود در دستيابي به دانش هسته‌اي و استفاده صلح‌آميز از آن كوتاه نمي‌آيد، گفت: ايران با حفظ اين حق بارها آمادگي خود را براي هرگونه مذاكره جهت تعيين كميت و كيفيت فعاليت‌ها اعلام كرده است. اما اينها همه مشروط بر عدم تعليق و استفاده از حقوق طبيعي و مسلم است.

مظفر با اشاره به مشخص كردن ضرب‌الاجل زماني جهت تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در قطعنامه روز گذشته شوراي امنيت، اظهار داشت: ايران هرگز از رفتن پرونده به شوراي امنيت هراسي به خود راه نمي‌دهد چراكه تخلفي را مرتكب نشده كه از بابت آن نگران باشد.

به گفته‌ي وي، اگر هرگونه تصميم سياسي و غيرحقوقي در شوراي امنيت اتخاذ شود، ايران آن را نخواهد پذيرفت و هم‌چنان بر استفاده صلح‌اميز خود از دانش هسته‌اي تأكيد خواهد داشت.

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، با بيان اين‌كه اين قطعنامه ضمانت اجرايي نخواهد داشت، آن را فاقد پيام روشن و اضح دانست و گفت: از اين رو معلوم مي‌شود كه آنها احساس كرده‌اند كه تصميمات‌شان مشكل حقوقي دارد و نمي‌توانند ايران را بي‌جا محكوم كنند.

به گفته‌ي وي اين بي‌جا محكوم كردن ايران، فاقد ضمانت اجرايي است.

وي افزود: اعضاي شوراي امنيت كه منافع‌شان در اثر فشارهاي آمريكا مورد تهديد قرار مي‌گيرد، حاضر نخواهند بود كه منافع خود را به نفع كفه‌ي آمريكايي‌ها از دست دهند؛ لذا در مواقعي كه بحث اجراي قطعنامه در ميان باشد آنها موضع‌گيري خواهند كرد.

به اعتقاد وي، قبل از آن‌كه شرايط و آثار هرگونه تصميم حاد عليه ايران اسلامي باشد، به ضرر خود تصميم‌سازان خواهد بود و آنها تحمل آثار و عواقب تصميمات نامناسب خود را نخواهند داشت و لذا به استمرار مذاكرات معتقد خواهند شد.

وي تأكيد كرد: در نهايت نظام بين‌المللي ناچار است كه بر حق قانوني و حقوقي ايران تمكين كند و استفاده ابزاري از شوراي امنيت را كنار گذارد.

مظفر با اشاره به زمان تعيين‌شده از سوي ايران در آخر مردادماه جهت اعلام پاسخ به بسته‌ي 1+5 گفت: با صدور قطعنامه عليه ايران ما جواب اين بسته را نخواهيم داد.

وي صدور قطعنامه را تحت فشار آمريكا و با سوءاستفاده از شرايط موجود در نظام بين‌المللي دانست و افزود: ان‌شاءالله اين تصميم آنها وبال ديگري بر گردنشان خواهد شد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، تصريح كرد: ايران مذاكره را براي توجيه حق خود و توجيه فشارهاي نابجاي آمريكايي‌ها مناسب مي‌داند لذا ما مذاكره و بازرسي‌ها را تعطيل نخواهيم كرد؛ چراكه استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را حق خود مي‌دانيم و در عين‌حال مي‌دانيم كه در فعاليت‌هايمان انحرافي نيست.

به گفته‌ي وي، بر اين اساس ما ناچاريم براي اقناع نظام بين‌المللي مذاكرات را دنبال و در اين راستا از آن استقبال مي‌كنيم.

وي در پايان بر لزوم حفظ حقوق كشورمان در اين مذاكرات تأكيد كرد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8505-06021
  • خبرنگار : 71036