مدير ادارهي حفظ و احيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان: عمليات احداث مترو در اصفهان با مطالعه نيست
مدير ادارهي حفظ و احيا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: ريزش ديوارهي تونل مترو در 300 متري چهارباغ هزارجريب نشان داد كه عمليات احداث مترو در اصفهان با مطالعه انجام نشده است. عليرضا خواجويي در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، افزود: ايستگاه مترو در نزديكي سيوسه پل بهدليل استوار نبودن زمين استحكام ندارد. همچنين ريزشي كه در 300 متري چهارباغ هزارجريب با ايجاد ايستگاه مترو بهوجود آمد، نشان داد كه عمليات مترو در اصفهان با مطالعه نيست. وي ادامه داد: خيابان چهارباغ يكي از محورهاي توسعهي شهري در دورهي صفوي بوده است كه اين محور از دروازه دولت تا سيوسه پل (چهارباغ عباسي) و از سيوسه پل تا باغ هزارجريب (چهارباغ هزارجريب) ادامه داشته است. او اظهار كرد: عكسهايي هوايي 50 سال پيش نيز محدودهي تاريخي چهارباغ را مشخص ميكنند و دو برجي نيز كه يكي در دانشگاه اصفهان و ديگري در خيابان هزارجريب وجود دارند، دو راس باغ اصلي صفوي را مشخص ميكردند. همچنين اطراف كوشكهاي چهارباغ، باغهايي بودهاند كه چهارباغ را به محور پياده تبديل ميكردند و ارزشهاي تاريخي و فرهنگي در طول دورههاي بعد از صفوي نيز داشتهاند. به گفتهي اين كارشناس توصيهي مشاوران بازنگري طرح تفصيلي كه اكنون شهرداري كارفرماي آن است، اين بود كه اگر مترو بخواهد از چهارباغ بالا عبور كند، هيچ ايستگاهي در اين محور نبايد احداث شود؛ تا اين محدوده در آيندهاي نه چندان دور قابل بازسازي و احيا باشد. خواجويي با اشاره به اينكه توصيه شده است، از خيابانهاي كمكي غربي استفاده شود، گفت: متاسفانه برغم تقاضاهاي مكرر كارشناسان ميراث فرهنگي و حتا مشاوران شهرداري، پس از خاكبرداري يكصد و 10 متر از خيابان براي ساخت يكي از ايستگاهها در چهارباغ بالا، ديگر امكان رشد درخت در اين منطقه وجود ندارد و بازسازي اين خيابان تاريخي غير ممكن است. انتهاي پيام