باز شدن بسته‌اي پر از خالي!!! متن كامل پيشنهاد گروه 1+5 و بيانيه‌ي اين گروه از سوي سفارت انگليس منتشر شد گفت‌وگوهاي ايسنا با منصوري، كيارشي، ميناوند و حاضري

حميد رضا آصفي، سخنگوي وزارت خارجه امروز با اشاره به رسانه‌اي شدن محتوي كامل بسته‌ي پيشنهادي غرب در حالي آن را يك مبناي مورد قبول و مناسب براي كار ‌دانست كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان و صاحب نظران، با نگاهي اجمالي به متن اين پيشنهاد مي‌توان دريافت كه حقوق هسته‌يي ايران در آن ناديده گرفته شده و گروه 1+5 در آن چه كه به "بسته‌ي پيشنهادي" نام گرفته، درمقابل حق صريح همه‌ي كشورها و از جمله جمهوري اسلامي ايران از برخورداري از فناوري هسته‌يي وعده‌هاي قبلي را به صورت مشروط، با ابهامات بسيار، فاقد ضمانت اجرايي و بدون برنامه‌ي زمان‌بندي شده‌ي مشخص درباره عملي شدن آنها تكرار كرده‌اند. آصفي درعين حال تصريح كرد:« درحال حاضر بسته باز شده و صاحب نظران نيز مي‌توانند به بررسي آن بپردازند و اين مساله ادعاي ما در خصوص وجود ابهام در بسته را تاييد مي‌كند.» به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آن چه در پي مي‌آيد متن كامل پيشنهاد پنج عضو دايم شوراي امنيت به همراه آلمان است كه در تاريخ 16 خردادماه گذشته به ايران ارايه، و امروز از سوي سفارت انگليس منتشر شده است: «مباني يك موافقتنامه درازمدت هدف ما آن است كه روابط و همكاري با ايران را بر اساس احترام متقابل و برقراري اعتماد بين‌المللي در ماهيت منحصرا صلح‌آميز برنامه‌ي هسته‌يي ايران، توسعه دهيم. ما سرآغاز تازه‌يي را براي مذاكرات در مورد يك توافق جامع با ايران پيشنهاد مي‌كنيم. چنين موافقتنامه‌اي در اختيار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار خواهد گرفت و در يك قطعنامه‌ي شوراي امنيت بر آن صحه گذاشته خواهد شد. جهت به وجود آوردن شرايط صحيح براي مذاكرات: ما: - حق ايران را در توليد انرژي هسته‌يي به منظور استفاده‌ي صلح‌آميز و مطابق با الزامات ان.پ.تي مورد تاكيد دوباره قرار داده و در اين راستا حمايت خود را از ايران در توسعه‌ي يك برنامه‌ي انرژي هسته‌يي غير نظامي مورد تاكيد دوباره قرار خواهيم داد؛ - تعهد خواهيم كرد كه فعالانه ساخت راكتورهاي آب سبك در ايران را از طريق پروژه‌هاي مشترك بين‌المللي مطابق با قوانين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورد حمايت قرار دهيم؛ - موافقت خواهيم كرد كه با شروع مجدد مذاكرات بحث درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران را در شوراي امنيت به تعليق در آوريم. ايران: - متعهد خواهد شد كه كليه‌ي موارد باقي‌مانده‌ي نگراني‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را در همكاري كامل با اين آژانس مورد توجه قرار دهد؛ - كليه‌ي عمليات مربوط به غني‌سازي و بازفرآوري را كه مورد راستي‌آزمايي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار خواهد گرفت و طبق درخواست شوراي حكام آژانس و شوراي امنيت سازمان ملل متحد به حالت تعليق درآورد و متعهد خواهد شد كه اين وضعيت را در طول اين مذاكرات همچنان ادامه دهد؛ - و اجراي پروتكل الحاقي را از سر گيرد. حوزه‌هاي همكاري‌هاي آينده كه در مذاكرات مربوط به يك توافق دراز مدت مورد بحث قرار خواهد گرفت هسته‌يي ما قدم‌هاي زير را بر خواهيم داشت: حقوق ايران در زمينه‌ي انرژي هسته‌يي - تصريح حق غيرقابل انتقال ايران در زمينه‌ي انرژي هسته‌يي براي اهداف صلح آميز بدون تبعيض و مطابق مطابق با مواد يك و دو ان.پي.تي و همكاري با ايران در مورد توسعه‌ي يك برنامه‌ي غيرنظامي انرژي هسته‌يي توسط ايران. - مذاكره و اجراي يك توافقنامه همكاري هسته‌يي يوراتم - ايران راكتورهاي آب سبك - حمايت فعالانه از ساخت راكتورهاي آب سبك جديد توليد برق در ايران از طريق پروژه‌هاي مشترك بين‌المللي مطابق با قوانين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ان.پي.تي با استفاده از آخرين فن‌آوري روز كه شامل صدور اجازه‌ي انتقال مصنوعات و محصولات لازم و در اختيار گذاشتن فن‌آوري پيشرفته جهت حفاظت راكتورهاي توليد برق در مقابل زلزله نيز مي‌باشد. - ارايه همكاري در مديريت پسماند سوخت هسته‌يي و زباله‌هاي راديو اكتيو به روش‌هاي مناسب. پژوهش و توسعه در زمينه‌ي انرژي هسته‌يي - ارايه‌ي يك برنامه‌ي جامع همكاري در تحقيق و توسعه شامل امكان ارايه‌ي راكتورهاي تحقيقي آب سبك از جمله در زمينه‌ي توليد راديو ايزوتوپ، تحقيقات پايه و استفاده از انرژي هسته‌يي در علوم پزشكي و كشاورزي. ضمانت‌هاي سوخت - دادن تضمين‌هاي الزام آور حقوقي و چند لايه‌ي سوخت به ايران، بر اساس: *مشاركت به عنوان يك شريك در يك تاسيسات بين‌المللي در روسيه جهت ارايه‌ي خدمات غني‌سازي در تامين يك منبع قابل اطمينان سوخت براي راكتورهاي هسته‌يي ايران موكول به نتايج مذاكرات. چنين تاسيساتي قادر به غني‌سازي تمامي هگزافلورايد اورانيوم توليد شده در ايران خواهد بود. *ايجاد يك مخزن احتياطي بر طبق شرايط تجاري براي نگهداري سوخت هسته‌يي تا ميزان مورد احتياج پنج سال ايران كه براي استفاده‌ي اين كشور با مشاركت و تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ذخيره‌ مي‌شود. * ايجاد و بسط يك مكانيسم پابرجاي چندجانبه با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي جهت دسترسي قابل اطمينان به سوخت هسته‌يي بر اساس نظراتي كه در جلسه‌ي بعدي شوراي حكام مورد بحث قرار خواهند گرفت. تجديد نظر در توقف موافقتنامه‌ي درازمدت با درنظر گرفتن كوشش‌هاي جمعي جهت ايجاد اعتماد بين‌المللي، شامل ماده‌اي در مورد تجديد نظر در كليه‌ي جوانب موافقتنامه از قرار زير خواهد بود: - تاييد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر اين كه كليه‌ي موارد باقي‌مانده و نگراني‌هاي گزارش‌شده توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از جمله فعاليت‌هايي كه مي‌توانسته جنبه‌ي نظامي هسته‌يي داشته باشد، برطرف شده است؛ و - تاييد اين كه هيچ نوع فعاليت و يا مواد اعلام نشده‌ي هسته‌يي در ايران وجود نداشته و اعتماد بين‌المللي به اين كه برنامه‌ي هسته‌يي ايران منحصرا صلح‌آميز و غيرنظامي مي‌باشد، بازگشته است. سياسي و اقتصادي همكاري در امنيت منطقه‌يي حمايت از تشكيل كنفرانس جديدي جهت تشويق گفت‌وگو و همكاري در مورد موضوعات مربوط به امنيت منطقه‌يي. تجارت و سرمايه‌گذاري بين‌المللي بهبود دسترسي ايران به اقتصاد بين‌المللي، بازارها و سرمايه، از طريق حمايت عملي از جذب ايران در ساختارها‌ي بين‌المللي شامل سازمان تجارت جهاني و ايجاد چارچوبي براي سرمايه‌گذاري مستقيم بيشتر در ايران و تجارت با اين كشور (از جمله موافقتنامه‌ي تجارت و همكاري اقتصادي با اتحاديه‌ي اروپا) گام‌هايي در جهت بهبود دسترسي به محصولات و فن‌آوري كليدي برداشته خواهد شد. هواپيمايي غيرنظامي همكاري در صنعت هواپيمايي غيرنظامي ايران از جمله امكان رفع محدوديت‌هاي موجود بر سر راه توليدكنندگان آمريكايي و اروپايي كه مانع صدور هواپيماهاي غيرنظامي به ايران است و افزايش امكان نوسازي خطوط هوايي غيرنظامي ايران. شراكت در زمينه‌ي انرژي تاسيس يك شراكت درازمدت در زمينه‌ي انرژي بين ايران و اتحاديه‌ي اروپا و ديگر شركاي علاقه‌مند با موارد استفاده‌ي واقعي و عملي. زيرساخت‌هاي مخابراتي حمايت از روزآمد كردن زيرساخت‌هاي مخابراتي ايران و تامين اينترنت پيشرفته شامل امكان رفع محدوديت‌هاي وضع شده از سوي ايالات متحده در حوزه‌هاي مرتبط و ديگر محدوديت‌هاي صادراتي. همكاري در زمينه‌ي فن‌آوري‌هاي برتر همكاري در حوزه‌هاي فن‌آوري برتر و ساير زمينه‌هايي كه بعدا مورد توافق قرار خواهند گرفت. كشاورزي حمايت از توسعه‌ي كشاورزي در ايران از جمله امكان دسترسي به محصولات، فن‌آوري و ماشين‌آلات كشاورزي اروپايي و آمريكايي.» همچنين سفارت انگليس در تهران امروز بيانيه‌اي را از جانب دولت‌هاي موسوم به 1+5 منتشر كرد كه در آن ادعا شده است، غني‌سازي اورانيوم در ايران خطري است كه آنها قادر به پذيرش آن نيستند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين بيانيه كه سفارت انگليس در تهران اعلام كرده دولت‌هاي عضو گروه 1+5 آن را صادر كرده‌اند، اما تاريخ آن را ذكر نكرده، ادعا شده است: بي‌توجهي ايران به نگراني‌هاي شوراي حكام ‌آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عميقا نااميد كننده است. اين بيانيه با اشاره به مشوق‌هاي ارايه شده در مجموعه‌ي پيشنهادي 1+5 درخواست خودداري ايران از فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي را براي حصول آنچه "اعتماد بين‌المللي نسبت به اين برنامه" ناميده، مطرح كرده است. در اين بيانيه همچنين بدون اشاره به وضعيت منحصر به فرد ايران كه با وجود تحريم‌هاي غربي به چرخه‌ي سوخت هسته‌يي دست يافته، ادعا شده است: تعليق چرخه‌ي سوخت به هيچ رو مانع توسعه‌ي برنامه‌ي غير نظامي صنعتي ايران نمي‌گردد. از 31 كشوري داراي چنين صنايعي، تنها 13 كشور داراي برنامه‌ي سوخت داخلي هستند. اما ادامه‌ي فعاليت‌هاي غني‌سازي به ايران امكان توسعه‌ي دانش لازم براي توليد مواد همجوشي را مي‌دهد كه مي‌توانند در سلاح‌هاي هسته‌يي به كار برده شوند. با توجه به نگراني مرتبط با مقاصد ايران، ما نمي‌توانيم چنين خطري را بپذيريم. در بخش ديگري از اين بيانيه بدون ذكر هيچ گونه تضمين محكم و عيني و معيار يا چگونگي حصول اعتماد آمده است: هرگاه اعتماد بين‌المللي دوباره نسبت به مقاصد ايران جلب شود، روندي براي از ميان بردن تعليق به دنبال اين پيشنهاد خواهد آمد. همچنين ما تمهيدات الزام‌آور قانوني خواهيم انديشيد تا ايران بتواند با اطمينان به تامين خارجي سوخت در دوران توقف غني‌سازي تكيه كند. در اين بيانيه با ادعاي اين كه اين پيشنهاد "هر چيز مورد نياز براي توسعه‌ي صنعت انرژي اتمي مدرن و غيرنظامي را كه هدف اعلام شده‌ي ايران بوده است، به اين كشور اعطا مي‌كند"، آمده است: رد اين پيشنهادها از سوي ايران، تنها ترديدها درباره‌ي اهداف ايران را تشديد مي‌كند. در اين بيانيه آمده است: در اين زمينه ما گزينه‌ي ديگري غير از ادامه‌ي روند در شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه دو ماه پيش متوقف شده بود، نداريم. اگر ايران تصميمات شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت را به اجرا درآورده و وارد مذاكرات شود، ما كماكان آماده‌ي چشم‌پوشي از اقدام در شوراي امنيت هستيم. متن پيشنهاد و بيانيه گروه موسوم به 1+5 در حالي منتشر مي‌شود كه صاحب‌نظران و كارشناسان كشورمان انتقاد جدي به محتوي آن دارند. دكتر جواد منصوري، رييس مركز اسناد و تاريخ ديپلماسي وزارت امور خارجه در اين خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اظهارات اخير سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان مبني بر اين كه بسته‌ي پيشنهادي غرب مي‌تواند مبنايي مورد قبول و مناسب براي كار بين ايران و طرف مقابل باشد، اظهار داشت:‌ معمولا يك پيشنهاد اجزاي متعددي دارد و در مذاكرات تك تك اجزاي آن مورد بحث و گفت‌وگو قرار مي‌گيرد. وي با بيان اين كه ممكن است چنين پيشنهادي از سوي يك يا هر دو طرف مورد رد يا قبول قرار بگيرد، افزود:‌ معمولا اين گونه نيست كه متن يك پيشنهاد اعم از كنوانسيون، قراردادهاي دو جانبه و يا حتي توافقنامه‌هاي تجاري تماما مورد رد يا قبول واقع شود؛ بلكه آن را مبنايي قرار داده و در دوره‌هاي مختلف مذاكراتي در خصوص بندهاي مختلف و حتي كلمات آن صحبت و چانه‌زني مي‌كنيم. منصوري با اشاره به سخن ديگر سخنگوي وزارت امور خارجه‌ مبني بر اين كه اكنون فرصتي مناسب براي انجام مذاكراتي جدي و صريح با طرف مقابل فراهم آمده، درباره‌ي اين كه آيا تاكنون مذاكرات جدي و صريح نبوده است؟ گفت:‌ قاعدتا تاكنون مذاكرات فاقد اين دو مشخصه بوده؛ چرا كه مشخصا طرف اروپايي بايد نسبت به تعهداتش متعهد باشد. رييس مركز اسناد و تاريخ ديپلماسي وزارت امور خارجه با بيان اين كه متاسفانه طرف اروپايي تاكنون نسبت به تعهداتش متعهد نبوده است، اظهار داشت:‌ اين سخن آقاي آصفي به آن معناست كه تهران معتقد است براي بررسي دقيق‌تر راجع به بسته‌ي پيشنهادي، اروپا بايد به طور كامل نسبت به تعهداتي كه مطرح مي‌كند پايبند باشد و الان زماني مناسب براي نمايش اين پايبندي است. وي همچنين درباره‌ي اين سخن آصفي مبني بر اين كه در شرايط كنوني طرفين مذاكرات بايد اطمينان سازي كنند، گفت: ‌البته اين سخن مي‌تواند به آن معنا باشد كه ما به نقطه‌نظري دست يابيم كه دو طرف از وضعيت طرف مقابل راضي باشند. منصوري ادامه داد:‌ بر همگان روشن است كه جمهوري اسلامي ايران اعتمادسازي‌اش را به طور كامل انجام داده و اين طرف مقابلش است كه قصوري آشكار در امر اعتمادسازي داشته و اعتمادسازي دو طرفه در اينجا به اين معناست كه چون ايران به وظيفه‌اش عمل كرده، اكنون نوبت طرف مقابل است و اين اروپايي‌ها هستند كه در حال حاضر بايد اعتمادسازي كنند. اين مقام وزارت امور خارجه با اشاره به ابهامات و ايرادات فراواني كه در پيشنهاد 1+5 به كشورمان وجود دارد، گفت: تهران بايد گام به گام در مورد اجرايي شدن توافقاتي كه با اروپا داشته، پيش رود و در اين پيش‌روي علاوه بر رفع ابهامات، با مبنا قرار دادن متن اوليه‌ي اين پيشنهاد در مذاكراتي دقيق‌تر به بررسي بند بند و حتي كلمه كلمه‌ي آن پرداخت. اما دكتر محمد كيارشي، نماينده‌ي اسبق كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عقيده ديگري دارد و براي همين در اين زمينه با بيان اين كه "گفتن اين كه طرفين بايد اعتمادسازي كنند ضعف دستگاه ديپلماسي كشور است"، گفت: ديپلمات‌هايمان نتوانسته‌اند راه برخورد با گرگ‌هاي باران‌ديده دنيا را بيابند. كيارشي در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اظهارات اخير سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان مبني بر اين كه بسته‌ي پيشنهادي غرب مي‌تواند مبناي مورد قبول و مناسبي براي كار با طرف مقابل قرار گيرد، اظهار داشت:‌ مسلما طرح چنين صحبتي به معناي پذيرش نهايي طرح پر ابهام 1+5 نخواهد بود. وي با اشاره به گفته‌هاي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در خصوص طرح پيشنهادي 1+5 افزود: براساس اظهارات آقاي لاريجاني برخي اصول اين طرح كم و بيش قابل قبول است، اما هنوز ابهامات دارد كه بايد به صورت دقيق‌تر روشن گردد. نماينده اسبق كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به برخي ابهامات موجود در پيشنهاد 1+5 ازجمله مبهم بودن زمان مذاكرات طولاني مدت در اين پيشنهاد، ادامه داد:‌ به عنوان مثال شايد اگر زماني كه مورد نظر اروپايي‌ها بوده مشخص مي‌بود، ايران براي مدت زماني معين تعليق را مي‌پذيرفت، اما اين زمان كاملا مبهم است. كيارشي همچنين گفت:‌ آقاي آصفي گفته‌اند كه اين پيشنهاد تنها مي‌تواند مبنايي براي مذاكرات باشد و به هيچ وجه صحبت از پذيرش اين طرح نكرد‌ه‌اند و تا جايي كه من اطلاع دارم آقاي لاريجاني نيز سخناني قريب به چنين مضموني را ابراز كرده بودند. وي در ادامه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران هنوز اين پيشنهاد را قبول نكرده و به اعتقاد تهران تنها مي‌توان با مبنا قرار دادن اين پيشنهاد كه بسيار پر ابهام است به مذاكراتي وارد شد و در رابطه با تك تك ابهامات آن به بحث و گفت‌وگو پرداخت. نماينده‌ي اسبق كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ارتباط با اين سخن سخنگوي وزارت امور خارجه مبني بر اين كه در حال حاضر فرصتي براي انجام مذاكراتي صريح و جدي به وجود آمده، افزود: قاعدتا از اين سخن اين گونه برداشت مي‌شود كه به خاطر مشي غلط طرف اروپايي مذاكراتي كه تاكنون انجام شده جدي و صريح نبوده است. كيارشي ادامه داد:‌ هر چند كه ما از متن و دقايق مذاكرات پيشين مطلع نيستيم، اما مواضع مسوولان كشورها و طرف‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه مباني مورد نظر اروپايي‌ها به گونه‌اي بوده كه از انجام مذاكراتي دقيق و صريح جلوگيري مي‌كرده است. وي با انتقاد از اين سخن آصفي مبني بر اين كه طرفين بايد اطمينان‌سازي كنند، ابراز اين موضع را از جمله‌ي ضعف‌هاي دستگاه ديپلماسي كشور عنوان كرد و گفت‌: اصولا ما در ديپلماسي‌مان ضعف‌هايي را داشته و داريم و يكي از آن‌ها القاي اين حالت است كه طرف مقابل همواره از بالا به ما نگاه مي‌كرده است. نماينده اسبق كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خاطرنشان كرد: ‌البته دستگاه ديپلماسي كشور روندي رو به رشد داشته و اميدواريم اين ضعف‌ها روز به روز برطرف گردد، اما بايد توجه داشته باشيم نبايد به گونه‌اي اتخاذ موضع كنيم كه طرف متقابل بتواند از آن سوء استفاده كند. يك استاد دانشگاه نيز در همين رابطه ابراز عقيده كرد: بسته‌ي پيشنهادي اروپا كمتر از چيزي است كه ادعا مي‌شد و در اين بسته‌ي پيشنهادي مشوق چنداني ديده نمي‌شود. از طرف ديگر همراه با شرط و شروط است. دكتر محمد ميناوند در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: با انتشار كامل اين بسته ادعاهاي مطرح شده در مورد آن در حال حاضر زير سوال مي‌رود و در حال حاضر مساله‌اي كه مطمئنا در اين قضيه تاثيرگذار خواهد بود مساله‌ي اجلاس گروه هشت است. كشورهاي پيشنهاد دهنده‌ي اين بسته درصدد بودند كه با برگزاري اجلاس گروه هشت ايران را تحت فشار قرار دهند و اهداف خيرخواهانه‌اي نداشتند و به نظر من انتشار كامل اين بسته از يك طرف به نفع ايران است؛ چرا كه آنها ادعا مي‌كردند اين بسته‌ي پيشنهادي حلال مشكلات ايران در ارتباط با پرونده‌ي هسته‌يي است، در حالي كه با انتشار آن مشاهده مي‌كنيم چيز قابل توجهي وجود ندارد. وي افزود: البته اين بسته‌ي پيشنهادي مي‌تواند به عنوان يك حداقل براي ما محسوب شود و ما با چانه‌زني و رفتار ديپلماتيك از اين حداقل فراتر رفته و مذاكرات را به نفع خودمان و به صورت مسالمت‌آميز سوق دهيم. اين بسته‌ي پيشنهادي براي ما يك حداقل است و ما نبايد بر اساس آن مصالحه‌اي انجام دهيم. اين استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: اين بسته مي‌تواند مقدمه‌اي براي مذاكرات باشد و ما با استفاده از مطرح شدن بسته‌ي پيشنهادي اروپايي‌ها علاقه‌مان را به مذاكره و ادامه‌ي گفت‌وگو نشان دهيم، ولي اين به اين معنا نيست كه از گرفتن اين بسته‌ي پيشنهادي هيجان‌زده شده و خوشحال باشيم. ميناوند در ادامه با بيان اينكه از سوي اروپايي‌ها تاكنون اعتمادسازي چنداني صورت نگرفته است، اظهار داشت: البته نبايد انكار كنيم كه اين بسته‌ي پيشنهادي اقداماتي مقدماتي براي اعتمادسازي است و حداقل‌هايي در اين بسته‌ي پيشنهادي مطرح شده كه گويي اروپايي‌ها و طرف‌هاي غير آمريكايي به دنبال اعتمادسازي هستند، ولي اين اعتمادسازي حداقلي، كافي نيست. وي افزود: ما در طول سال‌هاي اخير در راستاي اعتمادسازي اقدامات زيادي انجام داده‌ايم و حتي با آنكه به پروتكل الحاقي نپيوسته‌ايم قوانين آن را اجرا كرده‌ايم و اجازه داده‌ايم كه بازرسان از فعاليت‌هاي ما در اين ارتباط بازديد كنند. وي گفت: بايد توجه داشت پيشنهادهايي كه در اين بسته وجود دارد ضمانت اجرايي ندارد و مشروط است و اين نشان مي‌دهد كه نبايد ايران فقط به اعتمادسازي بپردازد، چرا كه در اين سال‌ها به مقدار كافي اين كار را انجام داده است. علي‌محمد حاضري نيز با اشاره به وضعيت موجود در مساله‌ي هسته‌يي كشورمان اظهار داشت: بسته‌ي پيشنهادي اروپا يك پيشنهاد حداقلي است كه ما بايد به وسيله‌ي چانه‌زني و گفت‌وگو آن را به سمتي كه منافع‌مان اقتضا مي‌كند، سوق دهيم. دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين‌كه مساله‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران بايد از طريق ديپلماتيك و مذاكره حل شود، اظهار داشت: امر ديپلماتيك اقتضا مي‌كند كه گرچه اين بسته‌ي پيشنهادي در برگيرنده‌ي تمام منافع ما نيست، ولي ما از آن استفاده‌ي حداكثري را بكنيم و باب مذاكره را هم‌چنان باز بگذاريم، ولي مذاكره‌ي ما نبايد در چارچوب اين پيشنهاد حداقلي باشد. بايد روي محتواي آن به دقت بحث و گفت‌وگو شود و با اطلاعات كامل به امر مذاكره پرداخت. وي با بيان اين‌كه اروپايي‌ها با مطرح كردن اين بسته‌ي پيشنهادي به قول خود درصدد بوده‌اند كه زمينه را براي مذاكره و اعتمادسازي فراهم كنند، اظهار داشت: البته اين گزينه در مقابله با گزينه‌هاي ديگر، گزينه‌ي برتر و مناسب است و آنها در حقيقت مي‌خواسته‌اند با ارايه‌ي اين پيشنهاد بيان كنند كه اهل مذاكره هستند ولي آنها بايد توجه داشته باشند كه اعتمادسازي‌شان نبايد به اين مقدار محدود شود و بايد اقداماتي فراتر از اين در جهت اعتمادسازي انجام دهند؛ چرا كه ايران تا كنون در جهت اعتمادسازي اقدامات مناسبي انجام داده است كه اين اقدامات قابل مقايسه با اقدامات اروپايي‌ها نيست. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۲۵ تیر ۱۳۸۵ / ۱۷:۵۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8504-13428
  • خبرنگار :