آصفي/كامل: * بسته پيشنهادي غرب را يك مبناي مورد قبول و مناسب براي كار مي‌دانيم * زيان رژيم صهيونيستي با گسترش جبهه‌ي تجاوز به ديگر كشورها قابل تصور نيست

حميدرضا آصفي با بيان اين كه رژيم صهيونيستي مي‌خواهد سرخوردگي‌اش را بپوشاند هشدار داد كه زيان رژيم صهيونيستي با گسترش جبهه‌ي تجاوز به ديگر كشورها قابل تصور نيست. وي هم‌چنين با بيان اين كه توپ در زمين اروپاست، ارجاع پرونده به شوراي امنيت را مسدود كردن و نفي مذاكره دانست و اعلام كرد: بسته پيشنهادي غرب را يك مبناي مورد قبول و مناسب براي كار مي‌دانيم.

به گزارش خبرنگار سياسي _ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان صبح امروز (يكشنبه) ضمن تبريك به مناسبت ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) در جلسه هفتگي‌اش به پرسش‌هاي خبرنگاران داخلي و خارجي كه با يك هفته تاخير برگزار مي‌شد پاسخ داد.

ادعاي رژيم صهيونيستي مبني بر دخالت ايران در درگيري‌هاي لبنان

سخنگوي وزارت امور خارجه ادعاهاي اخير رژيم صهيونيستي مبني بر دخالت كشورمان در درگيري‌هاي لبنان را بي‌اساس خواند و گفت: اين اتهامات براي بيرون بردن رژيم صهيونيستي از منجلابي است كه خود ايجاد كرده و طبيعي است كه جمهوري اسلامي ايران همچون گذشته در كنار مردم و دولت‌هاي لبنان و سوريه قرار دارد و اينها نيز اتهاماتي بي‌اساسي بيش نيست.

رژيم صهيونيستي مي‌خواهد سرخورگي اش را بپوشاند

آصفي در ارتباط با جنايات اخير رژيم صهيونيستي در فلسطين و تجاوزات آشكار اين رژيم به خاك لبنان افزود: رژيم صهيونيستي با بهانه گيري از يك حادثه، چنين ماجراجويي‌هايي كرده و البته پيش از اين نيز چنين حادثه‌يي بين لبنان و رژيم صهيونيستي رخ داده و لذا اين، نخستين بار نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: معمولا رژيم صهيونيستي در اقداماتي مشابه به اشغال سرزمين‌ها پرداخته و كودكان و زنان را اسير مي‌كند و ما تصور مي‌كنيم كه عملكرد اين رژيم به واسطه شكست‌هاي فراوان و پي در پي در فلسطين بوده است.

وي با اشاره به اينكه رژيم صهيونيستي از پيروزي حماس، انزواي روز افزون در جهان و موارد مشابه خشمگين است، گفت: اين رژيم روند جنايات اخير را در دستور كار قرار داده تا با آن سرخوردگي را بپوشاند.

آصفي حمله به لبنان را با بهانه‌هاي واهي به منزله حمله به يك كشور مسلمان و تخريب آن و به خاك و خون كشيدن مردم بيگناهش دانست و اظهار داشت:‌ ترديدي نداريم كه رژيم صهيونيستي باز هم شكست خواهد شد و اين شكست باعث رسوايي بيشتر او خواهد شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: رژيم صهيونيستي نمي‌تواند با آتش افروزي چند روزه بر مشكلاتش سرپوش گذاشته و حضور در كنار مردم مظلوم لبنان و فلسطين بر عهده تمام كشورهاي مسلمان و عربي است.

اولتيماتوم به سوريه به هيچ وجه قابل قبول نيست

وي در رابطه با اخبار منتشر شده مبني بر ارايه ضرب‌الاجل 72 ساعته از سوي رژيم صهيونيستي به كشور سوريه افزود: اولتيماتوم به سوريه به هيچ وجه قابل قبول نيست و جمهوري اسلامي ايران آن را رد مي‌كند.

آصفي با اشاره به نقش مخرب واشنگتن در جنايات اخير رژيم صهيونيستي در خاورميانه ادامه داد: آمريكا در اين حوادث نقش مخرب داشته و با وتوي حدودا 60 قطعنامه سازمان ملل به تشويق سياست‌هاي اسراييل پرداخته و فكر مي‌كنيم آمريكا بايد در سياست‌هايش بازنگري كند و اگر وجداني دارد به اصلاح رويكرد غلطش در قبال منطقه بپردازد.

سخنگوي وزارت امورخارجه در ارتباط با واكنش كشورمان به حمله نظامي احتمالي از سوي رژيم صهيونيستي به خاك سوريه گفت: البته ابعاد حمايت متفاوت است و حمايت ما به نوع عمل رژيم صهيونيستي بستگي دارد؛ ولي ما همواره حمايت‌هاي انسان دوستانه‌مان نسبت به مردم سوريه، لبنان و فلسطين را داشته و خواهيم داشت و اين وظيفه همه كشورهاي اسلامي است كه به ملت اين كشورها كمك كنند.

وي خاطر نشان كرد: امروز به خصوص كشورهاي عربي در آزموني بسيار بزرگ قرار گرفته‌اند و اين كشورها بايد بدانند كه نقشه رژيم صهيونيستي در آينده در انتظار آنها نيز خواهد بود.

اعلام آمادگي برخي گروه‌هاي دانشجويي براي اعزام به لبنان؟

آصفي همچنين درباره اعلام آمادگي برخي گروه‌هاي دانشجويي در كشورمان براي اعزام به لبنان جهت مبارزه با رژيم صهيونيستي گفت: اينها اقدامات خودجوش مردمي است و مردم در كشورهاي مختلف آزاد هستند كه بر اساس نظرشان تصميم‌گيري كنند.

رژيم صهيونيستي مي‌خواهد پاي ديگران را هم به ميان بكشد

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اخبار منتشر شده و ادعاهاي رژيم صهيونيستي مبني بر ارسال ادوات نظامي از سوي كشورمان براي حزب‌الله لبنان جهت مقابله با اسراييل اظهار داشت: رژيم صهيونيستي با گرفتار شدن در باتلاقي كه خود ايجاد كرده درصدد آن است كه پاي ديگران را نيز به ميان بكشد، ولي مطمئن باشيد كه چيزي از اين طريق گيرش نمي‌آيد و اين باعث فرو رفتن بيشتري در آن باتلاق خواهد بود.

تنها راه‌حل مساله فلسطين برگزاري رفراندوم است

وي درباره اينكه راه‌كار عملي تهران براي محو رژيم صهيونيستي از صفحه روزگار چيست؟ افزود: رژيم صهيونيستي نشان داده كه واقعا يك مشكل در منطقه است و سر سازگاري با هيچ كشوري را ندارد و همواره به ايجاد مشكل مي‌پردازد؛ ما تنها راه‌حل را براي حل مساله فلسطين برگزاري رفراندومي با حضور تمامي ساكنان آن سرزمين و آوارگانش مي‌دانيم.

آصفي ادامه داد: به اعتقاد ما در صورت برگزاري چنين رفراندومي و تشكيل دولت منتخب اهالي سرزمين فلسطين مي‌توان اميدوار بود كه منطقه روي صلح و آرامش را سرانجام ببيند.

حزب‌الله خودش به اندازه كافي توانمند است

وي هم چنين در پاسخ به سوالي ديگر درباره ادعاهاي اخير رژيم صهيونيستي گفت: در لبنان نه چيزي به عنوان نيروهاي سپاهي از ايران وجود دارد و نه خبر ارسال موشك به حزب‌الله صحيح است؛ حزب‌الله خودش به اندازه كافي توانمند است و اين رژيم صهيونيستي است كه زير فشار قرار گرفته و با روشهاي غير انساني و بر اساس فطرتش به جنايات عليه مردم بيگناه دست مي‌زند.

اميدواريم رژيم صهيونيستي دچار خبط حمله به سوريه نشود

آصفي در پاسخ به اين سوال كه تهران در صورت تجاوز احتمالي اسراييل به خاك سوريه چه تدابير عملي را در نظر دارد؟ اظهار داشت: اميدواريم رژيم صهيونيستي دچار چنين خبطي در حمله به سوريه نشود؛ چرا كه گسترده‌تر كردن جبهه تجاوز به كشورهاي مختلف قطعا رژيم صهيونيستي را با زيان‌هايي غير قابل تصور مواجه خواهد كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به حمايت گروه‌هاي مختلف از حزب‌الله لبنان افزود: ما اصلا موضوع لبنان را بحث شيعه و سني و مساله جهان اسلام را طايفه‌اي نمي‌دانيم و تصور مي‌كنيم رژيم صهيونيستي نيز قطعا در تلاش براي مقاصدش در اين خصوص ناموفق خواهد بود.

زمان اعلام جهاد عليه رژيم صهيونيستي؟

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا به اعتقاد شما زمان آن نرسيده كه مراجع تقليد عليه رژيم صهيونيستي اعلام جهاد كنند؟ گفت: مجتهدان و مراجع وظايفشان را مي‌دانند و اخيرا نيز عكس‌العمل مناسبي را در تقبيح جنايات اخير رژيم صهيونيستي داشتند.

ديدار لاريجاني با سولانا

وي درباره ديدار اخير علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با خاوير سولانا رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا اظهار داشت: آقاي لاريجاني دو دوره مذاكره با آقاي سولانا داشتند كه يكي از آنها به مدت 5 ساعت مذاكراتي طولاني بود و ديگري كمي كوتاه‌تر از آن. در اين مذاكرات مباني مورد توجه تهران مورد اشاره قرار گرفت.

آصفي افزود: در جريان مذاكرات آقاي لاريجاني با سولانا تاكيد شد كه اصل گفتگو و مذاكره راه درستي است و از اين راه مي‌توان به نتيجه رسيد و تهديدات تند نيز نه تنها ثمربخش نيست كه به هيچ وجه كارساز نخواهد بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد نكته ديگري كه در جريان اين مذاكرات مطرح شد اين بود كه ما بسته پيشنهادي طرح مقابل را يك مبناي مورد قبول و مناسب براي كار مي‌دانيم، ولي اعتقاد داريم كه اين بسته و استعداد بايد پرورانده شود و اين مساله تنها از دل مذاكرات خارج خواهد.

وي هم چنين با بيان اينكه در حال حاضر نفيا يا اثباتا نمي‌توان در خصوص پيامدهاي اين مذاكرات صحبت كرد گفت: بنابر آنچه گفته شد فكر مي‌كنيم مذاكراتي جدي و صريح مي‌تواند در اين چارچوب كارساز باشد و به همين خاطر بايد از مذاكرات تصنعي پرهيز كرد.

آصفي در ادامه اظهار داشت: از سوي ديگر اشاره شد كه چون بسته ابعاد گوناگوني دارد معتقديم كه طرفين بايد به ايجاد اطمينان سازي بپردازد و در اين جا اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا طرفين به انجام كاري استراتژيك و بلندمدت با يكديگر علاقه دارند ياخير؟

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: ما فكر مي‌كنيم الان فرصت مناسبي است كه ايران و اروپا وارد جزييات شوند ولي اگر مسير مطرح شده از سوي رسانه‌ها يعني ارجاع پرونده به شوراي امنيت در دستور باشد، از بحث اصلي خارج مي‌شويم و اين مساله به معناي مسدود كردن و نفي مذاكره مي‌باشد؛ اين ها مباني مطرح شده در مذاكرات با آقاي سولانا بود.

بسته الان ديگر بسته نيست، بلكه باز است

وي با اشاره به رسانه‌يي شدن طرح موسوم به بسته پيشنهادي 1+5 به كشورمان ادامه داد: بسته الان ديگر بسته نيست، بلكه باز است و بايد لغتي ديگر را براي آن بيابيم؛ در حال حاضر توپ در زمين اروپايي‌ها است و ما مواضع و ديدگاه‌هايمان را درباره مسايل مختلف مطرح كرده‌ايم.

آصفي تاكيد كرد: ما فكر مي‌كنيم كه گذاشتن پيش شرط مذاكرات را محدود كرده و از خاصيت مي‌اندازد و لذا تصور مي‌كنيم كه بايد بدون ورود به هر گونه پيش شرطي به مذاكراتي صريح وارد شويم.

جزئيات بسته

سخنگوي وزارت امور خارجه هم چنين در رابطه با جزييات بسته پيشنهادي 1+5 به كشورمان كه اكنون باز شده گفت: جزييات اين بسته همان است كه دررسانه‌ها مطرح شده و به هر حال طرف مقابل آن را رسانه‌اي كرده، البته از ما درخواست داشتند كه اين بسته رسانه‌يي نشود و محرمانه باقي بماند كه ما آن را رعايت كرديم اما انگيزه آنها را از اين عمل نمي‌دانيم.

وي در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر بسته باز شده و صاحب نظران نيز مي‌توانند به بررسي آن بپردازند و اين مساله ادعاي ما در خصوص وجود ابهام در بسته را تاييد مي‌كند و البته رسانه‌يي شدن بسته باعث شفاف سازي در خصوص آن شده است.

مسيرهاي پيش روي گروه 8

وي با بيان اينكه دو مسير معقول و نامعقول پيش روي اجلاس گروه هشت براي مواجهه با مساله هسته‌يي ايران وجود دارد ادامه داد: ما اميدواريم كه گروه هشت به جاي مسير تند و نامعقول مسير معقول و توصيه‌هاي معقول را برگزيند كه جمهوري اسلامي ايران نيز در اين صورت آماده‌ي انجام هر گونه همكاري با آنها خواهد بود.

انتظار از چين و روسيه

سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با اينكه تهران چه انتظاري را در شرايط فعلي از كشورهايي چون چين و روسيه دارد گفت: در حال حاضر همه چيز روي ميز است و البته ما از چين و روسيه انتظار داريم كه از مواضع به حق و حقوق مشروع جمهوري اسلامي ايران حمايت كند؛ ضمن آنكه حمايت آنها از حقوق ايران به منزله پشيباني از سازمان‌هاي بين‌المللي و ميثاق‌هاي آنهاست.

اظهارات پوتين را بايد به صورت جامع ديد

آصفي در ارتباط با اظهارات اخير ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي آمريكايي‌اش در حاشيه‌ اجلاس G8 اظهار داشت: ما از ابتداي بحث هسته‌يي به هيچ كشوري به آن معنا اعتماد و اتكا نداشته و اتكاي ما به دستاوردهايمان و مردم خودمان است.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: اظهارات آقاي پوتين را بايد به صورت جامع ديد و اينگونه نباشد كه تنها به بخش خاصي از آن بپردازيد؛ به عنوان مثال آقاي پوتين در خصوص تحريم سخنان قابل توجهي داشتند و ما بايد تا پايان اين نشست در انتظار نتيجه آن بمانيم.

مسير شوراي امنيت مسير سازنده‌اي نيست

وي درباره اينكه در صورت درخواست اجلاس گروه هشت از تهران براي توقف غني سازي اورانيوم كشورمان چه واكنشي را نشان خواهد داد؟ اظهار داشت: پيش از اين نيز اشاره شد كه مسير شوراي امنيت مسير سازنده‌اي نيست و مسير سازنده مسير انجام گفتگوي طرفيني است.

آصفي با تاكيد بر اينكه تنها در پرتوي گفتگويي سازنده مي‌توان به نتيجه‌اي مرضي‌الطرفين رسيد افزود: اگر پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت برود مذاكرات از مسير طبيعي خود خارج خواهد شد.

كار كميته‌ها را نيمه‌تمام نمي‌گذاريم

آصفي با بيان اينكه گروه‌هاي كاري مشغول بررسي بسته 1+5 هستند تاكيد كرد: هر گاه اين گروه‌ها به نتيجه برسند ما نظرمان را بيان مي‌كنيم و تحت فشار هم قرار نمي‌گيريم ضمن آنكه با شانتاژ و تهديد هم كار كميته‌ها را نيمه‌تمام نمي‌گذاريم.

زبان و ادبيات نامناسب وزير امور خارجه فرانسه

سخنگوي وزارت امور خارجه هم چنين در واكنش به اظهارات اخير وزير امور خارجه فرانسه درباره پاسخ ايران به بسته پيشنهادي 1+5 اظهار داشت: ما اين زبان و ادبيات را نامناسب مي‌دانيم و از نظرمان چنين سخناني علاوه بر ناشايست بودن كمكي را هم به حل مسايل نمي‌كند.

4 ديپلمات ايراني ربوده شده در بند رژيم صهيونيستي‌اند

وي در ارتباط با اظهارات اخير سمير جعجع مبني بر كشته شدن چهار ديپلمات ايراني در بند رژيم صهيونيستي در بدو بازداشت در جرياني مشخص افزود: كميته‌ي ايجاد شده در اين زمينه بسيار فعال است و سفارت‌هاي ما نيز براي پيگيري اين مساله به فعاليت مشغولند.

آصفي ادامه داد: اگر آقاي جعجع نيز مستنداتي را براي طرح داشته باشند جمهوري اسلامي ايران آماده بررسي آن است ولي بر اساس آن شواهد و قرائن تاكنون هيچ دليلي براي اينكه مطمئن شويم ديپلمات‌ها شهيد شده‌اند وجود ندارد و تا زماني كه دليلي روشن بر شهيد شدن اين افراد نباشد ما آنها را زنده و مسووليت شان را بر عهده رژيم صهيونيستي مي‌دانيم.

به من و سن و سالم نمي‌آيد بازنشسته يا به فكر ماموريت باشم

سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با انتشار برخي اخبار مبني بر احتمال بازنشستگي‌اش از سويي و يا اعزام به نيويورك براي تصدي پست نمايندگي دايم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل به جاي محمد جواد ظريف ادامه داد: به من و سن و سالم نمي‌آيد كه بازنشسته باشم و به فكر ماموريت هم نبوده‌ام.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۵ تیر ۱۳۸۵ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8504-13421
  • خبرنگار :