آثار باستاني ايراني موجود در آمريكا، در انتظار اقدامات ديپلماتيك دولت، ملت و ايرانيان خارج از كشور چنين اجازه‌اي را به زورگويان نخواهند داد

هر دم از اين ... بري مي‌رسد!

اين‌كه آثار باستاني ايراني موجود در دانشگاه شيكاگو، در معرض خطر عوامل صهيونيزم و دادگاه فدرال آمريكا قرار گرفته‌اند، برگ ديگري است از اقدامات خودكامه‌ي استكبار جهاني كه ملت ما چندان با اين‌گونه موارد بيگانه نيست و همواره در مواجهه با آن‌ها سربلند تاريخ بوده است. 

ماجرا از آن‌جا آغاز شد كه يك دادگاه فدرال آمريكا دفاعيه‌ي دانشگاه شيكاگو را در پرونده‌ي حق مالكيت ايران بر آثار باستاني پارسي رد كرد؛ تصميمي كه مي‌رود در موزه‌هاي مختلف آمريكا به بحث و مناظره‌اي داغ تبديل شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) طبق اظهارات وكيل رودآيلند كه عليه دانشگاه شيكاگو و چند موزه معروف آمريكا اقامه‌ي دعوي كرده، گام بعدي تصاحب مجموعه‌ي آثار نفيس و ارزشمند در موسسه‌ي خاورميانه دانشگاه شيكاگو شامل لوح‌هاي قطعه‌قطعه‌شده‌اي است كه حروف ميخي بر روي آنها حك شده و همگي از ايران وارد شده‌اند. اين آثار گرانبها به منظور آن‌چه كه "جبران غرامت به قربانيان خشونت‌ها در خاورميانه" خوانده شده(!) به مزايده گذاشته خواهند شد؛ چون طبق ادعاي مطرح شده در دادگاه، "ايران از حماس حمايت كرده است".

تصميم دادگاه فدرال آمريكا در شرايطي اتخاذ شده كه موزه‌هاي مختلف اين كشور درخصوص چگونگي دسترسي به اين آثار با پرسش‌ها و ابهامات بسيار مواجهند. موزه‌ي متروپليتن در آمريكا اخيرا موافقت كرد كه اشياي عتيقه‌ي قيمتي كه به‌گفته‌ي مقامات ايتاليايي از اين كشور به تاراج برده شده بود، به ايتاليا بازگردانده شوند.

رد دفاعيه‌ي دانشگاه شيكاگو رسيدگي به موارد ديگر شكايات را به زمان ديگري موكول كرده است. جلسه‌ي ديگري ماه آينده درخصوص رسيدگي به اين پرونده برگزار خواهد شد. دانشگاه شيكاگو اعلام كرد كه اگرچه ايران در جلسات استماع قضايي حضور ندارد، اما بايد از حق مالكيت ايران بر آثار باستاني و صنايع دستي كهن‌اش دفاع شود.

اين دانشگاه همچنين اعلام كرده كه ايرانيان به دليل تجربه‌هاي بدي كه از سيستم قضايي آمريكا دارند، از ورود به اين پرونده هراس دارند.

اين در حالي است كه بلانش مانينگ - قاضي بخش شيكاگو - اين ادعا را رد كرده است. مانينگ با صدور حكمي هرگونه ادعا را راجع به اين‌كه دادگاه‌هاي آمريكا در برخورد با ايران خصومت‌ورزي مي‌كنند، رد كرد و آن را اتهاماتي جسورانه توصيف كرد(!)

در همين حال ديويد جي استراخمن، از وكلاي مدافع اين پرونده، اظهار داشت كه حكم دادگاه را به پول نقد براي موكلان خود تبديل خواهد كرد.

ازسوي ديگر چارلز ميلر - سخنگوي وزارت دادگستري آمريكا - اظهار كرد: ما در حال بررسي حكم دادگاه هستيم.

در تاريخ ‌4 سپتامبر سال ‌1997 مركز خريد بن يهودا در بيت‌المقدس هدف قرار گرفت كه بر اثر آن پنج عابر كشته و ‌192 تن زخمي شدند. حماس مسووليت اين بمب‌گذاري را برعهده گرفت. بسياري از كساني كه در جريان اين بمب‌گذاري خونين جان سالم به‌در بردند از اتباع آمريكايي بودند كه عليه ايران و مقامات ايراني اقامه‌ي دعوي كردند. آنان مدعي شدند كه ايران از گروه حماس حمايت مالي كرده و اين كشور درحقيقت مسووليت قانوني اين انفجار را بايد بپذيرد (!)

قاضي ريكاردو اوربينا، سرانجام ضمن موافقت با اين درخواست اتباع آمريكايي اعلام كرد كه ايران از حماس حمايت كرده و مبالغي بين ‌50 تا ‌100 ميليون دلار در سال به سازمان‌هاي مختلف ازجمله حماس تخصيص مي‌دهد.

وقتي ايران در جلسات استماع قضايي براي رسيدگي به اين پرونده شركت نداشت، يك دادگاه به‌طور غيابي حكم پرداخت غرامت معادل ‌423/5 ميليون دلار را به قربانيان بمب‌گذاري صادر كرد. استراخمن، از وكلاي مدافع اين پرونده، نيز به آثار باستاني ايران در دانشگاه شيكاگو چشم دوخته است تا از اين راه بودجه غرامت تامين شود.

آذرماه سال گذشته بخش ميراث فرهنگي ايسنا به‌نقل از دترويت‌نيوز گزارش داده بود:

"پنج آمريكايي كه در سال ‌1997 در يك حمله انتحاري در بيت‌المقدس زخمي شده‌اند، ادعا كرده‌اند كه در موسسه هنرهاي دترويت و دانشگاه ميشيگان آثار عتيقه‌اي از ايران نگهداري مي‌شود.

اين افراد هم‌چنين در تلاشند، آثار عتيقه ايراني را از دانشگاه شيكاگو، دانشگاه هاروارد و موزه هنرهاي زيبا در بوستون توقيف كنند.

در سال ‌1997 بمب‌هايي كه حاوي ميخ و قطعاتي از شيشه‌هاي شكسته شده بودند، در بيت‌المقدس منفجر شدند. پنج نفر از افرادي كه در اين حادثه زخمي شدند، به نام‌هاي جني روبين، دانيل ميلر، آبراهام مندلسون، استوارت اي هرش و نوام روزنمان، سال ‌2003 در دادگاه فدرال در كلمبيا از دولت ايران به‌عنوان مسوول اين رويداد شكايت كرده‌اند!

امسال اين زخمي‌ها توجه خود را متمركز چندين آژانس فرهنگي كرده‌اند، آنها خاطرنشان كرده‌اند كه موسسه هنرهاي دترويت و موزه هنر دانشگاه ميشيگان و موزه باستان‌شناسي كلسي، آثار عتيقه ايراني را در مجموعه‌هاي خود نگهداري مي‌كنند.

اين افراد خاطرنشان كردند، مراكز مذكور در دهه ‌1930 در حفاري‌هايي كه در ايران انجام شده، شركت داشته و مجسمه‌ها، سكه‌ها، كوزه‌ها و ساير اشيايي را كه ممكن است دارايي‌هاي ايراني باشند، به آمريكا آورده‌اند.

موسسه هنرهاي دترويت و دانشگاه ميشيگان خاطرنشان كرده‌اند، اين ادعا هيچ ارزشي ندارد؛ چراكه شاكيان هيچ مدركي كه دال بر درخواست دولت ايران براي كشف يا بازگرداندن اين آثار باشد، در دست ندارند.

اين موسسه‌ها در دادگاه متذكر شدند، حتا اگر ايران براي بازگرداندن اين آثار ادعايي كند، اين ادعاها مشمول قانون مرور زمان (معمولا هفت سال) مي‌شود.

انستيتو هنر دترويت داراي تعداد زيادي بطري، كاسه و ساير اشيايي است كه در ميان مجموعه‌هاي هنر خاورميانه به عنوان اشياي ايراني شناخته مي‌شوند.

طبق اطلاعات مجموعه موزه كلسي، مهرهاي سفالي، كاسه‌ها و تكه‌هايي از كاشي‌هايي از ايران در اين مجموعه وجود دارد".

سخن‌گوي دولت توقيف لوح‌هاي امانت داده‌شده به دانشگاه شيكاگو را محكوم كرد

«دولت، ملت و ايرانيان خارج از كشور چنين اجازه‌اي را به آمريكايي‌ها نخواهند داد»

سخن‌گوي دولت اقدام غيرقانوني دادگاه فدرال آمريكا در توقيف و ضبط لوح‌ها و اموال ميراث فرهنگي كشورمان را محكوم كرد.

به گزارش ايسنا، غلام‌حسين الهام امروز گفت: اين لوح‌هاي تاريخي براساس قراردادي در اختيار دانشگاه شيكاگو بوده‌اند و به‌صورت امانت در موزه نگهداري مي‌شدند؛ آن‌ها به ملت ما تعلق دارند و جزو ميراث فرهنگي كشورمان به حساب مي‌آيند.

وي ادامه داد: در اين‌باره، نه تنها دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران، بلكه ايرانياني كه در آمريكا و در ساير نقاط جهان هستند، اجازه نخواهند داد كه آمريكايي‌ها برخلاف ضوابط و معيارهاي حقوقي و بين‌المللي، ازجمله معيارهاي يونسكو، عمل كنند؛ چراكه اين اموال به ملت ايران تعلق دارند و قطعا اقدامات به‌موقع قانوني دولت ايران و تلاش ايرانيان خارج از كشور زمينه‌ساز خواهند شد كه اين ميراث گران‌بها به صاحبان اصلي خود يعني ملت ايران بازگردانده شوند؛ همان‌طور كه در دو سال گذشته نيز بخش‌هايي از آن‌ها بازگردانده شده‌اند.

او با بيان اين‌كه ملت ايران اين لوح‌ها را از حلقوم كساني كه به مقررات پايبند نيستند، بيرون مي‌كشد، اضافه كرد: البته تاكنون دانشگاه شيكاگو در اين راستا اقداماتي انجام داده است و ما اميدواريم با توجه به اقدام‌هاي قانوني ايران و اعتراض دانشگاه شيكاگو به حكم دادگاه آمريكا، اين اموال به ايران بازگردانده شوند و آمريكايي‌ها حداقل به مقررات داخلي و بين‌المللي احترام بگذارند و اين‌قدر تابع صهيونيست‌ها نباشند.

رييس دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران:

يونسكو از تاراج ميراث فرهنگي يك ملت داراي تمدني چندهزارساله جلوگيري كند

رييس دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران با اشاره به اين‌كه اكنون شاهد يك بدعت خطرناك و مخالف با تمامي موازين اخلاقي، فرهنگي و بين‌المللي هستيم، درباره‌ي لوح‌هاي گلي امانت داده‌شده به دانشگاه شيكاگو گفته است: اميد مي‌رود، سازمان يونسكو بنا به رسالت و وظيفه‌اي كه برعهده دارد، بدون اتلاف وقت و از دست رفتن فرصت، در اين امر خطير مداخله كرده و از به تاراج رفتن ميراث فرهنگي يك ملت بزرگ و داراي سابقه‌ي تمدني چندين هزار ساله، جلوگيري به‌عمل آورد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، عباس سليمي نمين - رييس دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران - در نامه‌اي خطاب به دبير كل يونسكو همچنين يادآور شده است: در سال 1935 بيش از 30 هزار لوح گل‌نبشته مربوط به دوران ايلامي كه در حفريات منطقه‌ي تخت جمشيد (پارسه) به‌دست آمده بودند، به درخواست بنگاه دانشگاه شيكاگو به رسم امانت و به‌طور موقت به آن بنگاه سپرده شدند و به آمريكا انتقال يافتند. بر اين اساس، مقرر مي‌شود تا پس از انجام مطالعات و پژوهش‌هاي لازم، اين الواح كه جزو مواريث فرهنگي مردم ايران به‌شمار مي‌رفتند، به ايران بازگردانده شوند. متاسفانه به‌رغم قرارهاي اوليه، اين الواح به دلايل و بهانه‌هاي گوناگون در دانشگاه شيكاگو باقي مي‌مانند و مسؤولان مربوط تاكنون از بازگرداندن اين امانت به صاحبان اصلي آن استنكاف ورزيده‌اند.

وي ادامه ‌داده است: مقامات مسؤول ميراث فرهنگي ايران سال گذشته در نامه‌اي رسمي خواهان استرداد اين مجموعه‌ي باستاني شدند؛ اما متاسفانه نه تنها اين درخواست قانوني ايران تاكنون اجابت نشده، بلكه بنا به اخبار منتشره در روزهاي اخير، يك دادگاه آمريكا با صدور حكمي مقرر داشته است كه الواح مزبور به‌عنوان غرامت به تعدادي از خسارت‌ديدگان حادثه‌ي انفجار در آرژانتين ارايه شوند. پس از طرح اين موضوع در يك دادگاه انگليسي، به‌دليل فقدان هرگونه سند و مدركي عليه اتباع ايراني براي دخالت در اين ماجرا ادعاهاي طرح‌شده توسط مرجع قضايي مزبور ناوارد اعلام شد. مساله‌ي مهم اين است كه تاكنون هيچ‌گونه سابقه‌اي از صدور چنين رايي در قبال ميراث فرهنگي يك كشور وجود ندارد، بويژه آن‌كه آثار باستاني مزبور به رسم امانت نزد يك موسسه‌ي تحقيقاتي در آمريكا قرار داشته‌اند.

براساس مندرجات كتاب اريش‌ ف . اشميت به‌نام «تخت جمشيد» به‌دنبال حفار‌ي‌هاي گسترده در منطقه‌ي تخت جمشيد (پارسه)، ابتدا چندهزار متر مربع آثار و بقاياي ابنيه‌ي عظيم‌ عيلامي در اين منطقه كشف شد كه تصاوير آن در كتاب مزبور وجود دارد؛ اما متاسفانه بعد از تصرف آثار قابل انتقال از جمله لوح‌هاي يادشده، كليه‌ي ابنيه‌ي ايلامي تخريب و نابود شده‌اند، به‌نوعي كه امروز هيچ اثري از آن آثار عظيم تاريخي وجود ندارد.

سليمي نمين در ادامه‌ي نامه‌ي خود آورده است: حساسيت يونسكو روي حفظ بافت فيزيكي ميدان نقش جهان اصفهان و تاكيد آن بر لزوم كاستن از ارتفاع برج جهان‌نما و اولتيماتوم‌هاي صادره به اين منظور، درحالي‌كه هيچ‌گونه دخل و تصرفي در اصل ابنيه و محيط ميدان نقش جهان صورت نگرفته بود، حاكي از دقت نظري است كه يونسكو بر حفظ آثار فرهنگي و ثبت‌شده در ايران دارد. اينك آنچه در گذشته صورت گرفته و اكنون در تداوم آن در شرف وقوع است، مساله‌اي به‌مراتب حساس‌تر و قابل توجه‌تر است؛ چراكه بخشي گران‌بها و حاوي اطلاعات ناب تاريخي از سرزمين ايران در معرض نابودي و فنا قرار گرفته است. اين‌كه مبناي حكم بي‌سابقه‌ي صادره ازسوي قاضي آمريكايي را يك عداوت كور و بي‌منطق و فاقد هرگونه سند و مدرك حقوقي معتبر، تشكيل مي‌دهد، مطلبي نيست كه ما در اينجا قصد پرداختن تفصيلي به آن‌را داشته باشيم، آنچه اينك از نظر ما مهم و حياتي به‌شمار مي‌آيد، نحوه‌ي رويكرد و فعاليت يونسكو نسبت به اين موضوع است كه مي‌تواند ضمن نجات‌بخشي از ميراث فرهنگي و تاريخي ايران و جهان، سندي محكم بر كارآمدي و وظيفه‌شناسي يونسكو در جهان كنوني نيز به‌شمار آيد.

سخنگوي وزارت امور خارجه:

از طرق مختلف ديپلماتيك و حقوقي پيگير قضيه هستيم

سخنگوي وزارت امور خارجه نيز در اين‌باره گفت: اين مساله بسيار عجيب و غريب بود، البته هنوز اجرايي نشده و ما تمام تلاشمان را مي‌كنيم تا عملي نشود.

به گزارش ايسنا، حميدرضا آصفي ادامه داد: ميراث فرهنگي متعلق به يك كشور نيست، بلكه از آن تمام جهان و جامعه بين‌الملل و شامل مقررات كنوانسيون‌هاي بين‌المللي است و لذا اين مقوله با هيچ معيار و منطقي قابل توجيه و تفسير نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين اظهار داشت: علاوه بر آنكه ذكر شد يك دادگاه محلي نمي‌تواند اين‌گونه تصميم‌گيري كند و ما از طرق مختلف ديپلماتيك و حقوقي در حال پيگيري اين قضيه هستيم و در اين چارچوب با دانشگاه شيكاگو هم صحبت‌هايي داشته‌ايم.

آصفي با اشاره به اينكه دانشگاه شيكاگو نيز اين مساله را رد كرده و خواهان لغو آن است، افزود: فكر مي‌كنيم ايرانيان خارج از كشور هم مي‌توانند با ورود به اين عرصه همچون بحث نشنال ژئوگرافيك در اين خصوص موثر باشند و ما قطعا اين مساله را دنبال خواهيم كرد.

وي تصريح كرد: اين قبيل اقدامات علاوه بر تقابل با كنوانسيون‌هاي بين‌المللي همكاري‌هاي علمي و فرهنگي را مختل كرده و باعث بي‌اعتباري مراكز علمي ازجمله دانشگاه شيكاگو مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: ما دولت آمريكا را مسوول عواقب چنين اقدامي مي‌دانيم و واكنشي جدي در اين خصوص را انتظار داشته و از تمامي ظرفيت‌هايمان براي رفع اين مساله استفاده خواهيم كرد.

دادستان كل كشور حراج لوحه‌هاي گلي دوران هخامنشي را پيگيري مي‌كند
دري ‌نجف‌آبادي: راي قاضي آمريكايي بسيار قبيح و از لحاظ مقررات بين‌المللي محكوم است

حجت‌الاسلام والمسلمين دري نجف‌آبادي، حراج لوحه‌هاي گلي دوران هخامنشي را اقدامي بسيار قبيح و از لحاظ مقررات و عرف بين‌المللي محكوم دانست و بر اتخاذ اقدامات مقتضي دستگاه قضايي و دادستاني كل كشور جهت حفظ و حراست از حقوق حقه ملت ايران در اين خصوص تاكيد كرد.

به گزارش ايسنا، دادستان كل كشور، موضوع حراج بخشي از مأثر ملي و مواريث تمدني ملت ايران را به نفع دولت ساختگي و سفاك اسراييل و به واسطه‌ي راي قاضي آمريكايي، تاسف‌آميز و تامل‌برانگيز دانست و خاطرنشان كرد: اولا بي‌احترامي به ميراث فرهنگي يك ملت خدشه بر حريم معنوي آحاد ملت و اتباع يك كشور بوده و از اين حيث قابل پي‌گيري است. ثانيا اصل وجود مواريث كهن ما كه آيينه تمدني ملت ماست در موزه‌ي شرق‌شناسي دانشكده شيكاگو خود مقوله‌اي جدل‌انگيز است. خصوصا آن‌كه اين آثار باستاني به صورت اماني نزد آن موزه قرار گرفته بوده است. ثالثا اين‌كه آثار به نفع رژيمي به حراج گذاشته مي‌شود كه روز به روز بر خباثت‌ها و جنايت‌هاي خود مي‌افزايد و طي روزهاي اخير نيز در صحنه‌ي فلسطين اشغالي _ نوار غزه _، سوريه و ... با سوءاستفاده از معطوف شدن توجهات مردم جهان به مسايل جام جهاني و در فضاي برخاسته از سكوت رضايت‌مندانه شهيدان زنده حقوق بشر(!) و مدعيان دروغين دموكراسي و مبارزه با تروريسم، اوراق ديگري را بر پرونده‌ي سياه موجوديت جعلي تروريسم دولتي خويش افزوده و بر تداوم روش‌هاي ضدبشري و غيرانساني خود تحت پوشش حمايت‌هاي آمريكا اصرار مي‌ورزد.

وي افزود: انتظار مي‌رود وزارت امور خارجه، دفتر حقوقي رياست جمهوري، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مجدانه و با قاطعيت موضوع را پي‌گيري نموده و اجازه ندهند غارتگران مواريث ارزشمند تاريخي و فرهنگ ملت بزرگ و كهن به نفع غاصبان قدس شريف و به دست يغماگران تاراج شود.

دادستان كل كشور تصريح كرد: البته وقوع اين مساله نه آغاز اين قبيل جنايت‌ها بوده و نه پايان آن است بلكه بسياري از مواريث تاريخي ايران اسلامي به واسطه‌ي بي‌كفايتي رژيم‌هاي فاسد گذشته و به دست مزدوران و شيادان بين‌المللي به يغما رفته و اكنون نيز در معرض خطر و تهديد است لذا از دولت و مجلس شوراي اسلامي و ديگر ارگان‌هاي مسوول انتظار مي‌رود با جديت براي ثبت و ضبط و صيانت از مواريث و مأثر ارزشمند كشور تلاش نمايند و اقدامات و تمهيدات مقتضي را در اين خصوص به عمل آورند.

دري نجف‌آبادي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي و دستگاه قضايي و دادستاني كل كشور با تمام وجود از حقوق حقه ملت ايران در اين خصوص دفاع خواهد كرد و حق هرگونه اقدام مقتضي را بر خود فرض دانسته و در صورت لزوم با توجه به كنوانسيون‌هاي يونسكو و تعهدات بين‌المللي پي‌گيري‌هاي لازم را خواهد داشت و از مجامع جهاني و سازمان ملل و يونسكو انتظار مي‌رود تعهدات خود را نسبت به ميراث مشترك جامعه بشري مخصوصا ملت بزرگ ايران با قاطعيت ايفا نمايد.

 

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:

اقدام آمريكاشكستن مقررات بين‌المللي است

بايد درمحافل بين‌المللي پي‌گيري جدي‌تري نسبت به موضوع صورت گيرد

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي درباره پرداخت خسارت مدعيان صدمه ديده از حماس در سرزمين‌هاي اشغالي از محل ميراث فرهنگي كشورمان در دانشگاه شيكاگو آمريكا گفت: اين بهانه و توطئه‌ي آمريكا براي غارت اموال ملت ايران است.

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه - نماينده‌ي مردم اسلام‌آباد غرب در خانه ملت - در گفت وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار داشت: اين‌كه كشوري بخواهد به خاطر رخداد جرمي در كشوري، متهمان را به ايران متصل كند و خسارت خود را از ايران بخواهد، خلاف مقررات و قوانين بين‌المللي است.

به گفته‌ي وي، اين سياست از دوران كلينتون آغاز شده است؛ زيرا در آن زمان هم دولت آمريكا افراد را تحريك مي‌كرد و شكايت اشخاص مجروح و يا گروگان گرفته شده‌ي فلسطين و لبنان را در دادگاه و خطاب به گروه‌هاي مقاوت مطرح مي‌كرد و سپس زماني كه دادگاه به نفع آنها براي گرفتن غرامت راي مي‌داد، رييس‌جمهور آمريكا اين غرامت را از خزانه دولت آمريكا به آنها پرداخت مي‌كرد و سپس خود را موظف به كم كردن از اموال و حساب‌هاي مسدود شده ايران نزد خود مي‌نمود.

نماينده‌ي مردم اسلام‌آباد غرب، گرفتن غرامت از ايران توسط آمريكا را نوعي نمايش سياسي و شكستن مقررات بين‌المللي دانست و گفت: آمريكا بايد اموال ايرانيان را بازگرداند و از توطئه‌هاي خود دست بردارد.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: فلسطين و لبنان بر اساس سياست‌هاي خود مقاومت مي‌كنند و در قبال اقداماتشان خود مسوول هستند.

فلاحت‌پيشه با تاكيد بر اين‌كه مي‌توان در محافل بين‌المللي پي‌گيري جدي‌تري نسبت به موضوع صورت گيرد، يادآور شد: نظام جمهوري اسلامي ايران بايد تدابير لازم را براي جلوگيري از چپاول اموال مردم به كار ببرد.

رييس كميسيون آموزش ‌و تحقيقات مجلس:

موضوع را پيگيري مي‌كنيم

بحثهاي سياسي نمي‌تواند باعث به غنيمت گرفته شدن آثارباستاني شود

همچنين رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به تقاضاي پنج آمريكايي مجروح در عمليات حماس مبني بر مصادره‌ي آثار باستاني ايران در اختيار دانشگاه شيكاگو براي پرداخت غرامت آنها به بهانه حمايت ايران از حماس، گفت: ما اين موضوع را قطعا در كميسيون مطرح خواهيم كرد و از طريق دبيرخانه بين‌المجالس پي‌گير قضيه خواهيم بود.

وي به خبرنگار ايسنا گفت: هم‌چنين اميدواريم نمايندگان مردم آمريكا نيز منطقي فكر كنند، از مجامع دانشگاهي آمريكا و به ويژه دانشگاه شيكاگو انتظار داريم به عنوان قشر فرهيخته و دانشگاهي عاقلانه عمل كرده و اجازه‌ي خيانت در امانت و ميراث باستاني يك كشور را ندهند.

علي عباسپور با اشاره به اينكه اين تقاضا به بهانه حمايت ايران از حماس انجام شده است، گفت: چنين مصادره‌اي خلاف قانون و عرف بين‌الملل است؛ چراكه اولا آثار فرهنگي طي شرايطي در اختيار ديگر كشورها قرار مي‌گيرد تا بتوانند از فرهنگ و تمدن كشوري ديگر استفاده كنند و لذا بحثهاي سياسي نمي‌تواند باعث به غنيمت گرفته شدن اين آثار شود و ثانيا حتي در جنگ بين دو كشور نيز تأكيد بر مصون ماندن آثار باستاني كشورها از تخريب يا هجمه است.

وي با بيان اينكه آثار فرهنگي و باستاني كشورها متعلق به همه‌ي بشريت است، بر لزوم حفاظت جوامع از چنين آثاري تأكيد و خاطرنشان كرد: اين امر بي‌معناست كه بگوييم اموال ايران را به بهانه‌ي حمايت از حماس مصادره كنيم!، چراكه اگر روال اينگونه باشد، بايد يادآوري كنيم كه آمريكا جزء حمايت‌كنندگان طالبان در افغانستان بوده و طالبان ضربات سنگيني را در زمان حكومت خود به ما وارد كرده است و لذا تمام اين خسارتها بايد توسط مصادره‌ي اموال آمريكا پرداخت شود.

به گفته‌ي وي، اگر اين تعبير را بپذيريم، با توجه به ضربات سنگين رژيم تروريستي صدام به ايران و نيز با توجه به مورد حمايت مستقيم بودن عراق توسط كشورهاي غربي و آمريكا، بايد بگوييم كه اين خسارات توسط آمريكا و كشورهاي غربي پرداخت شود و در غيراينصورت بايد اموال آنها را به هر طريقي مصادره كنيم.

وي چنين نگاهي را نشانه‌ي عمق خصمانه و غيرمنطقي بودن مديريت حاكم بر سيستم سياسي آمريكا دانست و افزود: آنها به هر طريقي، حتي از طرق غيرقانوني درصدد ضربه زدن به ايران هستند.

رييس كميسيون آموزش مجلس اظهار اميدواري كرد كه در اين قضيه، قشر فرهيخته در آمريكا از خود مقاومت نشان دهد و مسوولان آمريكايي از اين روند غيرمنطقي و غيرقانوني كه در صورت ارتكاب به آن، ممكن است به يك رويه تبديل شود، بپرهيزند.

عباسپور در اين راستا به نقش مجامع بين‌المللي همچون يونسكو و وظيفه‌ي سنگين آنها در آشنا كردن كشورهاي قانون‌شكني مثل آمريكا به قوانين اشاره كرد و افزود: اگر اين مجامع بين‌المللي نيز در برابر اين ماجرا سكوت كرده و با سكوت خود، به عمل آنان مهر تأييدبزنند، يك رويه نامطلوبي را در دنيا پايه‌گذاري خواهند كرد كه طي آن اين حق براي همه‌ي كشورها ايجاد مي‌شود تا بتوانند از چنين مكانيزم غيرمنطقي و خلاف قانوني استفاده كنند.

وي در اين راستا به حرمت دانشگاه اشاره كرد و رابطه‌ي علمي دانشگاه و امر پژوهش را فراتر از بحثهاي سياسي دانست.

رييس كانون وكلا:

راي دادگاه آمريكا درباره‌ي الواح گلي دوره هخامنشي سياسي است

اشياي اماني قابل توقيف نيستند و اين اموال را نمي‌توان تمليك كرد

رييس كانون وكلاي دادگستري مركز گفت: اگر راي دادگاه آمريكايي درباره حراج لوحه‌هاي گلي دوران هخامنشي بدون استماع مدافعات دولت ايران صادر شده باشد، به طور قطع از طرف ايران قابل تجديدنظرخواهي در محاكم عالي آمريكا خواهد بود.

بهمن كشاورز - رييس كانون وكلاي دادگستري مركز - درباره‌ي وضعيت حقوقي فروش الواح گلي مربوط به زمان هخامنشي در دانشگاه شيكاگو براساس راي صادره ازسوي يكي از دادگاه‌هاي فدرال آمريكا به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: بر اساس آن‌چه شنيده شده است، دولت آمريكا با اين اقدام دادگاه مخالفت كرده و دادگاه از باب استقلال قضايي در اين مورد اظهارنظر قضايي كرده است.

وي افزود: از نظر ماهيتي در اين‌باره بايد به چند نكته توجه داشت؛ ابتدا اين‌كه نمي‌توان دولتي را به خاطر ارتباطات مالي و سياسي‌اش با دولت‌هاي ديگر مجازات كرد؛ زيرا ارتباط دولت‌ها و سازمان‌هاي عمومي با يكديگر همانند ارتباط اشخاص حقيقي و حقوقي نيست. گذشته از اين‌كه مساله‌ي كمك مالي دولت ايران به حماس آن هم به نحوي كه بتواند نوعي معاونت در اقداماتي از آن‌گونه كه مطرح شده تلقي شود، امري ثابت شده نيست.

كشاورز خاطرنشان كرد: كمك‌هاي انساني در زمينه‌هاي دارويي، بهداشتي و فرهنگي چه به فلسطين و چه به هر دولت يا سازمان ديگر چيزي نيست كه بتوان آن را به عنوان اقدامي منفي يا توام با سوء نيت، مبناي اقدام قضايي قرار داد.

رييس كانون وكلاي دادگستري مركز اظهار داشت: نكته‌ي ديگر در اين‌باره اين‌كه اموالي از آن‌گونه كه مطرح است به نوعي ميراث فرهنگي همه‌ي جهانيان است و فاقد مالكيت به مفهوم اقتصادي و عرفي آن است. به عبارت ديگر اين‌گونه اموال را اصولا نمي‌توان تمليك، تملك و توقيف كرد. اگر اين اقدام انجام شود، به آن مي‌ماند كه مثلا طلبكار دولت آمريكا بتواند اشياي باستاني موجود در موزه‌ي مترو پليتن را بابت مطالبات خود توقيف كند.

كشاورز خاطرنشان كرد: هم‌چنان كه اين آثار باستاني مصون از توقيف و تعرض هستند، اشياي اماني نيز قابل توقيف نيستند و به‌علاوه تا آن‌جايي كه به ياد دارم اختلافات اتباع آمريكا از اين نوع صرفا در قالب قرارداد الجزاير و از طريق مراجعه به ديوان داوري ويژه‌اي كه در اين خصوص تشكيل شده است قابل پي‌گيري است و به موجب اين قرارداد حتي اموال قابل توقيف دولت ايران نيز در قبال دعاوي اتباع آمريكايي غير قابل بازداشت اعلام شده است (البته در اين مورد عامل زمان و تاريخ ادعا نيز موثر است).

رييس كانون وكلاي دادگستري مركز اظهار داشت: با توجه به مسايل گفته شده، به نظر مي‌رسد اين راي را بايد بيشتر سياسي تلقي كرد تا قضايي.

اين حقوقدان ادامه داد: اطلاع ندارم آيا دادخواست اين دادگاه به دولت ايران ابلاغ و دفاع دولت ايران استماع شده است يا خير؟ اما اگر راي بدون استماع مدافعات دولت ايران صادر شده باشد، به طور قطع از طرف ايران قابل تجديدنظرخواهي در محاكم عالي آمريكا خواهد بود.

مدير موزه‌ي ملي ايران:

برقراري تعامل با موزه‌هاي دنيا به مساله‌ي لوح‌هاي امانت داده‌شده به دانشگاه شيكاگو كمك مي‌كند

ازسوي ديگر مدير موزه‌ي ملي ايران معتقد است كه با برقراري تعامل ميان موزه‌هاي بزرگ دنيا درباره‌ي مساله‌ي لوح‌هاي امانت داده‌شده به دانشگاه شيكاگو حركتي براي كمك به اين موضوع مي‌توان انجام داد.

محمدرضا كارگر در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: در سه مرحله، بخشي از لوح‌هاي امانت داده‌شده به دانشگاه شيكاگو به ايران تحويل داده شدند و موزه‌ي ملي آن‌ها را تحويل گرفت. هم‌چنين صورت‌جلسه‌اي كه درباره‌ي برگرداندن آن لوح‌ها به ايران ازسوي دانشگاه شيكاگو تدوين شده بود، به امضاي موزه‌ي ملي رسيده است.

وي ادامه داد: رييس موسسه‌ي شرق‌شناسي دانشگاه شيكاگو در آخرين نامه نيز انزجار خود را از چنين اقدام‌هايي ابراز و تاكيد كرده است كه ايران آن لوح‌هاي گلي را به دانشگاه شيكاگو امانت داده است.

او اضافه كرد: قرار بود، دانشگاه شيكاگو تعداد دقيق لوح‌هايي را كه از ايران امانت گرفته است، اعلام كند كه اين مساله به جريان دادگاه رسيد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:

پي‌گيري‌هاي حقوقي تا بازپس‌گيري لوح‌هاي تاريخي كشورمان ادامه مي‌يابد

اين يك رسوايي براي دولت آمريكا در محافل علمي است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم تاكيد كرد: پي‌گيري‌هاي حقوقي درباره‌ي لوح‌هاي امانت‌داده شده به دانشگاه شيكاگو انجام شده است و تا بازپس‌گيري آن‌ها ادامه خواهد داشت.

اسفنديار رحيم‌مشايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، افزود: اين يك رسوايي براي دولت آمريكا در محافل علمي مانند يونسكو است؛ چراكه آن‌ها اين مساله را نمي‌توانند قبول كنند.

وي گفت: اميدواريم كه با فشارهاي بين‌المللي، تلاش‌هاي حقوقي و اقدامات قانوني ايران، اين مساله هرچه زودتر حل شود و آثار به جمهوري اسلامي ايران بازگردانده شوند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اضافه كرد: در محفل‌هاي دانشگاهي اين بحث‌ها روشن است و هيچ اختلافي وجود ندارد؛ ولي متاسفانه صهيونيست‌ها در آمريكا از هر فرصتي براي فعاليت عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده مي‌كنند؛ آنها از اين موقعيت نيز سوء استفاده كرده و به‌دنبال بهانه‌اند تا با شكايت افراد ديگري، اين اسناد تاريخي ايران را مصادره كنند؛ درصورتي‌كه اين خواسته‌ي آنها هيچ ارزش حقوقي ندارد.

او يادآور شد: در دوره‌ي پهلوي اول، يك‌سري از لوح‌هاي تاريخي با موافقت دولت وقت، براي مطالعه، پژوهش و ترجمه‌ي خطوط به دانشگاه شيكاگو داده شدند؛ تا آن دانشگاه پس از مطالعه، تحقيق و مشخص شدن نتايج، لوح‌ها را به ايران برگرداند.

مشايي در ادامه توضيح داد: در آن زمان و پس از دادن اين لوح‌ها به دانشگاه شيكاگو براي بازپس‌گيري‌شان اقدامي نشد. پس از انقلاب نيز بحث‌هايي درباره‌ي بازپس‌گيري اين لوح‌ها مطرح شد. البته ما با اين مساله به‌صورت فعال برخورد و تلاش كرديم تا اين موضوع سياسي و زمينه براي سوء استفاده فراهم نشود.

وي افزود: در اين راستا، با دانشگاه شيكاگو مكاتباتي انجام و به آنها گفته شد كه سال‌هاي زيادي از واگذاري اين لوح‌ها گذشته است و شما كاري پژوهشي در اين‌باره انجام نداده‌ايد. ازسوي ديگر، اكنون ايران توانايي‌هاي علمي بيشتري دارد. لذا از آنها خواسته شد كه اين لوح‌ها را به ايران برگردانند.

براي استرداد لوح‌هاي تاريخي امانت‌داده‌شده به دانشگاه شيكاگو،

درباره‌ي گرفتن وكيل يا پي‌گيري نماينده‌ي ايران در سازمان ملل تصميم‌گيري مي‌شود

همچنين مدير كل دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: هماهنگي‌هاي لازم براي تصميم‌گيري درباره‌ي پي‌گيري مساله‌ي مطرح‌شده در دادگاه آمريكا، امروز با مراجع مربوط انجام مي‌شود.

اميد غنمي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: هماهنگي‌هاي لازم با وزارت امور خارجه و نماينده‌ي دايم ايران در سازمان ملل متحد امروز انجام مي‌شود؛ تا درباره‌ي گرفتن وكيل يا پي‌گيري موضوع از طريق نماينده‌ي سياسي ـ حقوقي ايران تصميم‌گيري شود.

وي توضيح داد: دادگاه آمريكا نسبت به هر لايحه‌اي كه به آن ارايه شود، تصميم مي‌گيرد و اين تصميم‌گيري به‌معناي صدور حكم نيست؛ درباره‌ي لوح‌هاي گلي امانت داده‌شده به دانشگاه شيكاگو نيز ازسوي دادگاه تصميم نهايي گرفته نشده است. درواقع، دانشگاه شيكاگو لايحه‌اي را مبني بر اين‌كه دادگاه‌هاي آمريكا در اين مساله حسن نيت ندارند، ارايه كرده بود كه قاضي آن‌را نپذيرفت. البته اين دادگاه تا ماه جولاي ادامه دارد و در آن زمان حكم صادر مي‌شود.

غنمي اضافه كرد: حدود هشت ماه پيش در اين‌باره با يونسكو هم رايزني شد تا توصيه‌هاي لازم را درباره‌ي مصونيت اموال امانت داده‌شده به دانشگاه شيكاگو داشته باشد.

او در پايان تصريح كرد: دولت ايران كليات اين مساله را كه اتفاقات رخ‌داده در كشوري ديگر به ايران ربط داشته باشد، از اساس رد كرده است.

حال آثار باستاني مربوط به نياكان ما در چنگال عوامل صخهيونيزم خون‌خوار و استكبار جهاني، در انتظار اقدامات ديپلماتيك و فرهنگي ما در عرصه‌ي جهاني هستند؛ تا بار ديگر به آغوش وطن بازگردند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۲ تیر ۱۳۸۵ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8504-05930
  • خبرنگار :