عليرضا سميع‌آذر در بازگشت از آمريكا: آنچه در موزه‌هاي دنيا اتفاق مي‌افتد، اعتراف به جريان مهم ريشه‌دار در جوامع اسلامي است

عليرضا سميع‌آذر تاكيد دارد كه توجه اروپا و آمريكا به هنر خاورميانه، اسلام و ايران معطوف شده است و برپايي نمايشگاه‌هاي هنر ايران، اسلام و خاورميانه در موزه‌ها و مراكز بزرگ و هنري دنيا گواهي بر اين مدعاست. اين كارشناس هنري و سرپرست سابق موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران كه به‌عنوان سخنران در سمپوزيوم و نمايشگاهي با عنوان "بدون مرز: 17 راه نگاه كردن" كه دربرگيرنده‌ي آثار 17 هنرمند مسلماني كه در جوامع غربي زندگي مي‌كنند، شركت كرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دليل اين امر را ناشي از رشد طبيعي هنر در جوامع اسلامي دانست و تصريح كرد كه جريان‌هاي هنري در غرب تا حدي توقف پيدا كرده‌اند. به اعتقاد وي در غرب، حدود يك دهه، پديده‌ي قابل توجهي به‌ظهور نرسيده است. سميع‌آذر كه به تازگي از نيويورك - كه به‌عنوان مهد هنر معاصر و مدرن غرب توصيف مي‌شود - بازگشته است، گفت كه شاهد بوده آن‌جا هيچ پديده‌ي نوظهوري كه متعلق به 10 سال اخير باشد، اتفاق نمي‌افتد. وي سپس چنين استدلال كرد كه به‌طور طبيعي چشم جهان هنر، به دنبال پديده‌هاي نوظهور است؛ بنابراين آن‌ها نيز پديده‌ها را در شرق آسيا - چين -، كشورهاي خاورميانه و اسلامي جست‌وجو مي‌كنند. به گمان او برپايي نمايشگاهي از آثار هنرمندان مسلمان در موزه‌ي هنر مدرن نيويورك در نوع خود اتفاق بي‌نظيري بوده است؛ چراكه هرگز يك موزه‌ي تراز اول جهاني كه تقريبا مهمترين جنبش‌هاي هنري مهم قرن از اين موزه به دنيا معرفي شدند، توجهي به هنر كشورهاي اسلامي و خاورميانه نداشته است، اگر هم گاهي هنرمندي حاضر مي‌شد، به‌صورت انفرادي در يك نمايشگاه جمعي شركت مي‌كرد. وي اضافه كرد، نمايشگاه "كلمه در هنر خاورميانه" هم كه در برتيش‌ميوزم برپا شده، تاييد ديگري بر اين مدعاست كه جهان هنر در پي پديده‌هاي جديدي است. به اعتقاد اين مدرس دانشگاه، همه اين‌ها اعتراف به اين واقعيت است كه جريان مهم و قابل توجهي در دنيا هست كه به‌هرحال در جوامع اسلامي ريشه دارد. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۱۵ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8503-03268
  • خبرنگار :