ماجراي حضور هنرمندان بينالمللي و اجراي آثار هنري در يكي از كلانتريهاي تهران
هنرمند بينالمللي هنر محيطي پس از اجرا در فضاهاي شهري پايتخت كشورهاي آمريكا، فرانسه و ژاپن، شعرهايش را روي بستر پيادهرو خيابان پيروزي تهران نوشت؛ اين حركت غيرمتعارف او و همراهانش را به يكي از كلانتريهاي تهران كشاند. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، "اريک ونهوو" به تهران آمده بود تا دو هفته ميهمان مركز بينالمللي پرديس - پلور - باشد و با آفرينشهاي تازه، فرآيند ايجاد و خلق آثار هنرياش را در تهران تحليل كند و بهنمايش بگذارد. او نيمهي ارديبهشتماه كارش را با ديدار از دانشگاههاي هنر تهران آغاز كرد و بههمراه هنرجويان كارگاه هنر جديد احمد نادعليان كارهاي مشتركي انجام داد. نگارش خوشنويسي ژاپني كه حرفهاي "آب"، "يخ" و "جاودانگي" را نشان ميداد و چيدمان گلها ازجمله كارهاي مشترك اين هنرمند بلژيكي با دانشجويان ايراني بود. نمونهي ديگري از آثار ونهوو نقشمايههايي را دربر ميگرفت كه با استفاده از بلوكهاي ساختماني پراكنده در طبيعت پلور بهوجود آمدند. "آلبا سوتورا" هنرمند و فيلمساز اسپانيايي، از فرآيند اجراي هنر محيطي او فيلم مستندي تهيه كرد. به گزارش ايسنا، اين هنرمند هنر جديد كه سالهاست در سراسر دنيا به آفرينشهاي هنري ميكند، در آخرين روز حضورش در تهران، با تاكيد بر اين اعتقاد كه هنر را بايد به ميان مردم برد، با آنان ارتباط برقرار كرد و براي آنان پرسش ايجاد كرد، به خيابان پيروزي - نبرد رفت. ونهوو معتقد است پيامدهاي اين آثار منجر به شناخت جامعه ميشود. او در خيابان نبرد، اشعاري را روي بستر پيادهرو نگارش ميكرد. حركت او توجه مردم رهگذر و هنرجويان حاضر را در محل جلب كرده بود. اما اجراي غيرمتعارف اين هنرمند در اين خيابان شلوغ، او را بههمراه آلبا سوتورا و احمد نادعليان به كلانتري 121 راهنمايي كرد. اگرچه اين عمل موجب نگراني هنرجويان و مردمي بود كه در محل اجرا حضور داشتند، اما خودش ميگفت كه از حضورش در كلانتري ناراحت نيست. او گمان ميكرد كه بهعنوان هنرمند كار خود، و پليس نيز وظيفهاش را انجام ميدهد؛ اين اتفاق نيز بهتكرار در نقاط مختلف دنيا برايش پيش آمده است. چندي پيش در نشستي كه در موزهي هنرهاي معاصر براي بررسي و تحليل آثار اريك برپا شده بود نيز فيلم 18 دقيقهاي از نگارش شعر توسط وي در خيابانيهاي شانگهاي ژاپن و واكنشهاي متفاوت مردم نمايش داده شد. در اين فيلم، پليس و مردم، او را مجبور كرده بودند صدهامتر نوشتهي كچياش را از روي زمين پاك كند. بهگفتهي نادعليان، اين دو هنرمند خارجي تاكيد داشتند كه رفتار ماموران پليس ايران بسيار محترمانه بود. بهدليل همراه نداشتن گذرنامه و نيز بهخاطر كسب تكليف از مراجع بالاتر، اين دو هنرمند و ميزبان آنان، مجبور شدند كه تا ساعت 22:45 در مقر اين كلانتري بمانند؛ اما آنها اذعان داشتند كه اين حضور برايشان بيفايده نبوده است؛ چراكه دربارهي چگونگي هنر جديد و كشف راهحل براي تحقق اجراي آن در محيطهاي عمومي گفتوگو كردند و نادعليان هم در اين فاصله براي تشكر از ماموران پليس چند ماهي كوچك را حجاري كرد و به آنان هديه داد. همچنين يكي از حجاريهايش را در غنات كوچك واقع در محوطهي كلانتري رها كرد؛ اين غنات بخشي از باغ سليمانيه بوده است كه اكنون در اين كلانتري وجود دارد. اريك ونهوو روز جمعه با پرواز توكيو، به ژاپن - محل اقامت و تحصيلش - بازگشت. انتهاي پيام