فرصت جهاني‌شدن خيابان چهارباغ با عبور مترو از دست مي‌رود مترو به سي‌وسه پل آسيب جدي مي‌زند

مدير اداره‌ي حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان گفت: با طرح مساله‌ي جهان‌نما در آخرين اجلاس يونسكو، مقرر شد كه محور تاريخي اصفهان كه خيابان چهارباغ بالا را نيز شامل مي‌شود، ازسوي ايران در فهرست ميراث جهاني ثبت شود كه در صورت تخريب خيابان چهارباغ اين فرصت مناسب از دست خواهد رفت. عليرضا خواجويي‌ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي ايسنا در اصفهان درباره‌ي قطع درخت‌هاي خيابان چهارباغ بالا، اظهار داشت: درخت‌هاي خيابان چهارباغ بالا تاريخي هستند و در صورت قطع آن‌ها، امكان رويش مجدد آن درخت‌ها ديگر به‌وجود نخواهد آمد. وي با بيان اين‌كه درخت‌هاي خيابان چهارباغ حداقل به 50 سال پيش تعلق دارند، اظهار داشت: چهارباغ به‌دليل درخت‌ها و محور مياني آن است كه شناخته مي‌شود و قطع آن‌ها براي احداث ايستگاه مترو، سطحي بتوني پديد مي‌آورد كه حالت لجن پيدا مي‌كند و چهره‌ي خيابان را بسيار ناپسند مي‌سازد. وي افزود: بارها گفته‌ايم كه با عبور مترو از خيابان چهارباغ بالا مخالفيم؛ چراكه محور مياني چهارباغ آسيب مي‌بيند و حتا اگر قرار است مترو از اين محور عبور كند، دست‌كم در اين مسير، ايستگاه ساخته نشود و ايستگاه‌ها در فاصله‌هاي دورتري احداث شوند؛ اما متاسفانه اين اقدامات انجام نشده است. خواجويي با توضيح اين‌كه خيابان چهارباغ بالا، دو خيابان كمكي در بخش غربي و شرقي دارد، تصريح كرد: بهترين گزينه، خيابان كمكي غربي يعني خيابان شمس‌آبادي است كه در صورت عبور مترو از زير آن خيابان، تا حدود زيادي چهارباغ حفظ مي‌شود. وي اضافه كرد: در دوره‌اي محورهاي غربي و شرقي خيابان چهارباغ براي حفاظت از اين خيابان احداث شدند كه در زمان‌ها بعد، محور شرقي حذف شد؛ اما محور غربي هم‌چنان باقي مانده است. مدير اداره‌ي حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان با مهم دانستن خيابان چهارباغ، تاكيد كرد:‌ محور چهارباغ، ستون فقرات شهر اصفهان و يكي از محورهاي اصلي دوره‌ي صفويه است كه در صورت نابودي اين خيابان، اهميت منطقه از ميان مي‌رود. وي درباره‌ي اين‌كه چرا تاكنون محور مياني و تاريخي خيابان چهارباغ كه آب‌نماهايي متعلق به دوره‌ي صفويه دارد، احيا نشده است؟ اظهار داشت: در سال 1383 طرح مشتركي ميان ميراث فرهنگي و سازمان طراحي شهرداري اصفهان تصويب شد تا خيابان چهارباغ عباسي به‌گونه‌اي احيا شود كه كف خيابان برداشته و كف تاريخي آن با آب‌نماهاي دوره‌ي صفويه مشخص شود؛ اما متاسفانه با شروع اجراي اين پروژه به‌دلايلي كار متوقف شد. خواجويي درباره‌ي اين‌كه يكي از ايستگاه‌هاي مترو نيز قرار است در نزديكي سي‌وسه پل ساخته شود، تاكيد كرد: سي‌وسه پل فرسوده شده است و امكان تخريب آن وجود دارد؛ به‌دليل آن‌كه در سال‌هاي اخير، با مداخله‌هاي سازه‌يي پايه‌هاي پل آسيب ديده‌اند و استحكام مناسبي ندارند، لذا مترو به اين پل تاريخي نيز آسيب‌هاي جدي وارد مي‌كند. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا عبور مترو از محور تاريخي اصفهان اقدام نادرستي است؟ اظهار داشت: بايد تلاش شود كه وسايل نقليه‌ي سريع‌السيري مانند مترو، محورهاي حاشيه‌ي‌ اصفهان مانند سپاهان‌شهر، بهارستان و فولادشهر را به شهر متصل كنند. اين‌گونه محورها بايد تقويت شوند و براي بافت تاريخي اصفهان نيز راه‌حل‌هاي مناسب اتخاذ شود. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8502-13597
  • خبرنگار :