در نشست كنفرانس UNWTO عنوان شد: /2/ امنيت و پيشرفت تكنولوژي ايران در فضاي كنفرانس القا خواهد شد فضاي كنفرانس براي بازديد تمام نقاط توليدي صنايع دستي محدود است

... رييس سازمان صنايع دستي در ادامه با اشاره به عنوان اين همايش " صنايع دستي و گردشگري"است،گفت: تعريف جهانگردي در كشورهاي شرقي و غربي متفاوت است و با توجه به شرايط و محدوديت‌ها نمي‌توان برخي فعاليت‌ها را انجام داد، بنابراين براي رشد گردشگري در كشورمان بايد فضايي منطقي در چهار چوب شرع ايجاد شود و صنايع دستي مي‌تواند راه كاري عمده باشد.

به گزارش خبرنگار ايسنا وي تصريح كرد: بايد صنعت گردشگري در كشور توسعه يابد و تقويت شود و بخشي كه مي‌تواند دركنار آن قرار گيرد و گردشگي را رشد دهد، صنايع دستي است.

رضا خواه تاكيد كرد: منظور اين نيست كه صنايع دستي فقط براي گردشگري فعال مي‌شود، بلكه گردشگران مختلف  مي‌توانند از كالاهاي ظريف و هنري به عنوان سوغات استفاده كنند.

وي با بيان اين كه فعاليت در بخش جواهرات رويكردي در اين جهت است‌، اظهار كرد: پايه‌ي طلا ،نقره، سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي و انواع مواد معدني در كشور وجود دارد كه با حجم بسيار پايين، درآمدزايي بالايي دارد، به نوعي كه يك قيرات برليان تا 40 ميليون تومان و يك گرم آن، 200 ميليون تومان قيمت دارد و اگر يك كيلو برليان در جيب‌هاي فردي باشد در واقع حامل 200 ميليون دلار است.

رييس سازمان صنايع دستي ابراز كرد: امروز دنيا 320 ميليارد دلار صادرات جواهرات دارد و اگر ايران يك درصد از جمعيت جهان را داشته باشد به سادگي مي‌تواند، يك درصد صادرات جواهرات دنيا را بر خود اختصاص دهد.

وي افزود: مطابق اين جمعيت كه هنرمند، خلاق، مبتكر و موحد است كسب يك درصد از اين صادرات  سه ميليارد دلار در سال مي‌شود كه مي‌توان براي سال 85 در اين بخش برنامه ريزي كرد و اگر قيمت آن نيز نسبت به دنيا پايين تر باشد، گردشگران بيشتري را جذب مي‌كند.

رضا خواه تاكيد كرد: فعاليت در بخش جواهرات،اشتغالزايي ، ارتقا صادرات و قطع وابستگي به نفت و منابع خدادادي ديگر را به همراه دارد كه در بخش گردشگري نيز بي تاثير نيست.

وي با اشاره به آمار گزارش شده ازسوي وزارت بازرگاني و گمرك در سال 84 اظهار كرد: به طور متوسط در سال گذشته يك كيلو مواد معدني را هفت و نيم سنت، يك كيلو توليدات صنعتي‌ و پتروشيمي‌را 49 سنت، يك كيلو محصولات كشاورزي را يك ونيم دلا ر و يك كيلو صنايع دستي به 30 دلار و 63 سنت صادر شده كه اگر صنايع دستي فعال شود به ازاي هر 400 كيلو مواد معدني صادر شده يك كيلو، صنايع دستي مي‌تواند پاسخگو باشد كه اين در شرايط نامطلوب سال‌ گذشته است، اما در صورت توسعه‌ي فعاليت در بخش جواهرات مي‌توان،‌ يك انگشتر را جايگزين هزاران كيلو مواد معدني صادراتي كرد.

رييس سازمان صنايع دستي تصريح كرد: فعال شدن بخش صنايع دستي زيرساخت‌ها را در بخش حمل ونقل،‌ راه و... ايجاد و برنامه ريزي‌ها را قابل دسترس مي‌كند كه در اين شرايط سرمايه گذاري ضرورت ندارد.

وي خاطر نشان كرد: اين كنفرانس به تصميم سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري تشكيل مي‌شود ولي به دليل شناخت مجامع بين المللي در كنار صنايع دستي قرار دارد و دراين دولت كه تفرقه و مشكل وجود ندارد ،مردم متحد و مديران داراي روح وحدت هستند، هماهنگي خوبي ميان صنايع دستي و گردشگري صورت مي‌گيرد ،حتي اگر اين نگاه‌هاي نزديك وجود نداشت.

رضاخواه با اشاره به متولي اين كنفرانس كه سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري است براي همكاري دراين بخش اعلام آمادگي كرد.

در ادامه‌ي اين نشست، سجاد پور درباره‌ي برگزاري تورهاي تخصصي در مامن‌هاي اصلي توليد صنايع دستي در جريان اين كنفرانس گفت: اين در برنامه نبوده ولي نمونه‌هاي ارشد صنايع دستي كشور به صورت ماكتي كوچك و كارشناسي شده در محل كنفرانس ارايه مي‌شود و متخصصان نيز براي اطلاع رساني در بخش‌هاي جغرافيايي،‌ توليد و بازاريابي مستقر مي‌شوند و بخش بزرگ تري به صورت نمايشگاه در كاخ گلستان عرضه مي‌شود.

وي افزود: برنامه‌ي بدون سفر طراحي شده و تور يك روزه مهمانان نيز اضافه شده و اگر اين برنامه نيز پيش‌بيني مي‌شد UNWTO تاييد نمي‌كرد.

رضا خواه رييس سازمان صنايع دستي در ادامه گفت: فضاي كنفرانس محدود است و مشاهده‌ي تمام نقاط توليدي صنايع دستي كشور با اين پراكندگي امكان ندارد.

سجاد پور ادامه داد: اقلام كامل تبليغاتي شامل توانمندي‌هاي بالقوه و بالفعل صنايع دستي و گردشگري كشور در اختيار كارشناسان قرار مي‌گيرد و اين افراد زمان خروج از كشور حامل پكيج كامل خواهند بود وهداياي اختصاصي نيز به نوعي تبليغ محسوب مي‌شود.

اللهي نيز اظهار كرد: اين كنفرانس از سوي سازمان جهاني گردشگري با ميزباني ايران است و تمام برنامه‌ها باهمكاري و برنامه ريزي اين سازمان است و كارشناسان UNWTO نيز تاكنون دو بار به ايران سفر كرده و سه شنبه نيز براي نهاي شدن برنامه‌ها بارديگر به كشورمان سفر مي‌كنند.

وي افزود: ارايه كاتالوگ، سي دي‌هاي اطلاع رساني،نشريات تخصصي ،برگزاري نمايشگاه متمركز شامل سكه، زيور آلات، اقلام موزه‌اي و تمبرهاي مزين به طرح‌هاي صنايع دستي،استقرار دار قالي  به همراه بافنده در لابي كنفرانس  و بازديد از موزه‌ي صنايع دستي اصفهان و نمايشگاه كاخ گلستان نيزدر اين كنفرانس هماهنگ شده است.

سجاد پور ادامه داد: در اين كنفرانس از هر فرصتي استفاده مي‌شود تابه هدف مورد نظر دست يابيم و با ايجاد جاذبه‌هاي گردشگري براي خارجي‌ها و مهمانان حاضر، امنيت، آرامش و پيشرفت، مدنيت و تكنولوژي مطلوب در ايران القا شود كه در طراحي برنامه‌ها به اين موضوع توجه شده است.

وي گفت: براي بخش هنري نيز تئاتر " پرفورمنس" كه سبكي مدرن است و در بخشي از دنيا شناخته شده در روز افتتاحيه در لابي كنفرانس براي كارشناسان و مهمانان اجرا مي‌شود واين برنامه نيز عمدي و هدفمند بوده است.

مشاور اجرايي كنفرانس UNWTO در ادامه اظهار كرد: حضور بيش از 53 كارشناس و مسول گردشگري در خاك ايران در اين شرايط كاذب ايجاد شده از سوي برخي محافل غربي براي كشور ما افتخاري محسوب مي‌شود.

اللهي افزود: د ر اوج اين مسائل، حضور دبير كل سازمان جهاني جهانگردي UNWTO به همراه مقامات ارشد ساير كشورها ونه خبرنگار خارجي براي ايران برگ برنده‌اي است.

سجادپور نيز تصريح كرد: دست‌هايي در خارج كشور در جريان بوده كه اين كنفرانس برگزار نشود و همواره مشكلات اجرايي و موانعي را ايجاد مي‌كردند كه چندين بار نيز از نواحي اعلام شد: اين كنفرانس به تعويق افتد و متوجه شديم، برگزاري كنفرانس UNWTO بيش از برآوردهاي ما براي كشور منافع دارد.

رضاخواه در ادامه درباره ي ادغام صنايع دستي و گردشگري گفت: وزارت صنايع ومعادن طبق قانون وظيفه تصدي گري ندارد بلكه متولي  است واين در مجلس به تصويب رسيد و سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري بنا بر قانون سال 83 در چهار چوب اختيارات و وظايف وزارت صنايع و معادن تعريف شده كه وظيفه آن تولي گري، احيا، ترويج صنايع دستي و نظارت و كنترل مسائل مربوطه و آموزش است.

رييس سازمان صنايع دستي حضور صنايع دستي در وزارت صنايع ومعادن را با معايب و محاسني همراه دانست و گفت: صنايع دستي با هنر همراه بوده و يك صنعت گر با ابداع لحظه‌اي و فطري در وزارت صنايع و معادني كه حوزه‌اي سنگين ، بزرگ و ماشيني بوده و درصد قابل توجه آن بر فلزات متمركز است؛ نمي‌گنجد.

وي ادامه داد:‌ صنايع دستي با اين نگاه كه ميليون‌ها نفر را در مناطق دورافتاده و كلان شهرها به كار مشغول مي‌كند با وزارت صنايع ومعادن چسبندگي ندارد.

رضاخواه اظهار كرد: وقتي صادرات صنايع دستي از يك ميليارد و 700 ميليون دلار در سال 73 به 512 ميليون دلار در سال 83 مي‌رسد بيانگر آن است كه وزارت صنايع ومعادن به فعاليت در حوزه‌ي صنايع دستي علاقه مند نيست و نگاه گذشته‌ي اين وزارت خانه بر دفع اين بخش بوده است.

وي خاطر نشان كرد: در اول خرداد سال 84 سازمان مديريت و برنامه ريزي بر اساس دستور ابلاغي براي تهيه‌ي تشكيلات كلان طبق برنامه‌ي چهارم توسعه، تشكيلات كلان را به هيات وزيران پيشنهاد مي‌كند كه وزارت صنايع و معادن و بازرگاني ادغام مي‌شوند و بند 9 آن نيز انتزاع سازمان صنايع دستي و تشكيل آن به صورت موسسه‌اي مستقل ولي وابسته به سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري بيان مي كند.

رييس سازمان صنايع دستي گفت: نگاه ادغام متاثر ازاين پيشنهاد بوده كه بايد وابسته بودن آن به جاي ادغام مطرح مي‌شد،‌ در اين شرايط يك سال فرصت است ولي در اين زمان كوتاه به دليل محتواهاي خاص امكان ندارد و چسبندگي اين دو بخش نيز به سادگي نيست.

وي تصريح كرد: سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري به حفاظت و مرمت اثار تاريخي و گذشته توجه داشته در حالي كه صنايع دستي به آينده نگاهي پوياهمراه با ابتكار دارد تا در دنيا بازار داشته باشد.

رضاخواه گفت: اگر كارشناسي برخورد شود اين مصوبه به منظور تقويت و توسعه‌ي صنايع دستي بوده كه بهترين حالت براي حفظ اين هدف ،فعاليت اين بخش به صورت مستقل ولي وابسته به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است چرا كه بايد در تك تك خانه‌ها حضور داشته باشد اما گردشگري اين توانايي و هزينه را ندارد.

وي معتقد است: گردشگري در فضايي كه بهترين نتيجه‌ي اقتصادي و فرهنگي را مي‌تواند ايجاد كند حضور منطقي دارد ولي در بخش‌هاي كويري، سرمايه گذاري نكردن دولت طبيعي است در حالي كه صنايع دستي به راحتي در اين فضاها سرمايه گذاري مي‌كند.

رييس سازمان صنايع دستي اذعان كرد: از نگاه كارشناسي و منصفانه، بهترين پيشنهاد اگر الحاق دو سازمان باشد، اين است كه صنايع دستي به صورت سازماني مستقل به ميراث فرهنگي و گردشگري وابسته شود كه عرضه را با پيشرفت مواجه مي‌كند.

رضاخواه افزود: اگر بناهاي ميراث فرهنگي براي فروش و عرضه‌ي توليدات صنايع دستي به كار رود كه علاوه بر جذب گردشگر هزينه‌هاي دولت را نيز كاهش مي‌دهد، در اين صورت گردشگري و صنايع دستي رشد مي‌يابد و تقويت مي‌شود و درطول هفت سال با كاري اصولي، صنايع دستي جايگزين صادرات نفتي مي‌شود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8502-10121
  • خبرنگار : 71021