/كنفرانس ملي نفت،گاز و انرژي در افق 1404/ رييس كميسيون انرژي مجلس: سياست‌هاي كلان سند چشم‌انداز براي دستيابي سريع‌تر به اهداف بايد نقد شود

شناخت انرژي در ايران و منطقه خاورميانه و جهان نياز به مطالعات جامع دارد تا در توليد و مصرف و بهينه‌سازي مصرف به نتايجي مفيد و كارآمد برسيم.

كمال دانشيار ـ رييس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار نفت و انرژي ايسنا با بيان اين مطلب كه با تدوين سند چشم‌انداز بيست ساله كشور براي اولين بار همه نهادها و سازمان‌هاي دولتي هدف‌هاي خاص خود را مشخص كرده‌اند كه بايد همه در راستاي برنامه اصلي قرار گيرند.

وي همچنين در خصوص اهميت تدوين سند چشم‌انداز صنعت نفت نيز گفت: طي 20 سال آينده صنعت نفت با تحولات زيادي در بخش عرضه و تقاضا روبه‌رو خواهد شد و ميزان مصرف به شدت از توليد پيشي مي‌گيرد و تا 200 ميليون بشكه نفت در روز مي‌رسد. در حالي كه توليد نفت و انرژي‌هاي مشابه مثل گاز حداكثر معادل 150 ميليون بشكه نفت خواهد بود و جامعه جهاني براي مابه‌التفاوت اين عرضه و تقاضا دچار بحران مي‌شود.

وي تصريح كرد: سياست‌هاي كلاني كه در چشم‌انداز پيش‌بيني شده و به‌تبع آن برنامه‌هايي كه در وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو، سازمان‌ انرژي هسته‌اي مدون شده است مي‌تواند مورد نقد و بررسي قرار گيرد تا مسيري كه زودتر به اهداف مي‌رسيم مشخص شود.

دانشيار سياست‌هاي كلان را مناسب ارزيابي كرد و گفت: در مورد سياست‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي كه بايد منطبق با سياست‌هاي كلان و چشم‌انداز باشد به اندازه كافي كار مطالعاتي نشده و جاي نقد دارد؛ ضمن اين كه پيش‌بيني‌هاي دستگاه‌هاي دولتي مثل وزارت نفت و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در برخي موارد اشتباه بوده است.

دانشيار در تكميل گفته خود به كمبود بنزين در داخل كشور اشاره كرد و گفت: طي سال‌هاي گذشته بايد به جاي واردات بنزين پالايشگاه ساخته مي‌شد تا جلوي واردات امروز بنزين گرفته مي‌شد. در حال حاضر براي پنج سال آينده بايد بيش از 30 ميليارد دلار براي واردات بنزين هزينه شود.

وي تصريح كرد: 20 ميليارد دلار بايد طي چهار سال آينده سرمايه‌گذاري شود تا در بحث بنزين خودكفا شويم. ضمن اين كه ساخت پالايشگاه پنج سال طول مي‌كشد و 25 فعاليت جانبي (گازسوز كردن خودروها، توسعه حمل و نقل شهري و ... ) هم بايد انجام شود.

دانشيار لازمه خودكفايي در توليد بنزين را عزم ملي عنوان كرد و افزود: در غير اين صورت همچنان بايد در چالش بين واردات و كوپني كردن كردن بنزين بمانيم.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8502-08757
  • خبرنگار :