شمارش معكوس بر فراز سياره سرخ مدارگرد اكتشافي مريخ تا ساعاتي ديگر به مدار تعيين شده مي‌رسد

فضاپيماي «مدارگرد كاوشگر مريخ» (MRO) روز جمعه به مدار تعيين شده بر فراز سياره سرخ مي‌رسد تا ماموريتش را براي بررسي تركيب شيميايي مريخ و جست‌و‌جوي آب و يخ در لايه هاي زيرين سطح آن آغاز كند.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «مدارگرد كاوشگر مريخ» ناسا در حال حاضر، با فعال كردن متوالي سيستم‌هاي هدايتيش كه براي رساندن فضاپيما به مدار تعيين شده، طراحي شده‌اند، آخرين مراحل نزديك شدن به سياره سرخ را سپري مي‌كند.

اين مرحله از ماموريت MRO از روز سه‌شنبه آغاز شده و با آتش كردن پرتابگرهاي فضاپيما به مدت 27 دقيقه در روز جمعه به اوج خود مي‌رسد تا اين مدارگرد اكتشافي با سرعتي حدود 5 هزار متر بر ثانيه (11 هزار مايل بر ساعت) در گرداگرد مريخ بچرخد.

ناظران ماموريت در آزمايشگاه پيشرانش جت ناسا در پاسادناي كاليفرنيا و سيستم‌هاي فضايي Lockheed Martin در «دنور» اين مراتحل با دقت كنترل مي‌كنند.

فضاپيماي «كاوشگر مدارگرد مريخ»(MRO)، دوازدهم اوت 2005 ميلادي به فضا پرتاب شد.

با در مدار قرار گرفتن MRO اطلاعات ما از نزديك ترين همسايه‌مان در منظومه شمسي افزايش خواهد يافت.

تاكنون تلاش هاي زيادي براي كاوش مريخ و پي بردن امكان حيات بر روي انجام شده است كه ارسال مريخ‌نوردان دوقلوي «روح» و «فرصت» ناسا از موفق ترين اين تلاش ها بوده است.

مدار گرد اكتشافي مريخ به شش نوع ابزار پژوهشي براي كاوش لايه هاي سطحي تا قسمت هاي فوقاني جو سياره سرخ مجهز است كه در ميان اين ابزار آلات، تلسكوپ بسيار قدرتمند و دقيقي وجود دارد كه توانايي ثبت عوارض سطحي مريخ به بزرگ نمايي يك ميز تحرير را دارا مي باشد.

همچنين در اين ماموريت، كاوش هايي براي جستجوي آب نيز صورت مي‌گيرد.حساسيت اين ابزار ها به حدي است كه دانشمندان در نظر دارند ، آثار احتمالي آب در زير خاك اين سياره را نيز جستجو كنند. مدارگرد سطح سياره را نيز از نظر تغييرات جوي و دمايي و همچنين هواشناسي بررسي خواهد كرد.

دكتر فيروز نادري، معاون ايراني آزمايشگاه پيشرانش جت ناسا مي‌گويد هدف از ماموريت «كاوشگر مدارگرد مريخ» كاوش سطح اين سياره به وسيله وسايل «سنجش از راه دور» است.

وي خاطرنشان كرد: سفينه‌هايي كه به سوي مريخ ارسال مي شوند، براي بررسي اين سياره بر روي سطح آن مي‌نشينند يا با قرار گرفتن در مدار آن به شناسايي مريخ مي‌پردازند.

او گفت: سفينه هاي مريخ نوردي كه بر روي اين سياره مي نشينند، برد كمي دارند و تنها سطح محدودي ازاين سياره را كاوش مي كنند. در حالي كه كاوشگرهايي كه در مدار مريخ قرار مي‌گيرند با استفاده از امكانات «سنجش از راه دور» به شناسايي كل سطح اين سياره مي‌پردازند.

MRO شش ابزار بسيار قوي «سنجش از راه دور» دارد كه به وسيله آنها تركيب شيميايي سطح مريخ و وجود آب و يخ درسطوح زيرين آن را بررسي مي‌كند.

اين فضاپيما همچنين قرار است بهترين محل فرود مريخ نورد بعدي درسال 2009 ميلادي را شناسايي كند.

به گفته دكتر نادري فضاپيماي «مدارگرد مريخ» به دليل وزن بالاي ابزارهاي علمي، سوخت كمي را با خود حمل مي‌كند؛ بنابراين براي قرار گرفتن اين سفينه در مدار مناسب از نيروي جاذبه سياره مريخ استفاده مي‌شود كه به همين دليل، MRO ابتدا در يك مدار دور قرار مي‌گيرد كه فاصله زياد اين مدار از سطح مريخ ماموريت هاي شناسايي را غير ممكن مي‌كند.

دكتر نادري خاطر نشان كرد: به تدريج طي شش ماه، كاوشگر به دليل جاذبه مريخ و اصطكاك با جو اين سياره، در يك مدار 400 كيلومتري از سطح آن قرار خواهد گرفت.

مدت ماموريت علمي مدارگرد مريخ دو سال پيش‌بيني شده و پس از آن نيز اين سفينه به مدت دو سال به انتقال پيام هاي مخابراتي ساير فضاپيماهايي كه بر سطح مريخ فرود آمده‌اند، خواهد پرداخت.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۱۸ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8412-11820
  • خبرنگار :