/تسليت و محكوميت فاجعه سامرا/‌ دكتر صباح زنگنه: تخريب اماكن مقدسه جنايتي بين‌المللي است مسووليت كامل حفاظت از اماكن مقدسه بر عهده نيرو‌هاي اشغالگردرعراق است

دكتر صباح زنگنه با محكوم كردن اقدام تروريستي انفجار حرم مطهر امام هادي (ع) گفت: مسووليت حفظ و نگهداري اماكن مقدسه‌ي عراق بر عهده‌ي نيرو‌هاي اشغالگر آمريكايي و انگليسي است و تخريب آنها يك جنايت بين‌المللي است.

دكتر صباح زنگنه،‏ كارشناس حقوق بين‌الملل در گفت و گو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: همه اماكن مقدسه داراي حرمتند و از سوي پيروان اديان و حتي غير پيروان اديان محترم محسوب مي‌شوند. اين ميراث فرهنگي از نظر سازمان‌هاي بين‌المللي همچون يونسكو داراي ارزش بين‌المللي بوده و به عنوان اثري ثبت شده مورد عنايت ويژه‌ي اين نهاد است.

وي، با بيان اين‌كه هرگونه تخريب و آسيب رساندن به اماكن مقدسه يك جنايت بين‌المللي و ضد فرهنگي است، افزود‌: در مورد اماكن مقدسه‌ي عراق با توجه به حضور نيرو‌هاي اشغالگر و نيرو‌هاي ائتلاف خارجي در عراق مسووليت كامل حفاظت از اين اماكن به عهده‌ي اين نيرو‌هاست.

زنگنه افزود: به نظر تحليل گران عاملان اين حادثه از فضايي كه مسوولان انگليسي و آمريكايي در عراق به وجود آورده‌اند، سوء استفاده كرده‌اند.

وي با اعتقاد به اين كه اختلافات بين شيعه و سني در عراق مي‌تواند در راستاي منافع صهيونيست‌ها تفسير شود، ادامه داد: گروه ديگري كه احتمال ارتكاب اين حادثه از سوي آنها وجود دارد باقيمانده‌ي نيرو‌هاي جنايتكار صدام است كه خواهان سهم بيشتري از حكومت عراق هستند و تلاش مي‌كنند با ناامن جلوه دادن وضعيت عراق، اين تصور را به مردم القا كنند كه در زمان صدام حسين عراق بسيار امن‌تر از امروز بوده و به اين ترتيب هيات‌هايي كه كشتار دسته جمعي مردم در شمال و جنوب عراق را به راه انداخته و امروز قصد سوءاستفاده از فضاي ايجاد شده را دارند، در اين راه از نيرو‌هاي عامل و ناآگاه براي رسيدن به اهدافشان استفاده كنند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۳ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۷:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8412-02212
  • خبرنگار :