پس از ابهام در سرنوشت ميدان نقش جهان، "چهارباغ" قرباني آزمون و خطاي مهندسان مترو مي‌شود؟!

پس از مباحث فراوان طي چندين سال گذشته درباره برج جهان‌نما و ميدان امام (ره) كه طبق مصوبه اخير يونسكو در صورت تعديل نشدن جهان‌نما در تاريخ 13 بهمن سال 84 ، ميدان نقش جهان اصفهان از ثبت در آثار جهاني خط خواهد خورد و در فهرست آثار در خطر قرار مي‌گيرد كه چنان‌چه طي مدت زماني مشخص اقدامي براي نجات اين بنا از طرف مسوولان كشور انجام نگيرد، به‌طور كل اين بناي ارزشمند متعلق به چهار قرن گذشته از فهرست آثار يونسكو حذف مي‌شود و هر گونه تلاش براي ثبت ديگر آثار قديمي كشورمان را نيز دچار خلل مي‌كند، اينك پس از بحران در تعديل جهان‌نما از طرف مديران شهري اصفهان، عبور مترو از خيابان چهارباغ نيز پس از كش و قوس‌هاي فراوان ميان مسوولان فرهنگي و مديران شهرداري اين شهر تاريخي، بنا به اظهارات مجري قطار شهري اصفهان و كارشناسان مترو، قوت يافته است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‏، مهندس سيف‌اللهي - مجري طرح قطار شهري اصفهان - در نشستي با خبرنگاران، با انتقاد از تصميم‌هاي استان‌دار سابق، اظهارات وي را بي‌منطق خواند و گفت: استان‌دار سابق در مورد قطار شهري اصفهان درخصوص عبور مترو از چهارباغ بي‌منطق برخورد كرد. هر اثر تاريخي حريمي دارد و بايد مشخص شود اين حريم به چه ميزان و اندازه‌اي است. وي با طرح اين سوال كه در شهرهايي با بافت قديمي مثل ميلان، پاريس، قاهره و لندن، مترو از نزديكي آثار تاريخي اين شهرها عبور كرده و هيچ خللي به آثار قديمي وارد نكرده است، گفت: دنيا وضع موجود را پذيرفته و سياست عبور مترو در شهرهايي با بافت قديمي تجربه‌اي است كه پيش روي ما قرار دارد و براي ما هم در مساله گذر مترو از چهارباغ يا شمس‌آبادي، آن تصميمي اتخاذ خواهد شد كه منطقي‌تر باشد. مجري قطار شهري اصفهان تصريح كرد: كارشناسان ميراث فرهنگي صلاحيت ندارند در مورد مترو اظهار نظر كنند‎؛ اما اين‌كه مي‌گويند بناي مدرسه چهارباغ بايد بماند يا ميدان نقش جهان حفظ شود، حرف حقي است؛ ولي اين حق را ندارند كه بگويند مترو از چهارباغ رد نشود. وي درباره اين‌كه طي مصوبه‌اي مقرر شده مترو از ميان شمس‌آبادي و چهارباغ عبور كند، گفت: چنان‌چه طرح مبني بر عبور مترو از شهرهايي با بافت قديمي كه به تاييد مجلس شوراي اسلامي نياز دارد، به تصويب مجلس برسد، عبور مترو از بين چهارباغ و شمس‌آبادي منتفي خواهد شد و تصميم‌هاي جديدي اتخاذ خواهد شد كه به احتمال قوي و بنا به اظهارات كارشناسان ما مجبور به عبور مترو از زير خيابان چهارباغ هستيم. او ادامه داد: بنده براي ميراث فرهنگي اصفهان بسيار ارزش قايلم و سياستي را دنبال مي‌كنم كه در آينده چهار باغ تنها به محل پياده‌رو تبديل شود و نه محل عبور و مرور وسايل نقليه. سيف‌اللهي به اين سوال كه آيا هنگام حفر تونل مترو در چهار راه تختي امكان برخورد با لوله فاضلاب به قطر 110 متر وجود داشت، گفت: بنده با شهامت ديوانگي كه دارم دستور عبور مترو از چهارراه تختي را دادم، كاري كه هيچ‌يك از كارشناسان جرات اجراي آن را نداشتند و قدرت ريسك هم 50 - 50 بود، اما به حمدالله اين كار انجام شد و هيچ خللي وارد نيامد. وي افزود: به‌هر حال يك نفر بايد ريسك‌پذير باشد كه ما با عبور مترو از فاصله 1/5 متر از اين لوله فاضلاب نشان داديم بايد با شجاعت كار كرد، كما اين‌كه در مورد عبور مترو از زير خيابان چهار باغ نيز كارشناسان تنها پنج ميلي‌متر نشست را تخمين مي‌زنند. به گزارش ايسنا، اين در حالي است كه بنا به اظهارات كارشناسان ميراث فرهنگي، بناي مدرسه چهار باغ كه متعلق به دوره صفويه است، به اندازه‌اي ارزشمند است كه نمي‌توان اين بنا را در معرض آزمون و خطا قرار داد. مهندس معتضدي - معاون اجرايي قطعه مياني مترو اصفهان (كه شامل بابلدشت تا چهارراه شريعتي است و مسير چهارباغ و سي‌وسه پل را نيز شامل مي‌شود) - در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، انجام مطالعات كارشناسي در مورد عبور مترو از زير خيابان شمس‌آبادي را بعيد دانست و گفت: خيابان شمس‌آبادي داراي تاسيسات آب، گاز و برق است كه تا عمق شش متر و پايين‌تر هم وجود دارند و عبور مترو از اين مسير، بسيار سخت خواهد بود و معضلات فراواني را به‌وجود مي‌آورد. وي افزود: اقدامات كارشناسي مابين شمس‌آبادي و خيابان چهارباغ نيز به‌علت وجود ساختمان‌ها و ادعاي ضرر و زياني كه بعدا در اين خصوص پيش مي‌آيد، عملا عبور قطار شهري از اين مسير را نيز غيرممكن كرده است. وي افزود: اما مطالعات كارشناسي در مورد عبور مترو از زير خيابان چهارباغ طي چندين سال گذشته انجام شده و به اتمام هم رسيده است. اين كارشناس حداكثر سرعت مترو در اصفهان را 120 كيلومتر در ساعت و حداقل آن‌را 80 كيلومتردر ساعت عنوان كرد و اظهار داشت: كليه تجهيزات به‌كار گرفته‌شده در اجراي پروژه مترو اصفهان متعلق به شركت‌هاي ايراني است و تنها دستگاه TBM ، نوار آب‌بند (گسكت) و گريس متعلق به شركت‌هاي خارجي است. مهندس معتضدي درباره شرايط خاك در اين مسير گفت: معمولا بين 40 تا 60 درصد شن و ماسه و 40 تا 60 درصد رس در اين قسمت كه شامل فلكه شهدا به طرف رودخانه زاينده‌رود است، وجود دارد كه اين امر بر استهلاك دستگاه تاثيرگذار است. اصفهان با وجود دارا بودن آثار تاريخي متعدد‌ مربوط به قرن‌هاي مختلف، تبديل به موزه گنجينه‌اي ارزشمند شده است كه بايد در حفظ و نگه‌داري آثار ارزشمند آن تلاش كرد، اما گسترش شهرنشيني و ساخت ساختمان‌هاي متناسب با نيازهاي روز مي‌طلبد كارشناسان شهرسازي و معماري با همراهي و كمك مسوولان چاره‌اي براي اين شهر توريستي و تاريخي بيانديشيند، همان‌گونه كه در اكثر شهرهاي قديمي جهان نيز تصميمات مناسب در اين راستا اتخاذ شده است. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۱۸ دی ۱۳۸۴ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8410-09698
  • خبرنگار :