رييس كميته گردشگري: مرمت بناهاي تاريخي 800 ميليارد تومان هزينه نياز دارد كميته مشترك دولت و مجلس مشكلات ميراث فرهنگي و گردشگري را بررسي مي‌كند

نماينده دليجان و محلات در خانه ملت معتقد است: خوشبختانه با نگاه مشتركي كه پيش آمده برنامه‌هايي براي جذب توريست در حال تدوين است.

سيدحسن عباسي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به اين كه در راستاي ارتقاء سطح همه جانبه ميراث فرهنگي و گردشگري، كميته مشتركي بين دولت و مجلس تشكيل شده، افزود: اين كميته متشكل از معاون رييس جمهور در ميراث فرهنگي و 3 نفر از معاونين وي و بنده به عنوان رييس كميته گردشگري و سه تن از اعضاي كميته گردشگري و كميسيون فرهنگي است كه معتقديم با همفكري و تعامل مي‌شود ارايه راه‌كار داد و با استفاده از مشاوران مركز پژوهش‌ها و مشاوران سازمان ميراث فرهنگي عملكرد سال 84 و بودجه ‌سال‌هاي قبل را بررسي كرد.

وي ادامه داد: معتقديم بايد در راستاي نجات آثار فرهنگي قدم برداريم و به مرمت آثار تاريخي قبل و بعد از اسلام كه در اختيار داريم، همت مي‌گماريم.

عباسي معتقد است: در اين راستا يكي از مشكلات سرمايه‌گذاري است. تمامي متوليان و وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها بايد خود را متولي صنعت توريست بدانند. سازمان ميراث فرهنگي به تنهايي قادر نيست هم به لحاظ كميت نيروهايي كه دارد و هم به علت كمبود بودجه، در اين راستا اقدام كند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اين كه تنها براي كاه‌گل بناهاي تاريخي چيزي بالغ بر 800 ميليارد تومان هزينه نياز است، گفت: معتقديم بناهاي تاريخي بايد مرمت شود و در صنعت توريست هم بايد امكاناتي از سوي وزارتخانه‌ها در نظر گرفته شده و دهكده‌هاي گردشگري معرفي شوند؛ اما مهم‌ترين معضل ما، بحث امنيت سرمايه‌گذاري است، يعني فرد بايد بداند وقتي مي‌خواهد سرمايه‌گذاري كند، به لحاظ اقتصادي امنيت وجود دارد و مي‌تواند پولش برگشت داشته باشد.

عباسي گفت: در اين راستا همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بايد متولي اين كار شوند. مجلس و دولت نيز بايد در اين راستا حركت‌ها كنند. حركت‌هاي خوبي شروع شده و نگاه مشتركي نسبت به بودجه بخش ميراث فرهنگي و گردشگري وجود دارد كه اين نگاه مي‌تواند تاثيرگذار باشد.

رييس كميته گردشگري ميراث فرهنگي خاطرنشان كرد: ايران عضو كنوانسيون‌هاي مختلفي شده كه اين مساله مي‌تواند بسيار موثر باشد. هم چنين طبق برخي معاهده‌ها و كنوانسيون‌هايي كه ما امضا كرده‌ايم بايد آثار باستاني‌ ايران كه در كشورهاي ديگر است به كشور برگردد و احيانا اگر آثاري از كشورهاي ديگر در ايران است بايد برگردانيم.

به اعتقاد وي، بانك‌ها نيز بايد حتما در اين راستا حمايت كنند و با دادن وام كم بهره به سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري كمك كنند.

نماينده دليجان و محلات خاطرنشان كرد: بدون تعارف منابع محدودي در كشور داريم، لذا بايد اين منابع را افزايش دهيم و با ايجاد امنيت براي سرمايه‌گذاران‌ داخلي و خارجي، زمينه كار را فراهم كنيم. بايد اين ضمانت را به سرمايه‌گذار بدهيم تا وي رغبت به سرمايه‌گذاري كند و حتي تبليغات ما بايد اين امكان را بدهد كه گردشگران بدانند چقدر درآمد عايدشان مي‌شود تا اقدام به سرمايه‌گذاري كنند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۶ دی ۱۳۸۴ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8410-06531
  • خبرنگار : 71291