نماينده‌ تهران: سرمايه‌گذار بخش گردشگري اطمينان ندارد كه سرمايه‌اش بر‌گردد‌ بايد مراقب تاثير فرهنگي گردشگراني كه از خارج وارد ايران مي‌شوند، باشيم

عضو كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: علت بي‌ميلي سرمايه‌گذاران در بخش گردشگري ايران اين است كه آن‌ها مايلند در جاهايي كه سود بيشتر و زود هنگامي عايدشان مي‌شوند، سرمايه‌گذاري كنند.

حجت‌الاسلام عباسعلي اختري در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، يكي از منابع درآمد ملي را گردشگري و جذب توريست در كشور دانست و گفت: البته وقتي قرار باشد گردشگري به عنوان يك منبع درآمد به حساب آيد اين مساله نبايد عاملي براي ضايع كردن فرهنگ‌مان باشد.

وي با بيان اين كه گردشگري ايران با مشكلاتي مانند حمل و نقل و كمبود امكانات روبروست، افزود: هم‌چنين بايد مراقب تاثير فرهنگي گردشگراني كه از خارج وارد ايران مي‌شود، باشيم. اگر اين مسائل مراعات شود، گردشگري به عنوان يك تفريح سالم و يك منبع اطلاعات و معرفت اجتماعي خواهد بود.

به گفته‌ي نماينده‌ي مردم تهران، بخش خصوصي در جايي سرمايه‌گذاري مي‌كند كه به سهولت و بي‌دغدغه سرمايه و سودش بازگردد؛ اما در مساله‌ي گردشگري اين گونه نيست كه سرمايه‌گذار آن‌قدر اطمينان داشته باشد كه سرمايه به وي برمي‌گردد.

اختري با بيان اين كه در زماني كه بودجه تصويب مي‌شود امكانات بسياري براي خدمت به گردشگري پيش‌بيني مي‌شود، تصريح كرد: منتهي علت اين كه براي سرمايه‌گذاري در اين بخش ميل چنداني وجود ندارد اين است كه سرمايه‌گذار فكر مي‌كند از جاهاي ديگر درآمد بيشتري مي‌تواند به دست آورد.

اختري با عنوان اين كه جذب سرمايه‌گذار داخلي و خارجي در بخش پروژه‌هاي توريستي مورد نظر دولت و مجلس است، افزود: در بحث سرمايه‌گذاري خارجي ممكن است خيلي از كساني كه به عنوان توريست وارد كشور مي‌شود يا بحث سرمايه‌گذاري را مطرح مي‌كنند زير پوشش گردشگري، كارهاي جاسوسي و سياسي هم انجام دهند. بايد در اين راستا نيز مواظبت شود كه اين افراد تاثير سوء فرهنگي بر جامعه نداشته باشند. امكاناتي هم كه در اين بخش در نظر مي‌گيرند را كه نمي‌شود در اختيار بيگانه قرار داد. بايد اين امكانات در اختيار بخش خصوصي در داخل باشد.

نماينده‌ تهران بررسي مشكلات زيرساختاري و توريستي استان تهران را مورد تاكيد قرار داد و گفت: تاكنون در اين راستا گزارشي از مسوولان دريافت نكرده‌ايم تا ببينيم مشكل خاصي در اين رابطه دارند يا خير؟ تا در رفع آن اقدامي صورت گيرد.

وي تصريح كرد: در مورد عدم سرمايه‌گذاري، بحث تاثيرگذاري سوء فرهنگي نيز مطرح است. در بحث گردشگري و ورود توريست نمي‌توانيم تنها به سود آن بينديشيم. كشورهايي كه از اين طريق سودي به دست مي‌آورند، كاري به دين و ديانت ندارد و تنها به مساله‌ي پول مي‌انديشند.

اختري در پايان گفت: اما ما ايرانيان فرهنگي داريم كه مي‌خواهيم به آن وسيله تكامل انساني ايجاد كنيم و در كنار برخي از حركات توريست‌ها و كارهايي كه به عنوان گردشگري مي‌تواند سودآفرين باشد، بيم آن مي‌رود كه بساط فرهنگي ما متزلزل شود، ولي كشورهاي ديگر اين دغدغه‌ها را ندارند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۵ دی ۱۳۸۴ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8410-00771
  • خبرنگار : 71291