*بزرگداشت شهيدان ايسنا در مراسم هفتمين سال آغاز فعاليت خبرگزاري دانشجويان ايران* اظهارات صفارهرندي، لنكراني، منتظري، معتمدنژاد، دعايي، توفيق، مسجدجامعي و...

مراسم هفتمين سال آغاز به كار خبرگزاري دانشجويان ايران، امسال با مراسم بزرگداشت شهيدان ايسنا و عرصه اطلاع‌رساني كه در حادثه جانگداز سقوط هواپيما به شهادت رسيدند، همراه شد.

اين مراسم درحالي در تالار «شهيد حسن قريب» در محل خبرگزاري دانشجويان ايران آغاز شد كه جمعي از فعالان عرصه اطلاع‌رساني و خبرنگار و عكاس ايسنا روز سه‌شنبه در حادثه جانكاه سقوط هواپيماي سي- 130 به درجه رفيع شهادت نايل آمدند.

به گزارش ايسنا در اين مراسم برخي از مسوولان، استادان ارتباطات و روزنامه‌نگاري، مديران و خبرنگاران رسانه‌ها و تشكل‌هاي غيردولتي و انجمن‌هاي فعال در امر رسانه و مطبوعات، فعالان و شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي حضور داشتند.

ايسنا صداي محرومان و متعلق به اسلامي است كه حضرت امام(ره) آن را معرفي كردند

**رييس جهاد دانشگاهي گفت: باور نمي‌كرديم كه در آغاز سال هفتم تاسيس ايسنا با پرواز دو تن از عزيزان‌مان مواجه شويم، فكر مي‌كرديم مثل هر سال مراسمي داشته باشيم همراه با شيريني و هيجان و گل و گلاب.

به گزارش ايسنا دكتر علي منتظري طي سخناني در مراسم آغاز هفتمين سالگرد تاسيس خبرگزاري دانشجويان ايران كه با بزرگداشت دو تن از شهداي اين خبرگزاري كه در حادثه جانكاه سقوط هواپيماي سي - 130 شهيد شدند، همراه بود، ضمن خير مقدم به مسوولان و شخصيت‌هاي حاضر در اين مراسم ادامه داد: باور نمي‌كرديم كه در اين روز بايد براي سفر ياران عزيزمان حجله ببنديم. اين حادثه را به رهبر معظم انقلاب و به خانواده‌ي اين عزيزان و به ويژه اهالي مطبوعات و رسانه‌ها تسليت مي‌گويم.

وي با اظهار اميدواري از اين‌كه " خاكستر تن سوخته‌ي شهيدان محمدحسن قريب و اسماعيل عمراني هم‌چون خاكستر ققنوس رويشي مجدد يابد و تن رنجور و دل خسته‌ي ما را التيام بخشد" يادآور شد: زماني كه ما قصد تاسيس (آزمايشي) اين خبرگزاري را داشتيم، سيزده آبان سالروز تسخير لانه‌ي جاسوسي و روز مبارزه با استعمار، بنده نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب ارسال كرده و از وي جهت انجام اين امر كسب اجازه كردم و البته اولين خبري كه بر روي سايت ايسنا رفت همين نامه بود. ايشان با عنايت خاص و ويژه به نهاد جهاد دانشگاهي براي ما اظهار موفقيت كردند. ايشان مرقوم فرمودند كه ان‌شاءالله ايسنا خبرهاي اميدبخشي را در فضاي رسانه‌اي و مطبوعات منتشر كند و البته بعد از آن در شانزده آذر روز دانشجو بود كه اين خبرگزاري رسما كار خود را آغاز كرد.

منتظري ادامه داد: محصول همه‌ي سال‌هاي حضورم در جهاد دانشگاهي را افتخار ايسنا و بچه‌هاي پاك و صادق و دانشجويان عزيزي كه در اين رسانه فعاليت مي‌كنند، مي‌دانم. ايسنا توانست در يك فضاي بسيار مخدوش از تندروي‌ها و كندروي‌ها، اعتدال را پيشه‌ي خود و بر اساس اعتدال حركت كند.

رييس جهاد دانشگاهي، با بيان اين كه " در ابتداي راه هر كس از حركت ما تعبيري داشت" افزود: اين در حالي بود كه ماوراي اين تعبيرها يك شعار و راه را انتخاب كرديم و آن راه حضرت امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري و راه قانون اساسي و اعتدال بود. در تمام اين سال‌ها تلاش ما بر اين بود كه در خط اعتدال، امام(ره) و قانون اساسي حركت كنيم. تلاش داشتيم فعاليت‌ها و جهت‌گيري‌هايمان در جهت اسلام محرومان و در مقابل اسلام آمريكايي باشد و امروز خوشحاليم كه توانسته‌ايم چنين عمل كنيم. ايسنا صداي محرومان و متعلق به اسلامي است كه حضرت امام(ره) آن را معرفي كردند.

وي ادامه داد: ايسنا التقاي ديدگاه‌هاي نظام جمهوري اسلامي و مديران آن، جامعه‌ي فرهنگي، نخبگان و مردم است. ما تلاش مي‌كنيم با ايجاد هم‌گرايي در جهت توسعه، پيشرفت و آباداني كشور تلاش كنيم.

منتظري در پايان سخنان خود اظهار اميدواري كرد كه " بتوانيم راه شهداي ايسنا را همانند خود آن‌ها بي‌ادعا و خالصانه ادامه دهيم.

ايسنا مايه‌ي افتخار است

**حجت‌الاسلام سيدمحمود دعايي تاكيد كرد كه راه شهداي حادثه جانگداز سقوط هواپيماي سي . 130 بايد ادامه يابد.

به گزارش ايسنا مديرمسوول روزنامه‌ي اطلاعات نيز با تبريك اين سالگرد تاسيس ايسنا و تسليت شهادت دو تن از پرسنل آن در سانحه جانگداز سقوط هواپيماي C130 نسبت به ادامه‌ي راه اين شهدا اظهار اميدواري كرد.

وي با اشاره به سوابق همكاري‌اش با دكتر منتظري رييس جهاد دانشگاهي در روزنامه‌ي اطلاعات اظهار داشت:‌ موفقيت روزنامه‌ي اطلاعات رهين راهنمايان بزرگي بود كه اين روزنامه را هدايت كردند.

دعايي با يادآوري سفر رييس جهاد دانشگاهي كه براي مدتي بعد از همكاري در روزنامه‌ي اطلاعات در خارج از كشور مامور شده بود، به ماموريتي كه براي مديرعامل سابق خبرگزاري دانشجويان ايران تعيين شده، اشاره كرد و نسبت به اين‌كه اين ماموريت بتواند همانند ماموريت رييس جهاد دانشگاهي در چند سال قبل منشأ بركاتي باشد، اظهار اميدواري كرد.

وي هم‌چنين از ايسنا به عنوان خبرگزاري‌اي كه مايه‌ي افتخار است ياد كرد و با يادآوري مشي اعتدال اين خبرگزاري، از آن به عنوان رسانه‌اي كه بسياري از كمبودها را مي‌پوشاند نام برد.

دعايي گفت: اميدواريم بتوانيم قدردان زحمات اين عزيزان باشيم.

توجه به آرمان‌ها و حقوق مردم دو محور اساسي فعاليت ايسناست

**وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اظهار اميدواري كرد كه تعهد و شور و شوق شهداي حادثه‌ي جانكاه سقوط هواپيما در به ثبت رساندن وقايع، به عنوان باقيات و صالحات براي آنها باقي بماند.

به گزارش ايسنا، باقري لنكراني، هم با تاكيد بر اين‌كه وجه فكري ايسنا با وي به عنوان يك معلم همخوان است و هم‌چنين تسليت شهادت خبرنگار و عكاس ايسنا، اظهار اميدواري كرد كه تعهد و شور و شوقي كه اين شهدا همواره در به ثبت رساندن وقايع داشته‌اند، به عنوان باقيات صالحات براي آنها باقي بماند.

وي ايسنا را در عرصه‌ي خبرسازي و خبررساني موفق برشمرد و دو محور را به عنوان محور اساسي فعاليت اين خبرگزاري، عنوان كرد.

به گفته‌ي وي، اولين محور حركت بر اساس آرمان‌هايي است كه مردم به آن باور دارند يعني آرمان‌هايي كه ميثاق جاودانه‌ي مردم با امام (ره) و رهبري است.

وزير بهداشت و درمان، محور دوم را توجه به حقوق مردم برشمرد و در نهايت گفت: همين دو محور باعث مي‌شود كه ايسنا همواره راه اعتدالي كه در پيش گرفته، طي كند.

باقري لنكراني، از اقدامات ايسنا در معرفي پايان‌نامه‌ها و استفاده از نتايج آنها در توليد اخبار، پوشش كنفرانس‌هاي علمي و... تشكر و اظهار اميدواري كرد كه اين دستاوردهاي علمي ادامه يابد.

ايسنا براي كارهايي كه ديگران نكردند آمد

**وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: واقعه‌ي تلخ از دست دادن ياران شهيدمان كه دو تن از آن‌ها ايسنايي بودند، بار سنگيني را بر گرده ما سوار كرد و عقده‌اي را در دل‌ها نشاند كه به اين زودي‌ها گشوده نمي‌شود.

به گزارش ايسنا حسين صفار هرندي خاطرنشان كرد كه خصلت اسلامي و شيعي ما هميشه مدد كرده تا از تهديدها فرصت بسازيم و ادامه داد: تصور مي‌كنم در گذشته‌هاي تاريخ انقلاب نيز همواره و هر زمان به مناسبت عادت كردن به شرايط موجود دچار روزمرگي و سكوت مي‌شديم، عاملي مي‌آمد و اين آرامش ناميمون را برهم مي‌زد. موثرترين عوامل، تابوت‌هاي شهدايي بود كه از جبهه مي‌آوردند؛ آناني كه نشاني از رشد و شعور را به جامعه پيش‌كش مي‌كردند.

وي گفت: اگر چه در مقابل تقديري قرار گرفته‌ايم كه براي ما خوشايند نيست اما مي‌توانيم آن را وسيله‌اي براي تحول در كار حرفه‌اي و مسووليت‌شناسي قرار دهيم.

وي با اشاره به حادثه‌ي جانكاه سقوط هواپيماي سي - 130 و شهادت تعدادي از اصحاب رسانه‌ها، از اين اتفاق به عنوان اتفاق ناگواري كه چه بسا مي‌شد كه اتفاق نيافتد، ياد و تاكيد كرد كه مي‌تواند زمينه‌ساز يك تحول محسوب شود.

وزير ارشاد، با يادآوري اصرارهايي كه براي روشن شدن دلايل وقوع حادثه‌ي روز سه‌شنبه وجود دارد، اين اصرارها را به حق دانست و خاطرنشان كرد كه اين پيگيري‌ها شايسته است و بايد با قوت دنبال شود.

صفار هرندي با بيان اين كه انسان با توجه به ويژگي‌هاي انساني محكوم به پذيرش حوادثي است كه اتفاق مي‌افتد، به رسالتي كه در فضاي فعلي برعهده‌ي ياران شهيدان است، اشاره و خاطرنشان كرد كه تلاش جبران نبود اين عزيزان، ابتدايي‌ترين اقدامي است كه در اين راستا بايد انجام شود.

وي معتقد است: اين اتفاق را مي‌توانيم وسيله‌ي تنبيه قرار دهيم، همانند آيينه‌اي كه مقابل ما قرار مي‌گيرد و ما را نسبت به ان چه انجام داده‌ايم، متذكر مي‌كند.

وي در ادامه خطاب به دست‌اندركاران خبرگزاري دانشجويان ايران كه در آغاز هفتمين سالگرد تاسيس اين خبرگزاري با ضايعه‌ي از دست دادن دو تن از همكاران‌شان مواجه شده‌اند، گفت: اولين درسي اين است كه بايد سلمه‌اي كه وارد شده است را جبران كنيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در ادامه با استناد به آيات قرآن كريم كه از حوادث به عنوان تذكري در جهت توجه به مبدا اصلي آفرينش ياد مي‌شود بر درك معناي واقعي آيات قرآن در اين زمينه تاكيد كرد و افزود: در مقابل مصيبتي كه وارد مي‌شود، به دستور خدا بايد انسان به درون خود رجوع كند. اين بازگشت بايد با تمام اعضاء و جوارح باشد، زيرا بازگشت انسان در نهايت به سوي خداست كه جز او هيچ مركز و مرجعي براي انسان متصور نيست.

صفار هرندي اضافه كرد: اين مجموعه (خبرگزاري دانشجويان ايران) ششمين سالگرد خود را طي اين مناسبت برگزار كرد و بهترين توشه‌ي مراسم اين است كه به همان اصل، يعني اينكه از كجا آمده‌ايم و به كجا مي‌رويم رجوع شود. اگر هر تشكيلاتي اين مساله را كه از كجا آمده، براي چه آمده و به كجا مي‌رود، معنا كند هيچ وقت از مسير اصلي‌اش منحرف نمي‌شود و با نگراني بر گذشته‌ها آه و افسوس نمي‌خورد.

وزير ارشاد كه از " توجه به اصل هدف ايجاد يك رسانه و اينكه چه مساله‌ي مغفول مانده‌اي را مي‌خواهد دنبال كند" به عنوان توصيه‌ي اصلي‌اش به كساني كه به دنبال ايجاد يك رسانه‌ي جديد هستند، نام مي‌برد، گفت: بايد اعتراف كنيم ايسنا وقتي ظاهر شد، براي كارهايي كه ديگران نكردند آمد و كارهايي كه انجام داد نيز در همين راستا بود و بحمدالله دولتش مستعجل نبوده و دوام آورده است. اگرچه ممكن است به عنوان مخاطب چه در زماني كه در اين مسند نبودم و چه در حال حاضر نظرياتي در ارتباط با نوع كاركرد اين رسانه داشته باشم.

وي هم‌چنين خبرگزاري‌هاي بعد از ايسنا را نيز رسانه‌هايي دانست كه در عملكردشان توانستند نكات درخشاني داشته باشند.

وزير ارشاد در ادامه خطاب به رسانه‌هاي موجود گفت: آن‌هايي كه مثل ايسنا روي غلتك افتادند توجه كنند كه چرا و براي چه آمده‌اند و بايد به كجا بروند و در اين دو قطبي كه يك قطب آن كمال و يك قطب آن حضيض است خداي ناكرده از قطب كمال به قطب حضيض نروند.

صفار هرندي در ادامه با اشاره به تاريخ انقلاب و چگونگي شكل‌گيري آن از آن به عنوان مقطعي كه ملت ايران توانست از حضيض خود را به كمال برساند، نام برد.

وي در ادامه به فتنه‌گري‌هاي دشمن اشاره كرد و يادآور شد: وقتي زياد به ما فحش مي‌دهند معلوم مي‌شود كاري كرده‌ايم و توانستيم تاثير بگذاريم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در ادامه با اشاره به سخنان اخير رييس‌جمهور خطاب به اروپاييان مبني بر اين‌كه اگر خيلي دلشان براي رژيم صهيونيستي اسرائيل مي‌سوزد، كشوري براي اين رژيم غاصب بنا كنند، گفت: مي‌دانم؛ علت اين واكنش‌هاي تند اين است كه اين حرف‌ها بر فهم انسان‌هاي آزاد تاثير مي‌گذارد و واكنش‌هاي آن‌ها را برمي‌انگيزد، لذا اين كشورها اينگونه واكنش‌هاي تند را عليه سخنان رييس‌جمهور ابراز مي‌كنند.

وي در ادامه بار ديگر بر عبرت‌گيري رسانه‌ها از حادثه‌ي اخير تاكيد كرد و اظهار داشت: تصديق مي‌كنيم، اعتراف مي‌كنيم و سپاسگذاريم كه دستگاه‌هاي رسانه‌اي و خبري در اطلاع‌رساني به جامعه زحمات زيادي را متحمل شده‌اند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در ادامه رسانه‌ها را به توجه هر چه بيشتر به خواست‌ها و نيازهاي مردم دعوت كرد و با گرامي‌داشت ششمين سالگرد تاسيس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ياد دو شهيد اين خبرگزاري را گرامي داشت و با تسليت شهادت آن‌ها و ديگر شهداي حادثه‌ي جانكاه سقوط هواپيماي سي - 130 به امام زمان(عج)، مقام معظم رهبري، خانواده‌ها و همكاران داغدار و مصيبت‌ديده‌ي آن‌ها براي از دست رفتگان آمرزش و براي بازماندگان صبر آرزو كرد.

ايسنا صداي محرومان و متعلق به اسلامي است كه حضرت امام آن را معرفي كردند

**وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با گراميداشت ياد شهداي ايسنا، صحبت كردن در چنين فضايي به سبب آن‌چه اتفاق افتاده است را دشوار دانست و يادآور شد كه " طي سال‌هاي طولاني پيوسته ما و جامعه خبري در غم‌ها و شادي‌هاي در كنار يكديگر بوديم، خبرگزاري‌ها در شرايطي بوجود مي‌آمد كه خبرهاي خبرنگارانشان انعكاس فرياد‌هاي فرو رفته بود اما در كمتر اتفاق افتاد كه از رسانه‌ها تقدير شود".

به گزارش ايسنا، احمد مسجد جامعي، حوادث دانشگاه و مضروب‌شدن مديرعامل سابق ايسنا در يكي از اين حوادث را يادآور شد، و هم‌چنين با اشاره به رويكرد رسانه‌ها در انعكاس صحيح اخبار مرتبط با بلايا و حوادث طبيعي سال‌هاي اخير از آن چه بلاتكليفي رسانه‌ها ناميد ياد و خاطرنشان كرد كه رسانه‌ها همه اين شرايط را مي‌پذيرفتند تا در كنار مردم باشند.

وي با اشاره به رويكرد ايجاد شده در بين جوانان نسبت به فعاليت در زمينه خبرنگاري و عكاسي خبري آن را متاثر از پاكي طينت و شجاعتي دانست كه در ميان قشر جوان موجود است.

وي در همين راستا سن پايين شهيدان ايسنا را يادآور شد و ادامه داد: شايد مهم‌ترين كار ايسنا گسترش عرصه خبر در سطح ملي بوده است، زيرا ايرنا و واحد مركزي خبر به خاطر دولتي بودند دستشان در انعكاس اخبار باز نبود.

مسجدجامعي با يادآوري مشي خبرگزاري دانشجويان ايران در انعكاس بي‌طرفانه اخبار، آن را متاثر از نبود هيچ نوع تعلق و وابستگي در اين خبرگزاري نسبت به مراكز قدرت دانست.

وي همچنين ايسنا را مجموعه‌اي دانست كه از لحاظ كمي و كيفي فعاليت رسانه‌اي را در كشور ارتقا داد و آن را از ديگر حوزه‌هاي عملكرد موفق و ممتاز اين خبرگزاري برشمرد.

وي در ادامه با اشاره به تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در زمان حضور وي در اين وزارتخانه، در جهت قراردادن حرفه‌ي خبرنگاري در رديف مشاغل سخت، گفت: طي اين سال‌ها مناسبت‌هاي جديدي را براي اين حرفه تعريف كرديم كه يكي از آن‌ها نامگذاري شهادت شهيد صارمي به نام روز خبرنگار است، البته اين روز ( شهادت جمعي از اصحاب رسانه در سانحه سقوط هواپيماي C-130 ) مي‌تواند مناسبت جديدي در روز‌هاي حول محور خبرنگار به ويژه عكاسي خبري باشد و هر سال به اين حادثه با نگاه عبرت‌آموز برخورد كنيم.

وي در ادامه اين مراسم بر لزوم شناخت راه‌هايي در جهت مواجه با مشكلاتي كه پيرامون فعاليت در حوزه‌ي خبر وجود دارد تاكيد كرد و با آرزوي آمرزش به ارواح شهدايي كه در حادثه‌ي اخير به شهادت رسيدند به سخنراني خود پايان داد.

تاسيس خبرگزاري دانشجويان ايران يك پديده‌ي انقلابي و يك جنبش رسانه‌يي بود

**پدر روزنامه‌نگاري نوين با دردناك خواندن حادثه جانكاه سقوط هواپيماي سي - 130 به جامعه‌ي رسانه‌يي و هم‌چنين دست‌اندركاران ايسنا تسليت گفت و هم‌چنين سالگرد تاسيس اين خبرگزاري را گرامي داشت.

به گزارش ايسنا دكتر كاظم معتمدنژاد طي سخناني در اين مراسم گفت: تاسيس خبرگزاري دانشجويان ايران يك پديده‌ي انقلابي بود و مي‌توان از آن به عنوان يك جنبش رسانه‌يي و روزنامه‌نگاري ياد كرد و به نظر من بايد امكانات بيشتري را در اختيار اين مجموعه جهت رشد و پيشرفت قرار داد تا بتواند به موفقيت‌هاي بيشتري دست پيدا كند.

وي با بيان اين كه مطبوعات در چهار زمينه‌ي سياسي، اقتصادي، آموزشي و حرفه‌اي نيازمند توجهات ويژه‌اي هستند، به اهميت ايجاد محيط مطلوب آزاد براي خبرنگاران تاكيد كرد و گفت: ايجاد اين محيط، زمينه را براي رشد مطبوعات فراهم مي‌كند.

وي به استقلال مالي رسانه‌ها اشاره كرد و گفت: وقتي يك رسانه داراي استقلال باشد، راحت‌تر مي‌تواند واقعيات را منعكس كند.

معتمدنژاد به اصل آموزش و پيشرفت ارتباطات اشاره كرد و گفت: اميدواريم كه در آينده به سطحي برسيم كه بتوانيم رشته‌ي ارتباطات را در دانشگاه‌هاي شهرستان نيز ايجاد و نيازمان را در اين زمينه با تربيت نيروهاي متخصص و تربيت شده برطرف كنيم.

وي در پايان به چند سند حقوقي در ارتباط با فعاليت رسانه‌يي اشاره كرد و گفت: اگر اين سندها به نتيجه‌ برسد مي‌تواند بسياري از مشكلات ما را در زمينه‌ي قانوني و هم‌چنين استقلال رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران حل كند.

حقيقت خبر براي ايسنا بسيار مهم است

**دكتر جعفر توفيقي گفت كه در جامعه‌ي اطلاعاتي جوامعي كه بتوانند در توليد اطلاعات، مديريت و استفاده از اطلاعات بر ديگران پيشي گيرند، گوي سبقت را از آنها خواهند ربود.

به گزارش ايسنا، وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري با تسليت ضايعه درگذشت خبرنگاران و اهالي رسانه به ملت ايران و خانواده‌ي اين شهدا اظهار داشت: اين فاجعه به يكباره غبار غم و اندوه غليظي بر فضاي جامعه ما نشاند و همه‌ي ما را به مصيبتي فكند كه زمان زيادي صبر لازم است تا ابعاد آن تخفيف يابد.

وي هم‌چنين با گراميداشت سالروز 16 آذر از اين روز به عنوان نقطه‌ي عطفي براي رشد و بالندگي جنبش دانشجويي در كشورمان ياد و با بيان اين‌كه جنبش دانشجويي در كشور ما يكي از فرهيخته‌ترين و بالنده‌ترين جنبش‌هاي موجود در دنياست، اظهار داشت: دانشجويان با اخلاق، فرهنگ و قدرت نقد و نظر و تحليل بالا سرمايه‌هاي بزرگي براي جنبش دانشجويي هستند كه مي‌توان از انرژي آنها در عرصه‌ي سازندگي در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي استفاده كرد.

توفيقي همچنين با تبريك فرا رسيدن هفتمين سالگرد تأسيس خبرگزاري دانشجويان ايران، تأكيد كرد: در جامعه‌ي اطلاعاتي جوامعي كه بتوانند در توليد اطلاعات، مديريت و استفاده از اطلاعات بر ديگران پيشي گيرند، گوي سبقت را از ديگر جوامع خواهند ربود.

وي با تأكيد بر اين‌كه ارتباط نزديكي در دوران مسئوليتش با اين خبرگزاري داشته است، چند ويژگي را از عمده ويژگي‌هاي ايسنا برشمرد و اظهار داشت: چون حقيقت خبر براي ايسنا بسيار مهم بود هرگز نمي‌گذاشتند اين حقيقت دستخوش منافع گروههاي سياسي باشد و حتي اگر نقطه‌ي ضعفي در صحبتهاي ما بود سعي مي‌كردند آن را برجسته نكنند و معمولا نقاط قوت را تيتر مي‌كردند. به اين ترتيب ما به دنبال رفع نقاط ضعف خود مي‌رفتيم.

توفيقي از اخلاق، فرهنگ وادب بالاي خبرنگاران و مديران ايسنا به عنوان ديگر ويژگي برجسته‌ي اين مجموعه ياد كرد و گفت: در مدت همكاري با اين خبرگزاري هيچ موردي از سوء اخلاق و ادب را مشاهده نكردم و معتقدم كه ايسنا باعث افتخار دانشجويان است و مجموعه‌ي دانشگاهها را به همكاري بيشتر ترغيب مي‌كند.

وزير سابق علوم با اعتقاد به اين‌كه خبرنگاران ايسنا با عشق و علاقه و بدون تعطيلي به انجام وظيفه‌ي اطلاع‌رساني خود مي‌پردازند، از همين عشق، ايمان و علاقه به عنوان دستمايه‌ي حركت ايسنا ياد كرد و گفت: عشق و علاقه اين جوانان است كه ما را به حضور در صحنه ترغيب مي‌كند تا از حقوق مردم دفاع كنيم و اولين وظيفه‌ي ما را كه اطلاع‌رساني است بر عهده گيريم.

وي اظهار اميدواري كرد كه اين خبرگزاري در سالهاي آتي دستاوردهاي مهمي داشته باشد و از جهاد دانشگاهي كه همواره منشأ خدمات علمي و پژوهشي بسياري بوده تشكر كرد، همچنين تأسيس ايسنا را يكي از اقدامات بزرگ جهاد دانشگاهي برشمرد.

ايسنا نشان داده كه هويتي مستقل از دولت و حكومت دارد

**مديرمسوول روزنامه‌ي مردم‌سالاري گفت: من به دست‌اندركاران ايسنا اعم از دكتر فاتح، آقاي نادعليزاده و دكتر منتظري تبريك عرض كرده و همچنين وقوع حادثه‌ي سقوط هواپيماي C130 و شهادت دو تن از پرسنل اين خبرگزاري را تسليت عرض مي‌كنم.

به گزارش ايسنا دكتر كواكبيان گفت: ايسنا در واقع يك تجلي از مردم‌سالاري ديني در نظام جمهوري اسلامي ايران است. در حال حاضر خبرگزاريهاي متعددي در كشور وجود دارند كه وجودشان مثبت است ولي آنها بعضا به نهادهاي قدرت، دولت و حكومت وابسته هستند. اما ايسنا نشان داده كه هويتي مستقل از دولت و حكومت دارد و وابسته به قدرت و مجيزگوي آن نيز نيست. براي او دولتها فرقي ندارند چه دولت خاتمي باشد، چه دولت احمدي‌نژاد، كار خود را انجام مي‌دهد.

وي با اشاره به اينكه در قرآن آمده مردم بايد قولهاي مختلفي را بشنوند و از ميان اين قولها بهترين را انتخاب كنند، به سخنان يكي از سخنرانان در ارتباط با كثرت خبرگزاري‌ها اشاره كرد و گفت: به نظر من تعدد و تنوع رسانه‌اي هيچ اشكالي ندارد و مردم نيز آزادند كه بر اساس عملكردها آنها را مورد قضاوت قرار دهند.

كواكبيان افزود: عملكرد اين خبرگزاري به نحوي است كه ما نمي‌توانيم به آن انگ جناح راستي، ليبرال يا چپ بزنيم. اين مجموعه داراي هويتي مستقل است كه بر اساس خط امام و چارچوبهاي نظام جمهوري اسلامي حركت مي‌كند و كار حرفه‌اي خود را انجام مي‌دهد.

وي با اشاره به شهادت دو عضو خبرگزاري دانشجويان ايران و روايتي از معصوم (ع) اظهار داشت: كار اين عزيزان مانند كار علماست و نبايد كار آنها را كم بگيريم. به نظر من ارزش كاري اين افراد بر مبناي آموزه‌هاي ديني و روايات از فعاليت يك رزمنده كه به ميدان جنگ مي‌رود بااهميت‌تر است.

اين روزنامه‌نگار با اشاره به اهميت پيگيري دلايل سقوط هواپيما سي. 130گفت: من در هنگام سقوط اين هواپيما به پرسنل روزنامه‌ي خود گفتم كه نبايد اين قضيه را رها كرد. من از روزنامه‌نگاران خواهش مي‌كنم اين ماجرا را پيگيري كنند.

وي در پايان به شايعاتي كه در اين زمينه مطرح است اشاره كرد و گفت: به هر حال بايد حقايق در اين زمينه روشن شود و مردم را نيز در جريان حقايق قرار داد.

**دبيركل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با ابراز تاسف نسبت به حادثه‌ي جانكاه سقوط هواپيماي سي - 130 و شهادت جمعي از اصحاب رسانه‌ها خاطرنشان كرد كه اين حادثه موجي از اندوه به ويژه براي كساني كه با اين حرفه آشنايي داشته‌اند به همراه آورد.

به گزارش ايسنا پرويز اسماعيلي طي سخناني در اين مراسم با بيان اينكه ايثار و فداكاري در ذات كار خبر است، تاكيد كرد: طبيعتا عزيزاني كه از دست رفتند، نيازمند به عزاداري يا نگاه‌هاي احساسي و مقطعي ما نسبت به خود نيستند.

مدير عامل خبرگزاري مهر، با اعتقاد بر اينكه " بايد يك بازشناسي در كار اين عزيزان از دست رفته صورت گيرد" گفت: بايد بررسي كنيم كه اگر اين عزيزان امروز زنده بودند چه مشكلاتي داشتند، آن‌ها را فهرست و در حد توان برآورده كنيم، در اين صورت پاسداشت آن‌ها معناي واقعي پيدا مي‌كند.

اسماعيلي با تاكيد بر احترام به همه‌ي شئوون كار خبرنگاري و كار خبر در كشور، اظهار داشت‌: عمده‌ي مشكلات ما مفهومي و ادراكي است.

وي خاطرنشان كرد: بي‌توجهي به منابع انساني و سوار كردن اين اشخاص بر هواپيماي ترابري يك نوع بي‌توجهي است و ربطي به تقدير ندارد. تقدير آن زمان معنا پيدا مي‌كند كه همه‌ي عوامل براي جلوگيري از پيش‌آمدن يك حادثه لحاظ شده باشد. اما آن‌جا كه كوتاهي مي‌شود بايد مورد بررسي دقيق قرار گيرد.

وي با تاكيد بر اينكه " مسوولان حكومتي بعضا عادت كرده‌اند كه رسانه‌ها را صرفا بلندگوي تبليغاتي بدانند" اظهار داشت: اين در حالي است كه رسانه‌ها بايد آژير خطري براي عملكرد مسوولان باشند.

وي پراكندگي رسانه‌ها را يكي از مشكلات عنوان كرد و افزود: متاسفانه روشي باب شده كه بر اساس گرايشات سياسي وحدت صنفي هم تحت‌الشعاع قرار مي‌گيرد. بايد مشتركات صنفي براي پاسداشت از حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها سازماندهي شود.

دبيركل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، بر درك و فهم عمومي نسبت به كار رسانه‌ها تاكيد كرد و گفت: رسانه‌ها بسترسازي اين مساله را بايد در افكار عمومي به نحو احسن انجام دهند.

اسماعيلي با اعتقاد به اين كه كمبود لوازم يدكي از عوامل سقوط هواپيماي سي - 130 بوده است، گفت: رسانه‌ها بايد فرياد بزنند و موجي راه بياندازند و اين مساله را گوشزد كنند.

وي هم‌چنين نقش آمريكا و تحريم‌هايش عليه ايران را در اين زمينه بي‌تاثير ندانست.

** هم‌چنين در مراسم آغاز هفتمين سالگرد تاسيس خبرگزاري دانشجويان ايران كه با بزرگداشت دو تن از شهداي اين خبرگزاري كه در حادثه جانكاه سقوط هواپيماي سي - ‌130 شهيد شدند، مصادف شد، از سوي اين خبرگزاري لوح‌هاي تقديري با حضور حسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دكتر توفيقي وزير سابق علوم، دكتر علي منتظري رييس جهاد دانشگاهي و محمود دعايي مدير مسوول روزنامه اطلاعات به دكتر پوران شريعت‌رضوي (خواهر شهيد آذر شريعت‌رضوي از شهداي 16 آذر 32 ) و هم‌چنين حجت‌الاسلام و المسلمين علم‌الهدي (برادر شهيد علم‌الهدي از شهداي حماسه هويزه در دفاع مقدس) اهدا شد.

به گزارش ايسنا، شريعت‌رضوي طي سخناني با بيان اين كه براي اولين بار است كه به خبرگزاري دانشجويان ايران آمده است، از اين خبرگزاري براي زمينه‌سازي جهت شركت وي در مراسمي پيرامون روز دانشجو تشكر كرد.

همسر دكتر علي شريعتي ضمن تبريك به مناسبت آغاز هفتمين سال آغاز به كار ايسنا در عين حال شهادت خبرنگار و عكاس اين خبرگزاري در حادثه‌ي جانكاه اخير را تسليت گفت و سخنان خود را با قرائت اين بيت شعر پايان داد: بگذار تا بگريم چون ابر در بهاران / كز سنگ ناله خيزد روز وداع ياران.

حجت‌الاسلام و المسلمين علم‌الهدي نيز طي سخناني ياد شهداي دفاع مقدس و شهيدان شانزده آذر سال ‌32 را گرامي داشت و در عين حال شهادت خبرنگار و عكاس ايسنا در حادثه‌ي جانكاه اخير سقوط هواپيما را تسليت گفت.

وي با ذكر خاطره‌اي از برادر شهيد خود، گفت: ان‌شاء‌الله عزيزاني كه از اين خبرگزاري براي انجام وظيفه رفته بودند، جزء شهدا محسوب شوند و البته ما اميدواريم خداوند صبر جميل به خانواده‌هاي اين عزيزان اعطا كند.

وي نيز سخنان خود را با اين بيت از حافظ شيراز به پايان برد: اگر غم لشگر انگيزد كه خون عاشقان ريزد/ من و ساقي به هم سازيم و بنيادش براندازيم

** هم‌چنين لوح يادبودي از سوي خبرگزاري دانشجويان ايران به پدر و خانواده شهيد حسن قريب اهدا شد.

لوح يادبود خانواده شهيد عمراني نيز براي خانواده اين شهيد كه روز ‌شنبه در عنبرآباد مراسم سومين روز شهادت وي را برگزار مي‌كردند ارسال شد.

از جمله شخصيت‌ها و مسوولان حاضر در اين مراسم عبارت بودند از محمدحسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دكتر باقر فاضلي لنكراني وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دكتر علي منتظري ريس جهاد دانشگاهي، دكتر احمدي معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي، دكتر توفيقي وزير سابق علوم، احمد مسجد جامعي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي، برخي مسوولان اداره‌ي اخبار بيت مقام معظم رهبري، دكتر علاء‌الدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، امير خادم نماينده مجلس، طلايي نيك نماينده مجلس، محمدرضا تابش نماينده، حاجي‌بابايي نماينده، دكتر عباسپور نماينده، حجت‌الاسلام والمسلمين ابوترابي نماينده مجلس و نماينده ولي فقيه در دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام و المسلمين دعايي مدير مسوول روزنامه‌ي اطلاعات، سيدهادي خامنه‌اي دبيركل مجمع نيروهاي خط امام، سيدمحمد علي ابطحي عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، دكتر صحفي معاون سابق مطبوعاتي وزير ارشاد، خانم پوران شريعت‌رضوي خواهر شهيد آذر شريعت رضوي، احمد خادم المله مدير عامل ايرنا، دكتر محمدرضا خاتمي دبير كل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي ، احمد بورقاني نماينده‌ي سابق مجلس، مصطفي تاج‌زاده عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ، ابراهيم اصغرزاده رييس دوره‌اي جبهه‌ي اصلاحات ، علي‌رضا تابش ، شهربانو اماني نماينده‌ي سابق مجلس، دكتر معتمد‌نژاد پدر روزنامه‌نگاري نوين در ايران ، كامبيز نوروزي حقوقدان، مهدي فضائلي مدير عامل خبرگزاري فارس ، پرويز اسماعيلي مدير عامل خبرگزاري مهر، حسين قندي استاد روزنامه‌نگاري، مصطفي كواكبيان دبير كل حزب مردم‌سالاري، عبدالله ناصري مدير عامل سابق ايرنا، صالح نيكبخت حقوقدان، دكتر ظريفيان معاون سابق دانشجويي وزير علوم، دكتر خداياري عضو جبهه‌ي مشاركت ، زهدي مديرمسوول روزنامه آريا در زمان انتشار، دكتر محمد مهدي فرقاني استاد ارتباطات، محمد بهزاديان رييس اتاق بازرگاني تهران، سجادي مديرمسوول روزنامه‌ي آرمان، حجت‌الاسلام علم الهدي برادر شهيد علم الهدي، محمد بسته‌نگار عباس عبدي از فعالان سياسي، سعدايي عضو جببه مشاركت ، جمعي از فعالان دانشجويي، مطبوعاتي و سياسي، جهادگران جهاد دانشگاهي و....

بر اساس اين گزارش در ادامه مراسم نيز يكي از مداحان اهل بيت (ع) به مرثيه‌خواني پرداخت و كليپي نيز از مجموعه عكسهاي تشييع پيكر شهيدان قريب و عمراني به نمايش درآمد.

در پايان مراسم كه با وقت اذان مغرب همزمان بود، اذان مغرب و عشا از سوي پدر شهيد حسن قريب سر داده شد و خبرنگاران و مديران ايسنا نماز را به جماعت و به امامت حجت‌الاسلام صفايي بخش اقامه كردند.

** خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با سپاس از تمامي عزيزاني كه با حضور در اين مراسم و ارسال پيام‌هاي تسليت ياد شهداي عرصه‌ي اطلاع‌رساني و شهيدان ايسنا را گرامي داشتند براي آنان آرزوي توفيق و سلامتي دارد و براي همه شهداي اين حادثه جانگداز نيز علو درجات را از خداوند متعال خواستار است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۹ آذر ۱۳۸۴ / ۱۸:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8409-10365
  • خبرنگار :