تحليل معاون سياسي نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها دربارهي دفتر تحكيم وحدت
معاون سياسي نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها تحليل خود را دربارهي دفتر تحكيم وحدت و مسائل چند سال گذشتهي آن ابراز كرد. به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، مهندس نوروزي در دومين نشست بخشي از دبيران كانونهاي دانشجويي سراسر كشور در اردوگاه شهيد باهنر تهران، دربارهي آرايش گرايشهاي فكري سياسي در دانشگاهها گفت: در ايران ما بالاترين تجربهي فعاليتهاي فرهنگي _ سياسي را به مدت هفت دهه داريم. اين زمان بسيار طولاني است و دانشگاهها و دانشجويان ما از غناي فرهنگي – سياسي بالايي برخوردارند و توانستند در اشكال مختلف فعاليت كنند، دانشگاهها و دانشجويان ما شرايط بسيار سختي را قبل و بعد از انقلاب پشت سر گذاشتند. نوروزي گفت: زماني دانشجويان دانشكدهي علوم پزشكي تهران مخفيانه و به صورت پنهاني نماز ميخواندند، از اينجا دانشگاههاي ما روز به روز به نفع فرهنگ بومي، ديني و جريان اجتماعي مردم سمت گرفت و مردميتر شد. 16 آذر تنها اتفاق مهم دانشگاهها نبود اما اگر مي 68 فرانسه را با 16 آذر 32 مقايسه كنيم، اگر جنبش دانشجويي فرانسه در مقابل ژنرال دوگل ايستاد، جنبش دانشجويي ايران در 16 آذر 32 در مقابل تمام امپرياليسم، هم آمريكا و انگليس ايستاد و «نه» گفت؛ اين نه اتفاقي نبود، در 13 آبان 58 دانشجويان پروژهي مبارزات ضداستكباري و ضدآمريكايي خود را كامل كردند. نوروزي ادامه داد: 13 آبان نشان داد هجمهي دانشجويان در مبارزه با سرمايهداري آمريكا روز به روز قويتر ميشد، بهويژه جايي كه جنبش دانشجويي به انقلاب بزرگ اسلامي ايران پيوند خورد و دكترين جنبش دانشجويي از يك دكترين اجتماعي صرف به يك دكترين ديني، معرفتي و فكري تبديل شد كه شأن جنبش دانشجويي در ايران را بسيار بالا برد. به اعتقاد من جنبش دانشجويي اسلامي در ايران يك جنبش مدرن و سرآمد است ولي متاسفانه در شأن اين جنبش كمتر دقت شده است، هيچ برشي از تاريخ را نميتواند با آنچه در ايران اتفاق افتاد بهويژه بعد از انقلاب مقايسه شود. معاون سياسي نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها اظهار كرد: بعد از انقلاب 2 – 3 مرحله از فعاليتهاي دانشجويي را پشت سر گذاشتيم؛ يكي مرحلهي بعد از انقالب تا پايان دههي 60، در اين دوره فعاليتهاي بسيار زيادي صورت گرفت و دانشجويان در يك فاز بسيار بالا در همهي ابعاد حضور داشتند. در اين دوره چن تشكل مهم شكل گرفت؛ اولين آن دفتر تحكيم در شهريور 58 سرجمع كليهي تشكلهاي اسلامي بود كه از دههي 20 فعاليت كردند. پنج نمايندهي آنها نزد امام(ره) رفتند و خواستند براي جريان اسلامي دانشجويي ايده بدهند و راهگشايي كنند، امام(ره) فرمودند شما يك سازمان گسترده داشته باشيد و آن را تحكيم ببخشيد، آنها به اين نتيجه رسيدند كه در اولين قدم اسم دفتر تحكيم وحدت را براي اتحاديه برگزينند. نوروزي گفت: بعد از انقلاب جنبش دانشجويي در ايران فقط به معناي دفتر تحكيم وحدت نيست. جنبش دانشجويي به تمام بدنهي دانشجويي فعال كشور ما كه با عناوين و رويكردهاي مختلف فعاليت ميكنند اطلاق ميشود. امروز دهها گروه و تشكل با عنايت به ايدهها و آرمانهاي انقلاب فعاليت ميكنند، جنبش متكثر دانشجويي همهي شما را شامل ميشود و فقط يك مجموعه نيست. دفتر تحكيم وحدت به اين دليل كه به پيشينهي خود متصل شد توانست مجموعهي بالندهاي شود. دفتر تحكيم وحدت و انجمنهاي اسلامي پس از انقلاب محصول تفكر امام(ره) بود؛ اين مجموعه، يك مجموعهي ساده و ابتدايي نبود. وي ادامه داد: تحكيم در سال 60 به عللي به دو بخش تقسيم شد؛ اقليت به رهبري «طبرزدي» از مجموعه جدا شدند. مرحلهي ديگر اين انشعاب، اتحاديهي انجمنهاي اسلامي دانشجويي و فارغالتحصيلان بود كه در سال 72، 73 به سه انشعاب تقسيم شد، از اين سه انشعاب آنچه امروز شما در دانشگاه با آن مواجهيد جنبش اعتدال اسلامي به رهبري «عيوضي» است. نوروزي گفت: در سال 67 و 68 دو مجموعهي دانشجويي جامعهي اسلامي دانشجويان و بسيج دانشجويي به تشكلهاي دانشجويي افزوده شد. بسيج دانشجويي ايدهاي بود كه امام(ره) براي انتقال تجربيات فرهنگي كه در هشت سال جنگ در دانشگاهها به دست آمده بود، پيشنهاد دادند كه اكنون يك تشكل فراگير است. وي اضافه كرد: در دههي 70 به چند دليل افتي در فعاليتهاي دانشگاهي اتفاق افتاد كه باعث شد در بخشي از بدنهي دانشجويي بهويژه در دفتر تحكيم يك جريان فرسايشي ايجاد شود، اين جريان از 70 تا 75 حالت استحاله و تجديدنظرطلبي به خود گرفت. از سال 76 تا 79 دفتر تحكيم اختلافاتي را درون خود شاهد بود، اختلافات تحكيم در پايان دههي 70 آغاز شد، اولين دور آن 79 تا 82 بود، در اين سالها دفتر تحكيم به دليل يك چالش دو - سه ساله و نشستهاي مكرر به سه فراكسيون سنتي، مشاركتي و ملي مذهبي تقسيم شد. معاون سياسي نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها ادامه داد: چالشهاي اين سه فراكسيون با جريان ملي مذهبي بود كه به رهبري دانشگاه اميركبير و علامه مديريت ميشد. نهايتا نشست گيلان به نفع جريانهاي ارزشي شد، اما بچههاي ارزشي تعلل كردند، بعد از آن جريان دگرانديش نبض انتخابات را به دست گرفت. بچههاي ارزشي در شيراز نشست گذاشتند و تحكيم شيراز را پايهريزي كردند، مابقي هم در دانشگاه علامه نشست گذاشتند و تحكيم علامه را پايهريزي كردند و از سال 81 تا 84 به سه فراكسيون مدرن، سنتي و روشنگري تقسيم شد. اين سه فراكسيون الان فعال هستند اما بخش افراطي آن، جريان مدرن است كه به رهبري دانشگاه اميركبير امروز مدعي رهبري دفتر تحكيم وحدت است كه به نظر من اقليت است. معاون سياسي نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها همچنين در پاسخ به پرسشي دربارهي متولي برگزاري مراسم گراميداشت 16 آذر اظهار داشت: حادثهي 16 آذر در زماني اتفاق افتاد كه جريانهاي سياسي از جريان چپ تا راست وقت در مقابل نظام تسليم بودند؛ نه جريان راست توانست 16 آذر را امضا كند، نه جريان چپ، بلكه اين جريان ملي و ديني بود. نوروزي افزود: جرياني كه امروز مدعي است و فكر ميكند 16 آذر متعلق به اوست هيچ تناسبي با 16 آذر ندارد، اين جريان مدعي از تاريخ گذشتهي خود بريده است، اگر بخواهد به تاريخ گذشتهي خود متكي باشد، اين ايدهها را نميتواند بگويد. آن جريان مدعي يك جريان ليبرال، سازشكار و جرياني است كه در مقابل غرب كرنش ميكند؛ در حالي كه در 16 آذر دانشجويان در مقابل غرب و آمريكا ايستادند. اين جريان از اسم 16 آذر استفاده ميكند تا بتواند يك بهانهي اعتراض بتراشد وگرنه به هيچ عنوان تناسبي بين اين مجموعه با 16 آذر وجود ندارد. وي گفت: اگر اين جريان به راستي به 16 آذر معتقد بود بايد راه آنها را دنبال ميكرد اما راه آنها را شما و كليهي جريانهايي كه امروز به انقلاب به عنوان بزرگترين جريان استكبارستيز در تاريخ انقلابها نگاه ميكنند ادامه ميدهند و اين جريان ميتواند مدعي آن گذشتهي درخشان باشد، نه جرياني كه يار دبستاني را مصادره ميكند، در حالي كه يار دبستاني سرودهاي عليه خونآشامي سرمايهداري و آمريكاست. معاون سياسي نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها ابراز عقيده كرد: رويهي اين جريان اميركبير و مدرن، تسليم در برابر آمريكا است، در حالي كه جريان سه قطره خون، جريان ملي و تاريخي ماست و از عمق باورهاي ديني ما برخاسته و آن سه دانشجو هم، دانشجويان متدين، مسلمان و معتقد به دفاع از اسلام بودند. انتهاي پيام