/ماندگاري شل در ايران/ تركان: موافقت‌نامه‌ي همكاري شل و رپسول‌ براي فازهاي13و 13A امضا شده است تا پيش از انجام مناقصه نمي‌توان مبلغ قرارداد را برآورد كرد

موافقت نامه همكاري شركت شل و رپسول‌ براي فازهاي 13 و 13A پارس جنوبي امضا شده و اين شركت در حال انجام مطالعات مهندسي تفصيلي است و تا يك سال ديگر اين موافقت نامه تبديل به قرارداد نهايي مي‌شود.

مهندس اكبر تركان - مديرعامل شركت نفت و گاز پارس - در گفت‌وگو با خبرنگار نفت وانرژي ايسنا افزود: قرار است دو شركت شل و رپسول پس از انجام مطالعات و مهندسي پايه مناقصه‌هاي فرعي را برگزار كنند و قيمت‌هاي فرعي و كل پروژه‌ را محاسبه كنند و پس از آن در صورت توافق هر دو طرف قرار داد نهايي اين پروژه به امضا رسد.

وي زمان اتخاذ تصميم نهايي (FID) را براي قرارداد فاز‌هاي 13 و 13A حدود يك سال آينده اعلام كرد و افزود: احتمال امضاي نهايي اين قرارداد بسيار زياد است، چرا كه شركت ملي نفت و دو شركت شل و رپسول به پي‌گيري اين پروژه علاقه‌مند هستند و تا به حال مورد خاصي خلاف انتظار ما پيش نيامده است.

تركان در خصوص ارزش تقريبي اين قرارداد اظهار كرد: تا پيش از انجام مناقصه نمي‌توان از مبلغ اين قرارداد در دو بخش بالادستي و پايين دستي برآورد نهايي كرد.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ادامه داد: شركت شل، گاز را براي تبديل به LNG از ميدان برداشت مي‌كند و به هيچ عنوان در عمليات بالادستي اين پروژه شركت نخواهد داشت.

وي خاطرنشان كرد: شركت شل در بخش بالادستي پروژه فازهاي 13 و 13A نقش پيمانكار عمومي را دارد و در بخش پايين دستي نيز همراه با شركت رپسول 50 درصد سهم دارند.

تركان همچنين در خصوص فاز 11 پارس جنوبي افزود: توسعه اين فاز به شركت توتال واگذار شده و اين شركت در حال انجام مطالعات ميدان است.

پيشتر، پيرفابياني - نماينده شركت نفتي توتال در ايران - در خصوص برنامه‌هاي آتي اين شركت گفته بود: ما يك قرارداد بيع متقابل براي فاز 11 پارس جنوبي به امضا رسانده‌ايم، چراكه منبعي مهم براي پروژه “pars LNG“ است. بنابراين ما دو قرارداد بيع متقابل را همزمان با يكديگر به امضا رسانديم؛ يكي فاز 11 پارس جنوبي و ديگري pars LNG كه يك شركت ايراني وابسته به شركت ملي نفت ايران است و 50 درصد سهم آن را در اختيار دارد و ما براي 35 سال آينده اپراتور اين پروژه جهت مايع سازي گاز از پارس جنوبي و بازاريابي آن به خارج از كشور خواهيم بود كه سالانه حدود 10 ميليون تن LNG را شامل مي‌شود.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس نيز ماه گذشته از نهايي شدن MDP (نقشه جامع توسعه) فازهاي 13 و 13A پارس جنوبي خبر داده و افزوده بود: پس از MDP مطالعات مهندسي پايه و پس از آن مناقصه اين فازها انجام مي‌شود.

تركان، رقم واقعي قرارداد اين فازها را منوط به برگزاري مناقصه و تصميم نهايي شركت‌هايي شل و رپسول براي سرمايه‌گذاري عنوان كرده و خاطرنشان كرده بود: شركت‌هاي شل و رسپول در بخش بالادستي اين پروژه سهمي ندارند، اما در پايين دستي سهم مشخصي دارند كه طرف مذاكره شركت ملي صادرات گاز قرار مي‌گيرد.

قائم مقام سابق مديرعامل شركت ملي نفت ايران نيز با بيان اين كه شركت توتال در پروژه مايع‌سازي گاز فاز 11 براي هر واحد اين پروژه پنج ميليون تن تعهد بازار دارد كه عمدتا بازارهاي اروپا را پوشش خواهد داد، گفته بود: محل تامين LNG صادراتي به هند لزوما از طريق كارخانه مايع‌سازي گاز فاز 11 صورت نمي‌گيرد، چرا كه توتال در اين پروژه، تعهد بازار دارد.

مهندس حسيني در رابطه با پيشرفت برنامه‌هاي كنسرسيوم شل و رپسول در پروژه‌ احداث واحد مايع‌سازي گاز طبيعي (LNG) در فاز 13 پارس‌جنوبي اظهار كرده بود: فعاليت‌هاي اين كنسرسيوم حدود پنج ماه زودتر از كنسرسيوم توتال ـ پتروناس در ساخت يك واحد مايع‌سازي گاز مايع آغاز شده است و درحال حاضر در مرحله مهندسي پايه قرار دارند.

يك منبع آگاه نيز در همين رابطه به ايسنا گفته بود: شركت سينوپك چين، شركت نفتي شل را به عنوان مشاور خود در مذاكرات تحت تفاهم‌نامه ميدان يادآوران انتخاب كرده است و به احتمال زياد و در صورت برنده شدن سينوپك در مناقصه اين ميدان و البته با توافق شركت ملي نفت ايران به عنوان همكار سينوپك معرفي خواهد شد. البته در تفاهم نامه اوليه با چيني‌ها تاكيد شده كه طرح جامع توسعه اين ميدان بايد به تاييد يك شركت نفتي معتبر و مورد قبول شركت ملي نفت ايران برسد.

اين مقام آگاه با بيان اين كه تاكنون به طور رسمي هيچ اعلام رسمي از سوي مقامات دولتي كشورمان مبني بر بسته نشدن قرارداد با شركت شل دريافت نكرده‌ايم، تاكيد كرده بود: شركت ملي نفت و شركت‌هاي تابعه آن صلاحيت و امكانات لازم براي رسيدگي به ماهيت سياسي و بين‌المللي طرف‌هاي مذاكره در مناقصات را ندارند.

به گزارش ايسنا؛ ايو مرر - رييس كل شركت هاي شل در ايران - نيز از سرمايه‌گذاري چندين ميليارد دلاري در ايران در آينده نزديك خبر داده بود. اين در حالي است كه شركت نفتي رويال داچ شل چندي پيش افشا كرد كه براي فعاليت در ايران با خطر تحريم آمريكا روبروست.

شركت رويال داچ شل در گزارشي با اعلام مطلب فوق افزوده بود: سرمايه‌گذاري اين شركت در ايران و سوريه به اين معني است كه از حمايت مالي موسسات آمريكايي برخوردار نخواهد بود.

لازم به ذكر است كه كميسيون امنيت و مبادلات آمريكا در نامه‌اي به شركت‌هاي نفتي آمريكايي و اروپايي كه در كشورهاي تحت تحريم اقتصادي فعاليت مي‌كنند، از آنها خواسته كه سرمايه‌گذاران را در خصوص خطرات سرمايه‌گذاري در كشورهايي كه به ادعاي اين كشور حامي تروريسم هستند، آگاه كند.

گفتني است، شركت رويال داچ شل درحال حاضر ميادين سروش و نوروز را به عنوان اولين پروژه مهم خود در ايران با تاخيري قابل توجه هنوز به طور كامل به كارفرماي خود تحويل نداده است. كار توليد اين دو ميدان به دليل تعميرات اساسي دچار فراز و نشيب شده است و تعميرات آن تا چند ماه آينده ادامه خواهد داشت.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۸ آذر ۱۳۸۴ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8409-09203
  • خبرنگار :