دكتر كوشكي: شعار عدالت هم جذاب است هم مبهم

دكتر كوشكي گفت: شعار عدالت همان قدر كه جذاب است گنگ و مبهم نيز هست. به گزارش ايسنا، اين استاد علوم سياسي دانشگاه تهران كه در ميزگرد جنبش دانشجويي پس از سوم تير 84 در دانشگاه شهيد بهشتي سخن مي‌گفت، اظهار داشت: دولت فعلي شعارهايي داده كه بعضي از آنها شفاف نيستند، «عدالت»؛ اين عدالت چيست؟ شعار عدالت خيلي مبهم و كنگ است همان قدر كه جذاب است گنگ و مبهم نيز هست و تا به صورت كاربردي تعريف نشود از خاطره‌ها به راحتي محو مي‌شود. وي افزود: سوم تير چون دوم خرداد قبل از اينكه يك حركت ايجابي باشد يك حركت سلبي و قطبي بود. همانطور كه دوم خرداد 30 ميليون آدم از فضاي حاكم خسته شده بودند براي نشان دادن مخالفت خود با تفكر آن موقع، گزينه خاتمي را برگزيدند، رأي‌اي كه نه به شخص خاتمي و طرفداران وي بود بلكه رأي نه به تمام تفكراي كه مردم از آنها زده شده بودند. كوشكي در قياس با سوم تير اين حالت را در يك فضاي ديگر تعريف كرد: فضايي كه مردم خسته از تفكرات اشرافي‌گري در انتخابات با رأي دوباره به احمدي‌نژاد "نه" گفتند. وي تأكيد كرد: ما با مردمي سر و كار داريم كه علي رغم ظاهر عوام خود با يك شعور جمعي شكل گرفته در وجودشان رأي مي‌دهند چه در حين انقلاب و چه بعد از آن و در مواقعي كه انتخابات حساس مي‌شود خود را دقيق نشان مي‌دهند، بايد توجه داشت اين شعور جمعي است كه باعث شده مردم بتوانند انتخابات دقيقي داشته باشند و نه بگويند بين دو چيزي كه دوست دارند و چيزي كه دوست ندارند و بله بگويند به اموري مثبت. كوشكي گفت: اولين وظيفه‌ي جنبش‌هاي دانشجويي بعد از اين، مطالبه‌ي شعارها و حرف‌هاي دولتمردان به طور جدي است. وي شعار دولت خاتمي را جامعه‌ي مدني خواند و گفت: اين شعار چون تعريف نشده بود و هر كسي با هر تعريف جديدي از آن وارد مي‌شد ديگر كسي حاضر نمي‌شود اين لغت را به زبان آورد و حالا شعار عدالت و عدالت‌محوري هم اگر همين بلا سرش بيايد و شهيد شود آن وقت ديگر هيچ شعار و حرفي براي گفتن و عمل باقي نمي‌ماند. اين استاد دانشگاه از ديگر وظايف جنبش دانشجويي را نظارت جدي بر عملكرد دولت دانست و عنوان كرد: بايد دائما از دولت كار خواست و بر كار و عملكردش نظارت و حسابرسي شود چون دولت كسي است كه قدرت دارد و كسي كه قدرت دارد تصميم مي‌گيرد و بي‌محابا اجرا مي‌كند و هيچ در پي عواقب آن نيست و بايد توجه داشت كه اين نظارت بر عملكرد دولت وظيفه‌اي است كه به هر حال بايد حسابرسي و پيگيري شود و استارت آن نيز بايد از جايي زده شود. وي سومين مرحله از اين وظايف را بعد هدايتي خواند و ادامه داد: امر به معروف و نهي از منكر شامل حاكمان نيز مي‌شود و شجاع‌ترين افراد كسي است كه همانطور كه بغل دستي خود را امر به معروف مي‌كند حاكم زمان خود را نيز نهي از منكر كند. كوشكي آخرين مرحله‌ي وظايف جنبش دانشجويي در قبال دولت را وارد عمل شدن اين جنبش از طريق مكانيزم‌هاي قانوني خواند و ادامه داد: قبل از اينكه يك وزير و نماينده‌ي مجلس استيضاح شود اول بايد توسط افكار عمومي دانشجويي و جنبش‌هاي دانشجويي استيضاح و مورد سئوال واقع شود. اگر از بين پنج ميليون دانشجو، تنها 50 هزار نفر به صورت جدي روي اين پروسه كار كنند آن وقت مي‌بينيم كه چه تحولي در دولت رخ مي‌دهد. وي در پايان گفت: اگر تمام اين مراحل طي شود اتفاقي كه مي‌افتد بعد از چهار سال اين است كه به جاي افسوس مي‌توانيم صحبت از كارهاي ايجابي كه انجام شده كنيم و بعد تصويب كنيم كه بعد از اين چه كارهايي انجام شود بهتر است، چه بايدهايي صورت گيرد، بايدهايي كه عامرانه نيست و از جنسي است كه نقش دانشجو را مي‌طلبد نه به صورت يك تعيين تكليف. انتهاي پيام
  • یکشنبه/ ۲۰ آذر ۱۳۸۴ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8409-08581
  • خبرنگار :