/جنبش دانشجويي از ديروز تا امروز/ توفيقي در گفت‌وگو با ايسنا: دانشجويان فعال سياسي به حاشيه رانده شده‌اند انتقاد جنبش دانشجويي براي نظام يك فرصت است

وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري تصريح كرد: «جنبش دانشجويي منتقد است و اين براي نظام يك فرصت تلقي مي‌شود، چراكه اگر اين نقد‌ها عالمانه و عاقلانه باشد، مي‌تواند به برنامه‌ريزان و مديران نظام كمك كند.»

دكتر جعفر توفيقي، استاد دانشگاه تربيت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار تاريخ سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تاكيد بر خصيصه ارزش‌گرايي جنبش دانشجويي، به متنوع شدن نقش جنبش دانشجويي اشاره كرد و اظهار داشت: «زماني تصور اين بود كه جنبش دانشجويي رسالت سياسي بر عهده دارد، ولي امروز جنبش دانشجويي به توسعه‌ علمي كمك مي ‌كند و فعاليت اجتماعي و فرهنگي دارد. سليقه همه دانشجويان، سياسي نيست و نياز‌هاي جامعه نيز فقط به مسائل سياسي محدود نمي‌شود؛ بنابراين دانشجويان بايد از توان و ظرفيت خود در ابعاد مختلف استفاده كنند. 16 آذر محدود به يك تشكل خاص نيست و همه گروه‌هاي دانشجويي به آن احترام مي‌گذارند.»

وزير سابق علوم در توضيح ضرورت گسترش حوزه‌ فعاليت جنبش دانشجويي گفت: «تجربه‌ سال‌هاي پس از انقلاب ثابت كرده است كه توسعه كشور بايد همه‌جانبه باشد. توسعه واقعي اين نيست كه نظام تمام توان خود را براي توسعه سياسي به كار گيرد. دانشجويي كه مي‌خواهد تاثيرگذار باشد و در توسعه ملي نقش‌آفريني كند بايد همه اين مسائل را مد نظر قرار دهد.»

وي ادامه داد: «اگر خواهان حضور حداكثري دانشجويان در تشكل‌ها هستيم - كه استراتژي نظام و وزارت علوم همواره اين بوده است - نبايد انتظار داشته باشيم سلايق يكسان باشند.»

وزير سابق علوم تصريح كرد: «جنبش دانشجويي منتقد است و اين براي نظام يك فرصت تلقي مي‌شود، چراكه اگر اين نقد‌ها عالمانه و عاقلانه باشد، مي‌تواند به برنامه‌ريزان و مديران نظام كمك كند. نظام ما جمهوري اسلامي است و بر يكسري ارزش‌هاي فرهنگي و اخلاقي بنا شده است. در دوران مسووليتم سعي مي‌كردم حداكثر فرصت را به دانشجويان بدهم و از آنها بخواهم در حد همين ظرفيت از نقش خود استفاده كنند. نقد سياسي، بيانيه، اعتراض، توصيه و هشدار دانشجو بايد به گونه‌اي باشد كه اصل نظام و آرمان‌هاي آن را خدشه‌دار نكند و دانشگاه به محل خشونت و برخورد تبديل نشود.»

توفيقي تصريح كرد: «همواره متعقد بودم كه دانشگاه‌ جاي فعاليت سياسي حرفه‌اي نيست. جامعه مكان چنين فعاليتي است و احزاب بايد اين امكان را ايجاد كنند. اگر برآيند كار به گونه‌اي باشد كه محيط علمي لطمه بخورد، فلسفه‌ وجود دانشگاه زير سوال رفته است.»

اين استاد دانشگاه تربيت مدرس در مورد وضعيت جنبش دانشجويي در حال حاضر گفت: «به نظر مي‌رسد دانشجويان فعال سياسي به حاشيه رانده شده‌اند. شايد يكي از دلايلش اين باشد كه در مقطعي بهاي سنگيني را براي فعاليت‌هاي سياسي پرداخت كردند و شايد با آرمان‌ها و ارزش‌هاي نظام در تعارض قرار گرفتند. از طرفي، اختلافات دروني و گرايشات مختلف آنها در برخي تشكل‌ها شكاف ايجاد كرد كه به ركود فعاليت جنبش دانشجويي كمك كرد. البته وزن فعاليت‌هاي سياسي در فضاي عمومي جامعه نيز كاهش پيدا كرده است. در اين ميان ساير تشكل‌ها نيز پررنگ شده‌اند و فرصت‌هاي ديگري پديد آوردند.»

وزير سابق علوم در تشريح وضعيت دانشجويان در دولت خاتمي اظهار داشت: «آقاي خاتمي چون در توسعه سياسي صاحب نظر بود، در اين زمينه ديد بازي داشت و تشكل‌هاي دانشجويي را يكي از اركان جامعه‌ مدني مي‌دانست. آقاي خاتمي معتقد بود نگاه وزارت علوم نسبت به تشكل‌هاي سياسي بايد توسعه‌گرا باشد، حمايت‌ و امنيت‌ برقرار باشد تا دانشجويان به فعاليت‌ سياسي تشويق شوند و با آرامش خاطر نقش انتقادي خود را ايفا كنند. آقاي خاتمي با شخصيت دانشجويان آشنا بود و پرخاشگري اين قشر را تا حدي طبيعي مي‌دانست و معتقد بود كه بايد با گفت‌وگو و طرح آرا و عقايد با آنها برخورد كرد بدون اينكه به اركان نظام لطمه بخورد.»

توفيقي در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با مثبت ارزيابي كردن انتقاد مسوولان از يكديگر، اضافه كرد: «تفاوتي نمي‌كند كه مسوولان جديد از قديمي‌ها انتقاد كنند يا عكس آن اتفاق بيفتد، مهم اين است كه نقد، ماهيت توسعه است و به هيچ عنوان نمي‌شود جامعه را خالي از نقد تصور كرد. هر نقدي بايد با بررسي كارشناسي صورت گيرد. قرار نيست مسوولان كارهاي يكديگر را تاييد و دنبال كنند.»

وي افزود: «اگر اين مقدمات در نقد رعايت شود تاثير مثبت خواهد داشت. اگر نتيجه نقد اين باشد كه رويه قبلي درست بوده، پس با حسن نيت آن را ادامه دهند و اگر گذشته را مثبت ارزيابي نكردند رويه را تغيير دهند. نگراني‌ها تنها زماني است كه اين نقد‌ها با شتاب صورت بگيرد و پيشنهاد جايگزين بهتر از پيشنهاد قبلي نباشد.»

وزير سابق علوم افزود: «رعايت احترام از سوي مديران يك ضرورت است. در هر حال اين افراد‌، سرمايه‌هاي اين كشورند و ساده به دست نيامده‌اند. نظام براي به دست آوردن هر يك از مديران خود‌ بهاي زيادي داده است، به همين دليل نقد‌ها بايد آميخته با احترام باشد. اين نقد‌ها مي‌تواند براي توسعه‌ كشور بسيار مفيد باشد.»

توفيقي در پايان در مورد فعاليت‌هاي بنياد باران توضيح داد: «كارها با جديت دنبال مي‌شود، اساسنامه تصويب شده و اركان شكل گرفته‌اند. رايزني‌ها و جلسات هم براي ارائه برنامه‌هاي كاري و عضوگيري ادامه دارد.»

***

متن كامل گفت‌وگوي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با دكتر جعفر توفيقي كه شامل توضيحات بيشتري در خصوص فرصت‌ها و چالش‌هاي پيش روي جنبش دانشجويي و تحليل شرايط فعلي است، در لينك زير قابل مشاهده است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۴ آذر ۱۳۸۴ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8409-07603
  • خبرنگار : 71129