نماينده بندرانزلي: اگر سفارتخانه‌ها در27 سال گذشته درست عمل مي‌كردند صنعت توريسم در ايران رونق مي‌يافت

عضو كميسيون برنامه و بودجه‌ي مجلس گفت: اگر سفارتخانه‌هاي خارج از كشور ما به همان اندازه كه براي كارهاي سياسي اهميت قائل مي‌شوند، به همان ميزان وارد عرصه‌ي اقتصاد و حل موانع و مشكلات تجار از يك جهت و جذب توريست و معرفي ايران شوند شاهد گسترش صنعت توريسم در كشور خواهيم بود.

هادي حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مورد نقش سفارتخانه‌هاي خارج از كشور در معرفي ايران و شناساندن آثار تاريخي و باستاني آن به دنيا گفت: يك انتقاد كلي به عملكرد همه سفارتخانه بعد از انقلاب وارد است و آن اين‌كه درگيري كلي فعاليت سفارتخانه‌هاي ما غالبا سياسي بوده تا اقتصادي و فرهنگي. در واقع هيچ جهت‌گيري در عرصه‌هاي اقتصادي و فرهنگي و جذب توريست از سوي سفارتخانه‌ها شاهد نبوده‌ايم.

وي با بيان اين‌كه سفرا و كاردارهاي ما در خارج از كشور كمتر مشكلات اقتصادي تجاري و صنعت‌گران ايراني را مورد توجه قرار مي‌دهند، گفت: اصولا اين‌كه يك سفير ما با يك تاجر ايراني در سفارتخانه‌ها بنشيند و مسايل و مشكلات آنها را بررسي كند را كمتر شاهد بوده‌ايم. به عبارتي سفراي ما بيشتر سياسي عمل كرده‌اند.

نماينده‌ي بندرانزلي ادامه داد: لذا اين‌كه اگر سفارتخانه‌هاي ما بخواهند در كار جذب توريست و شناساندن جاذبه‌هاي ايران فعال شوند، نه تنها اين جنبه‌ي پسنديده‌اي است بلكه مي‌تواند به اقتصاد ملي و افزايش توليد ناخالص ملي كشور كمك كند و معتقديم بهترين كساني كه مي‌توانند اين كار را انجام دهند همين سفرا هستند، ولي تا كنون كمتر از سوي سفارتخانه‌هاي خارج از كشور خود شاهد اين‌گونه مسايل بوده‌ايم.

وي با انتقاد از عملكرد سفراي ايران و عملكرد ضعيف آنها در 27 سال گذشته تصريح كرد: اگر آنها در طول اين مدت درست عمل مي‌كردند بيشتر شاهد رونق اين صنعت در كشور بوديم و اين‌گونه نبود كه تنها در 2 سال اخير بياييم مشكلات ويزاي خارجي‌ها را در فرودگاه‌ها حل كنيم.

حق‌شناس با بيان اين‌كه نقش سفارتخانه‌هاي خارج از كشور در توسعه‌ي فرهنگ ايراني اسلامي نيز بسيار تاثيرگذار است، خاطرنشان كرد: ديدگاه حاكم در وزارت امور خارجه تا كنون سياسي بوده و كمتر به ديدگاه‌هاي اقتصادي و فرهنگي پرداخته شده است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۴ آذر ۱۳۸۴ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8409-07079
  • خبرنگار : 71291