/جنبش دانشجويي از گذشته تا امروز/ محمدعلي نجفي در گفت‌وگو با ايسنا: *عدالت در حد شعار كاربرد ندارد *جنبش دانشجويي متاثر از شرايط جامعه دچار ابهام است

«خاتمي بخاطر آزادانديشي و نوع تفكراتش قائل به تحمل مخالف بود و اعتقاد داشت دانشجو بايد آزادانه ابراز عقيده كند، اما جريانات بيرون دولت مخالف اين نگرش بودند. اين دوگانگي‌ها ناشي از دو كانون مختلف بود و از يك پايگاه صادر نمي‌شد. البته بعضا تندروي‌هايي هم از جانب برخي از گروه‌هاي دانشجويي صورت گرفت كه سرخوردگي و بن‌بست‌هاي بعدي را به دنبال آورد.»

دكتر محمدعلي نجفي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب تصريح كرد: «بايد بعد از انقلاب اهداف جديدي براي جنبش دانشجويي تعريف مي‌شد تا از سردرگمي در اهداف نجات مي‌يافت و از ركود فعلي كه به بن بست در جنبش منجر شده آزاد مي‌شد، تصريح كرد: «به نظر من جنبش دانشجويي بايد شرايط كشور را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد و بررسي كند چه اتفاقاتي پيش روست و بر اساس آن تعريف، وظايف و مسووليت‌هايش را احصاء كند.»

وي در خصوص مهمترين وظايف جنبش دانشجويي در حال حاضر گفت: «كشور ما در حال گذار به سوي توسعه‌يافتگي است و اين عبور به هر حال انجام خواهد شد. مهمترين وظيفه جنبش دانشجويي و موثرترين نقشي كه اين جريان مي‌تواند ايفا كند، اين است كه حركت به سمت توسعه‌يافتگي را تسريع كند و بر اساس اين رسالت، تلاش‌ها وبرنامه‌هايش را پايه‌ريزي كند. البته اينكه توسعه‌يافتگي چه ابعاد و كاركردي در تحولات عمومي جامعه دارد قابل بحث است. البته بايد انگيزه و نيروي جديدي در فعاليت‌هاي دانشجويي ايجاد شود.»

نجفي در ادامه اظهار داشت: «جنبش دانشجويي در كشوري مثل ايران، "عدالت‌خواه" است اما واژه "عدالت" تا وقتي كه در حد شعار است ارزش كاربردي ندارد. اين شعار كلي كه از ابتداي تاريخ تفكر بشر مطرح بوده، همواره مورد تاييد هر عاقل و متفكري بوده و كسي از بي‌عدالتي دفاع نكرده است. همه به نوعي طرفدارعدالت بوده‌اند، بخصوص جريان دانشجويي كه به لحاظ فكري، اجتماعي و سياسي سالم‌تر و غير محافظه‌كارتر است.»

وي با طرح اين سوال كه عدالت در شرايط توسعه كشور چگونه تعريف مي‌شود؟ گفت: «براي اين كار بايد مفاهيم عدالت قضايي، عدالت اجتماعي و عدالت اقتصادي روشن ‌و كاربرد اين مفاهيم تبيين شود. بايد در نظر داشت جنبش دانشجويي هم متاثر از شرايط عمومي جامعه دچار اين ابهامات شده است. معتقدم تا كنون يك تفكر و الگوي روشن و مشخص براي حكومت‌داري عرضه نكرده‌ايم كه همه وجوه آن روشن و اجزايش به صورت دقيق مشخص باشد. لذا نه تنها جنبش دانشجويي، بلكه همه فعالان سياسي و فرهنگي در سردرگمي به سر مي‌برند.»

وزير اسبق آموزش عالي با بيان اينكه برطرف كردن ابهامات يكي از وظايف جنبش دانشجويي است، افزود: «حكومت وظيفه دارد آسايش و آرامش را براي آحاد جامعه فراهم نمايد. اين آسايش و آرامش هم جنبه جسمي و مادي دارد و هم جنبه روحي و معنوي. اين حيات طيبه مهيا نمي‌شود مگر آنكه در همه مسائل به توسعه‌يافتگي برسيم.»

اين استاد دانشگاه در ادامه گفت‌گو با ايسنا با بيان اينكه وضعيت فعلي جنبش دانشجويي مطلوب نيست، عدم وجود فعاليت جدي از سوي جنبش دانشجويي را يك نگراني جدي خواند و گفت: «نگراني ديگر اين است كه بخش عمده‌اي از جنبش دانشجويي به خاطر اعتقادش به نظام جمهوري اسلامي، بيش از آنچه بايد، به دولت و حكومت نزديك شده و تمايل به دولتي شدن دارد. دولت نيز سعي دارد اين جنبش را تحت تصرف خود در آورد. بخشي از گروه‌هاي دانشجويي در دانشگاه‌ها اغوا شده‌اند و فكر مي‌كنند به عنوان جنبش دانشجويي بايد از همه تصميمات دولت دفاع كنند.»

وي با بيان اينكه دلايل ركود جنبش دانشجويي را مي‌توان در سه عامل بررسي كرد، توضيح داد: «نبود اهداف معين در همه امور جامعه و تصميم‌گيريهاي كلان كشور، تلاش جرياناتي از بيرون جنبش دانشجويي براي تقويت تفرقه بين دانشجويان و برخورد دوگانه در 8 سال رياست جمهوري آقاي خاتمي با جنبش دانشجويي از عوامل ايجاد ركود در جنبش دانشجويي است.»

***

متن كامل گفت‌وگوي ايسنا با محمدعلي نجفي كه حاوي ناگفته‌هاي او در خصوص جريانهاي دانشجويي ابتداي انقلاب، انقلاب فرهنگي و تعطيلي دانشگاهها و شرايط فعاليت دانشجويان در دولتهاي ميرحسين موسوي، هاشمي رفسنجاني و خاتمي است در لينك زير قابل مشاهده است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۳ آذر ۱۳۸۴ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 8409-05156
  • خبرنگار :