گزارش كامل حاشيه مراسم توديع ومعارفه رييس دانشگاه تهران گفتگوهاي ايسنابا زاهدي، توفيقي، زنجاني، فرجي‌دانا،... اطلاعيه‌هاي انجمن اسلامي وجامعه اسلامي دانشجويان

مراسم توديع و معارفه‌ي رييس دانشگاه تهران ساعت 10 تا 12 روز يكشنبه در تالار كتابخانه‌ي مركزي دانشگاه با حضور دكتر زاهدي وزير علوم، حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قمي رييس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها، دكتر توفيقي وزير سابق علوم و تعدادي از اعضاي هيات علمي دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در حاشيه‌ي اين برنامه جمعي از دانشجويان دانشگاه تهران با تجمع در بيرون محل برگزاري مراسم توديع و معارفه‌ي رييس اين دانشگاه نسبت به آن چه عزل دكتر فرجي دانا مي‌خواندند و نيز چگونگي انتخاب رييس جديد دانشگاه اعتراض كردند.

تعداد معترضان ابتدا - حدود ساعت 10:10 - بالغ بر 50 نفر بود كه به تدريج افزايش يافت. آنها با شعارهاي پراكنده انتقاد خود را نسبت به عملكرد وزير علوم در زمينه‌ي چگونگي انتخاب رييس دانشگاه بيان كردند.

حسام‌الدين علامه با حضور در جمع معترضان، با ابراز انتقادات خود، بر لزوم مدني بودن شيوه‌ي ابراز اعتراضات و انتقادت تاكيد كرد.

وي گفت: دانشجو اعتراضش مدني است، به شيوه‌ي گروه‌هاي فشار رفتار نمي‌كند. ما تا حصول نتيجه مقاومت خود را ادامه مي‌دهيم ولي مقاومت مدني. عده‌اي مي‌خواهند در آستانه‌ي روز دانشجو با اين بهانه دانشگاه را با بحران مواجه كنند. تمام دانشجويان به انتصاب رييس دانشگاه اعتراض دارند، اين توهين به رييس منتخب دانشگاه است. وزير بايد پاسخگو باشد، هم‌اكنون وزير علوم و عميد زنجاني اعلام كرده‌اند كه حاضرند در جمع دانشجويان حاضر شوند. ما خواهان استعفاي فوري رييس انتصابي دانشگاه هستيم و تا تحقق آن مقاومت مي‌كنيم.

در اين هنگام دانشجويان شعار دادند «رييس انتصابي نمي‌خواهيم نمي‌خواهيم». همچنين شعارهايي عليه وزير علوم و دولت سر داده شد.

هم‌چنين پلاكاردهايي در دست دانشجويان بود كه روي بعضي از آنها نوشته شده بود: «... راه فرجي را بست و دانايي را خانه‌نشين كرد؛ دانشگاه خانه‌ي اوست»، «مي‌شود و مي‌توانيم همه‌ي روشنفكران، نخبگان و دانشگاهيان را از عرصه‌ي تصميم حذف كنيم»، «كابينه‌ي هفتاد ميليوني يك رييس دانشگاه علمي غير سياسي هم چند ماه بيشتر دوام نمي‌آورد».

- بيانيه‌ي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي نيز توسط يكي از دانشجويان در اين تجمع قرائت شد.

- معترضان در طول اعتراض خود كه تا حدود ساعت 13 ادامه داشت سرود يار دبستاني را خوانده و شعارهايي از جمله " استقلال دانشگاه خواست دانشجويان است "، " اين انتصاب تحقير دانشگاه است" ، " دانشجو مي‌ميرد ذلت نمي‌پذيرد"، "وزير پاسخگو باشد" را سر دادند.

- تجمع كنندگان خواستار حضور وزير علوم در بين خود شدند وشعار دادند كه « ما منتظر زاهدي هستيم، هيچ جا نمي‌ريم همين‌جا هستيم».

- دكتر زاهدي در هنگام خروج از محل برگزاري مراسم به خبرنگار ايسنا گفت: من افتخار مي‌كنم كه جو مملكت ما و آزادي آنقدر بالاست كه دانشجو به راحتي اظهار نظر مي‌كند و اين مايه‌ي افتخار است.

وي پس از پايان مراسم از در ديگري محل برگزاري برنامه را ترك كرد.

- به گزارش ايسنا، آيت‌الله عميد زنجاني نيز قبل از خروج از محل برگزاري مراسم به خبرنگاران گفت: براي دانشجويان احترام قائل هستم، ولي يك نكته را متذكر مي‌شوم كه به حاكميت دولت احترام بگذارند. چون دانشگاه بخشي از وزارت علوم است و وزارت علوم بخشي از دولت است، دولت هم بخشي از قوه‌ي مجريه و قوه‌ي مجريه از مردم راي آورده، وزرا از مجلس كسب راي اعتماد كردند و وزير علوم اين حق را دارد كه مديران و مسوولان آموزشي و پژوهشي را انتخاب كند.

وي در پاسخ به پرسشي درباره‌ي احتمال برگزاري نشستي با دانشجويان معترض و زمان آن، گفت: مسلما خواهم داشت، هر وقت [دانشجويان] خواستند.

- پس از پايان مراسم توديع و معارفه، در زمان خروج شركت كنندگان، تجمع كنندگان با سر دادن شعار «استاد، حمايت، حمايت» از آنها استقبال مي‌كردند.

آنها همچنين از دكتر توفيقي وزير سابق علوم و دكتر فرجي دانا استقبال و آنها را تشويق كردند.

- به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران دكتر فرجي دانا در پاسخ به ابراز احساسات دانشجويان، با تقدير از آنها، معترضان را به آرامش فراخواند و گفت: دانشگاه تهران خانه‌ي من است و من هميشه به عنوان استاد و معلم در دانشگاه تهران انجام وظيفه خواهم كرد. دانشجويان بايد آرامش خود را حفظ كنند زيرا پست و مسووليت همواره در حال تغيير و تحول است.

- تجمع كنندگان در زمان خروج آيت الله عميد زنجاني، رييس جديد دانشگاه تهران تا ساختمان رياست دانشگاه، وي را با شعارهاي اعتراضي خود همراهي كردند.

- در بخشي از مسير عمامه‌ي آيت‌الله عميد زنجاني افتاد كه اين اتفاق با اعتراض تعدادي از دانشجويان مواجه شد.

دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران نيز در جمع دانشجويان اين اتفاق را عملي براي بدنام كردن دانشجويان ارزيابي كرد و آن را به فردي غير از دانشجويان معترض نسبت داد.

اين در حالي است كه ناظران عمدتا اين مساله را غير عمد و ناشي از ازدحام جمعيت دانشجويان، محافظان و نگهبانان دانسته‌اند.

- پس از خروج رييس دانشگاه، با بسته شدن درب غربي دانشگاه، معترضان كه به تدريج تعداد آنان به بيش از500 نفر مي‌رسيد، به سمت در اصلي دانشگاه حركت كردند. تجمع كنندگان دقايقي در پشت سردر دانشگاه حضور يافتند و سپس متفرق شدند.

____ در حاشيه‌ي حاشيه ____

دكتر « جعفر توفيقي »، وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري، به خبرنگار ايسنا گفت: آقاي دكتر فرجي دانا از مديران بسيار موفق، خلاق و نوآور بودند. تحولات بسيار چشم‌گيري هم در دانشگاه تهران ايجاد كردند. در زمان وزارت سابق رضايت كاملي از عملكرد ايشان در همه‌ي زمينه‌ها فراهم بود و به نظر من ايشان يكي از مديران بسيار شايسته و موفق در عرصه‌ي آموزش عالي كشور بودند.

توفيقي افزود: در زمان ما شيوه‌ي انتخابي بودن روساي دانشگاه دنبال مي‌شد و در حال گسترش بود. من شيوه‌ي انتخابي شدن روساي دانشگاه را بسيار مفيد و مثبت ارزيابي مي‌كنم و در زمان مسووليت هم براي دستيابي به آن تلاش كرديم و نتايج بسيار مثبتي هم به وجود آمد. ما اميدوار بوديم كه شيوه‌ي انتخابي بودن روساي دانشگاه در دوره‌ي جديد هم دنبال شود. ولي ظاهرا سياست جديد وزارت علوم اين نيست كه شيوه‌ي قبلي را دنبال كنند و در واقع آن رويه را فعلا كنار گذاشته‌اند و به شيوه‌ي ماقبل كه انتخاب روسا توسط وزير بود و بعد با تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي منصوب مي‌شد، عمل مي‌شود.

توفيقي اظهار داشت: اين اقدام در شرايطي كه شعار همه‌ي ما مشاركت است بزرگ‌ترين عيبش اين است كه اعضاي هيات علمي را از مشاركت در فعاليت‌هاي دانشگاه محروم مي‌كند و طبيعتا رييس دانشگاه كه بايد از پشتوانه‌ي بزرگ هيات علمي استفاده كند اين فرصت را از دست مي‌دهد. براي روش قبلي محاسن زيادي مي‌شود تصور كرد ولي طبيعتا دوستان بايد خودشان را با شرايط جديد تطبيق دهند. دانشجو و اعضاي هيات علمي شايد احساس مي‌كنند كه مشاركتي ندارند و اين عدم مشاركت ممكن است رفتارهاي اعتراض گونه‌اي را در آنها دامن بزند كه اين به صلاح فعاليت‌هاي علمي دانشگاه نيست. اگر همه‌ي ما به دنبال تحقق شعار مشاركت مردم و مشاركت هيات علمي و دانشجو هستيم بهتر است روش‌هاي انتخابي را بيشتر ترويج كنيم.

توفيقي درباره‌ي رييس جديد دانشگاه تهران گفت: در مورد فرد، نظر خاصي ندارم.

- دكتر « رضا فرجي دانا »، رييس سابق دانشگاه تهران در حاشيه‌ي تجمع در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: انتخاب مديران دانشگاه بدون اعمال نظر و مشاركت اعضاي دانشگاه اين احساس را در دانشگاهيان ايجاد مي‌كند كه آنها هيچ نقش و مشاركتي در فضاي دانشگاه ندارند.

وي افزود: ما تلاش كرديم روساي دانشكده‌ها در زمان فعاليت ما به شيوه‌ي انتخابي تعيين شوند. تمام روساي دانشكده‌ها در دوران فعاليت ما با انتخاب اعضاي هيات علمي به اين سمت منصوب شدند.

فرجي دانا تاكيد كرد: قطعا عدم توجه به راي و نظر دانشگاهيان در انتخاب مديران دانشگاه زمينه‌ي احساس عدم مشاركت و حضور آنها در دانشگاه را ايجاد خواهد كرد.

- « داود دشتباني » دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: ما نسبت به اينكه اين انتصاب در غياب حاج آقا ابوترابي در دانشگاه صورت گرفته معترض هستيم و معتقديم كه بايد در فضاي آرام با اطلاع دانشگاهيان و دلسوزان دانشگاه و هيات علمي دانشكده‌ها اين موضوع صورت مي‌گرفت. ما از حاج آقا زنجاني استدعا مي‌كنيم كه با استعفاي خود جلوي سوء استفاده‌ي عده‌اي با اغراض سياسي را كه مي‌خواهند دانشگاه و فضاي علمي و آكادميك آن را تحت فشار قرار دهند، بگيرند و هوشمندانه اين توطئه را خنثي كنند.

- به گزارش ايسنا، در بخش‌هايي از اطلاعيه‌ي انجمن اسلامي دانشجويان آمده است: «امروزه در سيستم آموزش عالي دانشگاه‌هاي پيشرفته و مهم جهان لزوم مشاركت و تاثيرگذاري سه ركن ساختار دانشگاه يعني اعضاي هيات علمي، دانشجويان و كاركنان براي تامين بهترين بازدهي امري علمي و راهبردي است. لذا جهت پويايي دانشگاه و همراهي و همدلي اركان براي رسيدن به اهداف مورد نظر انتخاب رياست دانشگاه و دانشكده ‌و گروه توسط اعضاي ‌هيات علمي با مشورت نهاد‌هاي مدني و مرتبط با دانشجويان و كاركنان صورت مي‌گيرد. حال آيا اين پرسش خصوصا با توجه به شعار محوري رييس‌جمهور محترم مبني بر عدالت گستري مطرح نمي‌باشد كه چگونه در كشوري كه حتي دورترين روستاهايش شوراي روستا توسط اهالي انتخاب مي‌شوند اهالي دانشگاه از حق انتخاب رييس و هيات رييسه دانشگاه محروم مي‌شوند؟

عملكرد اولين رييس دانشگاه منتخب هيات علمي يعني آقاي سيد رضا فرجي دانا در مجموع بسيار مثبت بوده و در عين پويايي ثبات خاصي را نيز به همراه داشته است. دكتر فرجي دانا به توسعه و ارتقاي اولين رسالت دانشگاه‌ها، يعني گسترش علم و تحقيق و پژوهش عنايت ويژه‌اي مبذول داشته‌اند. ايشان در باب فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي فوق برنامه دانشگاهيان فضاي پر نشاط و متعادلي ايجاد كرده‌اند و در حل مشكلات صنفي و رفاهي دانشجويان تحول مثبت ايجاد نموده‌اند؛ به طوري كه ايشان از مقبوليت و محبوبيت بالايي در بين سه ركن ياد شده دانشگاه برخوردار هستند و نهاد رهبري و جهاد دانشگاهي و بسيج دانشجويي و انجمن اسلامي و اكثريت هيات علمي و كاركنان و دانشگاهيان نمره خوبي براي مديريت وي قائل مي‌باشند. وي مشهور به استادي متدين، شخصيتي علمي و مديريتي غيرسياسي و مستقل مي‌باشد؛ حال آيا اين پرسش خصوصا با توجه به شعار محوري رييس‌جمهوري محترم مبني بر مهرورزي به بندگان خدا مطرح نمي‌باشد كه چرا اين منتخب دانشگاه بر كنار مي‌شود؟ آن هم با اطلاع رساني غير محترمانه و با مراسم توديع خارج از شان و ناگهاني و با تعجيلي حيرت‌آور و پرسش برانگيز؟ آيا تمايلي به خدمت صادقانه و پرنشاط در آينده براي ايشان و همكارانشان براي مديريت علمي كشور باقي خواهد ماند؟

هر چند صحبت در مورد رياست جديد دانشگاه را با توجه به فضاي جديد كشور به مثابه پا گذاردن در ميدان مين مي‌دانيم اما چون جوانيم، دانشجوييم، آرمان خواهيم، مسلمانيم، دلسوزيم و نقاديم از باب امر به معروف خيرخواهانه مواردي را عرض مي‌كنيم:‌

براي شخصيت فردي اين عالم وارسته و سوابق ممتاز حوزوي و علمي ايشان احترام قائل هستيم و همواره براي ايشان موفقيت و هدايت آرزومنديم.

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي با انتقاد از انتصاب رييس جديد پرسيده كه«آيا در بين اين همه استاد دكتر و مهندس كه بسياري نيز متعهد و مومن و برخي نيز نزديكي فكري به مواضع دولت جديد دارند دانشگاهي شايسته و مقبول پيدا نمي‌شد؟!» و آورده است: در نزد تفكر سكولار‌ها و برخي روشنفكر‌مابان حضور دين و روحانيت در هر گونه امور دنيوي، سياسي، حكومتي و اجرايي مذموم است؛ اما خطرناك‌تر و مضرتر آن است كه در هر امر غير ضروري و غير لازمي آن هم خصوصا در امور اجرايي و مديريتي از دين و نهاد روحانيت هزينه شود. دلسوزانه عرض مي‌كنيم كه چه لزومي به هزينه كردن از نهاد روحانيت در ميدان عظيم مديريت دانشگاه تهران كه هزاران نقص و ضعف و كساني و خطا و اشتباه در اجرا متصور است مي‌باشد. آيا اشتباهات احتمالي در اين آزمون غير ضروري به حساب دين نوشته نمي‌شود و آيا در اين صورت كار متوليان امور فرهنگي و مذهبي در ارائه دين رحماني به مخاطبان دانشگاهي دشوارتر از پيش نمي‌گردد؟

تا آنجا كه ما مي‌دانيم در انتصاب حضرت استاد، نظرخواهي حتي از نهاد رهبري در دانشگاه‌ها و نهاد رهبري دانشگاه تهران صورت نگرفته است و جناب حاج آقاي ابوترابي (منتخب مستقيم مقام رهبري در دانشگاه‌ تهران) متمايل به ادامه فعاليت رياست منتخب دانشگاهيان يعني دكتر فرجي دانا بوده‌اند. انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران نيز صريحاً اين انتصاب را قابل پذيرش نمي‌داند. پس چرا خواسته چند استاد معدود دانشكده حقوق بايد اين چنين وزير محترم را تسليم بي عدالتي، نامهرورزي و غير شايسته سالاري نمايد؟

تا آنجا كه مي‌دانيم اين عالم روحاني در چند هفته اخير تحت فشار رايزني‌ها براي پذيرش اين مسوولت بوده‌اند و بعد از استنكافي طولاني حاضر به پذيرش شده‌اند؛ لذا خيرخواهانه از ايشان مي‌خواهيم اگر استدلالات ما را واجد حداقل‌هاي منطقي و دلسوزانه يافتيد شجاعانه با اعلام استعفا و انصراف، جايگاه و شخصيت علمي خود را فداي برنامه‌هاي ديگران ننمايند و از وزير محترم نيز خواستاريم در اين صورت در معرفي فرد جديد خواست دانشگاهيان نيز در كنار شرط هماهنگي با دولت جديد مورد بررسي قرار گيرد.»

- به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جامعه‌ي اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران نيز عصر ديروز درباره‌ي اتفاقات حاشيه‌ي مراسم توديع و معارفه‌ي روساي سابق و جديد اين دانشگاه بيانيه‌اي صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: انتخاب سرپرست دانشگاه جزء مواردي است كه اظهار نظر درباره‌ي آن جزو حقوق دانشجويان است و دانشجويان مي‌توانند مطالبات خود را از راه‌هاي قانوني و عقلاني پي‌گيري كنند. اما اعتراض منطقي و قانوني كجا، و توهين به استاد دانشگاه و هو كردن وي به وسيله‌ي مدعيان دموكراسي و حقوق بشر و حتي هل دادن وي كجا؟ اعتراض دانشجويي كجا و كندن پلاكارد خير مقدم به يك استاد دانشگاه كجا؟ به نظر مي‌رسد جرياني قصد سوءاستفاده از حقوق و احساسات دانشجويان را به نفع مقاصد خويش دارد، ‌كه البته اين بار نيز چون دفعات گذشته با هوشياري دانشجويان ناكام خواهند ماند.

اين بيانيه مي‌افزايد: انتخاب سرپرست دانشگاه طبق مصوبه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به وزير علوم، تحقيقات و فناوري واگذار شده است. در دوره‌هاي گذشته طرح تغيير ساختار وزارت علوم داده شد كه يكي از روش‌هاي انتخاب سرپرست با راي اعضاي هيات علمي بود. طبق اين پيشنهاد در بعضي دانشگاه‌ها با برگزاري انتخابات، سرپرستان دانشگاه‌ها تعيين شدند، از آنجا كه اين طرح به تصويب نهايي نرسيد، اين امر به صورت تفويض اختيار وزير علوم به هيات‌هاي علمي اجرا شد، با توجه به مسائل مطرح شده، انتخاب رييس دانشگاه جزو اختيارات وزير علوم است و در مورد دانشگاه تهران نيز مانند دانشگاه علم و صنعت، علامه طباطبايي و ... اين رويه صورت پذيرفته است، و اين عمل مطابق قانون انجام گرفته است (قابل توجه مدعيان قانون‌گرايي).

نويسندگان بيانيه تاكيد كرده‌اند: سرپرست انتخاب شده دكتر عباسعلي عميد زنجاني، جزو اساتيد با سابقه‌ي دانشكده‌ي حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران است كه در سال 73 با تاكيد هيات مميزه‌ي دانشگاه تهران، به استاد تمامي نائل و سپس به رياست دانشكده‌ي حقوق دانشگاه تهران برگزيده شده‌اند و ايشان داراي 32 كتاب منتشر شده و 8 كتاب در دست چاپ هستند، از آن جمله 10 جلد فقه سياسي، حقوق اساسي تطبيقي،‌ بنيادهاي مليت و ... مي‌توان نام برد. ايشان در حدود 50 مقاله‌ي علمي در رشته‌ي خود نگاشته‌اند كه در نشريات معتبري مانند مجله‌ي «يونسكو ملي» به چاپ رسيده است، همچنين مقالات فراواني مانند:‌ «بررسي مسائل اخلاقي فرهنگي و فقهي طرح ژنوم انساني، ‌تعامل اخلاق و حقوق با تاكيد بر حوزه‌ي سياست، صلح پايدار از طريق نفي تجاوز و ... » داشته‌اند، ايشان در سمينارهاي مختلف در ايران و كشورهاي نظير كانادا، آمريكا، ‌كلمبيا،‌ ونزوئلا و استراليا سخنراني كرده و به ارائه‌ي مقاله پرداخته‌اند. موارد فوق نشان مي‌دهد كه ايشان هم در زمينه‌ي علمي و هم مديريت دانشگاهي داراي سوابق روشن و چشم‌گيري هستند.

در بند انتهايي اين بيانيه آمده است: جامعه‌ي اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران از انتخاب اساتيد متدين با سوابق علمي، مديريتي و انقلابي روشن به عنوان رييس دانشگاه تهران حمايت كرده و آماده‌ي همكاري با سرپرست دانشگاه است. اين تشكل همچنين حق اظهار نظر در اين زمينه را براي دانشجويان به رسميت مي‌شناسد، اما غوغاسالاري و توهين به اساتيد و هوكردن آن و كندن پلاكارد خير مقدم و هل دادن استاد را خلاف شان دانشجو و دانشگاه و غير دموكراتيك مي‌داند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۷ آذر ۱۳۸۴ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8409-03238
  • خبرنگار :