حجتالاسلام علي مصباحيزدي: ديــن در حال ظـهـور دوباره است
حجت الاسلام «علي مصباح يزدي» گفت: تعداد كساني كه متدين بودند طبق آمار رشد قابل توجهي داشتند، در نتيجه دين در حال ظهور دوباره است به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، وي كه در ششمين دورهي كارگاههاي آموزشي اتحاديهي اول تشكلهاي دانشجويي دانشگاه آزاد سخنراني ميكرد، ضمن تسليت به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: به حق، مذهب شيعه به نام ايشان مزين است و عمدهي احاديثي كه امروز وجود دارد به بركت وجود ايشان به ما رسيده است. به دليل شرايط خاصي كه در زمان آن حضرت اتفاق افتاده بود از يك طرف حكومت بني اميه رو به انقراض گذاشته بود و از طرف ديگر بني عباس در قدرت ظاهر شده بود، درگيري اين دو با هم، آزادي نسبي را براي امام جعفر صادق(ع) ايجاد كرد تا بتواند به نشر معارف اسلامي بپردازد. درگيريها و چالشهاي زمان امام صادق(ع) را از يك سو مبارزه با بي ديني و ملحدان و از سوي ديگر مبارزه با كساني كه خدا و پيامبر و قرآن و دين اسلام را قبول نداشتند دانست. مصباح يزدي گفت: امروز نه تنها بايد اين ميراث را حفظ كنيم بلكه بايد در شكوفايي آن بكوشيم، آنان اصول كلي، ريشهها و مباني را به ما دادند و اين ما هستيم كه بايد از آن بهرهبرداري كنيم. وي استفاده از ميراث ائمه را در مسايل علمي و عملي دوران جديد از وظايف امروز دانست و گفت: امروز مسايلي كه ما با آنها روبرو هستيم محتوا و شكلي متفاوت دارد با آنچه كه در زمان آن حضرت بود. ما بايد از اصول و مباني در حل مسايل امروز استفاده كنيم. تفاوت به معناي آن نيست كه آن ميراث و گنجينهي عظيم علمي به درد مسايل امروز نميخورد بلكه نحوهي استفاده از آنها بايد توسط كساني كه در اين زمينه كار ميكنند تبيين شود و به جامعهي امروز معرفي شود. مصباح يزدي افزود: يكي از مهمترين مسايلي كه امروز ما با آن روبرو هستيم اين است كه در دنياي امروز با وجود پيشرفتهاي علمي و فنآوري كه زندگي انسان و روشهاي زندگي او را كاملاً دگرگون كرده است بايد در نظر بگيريم كه در شرايط تاريخي امروز از مسايلي كه در آن زمان اتفاق افتاده استفاده كنيم و بدانيم چه نسبتي با وضعيت امروز ما دارد. آيا قابليت اينكه ما بتوانيم امروز از آن استفاده كنيم در آن وجود دارد يا نه؟ وي گفت: عدهاي ميگويند استفاده از اين امور براي امروز منتفي است. بسياري از جامعه شناسان و مردم شناسان و حتي دين شناسان غربي معتقدند كه جواب اين سوال منفي است و ترديدي در آن نيست. در اروپا از بعد از رنسانس اين مساله مطرح شده و در بسياري از جوامع روشنفكري و نخبگان غربي يك مسالهي تمام شده و جا افتاده است. مصباح يزدي افزود:آنان مبناي مدرنيته را سكولاريسم ميدانند. سكولاريسم يعني اينكه دين در زندگي اجتماعي ما جايي ندارد و حرفي براي گفتن در اين زمينه ندارد. اصل پيدايش تفكر مدرنيسم از اينجا آغاز شد كه انسان نيرويي دارد كه ميتواند به آن اتكا كند و زندگي فردي و اجتماعياش را سامان دهد و آن نيروي عقل است. در عصر روشنگري آنان به اين نتيجه رسيدند كه انسان به بلوغ فكري رسيده است و احتياج ندارد كه به ديگري تكيه كند ولو آن كس خدا باشد؛ اين طرز تفكري بود كه سكولاريسم ناميده ميشد، در مبناي سكولاريسم موقعيت و وضعيت افراد، نهادهاي اجتماعي هر چيزي كه قبلا رنگ روحاني و ديني داشت، دنيوي شد. وي در ادامه گفت: دانشمندان علوم انساني بر اين مبنا پيش بيني كرده بودند كه دين كاملا از صحنهي جامعه محو ميشود و حداكثر در گوشهي خانهها يا كليساها به عنوان يك امر شخصي و مربوط به ساحت خصوصي زندگي افراد ادامهي حيات خواهد داد. مصباح يزدي گفت: حدود 15 سال پيش فوكوياما نظريهي پايان تاريخ را كه مدعي است ليبرال دموكراسي پايان تاريخ است مطرح كرد و گفت آمريكا كه به آن دست يافته است بايد آن را به ديگران هم تحميل كند، ولو آنكه ديگران خودشان نخواسته باشند. تقريبا پنج سال پيش ايشان مصاحبهاي با شبكهي نيوزويك كرده بودند و در آنجا اعتراف كردند كه امروز بايد بگويم كه اين ناشي از خود بزرگ بيني و تنگ نظري ما آمريكاييهاست كه فكر ميكنيم چيزهايي را كه به آن رسيديم همه بايد بپذيرند و در مقابلش سر تعظيم فرود بياورند. وي افزود: تاكنون كساني كه مدعي اضمحلال دين بودهاند دلايل زيادي را براي اين مساله آوردهاند اما امروز شاهد توجه دوباره به علوم ديني هستيم در حالي كه متخصصين علوم سياسي و جامعه شناسان ميگويند ما ميبينيم در جامع دين دوباره احيا ميشود تعداد كساني كه متدين بودند طبق آمار رشد قابل توجهي داشتند، در نتيجه دين در حال ظهور دوباره است ولي اين مطلب را توضيح نميدهند كه چرا چنين است، فقط وجود آن را توصيف ميكنند. انتهاي پيام