*همايش كانو‌نهاي تفكر و دولت نهم* /كامل/ _ حمايت داوودي از كانون‌هاي تفكر _ تاكيد توكلي به نظارت بر حاكميت _ هشدار رضايي درباره‌ي فرار مغزها

"همايش كانو‌ن‌هاي تفكر و دولت نهم" صبح امروز با سخنراني معاون اول رييس جمهور، رييس مركز پژوش‌هاي مجلس و دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد.

پرويزداوودي:

وظيفه خود مي‌دانيم كه از كانون‌هاي تفكرحمايت كنيم

معاون اول رييس‌جمهور با ابراز اميدواري نسبت به اين‌كه دولت بتواند از بركات و ثمرات كانون‌هاي تفكر استفاده كند، تقارن برگزاري همايش كانون‌هاي تفكر با هفته بسيج را مبارك دانست و با بيان اين كه هر دو آن‌ها از يك مقوله هستند، خاطرنشان كرد كه تفكر حاكم بر بسيج با تفكر اين كانون‌ها يكي است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر پرويز داوودي طي سخناني در "همايش كانو‌ن‌هاي تفكر و دولت نهم" كه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، با بيان اين كه از "كانون تفكر" و فعاليت هاي آن مفاهيم گوناگوني را مي‌توان استنباط كرد، ادامه داد: كانون تفكر مركزي براي ايجاد پل ميان علم و جامعه، پلي بين علم و حكومت و يا مركزي است كه مسايل كلان و روز جامعه را مشاهده كرده و با توجه به آراي صاحبنظران آن‌ها را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و سياست‌هاي بومي را براي مسايل مبتلابه جامعه طراحي مي‌كند.

وي در اين ارتباط چند نكته را قابل توجه دانست و افزود: اگر اين مراكز مجهز به موتور توليد علم نباشند، تبديل به مركزي براي نشخوار انديشه‌هاي وارداتي مي‌شوند.

وي ادامه داد: وقتي مي‌گوييم كانون تفكر، در ادامه اين سوال مطرح مي‌شود كه منظور كدام فكرو تفكر است؟ آيا فكري است كه ما براي توضيح، تبيين، شناخت و سياست‌گذاري و كنترل پديده‌هاي مبتلابه جامعه طراحي شده و فكري است بسته بندي شده كه چندان با وقعيت‌هاي روز جامعه ما همخواني ندارد؟ در اين صورت ما فقط افكار را نشخوار مي‌كنيم.

معاون اول رييس‌جمهور ابراز اميدواري كرد كه كانون‌هاي تفكر مركزي براي توضيح، شناخت و سياست‌گذاري پديده‌هاي مبتلابه جامعه باشند.

وي افزود: بعد از مرحله توليد فكر، ‌بايد با به كار گيري انعطاف‌هاي لازم و تعميم و گسترش امكانات وارد صحنه‌ي عمل شد.

وي هم‌چنين با اشاره به سابقه‌ي شكل‌گيري كانون‌هاي تفكر ابراز اميدواري كرد كه اين كانون‌ها هر روز بيشتر رشد و گسترش يابند و در مرحله‌ي عمل نياز‌هاي كشور را برطرف كنند.

داوودي افزود: البته در شكل‌گيري كانون‌هاي توليد علم نقطه ضعفي وجود دارد و آن اين است كه كانون‌هاي توليد علم منحصر به علوم طبيعي و علوم دقيقه شده‌اند و در علوم انساني از جمله اقتصاد و مديريت ما شاهد اين كانون‌ها نيستيم و من فكر مي‌كنم كه بايد در اين ارتباط چاره‌انديشي كرد. نظرات موجود در اين دو رشته مانند اقتصاد و مديريت بر خلاف رشته‌هاي فيزيك و نجوم در ايران بومي نيستند. مثلا در علم اقتصاد ما فقط فردي مثل ابن خلدون را داشته ايم و در دوره‌ي معاصر نيز شهيد صدر و اگر اين دو مورد را كنار بگذاريم متوجه مي‌شويم كه اين رشته بر خلاف رشته‌هاي فيزيك و شيمي چندان بومي نيستند ونظريه‌هاي مرتبط با آن‌ها وارداتي هستند.

وي با تاكيد بر اين كه در حوزه‌هاي اقتصاد و مديريت به ايجاد كانون‌هاي تفكر نيازمنديم، ادامه داد: شايد ادعا شود كه در اين دو رشته مي‌توان با تلفيق آرا و نظرات مختلف با واقعيت‌ها و تنگناهاي كشور مشكلات‌مان را حل كنيم. ولي تجربه نشان داده كه از اين تلفيق محلول به دست نمي‌آيد بلكه مخلوط به دست مي‌آيد و ما شاهد تجربيات تلخ در اين زمينه و با استفاده از اين امور در عرصه‌هاي مديريتي و اقتصاد هستيم.

داوودي گفت: شايد كارشناسان به تصميم‌گيران اين اشكال را وارد كنند كه تصميماتي كه در عرصه اجرا گرفته مي‌شودچندان علمي نيست ولي اين كمي بي انصافي نيست. مشكل ما اينجاست كه كه نظراتي كه فرضا كارشناسان ارائه مي‌دهند با واقعيت‌هاي جامعه ما و مسايل مبتلا به آن سازگاري ندارد. با توجه به اين مشكل بايد راه و چاره‌اي ارائه داد. من فكر مي‌كنم يكي از راه‌كارهاي ما تقويت كانون‌هاي فكري با ويژگي اتكا به واقعيت‌هاي بومي و داخلي است.

معاون اول رييس‌جمهور اظهار داشت: كانون‌هاي تفكر نياز به الگو و سازماندهي دارند و اين الگوسازي بايد با توجه به ارزش‌هاي جامعه انجام شود. در علوم اسلامي و منابع فقهي مواضع روشن و شفافي در اين زمينه وجود دارد كه آن‌ها مي‌توانند هدايت‌گر ما در اين عرصه باشند. قطعا بعد از توليد فكر و ارائه تفكر و در مرحله‌ي بعد ما نيازمند انتقال تفكرات انجام شده هستيم. يعني بايد دغدغه انتقال داشته باشيم تا اين تفكرات عملياتي شوند. بعد از اينكه ما وارد عرصه عمل شديم بايد مرحله ارزيابي را مورد توجه قرار دهيم تا بتوانيم ضعف‌ها و نقاط قوت را مشاهده كنيم.

وي گفت: افرادي كه در كانون‌هاي تفكر حضور دارند بايد افرادي باهوش و داراي پشتوانه علمي دقيق باشند و همچنين در كنار اين ويژگي‌ها خلاقيت، پشتكار، دلسوزي، شجاعت، خودباوري و آشنا با دردها و مشكلات و در ارتباط با جامعه داراي دغدغه باشند. گاهي شاهديم افراد نخبه در اين مملكت چندان داراي دغدغه نبوده‌اند و به مراكز علمي كه بعضا به دشمنان نظام متعلق بوده‌ جلب شده‌اند. اين در حالي است كه آن‌ها بايد در كنار خصوصياتي مانند زيركي و باهوشي، دلسوز نيز باشند.

وي با بيان اينكه " دولت تازه دو ماه است كه فعاليت خود را آغاز كرده است" اظهار اميدواري كرد كه "خداوند توفيق دهد كه در يك سير زماني معقول بتوانيم خواسته‌هاي مردم را محقق كنيم."

وي خاطرنشان كرد: رويكرد دولت به محرومين است. مشكلات و دردهاي جامعه را مي‌شناسد ولي مشكلات محرومين را در اولويت قرار داده است و اگر دولت عاقل باشد، كه انشاء الله اينطور است از اين كانون‌هاي تفكر حمايت مي‌كند. انشاء الله اين كانون‌ها در آينده‌اي نزديك در مورد مسايلي كه ما داراي مشكل هستيم راه‌حل ارائه دهند.

وي در ادامه با اشاره به تقسيم بندي خراسان گفت: مثلا در خراسان جنوبي فقر نسبي بالاتر رفته و در توزيع ثروت مقدار كمي از منابع به اين استان اختصاص يافته است و به طور كلي مي‌توان گفت فقر نسبي در كشور افزايش پيدا كرده اگرچه فقر مطلق كاهش پيدا كرده است.

معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه دولت نهم با توجه به تواني كه در اختيار دارد از اين كانون‌ها حمايت مي‌كند، گفت: ما وظيفه خود مي‌دانيم كه از نظر قانوني ، تشكيلاتي ، معنوي و مادي از كانون‌ها حمايت و دفاع كنيم.

داوودي در ادامه با تاكيد دوباره بر اين‌كه اين همايش با هفته بسيج تقارن پيدا كرده است، خطاب به "كانون‌هاي تفكر" گفت: كار شما و بسيجيان همانند هم است؛ شما همگي دلسوز جامعه هستيد و تفكرهاي مفيد از بين افرادي غيرآلوده استخراج مي‌شود.

معاون اول رييس‌جمهور گفت: نيرو‌هاي فعال در كانون‌هاي تفكر با چشمي نگران تحولات جامعه را دنبال مي‌كنند و آماده فداكاري براي جامعه هستند. آن‌ها هدفشان صيانت از كشور است. همانطور كه يك تفكر بسيجي اين كار را مي‌كند، دولت نهم نيز به عنوان يك دولت بسيجي وظيفه خود مي‌داند از اين كانون‌هاي كه محل توليد علم و فكر است حمايت كند و آن‌ها را تعميق دهد.

وي هم‌چنين از نمايشگاهي كه در حاشيه اين همايش در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شده بود بازديد كرد.

معاون اول رييس‌جمهور در حالي كه خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي از وي خواستند تا به سوالات آن‌ها پاسخ دهد و پاسخگو باشد، گفت: چشم.

احمد توكلي:

حاكمان بدانند كه همه‌چيز را بلد نيستند

احمد توكلي با تاكيد بر تشكيل كانون‌هاي تفكر تصريح كرد كه نظارت بر حاكميت مهمترين جلوه‌گاه امر به معروف و نهي از منكر است و اگر اين كار خوب صورت بگيرد، نتايج مثبتي هم حاصل خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، رييس مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي كه در همايش "كانون‌هاي تفكر و دولت نهم" سخنراني مي‌كرد، با بيان اين‌كه در دين اسلام فكر و عقل حلقه‌ي واسط مردم و حكومت هستند، افزود: از طرفي حكومت ملزم شده در امور اداره‌ي كشور با جامعه و مردم مشورت كند و مردم نيز مسؤولند كه بر دولت نظارت و از آن مراقبت كنند و خيرخواه حكومت باشند.

وي ادامه داد: نظارت بر حاكميت مهمترين جلوه‌گاه امر به معروف و نهي از منكر است، اگر اين كار خوب صورت بگيرد نتايج مثبتي هم حاصل خواهد كرد.

توكلي در همين راستا بر بهره‌گيري مسوولان در رده‌هاي مختلف از مشورت تاكيد كرد.

اين نماينده مجلس با اشاره به سيره حضرت رسول (ص) گفت كه ايشان در امور كمتر جمعي هم، مشاوران را ترك نمي‌كرد.

وي در عين حال تصريح كرد كه لزوم بهره‌گيري از مشاوران در دنياي پيچيده امروزي بسيار بيشتر احساس مي‌شود.

توكلي در ادامه با بيان اين‌كه كانون‌هاي تفكر شكل تجربي مشورت‌خواهي و مشورت گرفتن از مردم است و كارآمدي حكومت را بالا مي‌برد، اظهار داشت: اگر فكر كنيم حكومت مي‌فهمد و مردم نمي‌فهمند، سرآغاز سقوط است. وقتي مردم در تصميم‌گيري مشاركت مي‌كنند مشروعيت مردمي حاكميت افزون مي‌شود؛ چراكه وقتي افراد در تصميمات حكومت شريك شدند در حمايت از دولت هم حضور دارند.

وي با بيان اين‌كه راه رشد كانون‌هاي تفكر دوطرفه است، تقاضا از سوي حكومت و عرضه‌ از سوي اين كانون‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر تقاضاي مشورت افزايش يابد شكل‌گيري و رشد اين كانون‌ها تسهيل مي‌شود. اما براي اين كه اين اتفاق بيفتد بايد حاكمان بدانند كه همه‌چيز را بلد نيستند. احساس فقر در مسؤولان نسبت به مقدمات تصميم‌گيري احساسي مقدس است كه هرچه قدر بالاتر برود رجوع به مردم براي تصميم‌گيري بيشتر مي‌شود. ما حاكمان بايد همواره به ياد داشته باشيم كه براي تصميم‌سازي در امور محتاجيم از ديگران هم بهره بگيريم. اين احساس نياز بايد در ما تقويت شود.

به گزارش ايسنا توكلي يكي از شيوه‌هاي تقويت احساس نياز در حاكمان براي مشورت را فعاليت نهادهاي مدني دانست و افزود: اگر مثلا تشكل‌هاي دانشجويي يا احزاب، رسانه‌ها، نهادهاي تاريخي و سنتي و روحانيت نگاه دائمي به حاكميت داشته باشند و وظايف خود را به درستي انجام دهند، وقتي حاكميت از مسير خود تخطي كرد مي‌داند كه مورد حمله‌ي منصفانه و موشكافانه قرار مي‌گيرد.

نماينده تهران در ادامه گفت: اگر تشخيص دهيم در حكومتي كه مبتني بر رأي مردم است مورد سوال قرار مي‌گيريم بيشتر توجه مي‌كنيم. اينجا امر به معروف و نهي از منكر كارساز است. چه از نگاه ليبراليستي كه امر به معروف و نهي از منكر را حق مي‌داند و چه از ديد الهي كه آن را تكليف مي‌شمارد.

توكلي در ادامه با اشاره به مؤلفه‌هاي سياستگذاري اولين مؤلفه را توجه به موقعيت يك سياستگذاري خواند و گفت كه ما در شرايط متفاوت بايد تشخيص دهيم چگونه سياست‌گذاري كنيم.

وي هم‌چنين توجه به الزامات سياسي و حقوقي را از عوامل مهم سياستگذاري دانست و افزود: توجه به الزامات سياسي و حقوقي كه در آن زندگي مي‌كنيم امري بسيار مهم است. اين الزامات حقوقي و سياسي در همه‌ي كشورها وجود دارد. مثلا نمي‌توان گفت رشد مهم است و بعدا سر فرصت وضع مردم خوب مي‌شود. آستانه‌ي تحمل مردم را بايد شناخت. بي‌توجهي به الزامات حقوقي و سياسي ممكن است اشتباهاتي را در مسير حركت ما ايجاد كند.

توكلي الزامات سلطه‌ي جهاني را نيز از عوامل مهم توجه به سياستگذاري‌ها دانست و گفت: سلطه‌ي قدرت نظام جهاني امروز به شكل ويژه‌اي وجود دارد. ما بايد بدانيم چگونه با اين واقعيت روبه‌رو شويم، تسليم شويم؟ سر جنگ داشته باشيم؟، چگونه از نكات منفي‌اش عبور كنيم و نكات مثبت را چگونه به دست آوريم زيرا همه‌ي الزامات نظام جهاني بد نيست.

اين نماينده مجلس گرايش تصميم‌گيران و تصميم‌سازان را عامل ديگري در توجه به سياست‌گذاري‌ها دانست و گفت: كانون‌هاي تفكر، تصميم‌ساز هستند. آنها بايد خود دقت كنند چقدر نخبه‌گرا و مردم‌گرا هستند. چقدر به فكر عموم مردم هستند و چقدر به فكر خودشان.

به گزارش ايسنا وي اعتقادات و هنجارهاي اعتقادي و دانش و كارشناسي را از عوامل مهم ديگر در سياستگذاري دانست و افزود: ما تنها با دانش و كارشناسي تصميم نمي‌گيريم. اگر اعتقادات كانونهاي تفكر و گرايش‌هايشان درست نباشد سلطه‌ي جهاني را امري محتوم بدانند و آن را به عنوان يك پيش‌فرض فكري بپذيرند، اين يك خطر است. علم بي‌جهت و بي‌معنا حداقل در علوم انساني ادعايي بي‌اساس و مردود است. اين خطر وجود دارد كه كانون‌هاي تفكر ابزار لابي‌هاي قدرت و ثروت شوند. البته گروههاي اجتماعي حق دارند براي تأثيرگذاري لابي داشته باشند ولي بايد اين لابي‌ها از طرق پاك باشد. معلوم باشد كه هر گروهي تحت عنوان چه دسته‌اي حرف مي‌زند و كار مي‌كند؛ چراكه غيرشفاف عمل كردن خطرناك است.

محسن رضايي:

اين خطرناك است كه تفكر ايراني از كشور خارج و با قيمت گزاف به خود ما فروخته شود

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه تفكر نه تنها در پيشرفت مادي انسان‌ها بلكه در ارتقاء معنوي آن‌ها نيز نقش اساسي دارد عروج مادي و معنوي انسان را در گرو معرفت دانست.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محسن رضايي طي سخناني در "همايش كانو‌ن‌هاي تفكر و دولت نهم" كه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، توجه دانشگاهيان به كانون تفكر را به فال نيك گرفت و افزود: در ايران متفكران زيادي داريم و اين در حالي است كه ايرانيان كمتر از ساير نقاط دنيا از اين تفكر ايراني استفاده مي‌كنند. چه بسا متفكران ايراني نوآوري‌هايي داشته‌اند كه وقتي از ايران خارج شده، تبديل به صنعت و نوآوري شده و اين بسيار دردناك است. چه بسا فكري كه در ايران توليد مي‌شود در اروپا به صنعت و در آمريكا به تئوري تبديل شده و با قيمت گزاف به خود ما فروخته مي‌شود. اما كانون‌هاي تفكر مي‌توانند اين شكاف‌ها را پر كنند چراكه در داخل كشور هستند و گرفتاري‌ها و مشكلات مردم را مي‌بينند.

وي با بيان اين كه كانون تفكر پلي بين تفكر، صنعت، جامعه و مردم است، ادامه داد: اگر كانون‌هاي تفكر بين فكرسازي و صنعت قرار بگيرند، مي‌توانند نيازهاي فعلي جامعه‌ي ما را برطرف كنند.

وي در عين حال با بيان اين كه مخالف خروج افكار ايراني از ايران نيست، گفت: قصه‌ي غم‌انگيز ما اين است كه همه چيز داريم اما از آن استفاده نمي‌كنيم. كانون‌هاي تفكر مي‌توانند اين مشكل را حل كنند و چه بسا ما در مجمع تشخيص مصلحت نظام در سطح سياست‌گذاري كلان كشور نيز مي‌توانيم از آن‌ها استفاده كنيم.

رضايي در ادامه با تاكيد بر اينكه "به شدت نيازمند كارآمدي هستيم" بزرگ‌ترين تهديد را براي ايران ناكارآمدي دانست و اظهار داشت: امروز ايران را بمب اتم يا رفتن پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت تهديد نمي‌كند، بلكه تنها ناكارآمدي است كه ما را تهديد مي‌كند. آن‌چه مي‌تواند جايگاه ايران را در دنيا گسترش دهد تنها كارآمدي است و با توجه به جغرافياي ايران با كمي حركت مي‌توانيم به كانوني تمدني در منطقه تبديل شويم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: الان ما به اصطلاح از سوي آمريكا محاصره هستيم اما او به شدت از نقش ايران مي‌ترسد و به ما نيازمند است، امروز بيش از هر چيز به كارآمدي نياز داريم. اين كارآمدي سه مولفه دارد؛ هم‌راستايي، اثربخشي و بهره‌وري. هم‌راستايي ارتباط بعد اجتماعي و ملي و تجميع انرژي‌هاست و اثربخشي و بهره‌وري يعني كارهاي درست را به درستي انجام دادن. امروز ايران چشم‌انداز بيست ساله‌اي دارد كه افقي را روشن كرده و از دولتمردان مي‌خواهد با تغييراتي كه در خود ايجاد مي‌كنند به سمت اين افق حركت كنند. اين چشم‌انداز انرژي عظيم ما را متراكم كرده و موتور كشور را به حركت‌هاي بزرگ وامي‌دارد.

وي با اشاره به برخي كارهايي نادرست در جامعه از جمله مفاسد اقتصادي، اظهار داشت: دولتمردان نبايد به مردم دروغ بگويند. عوام‌فريبي نكنند. براي اخذ ده‌هزار راي فضاي عمومي كشور را آلوده نكنند. بايد در اقتصاد سالم‌سازي و كارها به درستي انجام شود. يك دولت بزرگ با هزينه‌هاي زياد و حيف و ميل فراوان بهره‌وري كمي خواهد داشت. لذا سالم‌سازي و راستگويي و صرفه‌جويي بخش‌هايي از كارآمدي است.

رضايي يكي از مهم‌ترين كارهاي كانون‌هاي تفكر را اتمام راهي كه امام(ره) آغازگر آن بودند، دانست و با بيان اين كه ما دو بارش تمدني اسلام و غرب داشته‌ايم، يادآور شد: در دوره‌ي صفويه، ايران اسلامي به عنوان اولين تمدن اسلامي پس از سقوط تمدن قديم ايراني شكل گرفت كه محصول تلفيق فرهنگ ايران با اسلام بود. پس از آن بارش تمدني ديگري به نام غرب ضربه‌ي جدي به اين فرهنگ زد كه در زمان امام(ره) ايشان توانستند مردم‌سالاري و دموكراسي را با اسلام تلفيق كنند. اينك در حال حاضر آمريكايي‌ها در افغانستان و عراق جمهوري اسلامي آمريكايي ايجاد كرده‌اند و با مقايسه‌ي قانون اساسي افغانستان و عراق با قانون اساسي ايران به روشني مي‌توانيم اين نتيجه را ببينيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هنر امام(ره) را تركيب مقولات مدرن سياسي با اسلام دانست و تصريح كرد: امام(ره)مدل نوين اسلام را ايجاد كرد اما در مورد اقتصاد اينگونه نشد. فرهنگ ايران مانند سياست تغيير نكرد. كاري كه انقلاب در اين بيست و پنج سال انجام داد تنها سامان دادن به نظام سياسي ايران بود و امروز دعواي نخبگان بر سر قدرت به اين دليل است كه حرف تازه‌اي در مسائل بنيادين جامعه ندارد. بنابراين نتيجه‌ي آن تنها دعوا بر سر قدرت است. با اين شرايط هيچ معجزه‌ي خاصي اتفاق نمي‌افتد اگر برادري از حكومت برود و برادر ديگري جاي او را بگيرد. مخصوصا اگر جنبه‌ي اداره‌ي حكومتي داشته باشد چراكه كشوري كه از غبل نفت اداره مي‌شود اداره كردن آن كار سختي نيست. مساله‌ي مهم ادامه‌ي راهي است كه امام(ره) آغاز كردند و من از مسوولان جديد خواهشمندم كه نگويند نياز به تئوري نداريم، چراكه بدون تفكر نمي‌توان يك ايران بزرگ و پيشرفته ساخت.

وي با اشاره به شخصيتي مانند آيت‌الله مصباح يزدي از وي به عنوان يك فيلسوف ياد كرد و گفت: به ايشان بسيار ارادت دارم، اما امروز مي‌بينيم كه حتي فيلسوفان تفكر را رها كرده و وارد سياست شده‌اند. از آقاي سروش گرفته تا آيت‌الله مصباح يزدي به دنبال تدوين نظريه‌اي اجتماعي نبوده‌اند. در حالي كه مسائل مختلفي هست كه در زيرساخت‌هاي فكري و فرهنگي وجود دارد و بايد ابهامات آن برطرف شود.

رضايي معتقد است: وقتي عده‌اي طرفدار عدالت، عده‌اي طرفدار توسعه و برخي طرفدار آزادي و امنيت شوند، سرنوشت اين ملت مانند توپ فوتبال با اين نخبگان رقم خورده مي‌شود. در اين جا احزاب بايد بدانند گل زدن موفقيت محسوب نمي‌شود، چراكه اين گل زدن به خود ماست.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: موفقيت احزاب موفقيت ملت ايران نبوده و نيست. ما بايد ملت ايران را موفق كنيم. وقتي ايران مي‌تواند در آستانه‌ي قدرت منطقه‌اي قرار گيرد كه فرمولي پيدا كنيم تا اين اتفاق بيافتد. بنابراين دعواي نخبگان بايد هدايت شود و به نقاط اصلي برسد.

وي خاطرنشان كرد: علت اين كه امام(ره) توانستند در حوزه‌ي سياسي موفق شوند اما دولت مشروطه نتوانستد، اين بود كه امام(ره) در كنار نظريه‌هاي ولايت فقيه و مردم‌سالاري ديني از مكانيسم مردمي استفاده كردند. مثلا در جنگ ايران؛ تا زماني كه جنگ مردمي نشد ايران نتوانست حتي يك تپه را آزاد كند، اما از زماني كه ايشان نظريه‌ي مردمي كردن دفاع را مطرح كردند، ديديم كه شهرهاي ايران يكي پس از ديگري آزاد شد.

رضايي در ادامه با بيان اين اعتقاد كه آزادي و امنيت مساله‌ا‌ي حل شده است، افزود: واقعيت اين است كه اگر مردم‌سالاري ديني نباشد، جريان‌هاي تندرو برسركار خواهند آمد، اما جمهوري اسلامي اعتدال ايجاد كرده است، لذا اگر آزادي و دموكراسي در ايران بدون كنترل باشد، حتي خود غرب هم فرياد خواهد كشيد كه به فرهنگ گذشته بازگرديد. لذا مساله آزادي و امنيت حل شده اما عدالت و توسعه موضوعي است كه هنوز حل نشده باقي مانده و اين نياز به تفكر جديدي دارد كه من اسم آن را اقتصاد اجتماعي، يعني توزيع عادلانه‌ي امكانات و ثروت و توزيع عادلانه فرصت‌ها گذاشته‌ام.

وي افزود: كانون‌هاي تفكر مي‌توانند دو كار اصلي را انجام دهند؛ يكي تحليل‌هاي بنيادين مانند چگونه همزاد شدن عدالت و توسعه. هم‌چنين علاوه بر اينكه مي‌توانند فكر كنند راه را براي آن باز بگذارند كه فكرهاي توليدي را در سطح نرم‌افزاري تبديل به فناوري كنند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۳۰ آبان ۱۳۸۴ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8408-16646
  • خبرنگار :