در نشست خبري راهبرد سفرهاي ارزان‌قيمت عنوان شد: كاهش قيمت اجزاي سفر محور اصلي است ... سفرهاي گروهي را توسعه دهيد... طرح سفرهاي ارزان‌قيمت كليد مفقوده...

درباره نقش و جايگاه سفر بر سلامت روح و جسم انسان‌ها سخن بسيار گفته شده است. اهميت اين حوزه در برخي كشورها تا جايي پيش رفته كه دولت با پرداخت انواع سوبسيد‌ها كاركنان و مردم را تشويق به سفر مي‌كند. در سايه چنين رخدادي است كه WTO پيش بيني مي‌كند كه صنعت توريسم تا 2010 تبديل به صنعت اول جهان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا اين در حاليست كه با تاسف در ايران مقوله سفر از سبد زندگي ايرانيان حذف شده و تنها در برخي ايام سال همچون عيد يا تعطيلات است كه آمار سفر در كشور سير نزولي به خود مي‌گيرد.

اكنون كارشناسان بر اين باورند تا زماني كه توريسم داخلي گسترش نيافته و مشكلات و معضلات اقامتي - خدماتي در اين حوزه مرتفع نشود، نمي‌توان به توسعه توريسم خارجي اميد بست، چرا كه بسياري از معضلات فراروي سفرهاي داخلي از حمل و نقل گرفته تا زيرساخت‌هاي ناقص، جداي از گردشگري داخلي در خصوص گردشگران خارجي نيز مصداق مي‌يابند.

گروه گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران در نشستي با اردشير اروجي ( مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و آمار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري)، هاشم اسدزاده ( رييس مركز مطالعات استراژيك جهانگرد) و سعيد اميريان

(كارشناس گردشگري سازمان مديريت و برنامه ريزي) راهبردهاي سفرهاي ارزان قيمت را بررسي كرده است كه حاصل آن در پي مي‌آيد:

پايين بودن درآمد سرانهي باعث حذف سفر از سبدخانوار ايراني شده است

مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و آمار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: پايين بودن درآمد سرانه‌ي خانوارهاي ايراني موجب شده است تا در سبد هزينه اين خانوارها مبلغي براي هزينه‌ي سير وسفر باقي نمي‌ماند ، كما اينكه در ماه‌هاي اخير و اختصاص بن‌هاي سفر هم كساني كه اين وام‌ها را گرفتند آن را جهت برآورده كردن نيازهاي ضروري شان و نه سفر رفتن صرف كردند .

اردشير اروجي كه در نشست خبري راهبردهاي سفرهاي ارزان قيمت در ايسنا سخن مي‌گفت افزود: راهبرد سفرهاي ارزان قيمت در شرايطي كه سرانه‌ي سفر خانوارهاي ايراني پايين است، تنها با تدابيري براي افزايش درآمد سرانه قابل اجرا و تامل است .

اورجي روش صحيحي عملياتي كردن راهبرد سندهاي ارزان قيمت را مهم‌ترين اصل دانست و افزود: بعضي معتقدند سفر ارزان قيمت به معني مسافرت كردن به كمترين امكانات و اقامت در چادر است كه اين روش به هيچ وجه كار ساز و قابل اطمينان نيستند، چرا كه اين سفرها در چرخه‌ي اقتصادي كشور هيچ جايگاهي ندارند.

مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و آمار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تاكيد كرد: بايد روشي را به كار گيريم تا ضمن ترويج فرهنگ سفرهاي دسته جمعي و گروهي عناصر مهم در قيمت گردشگري را كاهش دهيم.

اسكان، حمل ونقل، پذيرايي و جاذبه‌ها مهمترين عناصر سازنده مسافرت هستند

وي تصريح كرد: مباحتي چون اسكان، حمل ونقل، پذيرايي و جاذبه‌هاي گردشگري مهمترين عناصر سازنده‌ي يك مسافرت هستند كه بايد با اعمال مديريت صحيح در هر يك هزينه‌ي اين عناصر به كمترين حد خود برسند.

مشاور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مهمترين اصل در تعيين قيمت سفرهاي داخلي را اسكان و حمل ونقل دانست و افزود: اگر با تدابير و برنامه‌ريزي‌هاي منسجم بتوانيم اين عناصر را به گونه‌اي كه منفعت اقتصادي آن ناديده گرفته نشود در چرخه‌ي اقتصادي كشور با كمترين هزينه براي خانوارهاي ايراني وارد كنيم مي‌توانيم به نتيجه برنامه‌هاي راهبرد‌هاي سفرهاي ارزان قيمت اميدوار باشيم.

اروجي خاطر نشان كرد: براي اولين گام در جهت اجرايي كردن راهبرد سفرهاي ارزان قيمت، همكاري رسانه‌هاي گروهي به ويژه راديو و تلويزيون براي تبليغ در خصوص روزهاي گروهي يك استراتژي مهم است.

وي ادامه داد: با تبليغات و استفاده از رسانه‌هاي عمومي‌ و مطبوعات، فضا سازي مناسب براي سفرهاي گروهي تدريجا شكل غالب سفر را به خود مي‌گيرد و شهروندان ايراني آن را بيشتر به كار مي‌گيرند .

وي از صدا و سيما خواست تا با توجه به ميثاق ملي دستگاه‌هاي مختلف براي توسعه‌ي كشور، برنامه‌هاي توليدي و اختصاص شبكه‌هاي مختلف به گردشگري را در راس برنامه‌هاي خود قرار دهند .

به گفته‌ي وي پخش برنامه‌هاي تبليغاتي و آموزشي در خصوص جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي كشور و همچنين محصولات و خدمات گردشگري يك ركن اساسي در تروج سفر و فرهنگ آن در ميان اقشار مختلف جامعه است.

دفاتر مسافرتي page‌هاي مسافرتي ساليانه را تهيه كنند

اروجي، دومين راهكار اجرايي راهبرد سفرهاي ارزان قيمت را تدوني page‌هاي مسافرتي ساليانه توسط دفاتر خدمات مسافرتي دانست و افزود: اگر دفاتر خدمات مسافراتي در خصوص نوع فعاليت خود محصولات وخدماتشان و هزينه‌هاي آن به طور شفاف، page‌هاي مسافرتي هر قشر از جامعه را معرفي و تبليغ كننده، مشتريان با قرار گرفتن در يك فضاي رقابتي و انتخاب page مسافرتي ارزان و با كيفيت قيمت‌ها را كاهش مي‌دهند.

مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و آمار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خاطر نشان كرد: شهروندان ايراني با طرح سفرهاي برنامه ريزي شده در طول يك ماه يا يك سال مي‌توانند نقش مهمي‌را در ايجاد تعادل بين سفرها محصولات و همچنين خدمات و كيفيت آنها ايجاد كنند.

وي ادامه داد: اين برنامه‌ريزي ماهيانه يا ساليانه با خانواده‌ها اين امكان را مي‌دهد تا با انتخاب page‌هاي مسافراتي مورد نظر خود ، امكانات سفرهايشان را در طول سال از پيش تعيين و انتخاب كنند.

اروجي سومين راهكار در توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت را اعمال مديريت سفري دانست و اظهار داشت: در حال حاضر ميانگين ساليانه‌ي اشغال تخت در مراكز اقامتي كشورمان 38 درصد است و به لحاظ اتاق‌ها 45 درصد است كه اين آمار نشان مي‌دهد بحث هتلداري در كشور، به هيچ وجه اقتصادي و مقرون به صرفه براي سرمايه‌گذراي نيست.

هتل‌هاي عالي، اتاق‌هاي خالي!

مدير كل دفتر برنامه ريزي و آمار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، حداقل ميانگين اشغال هتل‌ها را براي

سود آوري حداقل 70 دصد در سال دانست و اضافه كرد: رقم‌هاي پايين در كشور ما در بخش هتل‌ها به دلايل مختلف گسترش يافته است، در همين شرايط بخشي از هتل‌ها در چند ماه از سال خالي و بدون مسافر هستند و در كمترين ماه‌ها ودرصد اشغال افزايش مي‌يابد، سيستم حمل ونقل نيز در كشورمان در همين شرايط مشابه قرار مي‌گيرد. به صورتي كه در طول سال با كاهش سفر مواجه است، اما در چند ماه از سال مانند عيدنوروز و ايام تابستان ، به قدري تراكم مسافرت در اين جاده‌ها زيادي مي‌شود كه با مشكلات فراواني همراه است.

اروجي عدم تعامل بين ايام مسافرت در كشورمان و فاصله‌ي نقطه‌ي اوج تا افت اين سفر را موجب غيراقتصادي شدن فعاليت دست اندركاران صنعت گردشگري كشور دانست و افزود: با اعمال مديريت نامريي گردشگري بايد تعادل بين اين نقاط فراهم شود تا هم مشكل سيستم حمل ونقل و بخش هتل‌داري كشور كاهش پيدا كند.

مشاور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايجاد تخفيف در هتل‌ها و بليت‌هاي حمل ونقل در زمان‌هاي غير PIK مسافرت در كشور را خصوصا براي كارمندان ودانشجويان راهكار مهم جهت ايجاد تعامل مسافرت در طول سال دانست و خاطر نشان كرد: اجراي اين طرح موجب ايجاد سفرهاي ارزان قيمت ، افزايش PIK مسافرت در كشور و همچنين سود آوري محصولات گردشگري و بخش هتل‌داري براي دست اندركاران صنعت گردشگري مي‌شود.

وي يادآور ‌شد: اگر در زمان غير PIK بليت‌هاي مختلف وسايط نقليه و هتل‌ها با تخفيف 50 درصد براي كارمندان دولت ، منحني اوج PIK كاهش مي‌يابد.

اروجي احداث هتل‌هاي سه ستاره و ارزان قيمت را با اعمال مطالعات و كارشناسي دقيق راهكاري ديگر براي توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت دانست و اضافه كرد: به دليل پراكندگي و عدم توزيع مناسب مكان‌هاي اقامتي در سراسر كشور، با واحدهايي رو به رو هستيم كه بعضي در طول سال با PIK مسافر و برخي ديگر با بازاري كساد رو به رو هستند.

وي خاطر نشان كرد: مكان‌يابي صحيح براي هتل‌داران و احداث هتل‌هاي سه ستاره و ايجاد كمپينگ‌ها و اردوگاه‌هاي اقامتي با كيفيت مناسب در توسعه‌ي سفرها ارزان قيمت و افزايش انگيزه‌ي خانوارهاي ايراني براي مسافرت كردن از راهكارهاي اساسي است.

ارودگاه‌ها و كمپينگ‌هاي مجهز بايد درمحل‌هاي خوش آب و هوا احداث شوند

اروجي احداث ارودگاه‌ها و كمپينگ‌هاي مجهز درمحل‌هاي خوش آب و هوا را همراه با مديريت بالا و كيفيت مناسب به خصوص براي اقشار محروم جامعه مهم دانست و افزود: رونق گردشگري ميوه‌ي توسعه‌ي يافته‌ي هماهنگي بين دستگاه‌هاي دولتي وخصوصي است. بنا بر اين لازم است شوراي هماهنگي در هر دو بخش خصوصي و دولتي را ايجاد شده و اين هماهنگي صورت پذيرد.

مدير كل دفتر برنامه ريزي و آمار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به فعاليت يك ساله‌ي كانون ملي هماهنگي گردشگري خاطر نشان كرد: اين كانون كه مركب از اعضاي مختلف دولتي و خصوصي است، داراي نواقصي است كه همچنان اين نواقص ادامه دارند، به همين دليل تشكيل شوراهاي مشورتي خصوصي ودولتي به جاي اين كانون را توصيه مي‌كنم.

اجزاي سفر بايد به صورت ارزان در اختيار گردشگران قرار گيرند

رييس مركز مطالعات استراتژيك جهانگردي نيز در اين نشست مقصد را يك برنامه‌ي از پيش تعيين شده دانست و افزود: مسافر براي انجام سفرش از پيش خدمات و امكانات استفاده مي‌كند تا به مقصد برسد، پس از رسيدن به مقصد نيز خدمات را مي‌خواهد تا مسافرت خود را به اتمام برساند.

وي ادامه داد: اجزاي سفر تعريف شده است و تنها وظيفه‌ي تصميم‌گيران و برنامه‌ريزان گردشگري قرار دادن اين اجزاي به صورت ارزان و با كيفيت در اختيار گردشگران است.

كاهش قيمت اجزاء سفر اصلي‌ترين محور است

اسد‌زاده تاكيد كرد: براي ارزان كردن سفرهاي داخلي به ويژه سفرهاي زيارتي، كاهش قيمت اجزاء سفر اصلي‌ترين محور است كه در شرايط فعلي به دليل وضعيت خاص چرخه‌ي اقتصادي اين محور نيازمند سرمايه‌گذاري و پرداخت يارانه‌ي دولتي است .

رييس موسسه‌ي مطالعات استراتژيك جهانگردي خاطر نشان كرد: دولت اگر طرح سفرهاي ارزان قيمت را مطرح مي‌كند بايد بضاعت اقتصادي كلاني را براي اين طرح تهيه كند و بر اساس برنامه ريزي‌هاي دقيق و جامع بر اين طرح‌ها جامه‌ي عمل بپوشاند.

وي فرهنگ سازي در خصوص سفر و خصوصا سفرهاي ارزان قيمت را براي مردم و سرمايه‌گذاران گردشگري مهم دانست و افزود: با وجود مشخص بودن اجزاء سفر و ايام آن در كشورمان بايد با توسعه‌ي رويكرد اقتصادي و سلامت رواني و جسمي‌به سفر و نگاه يك كالاي فروشي به مقوله‌ي سفر انگيزه‌ي عمومي‌براي سفر را در جامعه‌ي افزايش دهيم.

اسدزاده تاكيد كرد: آموزش عمومي‌به مردم براي سفر رفتن در PIK‌هاي غير معمول و همچنين آگاهي آنها از خدمات ارزانتر و مقبولتر در اين ايام اين امكان را مي‌دهد تا علاوه بر كاهش تراكم سن در ماه‌هاي تعطيل ، خدمات دهي و سرويس‌دهي به گردشگارن با كيفيت‌تر و مناسب‌تر، صورت بگيرد.

وي اطلاع راستين به مردم در خصوص هزينه‌هاي سفر متناسب با درآمد سرانه‌ي آنها را از طريق رسانه‌هاي گروهي ومطبوعات در توسعه‌ي سفر مناسب دانست و اظهار داشت: اطلاع رساني رسانه‌هاي جمعي و مطبوعت به مردم براي انجام سفرهاي مقرون به صرفه و در ايام غير تعطيل به تدريج سفر و اجزاء آن را به عنان يك كالاي ضروري در سبد خانوارهاي ايراني جايگزين مي‌كند.

خدمات‌دهندگان گردشگري به اصل اقتصادي نبودن سرمايه‌گذاري در توريسم تاكيد دارند

رييس موسسه مطالعات استراتژيك جهانگردي خاطر‌نشان كرد: اختصاص يارانه‌ي دولتي به سفر يك برنامه‌ي متفاوت است كه در ابتداي امر بايد در بدنه‌ي دولت و براي كارمندان به صورت اختصاص يك ماه حقوقي يا اعطا بن‌هاي سفر صورت بگيرد.

هاشم اسدزاده كه در نشست خبري ايسنا سخن مي‌گفت، با اشاره به اصل اقتصادي بدون توليدات گردشگري براي دست اندركاران گردشگري تصريح كرد: خدمات دهندگان در صنعت گردشگري به اصل اقتصادي نبودن فعاليت و سرمايه‌گذاري تاكيد دارند. بنابر اين دولت بايد با طرح سفرهاي ارزان قيمت و امكان فعاليت بيتشر براي اين سرمايه گذاران در ازاي هزينه‌هاي كمتر را فراهم كند و از سوي ديگر موجب شود تا سرمايه گذاران فعال زمينه‌ي حضور ديگر سرمايه گذاران جزء و كل را فراهم كنند.

وي اذعان داشت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با برنامه ريزي كلان و سياست‌گذاري‌هاي مدون بايد زمينه‌ي حضور و اعتماد دست اندركاران گردشگري به ويژه توليد كنندگان خدمات را فراهم كند.

رييس مركز مطالعات استراتژيك جهانگردي ادامه داد: از آنجا كه توليد در‌آمد يك اصل در بنگاه‌هاي خصوصي است و مهم‌ترين دغدغه‌ي بخش خصوصي جبران هزينه‌ها و دستيابي سريع به سود سرمايه‌گذاري خود از كوتاه ترين و

سريع‌ترين راه است، بنابر اين انگيزه‌ي فعاليت اين بنگاه براي خروج مسافر به كشورهاي مختلف بيش از ورود گردشگران و حتي فعاليت در زمينه‌ي سفرهاي داخلي است.

دولت بايدplan ‌هاي گردشگري را تدوين كند

وي پيشنهاد داد: دولت با تدوين plan گردشگري براي حمايت از سرمايه‌گذاران و دست اندركاران بخش خصوصي مي‌تواند با اختصاص تخفيف‌ها و تشويقاتي براي آن‌ها در خصوص ماليات يا وام‌هاي كم‌بهره ‌انگيزه‌ي فعاليت سرمايه‌گذاران را فراهم كند.

اسد زاده ياد آور شد: در فرهنگ ساز‌ي براي فعاليت‌هاي گردشگري و همچنين سفررفتن خانواده‌هاي ايراني ، صدا و سيما نقش عمده را ايفا مي‌كند كه متاسفانه تاكنون اين وظيفه‌ي مهم در اين دستگاه دولتي ناديده انگاشته شده است.

وي همچنين با تاكيد بر اينكه تغيير در ايام تعطيلات كشوري اظهارداشت: تغيير تعطيلات ساليانه موجب مي‌شود تا همه‌ي اقشار مختلف جامع فرصت مناسب براي سفر را پيدا كنند، از سوي ديگر، اين تغيير موجب مي‌شود تا براي اكثريت اقشار جامعه مانند بازنشسته‌گان، دانشجويان يا دانش‌آموزان زمان‌هاي ويژه مسافرت با خدمات مناسب و متناسب تدارك ديده ‌شود.

رييس مركز مطالعات استراتژيك جهانگردي اضافه كرد: كشورهاي پيشرفته در صنعت جهانگردي با اختصاص ايامي‌ به سالمندان و بازنشسته‌گان خود ظرفيت سازي براي گردشگري مداوم را به وجود آورده‌اند، به طوري كه موفقيت اين طرح نشان مي‌دهد كه سازمان تامين اجتماعي كشور ما نيز مي‌تواند اين تجربه را به كار بندد.

ايجاد اقامتگاه‌ها و مراكز اقامتي دولتي انگيز بخش خصوصي را از بين برده است

وي مشكل ديگر در توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت را ايجاد مراكز اقامتي دستگاه‌هاي دولتي دانست و تصريح كرد: احداث يك مركز اقامتي توسط دستگاه‌هاي مختلف دولتي با هزينه‌هاي كلان و در مقاصد بزرگ گردشگري كشور كه عموما هم بدون مشاوره و نظارت سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري صورت گرفته، موجب شده است تا مراكز اقامتي بخش خصوصي و صنعت هتل‌داري پيشرفت چنداني نداشته باشند، چرا كه صاحبان سرمايه با وجود مراكز اقامتي دولتي ، هيچ انگيزه‌اي براي سرمايه‌گذاري در بخش هتلداري كشور پيدا نكرده‌اند.

اسد زاده اذعان داشت: اگرچه صنعت گردشگري كشورمان بر اساس طرح جامع گردشگري تعريف مي‌شود، اما عدم تعريف راهبرد و استراتژيك يك صنعت گردشگري كشور در دستگاه‌ها و بخش‌هاي مختلف به شدت احساس

مي‌شود.

وي يادآور شد: دولت بايد با حمايت از سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري و تعريف استراتژيك‌هاي گردشگري در همه‌ي وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها ونهادهاي دولتي، جهانگردي و گردشگري را يك اصل و لازمه براي آنها قرار دهد.

وي تاكيد كرد: هماهنگي دستگاه‌هاي مختلف دولتي در صنعت گردشگري در ابعاد مختلف مانند سرمايه‌گذاري

منفعت‌آور سرمايه گذاران، ترويج فرهنگ گروهي كردن سفرهاي فردي از طريق وزارت آموزش و پرورش و بسياري از برنامه‌هاي ديگر قابل اجرا و پياده ساز خواهد شد .

رييس مركز مطالعات استراتژيك جهانگردي بر تعريف مخاطبان مختلف براي صنعت گردشگري در سفرهاي ارزان قيمت و استفاده از ابزارهاي دولتي براي اجراي اين طرح تاكيد كرد و افزود: بر دستيابي به افق‌هاي روشن در خصوص اجراي طرح سفرهاي ارزان قيمت كه كليد مفقوده‌ي صنعت گردشگري ماست، به اختصاص يارانه‌ي دولتي به مقوله‌ي سفر و جايگزين كردن ملزومات سفر در سبد خانواده‌هاي ايراني نيازمنديم.

در طرح توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت شعار سفرهاي بي سر وته را ارايه ندهيم

در ادامه اين نشست كارشناس توريسم سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز بر تاكيد بر اينكه نبايد در طرح توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت شعار سفرهاي بي سر وته را بكنيم يادآور شد: اگر قرار باشد در اين طرح به متقاضيان هيچ خدماتي ارايه نشود و به او امكان استفاده از اماكن اقامتي دولت و داده نشود، طرح اين موضوع بسيار خطرناك است، چرا كه تنها نتيجه‌ي اين گونه سفرها علاوه بر اقتصادي نبود فعاليت‌هاي گردشگري، همراه داشتن آسيب‌هاي اجتماعي است.

وي ادامه داد: به عنوان مثال پديده‌ي چادرخواب يا حتي استفاده از اتومبيل‌هاي شخصي براي خواب شبانه توسط مسافران ضربه‌ي جبران ناپذيري را به پيكر صنعت گردشگري كشورمان وارد كرده است .

وي تصريح كرد: طرح سفرهاي ارزان قمت بايد سفرهاي بي برنامه و نامتناسب با فرهنگ غني ايرانيان را حذف كند و به جاي آن سفري در خورشان مادي و معنوي خانوارهاي ايراني به آنها اعطا كند .

كارشناس توريسم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي خاطر نشان كرد: در برنامه‌ريزي‌هاي گردشگري در سفرهاي ارزان قيمت بايد مديريت تقاضا را به طور جدي اعمال كينم، به اين معني كه نياز جامعه براي انواع مختلف سفرها شناسايي و به مردم معرفي شوند.

تشويق مردم به سفرهاي دسته جمعي عامل مهمي ‌در توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت است

وي تشويق مردم به سفرهاي دسته جمعي را عامل مهمي‌در توسعه‌ي سفرهاي داخلي و ارزان قيمت دانست و افزود : در سفرهاي گروهي دو عامل موجب ارزان قيمت شدن سفر مي‌شود كه اولين عامل آن صرفه جويي ناشي از مقياس است به اين معني كه در سفرهاي گروهي مثلا 40 نفره يك اتوبوس براي حمل و نقل اين مسافران كافي است درصورت كه اگر همين تعداد قصد مسافرت به صورت انفرادي را داشته باشند حداقل اتومبيل شخصي به كا رگرفته مي‌شود كه هزينه‌هاي خاص خود را نيز دارا هستند .

كارشناس توريسم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي خاطر نشان كرد: با سفرهاي گروهي هزينه‌هاي مسافرت سرشكن مي‌شوند و از سوي ديگر افزايش قدرت چانه زني در سفرهاي گروهي موجب مي‌شود تا گروه‌هاي مسافرتي موجب مي‌شود تا گروه‌هاي مسافرتي و فراهم كردن مكان اقامتي وسايل پذيرايي و حتي بازديد از مراز تاريخي و فرهنگي با تخفيفات ويژه همراه شود.

اميريان خاطر نشان كرد: شناسايي تقاضاهاي گردشگري و آمارگيري مشخص در خصوص سفرهاي داخلي يكي از ديگر از عوامل موثر در توسعه‌ي سفر و فرهنگ آن در ميان خانوارهاي ايراني است.

وي در ادامه به ايسنا گفت: آمار‌گيري‌هاي مشخص در PIK‌هاي مسافرتي بالا و پايين و يا آمار دقيق اختصاص چند درصدي سفر در سبد اقتصادي خانواده‌ها و مواردي چون تاثير پياده سازي برنامه‌هاي مختلف براي افزايش سفر و نمودار دقيق آنها اين امكان را به برنامه ريزان و تصميم گيران مي‌دهد تا مديريت طر ف تقاضا به نحو درستي اجرا شود.

هيچ آمار مشخصي در خصوص مقوله سفر و وجود ندارد

كارشناس توريسم سازمان مديريت و برنامه ريزي با بيان اين كه در حال حاضر در كشور ما هيچ آمار مشخصي در خصوص مقوله سفر و وجود ندارد، تصريح كرد: با تدوين اين آمار مشخص مي‌توانيم مديريت طرف تقاضا را شناسايي كرده و متناسب با آن برنامه ريزي كنيم و حتي بودجه‌ها و اعتبارات آن را نيز پيش‌بيني كنيم با اين كار در فضايي تاريك گام برنداريم.

توسعه گردشگري در فضايي تاريك صورت گرفته است

اميريان با بيان اينكه تاكنون توسعه‌ي گردشگري در كشور ماه در فضايي تاريك صورت گرفته است خاطر نشان كرد: به دليل عدم شناخت كافي از نيازهاي مردم براي مسافرت و تقاضاهاي آنها طرف‌هاي عرضه هم قابل شناسايي و كنترل و نظارت نيستند، چرا كه به عنوان مثال عدم شناخت و رويارويي شفاف طرفه‌هاي عرضه و تقاضا موجب شده تا هتل‌هايي در بعضي از نقاط كشور ساخته شوند كه علي رغم صرف هزينه‌هاي كلان هيچ توجيه اقتصادي ومنفت مادي براي صاحبان سرمايه‌گذاري ندارند يا در حال حاضر وام‌هايي به سرمايه‌گذاران براي ساخت هتل داده مي‌شود كه توجيه اقتصادي و حتي ساخت و ساز آنها براي هيچ دستگاهي سوال نيست.

كارشناس توريسم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با تاكيد بر اختصاص يارانه‌ي دولتي به سفر اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به اولويت‌هاي كاري دولت و همچنين ضروري شمرده نشدن سفر براي همه‌ي اقشار جامعه به ويژه قشر كم درآمد اختصاص كلي اين يارانه به همه‌ي اقشار امكان پذير نيست.

وي با اشاره به ارايه‌ي يارانه‌ي دولتي به كارمندان تاكيد كرد: اين طرح اخيرا به تصويب مجلس رسيده است و با وجودي كه الزامي ‌براي اجراي اين مصوبه ديده نشده است، اما دادن اختيار به دستگاه‌هاي دولتي براي اختصاص جاي بسي خوشحالي است .

رييس موسسه‌ي مطالعات استراتژيك جهانگردي نيز در خصوص اختصاص يارانه‌ي دولتي به سفر خانوارهاي ايران تاكيد كرد: در شرايط فعلي كه دولت امكان و توان اعتباري مناسب براي اختصاص يارانه كلي به سفر را ندارد، بهتر است در توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت اصل را با برنامه ريزي كلان و منسجم قرار دهيم.

هاشم زاده ادامه داد: هر چند در شرايط فعلي امكان كمك مالي براي خانواده‌ها را نداريم، اما با قرار دادن اصلي بر محوريت توسعه‌ي سفرهاي داخلي مي‌توانيم از طريق وزارت آموزش و پرورش، سازمان تامين اجتماعي، سازمان بازنشسته‌گان و اقشار مختلف ديگر از امكان مسافرت در فصول غيره PIK مسافرت را دارند‌، اولين گام اجرايي طرح سفرهاي ارزان قيمت را در كشور عملي كنيم.

مدير كل دفتر برنامه ريزي و آمار سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري نيز با بيان اينكه اختصاص يارانه بايد عمدتا به سرمايه‌گذاران بخش گردشگري صورت بگيرد، تصريح كرد: تحقق اين امر تاكنون در قالب‌هاي مختلف اعم از بخشودگي مالياتي دفاتر خدمات مسافرتي فعال در افزايش ورودي به كشور ، ارايه وام‌هاي كم بهره‌ و ... از اين جمله است.

وي اذعان داشت: متاسفانه رونق گردشگري داخلي در كشور ما با قوانيني ثابت و قابل اجرا همراه نيست. بنابر اين دولت و بخش خصوصي بايد در ميثاق ملي توسعه‌ي گردشگري همكاري خود را بيشتر كنند تا سفرهاي داخلي افزايش پيدا كند.

مدير كل دفتر برنامه ريزي و آمار سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري با بيان اينكه بسياري از قوانين موجود در صنعت گردشگري از ديرباز تاكنون و بدون در نظر گرفتن شرايط زماني باقي مانده‌اند ، خاطر نشان كرد: تغيير فرهنگ توسعه‌ي امكان دولتي به خصوصي و ورود سرمايه‌گذاران هتل‌داري در اين صنعت و از سوي ديگر منهاي قانوني براي احداث امكان اقامتي دولتي نشان مي‌دهد كه گردشگري در كشور ما از اين بعد در حال تغيير و دگرگوني است.

اميريان هم گفت: خصوصي سازي در صنعت گردشگري تنها 5 سال است كه آغاز شده و با گذر زمان ته‌مانده‌ي سنت 70 ساله‌ي دولتي بدنه گردشگري كم كم رنگ مي‌بازد.

مدير كل دفتر برنامه ريزي و آمار سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري نيز با بيان اينكه بازار گردشگري بازاري حساس و رقابتي است تاكيد كرد: بازار گردشگري از بازار بورس حساس‌تر است، چرا كه مسائل مختلف سياسي، اجتماعي و فرهنگي بر روي اين بازار بيش از هر، بازار ديگري تاثير مي‌گذارد.

وي ادامه داد: برنامه‌ريزي دقيق در خصوص بازار گردشگري و شناسايي بازارهاي هدف مهم‌ترين اصل در توسعه‌ي گردشگري است.

سعيد اميريان، كارشناس توريسم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي نيز با اشاره به اختصاص 3 ميليارد تومان

كمك‌هاي فني و اعتباري به صنعت گردشگري گفت: علاوه بر اين 20 درصد اعتبارات عمراني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به عنوان سوسبيد به طرف‌هاي متقاضي داده مي‌شود.

20 ميليارد تومان براي حمايت از طرح‌هاي گردشگري اختصاص يافته است

مدير كل دفتر برنامه ريزي و آمار سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري تاكيد كرد: جمعا حدود 20 ميليارد تومان اعتبار براي حمايت‌هاي مالي از طرف‌هاي عرضه صنعت گردشگري سال جاري اختصاص يافته است.

اميريان خاطر نشان كرد: طرف‌هاي عرضه به دليل عدم شناخت نيازهاي متقاضايان سفر با وجود همه‌ي يارانه‌هاي دولتي در حال حاضر در فضايي تاريك حركت مي‌كنند، در صورتي كه با اجراي برنامه‌اي دقيق در بخش آمار و همچنين نظارت بر توجيه فني و اقتصادي سرمايه‌گذاري‌هاي بخش گردشگري مي‌توان همين اعتبارات را بهتر و بيشتر مورد استفاده قرار داد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۴ آبان ۱۳۸۴ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8408-06151
  • خبرنگار :