شيخعطار: رفتار مجلس در قبال وزراي پيشنهادي غيرقابل پيشبيني است بسياري از نمايندگان به تشخيص شخصيشان عمل ميكنند
عليرضا شيخعطار، نوع برخورد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با وزراي پيشنهادي رييسجمهور را غيرقابل پيشبيني دانست و گفت: در بسياري موارد نمايندگان متناسب با دستورالعمل تشكيلاتي خود عمل نكرده و به تشخيص شخصيشان عمل ميكنند. اين صاحبنظر سياسي، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: يك نفر از اين وزراي پيشنهادي در دو ماه گذشته سرپرستي وزارتخانه را برعهده داشته و خوشبختانه كارنامهاش نشان داده كه از عهدهي اين مسووليت برميآيد. وي با اشاره به سوابق كاري وزير پيشنهادي آموزش و پرورش نيز گفت: وي سالها در سمت مدير كل در وزارت آموزش و پرورش فعاليت كرده و اين مساله حاكي از آن است كه به مسائل وزارتخانه اشراف كامل دارد. مدير عامل سابق موسسهي همشهري، وزير پيشنهادي نفت را منتخب از بخش خصوصي معرفي كرد و گفت: متاسفانه در برخي سايتها و مراكز خبري سعي ميشود بر روي سابقهي نظامي آقاي محصولي انگشت گذاشته شود. اما با شناختي كه بنده از وي دارم ميدانم عليرغم اينكه ايشان در زمان جنگ مثل خيلي از افراد تحصيلكرده و جوانان دههي شصت در جبههها حضور داشت، قبل از آن در وزارت كشور كار سياسي ميكرد و بعد از آن نيز وارد بخش خصوصي شد. شيخعطار وزير پيشنهادي نفت را جزء معدود افراد كابينه كه از بخش خصوصي وارد اين كار شده برشمرد و در عين حال اين امر را يك تحول فكري دانست و افزود: در بسياري كشورها با اقتصاد پيشرفته مديران دولتي از كارآفرينان بخش خصوصي هستند. با توجه به اين امر، سوابق بخش خصوصي آقاي محصولي ميتواند نگاه جديدي را در مديريت نفت اعمال كند. اين صاحبنظر مسائل سياسي وزير پيشنهادي رفاه را نيز جزء مديران بخش صنعت معرفي كرد و گفت: عليرغم اينكه ماموريت اصلي وزارت رفاه در باب مسائل اجتماعي است؛ اما از آنجا كه تعداد زيادي از شركتهايي كه پيش از اين در سازمان صنايع ملي، بانك صنعت و معدن بودهاند، امروز به عنوان يك بدهي به صندوقهاي بازنشستگي به وزارت رفاه منتقل شدهاند، يكي از ويژگيهاي اصلي ادارهكنندهي وزارتخانهي رفاه بايد اطلاعات و اشراف نسبت به مسائل اقتصادي و توليدي و صنعتي باشد كه حضور وزير پيشنهادي رفاه در صنعت قطعا برآورده كنندهي بخشي از اين خواستهها خواهد بود. شيخعطار در ادامه گفتوگويش با ايسنا رفتار مجلس شوراي اسلامي در قبال وزراي پيشنهادي را غير قابل پيشبيني و در عين حال سيال بودن فراكسيونهاي مجلس را دليل عمدهي اين امر خواند و اظهار داشت: در اوايل تشكيل مجلس يك فراكسيون اصولگرايان وجود داشت و يك فراكسيون اقليت و البته فراكسيوني با عنوان وفاق. اما امروز در مجلس فراكسيونهاي متعددي شكل گرفته كه بخشي از اين فراكسيونها با انگيزه و جهتگيريهاي سياسي وقتي يا جهتگيريهاي منطقهاي فعاليت ميكنند. اين فعال سياسي افزود: دو ماه قبل كه چهار وزير راي نياوردند بخشي از دليل آن به رفتارهاي همين فراكسيونها برميگردد. البته بخشي از آن هم به دليل رفتارهاي فردي نمايندگان بود؛ يعني در عين اينكه فراكسيونها سيال و در حال تغييرند اما در بسياري موارد نمايندگان متناسب با دستورالعمل تشكيلاتي خود عمل نميكنند و تنها تشخيص شخصيشان را لحاظ ميكنند. مدير عامل سابق موسسهي همشهري، با بيان اينكه اگر مجلس بخواهد مثل دو ماه قبل چند تن از وزراي پيشنهادي را رد كند اين نگراني وجود دارد كه كشور دچار ركود شود، خاطرنشان كرد: شايد اين عامل سبب شود كه مجلس اين بار در برخورد با وزراي پيشنهادي احتياط بيشتري به خرج دهد و يا سختگيري كمتري در راي اعتماد به آنها اعمال كند. شيخعطار با بيان اينكه مجلس تا اينجا نشان داده روي حق خود بسيار پافشاري كرده و همواره ميخواهد نقش و سهم خود را از قدرت نشان دهد، اظهار اميدواري كرد كه مجلس با كارشناسي به وزراي پيشنهادي رييسجمهور راي دهد؛ به اين معني كه بيش از آنكه منافع كميسيوني و يا منطقهاي خود را لحاظ كند، منافع ملي را مدنظر قرار دهد. اين تحليلگر سياسي در پايان گفتوگوي خود با خبرنگار ايسنا، اضافه كرد: همهي عوامل مذكور يعني فراكسيونهاي سياسي، گرايشهاي منطقهاي، استقلال افراد و رفتار نه صد در صد تشكيلاتي آنها و احساس استقلال مجلس نسبت به قوهي مجريه و اصرار به نشان دادن اين استقلال به اضافهي عملكرد تاحدودي غير ملموس وزراي پيشنهادي، پيشبيني واكنش مجلس نسبت به اين وزرا را دشوار ميكند. انتهاي پيام